woensdag 26 januari 2022

weer een beauty

Laatste dagen is er hard gewerkt aan de Zeerob:

Kapje afgemonteerd Oranje Ral 1012

Letters op het schip

Antifouling 

Pod & schroef in primer en antifouling

Dek in de verf

Volgende week gaan we de ankerketting nog merken en even de masttop in de 'oranje' folie.

Rob Beute wilde het zelf in de verf rollen, zette er 3 keer zoveel verf op als ik, ziet er prachtig uit. Ik haalde de tape eraf, terwijl de verf nog nat was voor strakke lijnen.



nog paar nachten wachten tot eea is uitgehard


leuk voor de orca's!


maandag 17 januari 2022

Mooi strak en zichtbaar op reis, Beute in zijn element :)






schuren, afplakken en in de primer







spuiten is het mooiste, maar het schip is van onder tot boven afgeplakt






de 2 grijze waterlijnen


Zo'n glans, blij dat de Zeerob er weer als nieuw uit gaat zien. K.... gelcoat!


 

Tja, we wilde een opvallend schip. Pilothouse, maar voor de reis opvallend! Diefstal, molest gebeurd het minste op 'opvallende' schepen. 



Tussen Kerst en Oud en Nieuw bij Rob Beute een kleur oranje uitkiezen.....Van Rob mocht het nog feller ;)

Woensdag zie ik het resultaat!


Ramen samen met Pa gemonteerd



Pa, 90jr, als hulp mee om de luiken te monteren. Zonder hulp 'niet' mogelijk

De afstandhouders na een aantal weken in de cola weer goed gangbaar

Het was een klusje, even aangeven de hoogte tov schanier met een stift voor demontage :)

Met 2 personen en geduld is het goed te doen, beetje zeepsop en zorg dat de 'las' in het langwerpige vlak ligt.

Totaal, 70,=/luik aan kosten rubber

Nieuwe 4mm RVS boutjes

Uitboren schroef, 20,= Smid Cor

6 uur werk.... , zou het nu in 1,5 kunnen, geheim: maatzetten bij demonteren van het luik op de schanieren en bij het demonteren en monteren lijmklemmen op het luik zodat de boutjes GEEN spanning hebben.


 

zaterdag 1 januari 2022

Nieuwe rubbers voor de luiken

Op meerdaagse tochten tape ik de dekluiken vaak dicht, dan hebben we geen enkel druppeltje. Maar soms baal ik ervan, het in de vaseline zetten van de luiken helpt goed. Maar ook dit is toch niet nodig, dus voor 70,= / luik een setje rubbers bij Breehorn besteld. 

Hoe het zo kwam: 

in 2020 hebben we er zelf eentje vernageld! De bulle talie had er tussen gezeten. Het luik luik was verbogen. Vervangen, direct met de opening naar voren gezet voor meer 'luchtstroming' Maar voor onze reis in 2022 is het handig om even de rubbers te vervangen. De luiken zijn er per luik in 15 minuten af, internet geeft handige Lewmar-video. 

Nu in de werkplaats thuis de rubbers éven' vervangen , de 4 stuks 4mm boutjes per raam zijn een ware nachtmerrie. Ik zet ze eerst een nacht in de WD40 (wondermiddel), helaas gaan een aantal boutjes na een goed slag ....niet meer. Slaghamer, diverse schroevendraaiers, een zaagsnede voor normale schroevendraaier.... Dan nog een nachtje in de WD40 en YES van 1 luik krijg ik 4 boutjes los. Meer is niet nodig, met een houten spies en zachtjes tikken met houten hamer schuift het raam uit elkaar. Een pak van mijn hart.

Even fors ademhalen en jawel het rubber zit erom. Dit moet je 2 keer doen voor dat het 100% zit. Dan schuift eea makkelijk weer in elkaar en krijg ik het luik weer gesloten. Nieuwe boutjes, en met een lijmklem pers ik het luik in elkaar. done!

1 luik klaar! Dan even (dacht ik, hoezo even....) het andere luik, na de 2 nachten WD40 krijg ik 3 boutjes los en van eentje breekt de kop. Na Googlen blijkt een nieuw luik ruim 1.000,= te kosten dus ga ik met het luik naar mijn bevriende smid, Cor. Cor begint al direct te glimmen als ik kom, na een kwartiertje met diverse staalboortjes boren boort hij op de hand (met Makita) de bout uit. We tappen een 5mm draad, polijsten de beschadigingen rondom het gat en ik ga blij naar huis. In dit soort momenten toont zich de meester Cor!



Nieuwe Jas voor de Zeerob (december 21/januari 22)

 



InaMatt was zo aardig om ons te helpen met de kleur 
voor het Pilothouse, geen grijs, polarblauw maar:
 Vergrijst oranje :)


Zeerob was op de grens mbt de beveiliging, geen risico: dus sterke mobile kraan


Heerlijk weer een schip wat niet 'vaal & oud' kijkt.


Rob Beute gelooft in  de vrachtwagenlak, Dupon!

Mijn maatje Rob (scandinavianyachts.nl) kan van ieder schip een uniek schip maken, schepen/masten spuiten in unieke combinaties is zijn hobby. Tijdens het kiezen van de kleur oranje kwam er een doos met zo'n 100 kleuren oranje.....uiteindelijk werd het een ral kleur. We keizen voor 'eiglans', hiermee wordt het 'valer'. 
Onderwaterschip doen we zelf en ook het de antislip op t dek krijgt een laagje extra. 

Later mochten we denken over de plaatsnaam op de spiegel "Ravenstein"! 

donderdag 26 augustus 2021

IJmuiden - Texel 24 - 26 augustus

In IJmuiden is het stralend weer.  Na een paar nachten op zee nemen we eerst onszelf en daarna de boot onderhanden. En in de middag maken we een lekkere strandwandeling, reserveren vast een tafeltje voor vanavond en tegen borreltijd laten we ons lekker in de loungebanken bij Zilt op het strand vallen, in de zon, uitzicht op zee. We hoeven niets meer, dit is volmaakt. De mussen badderen in het zand en wij proeven een heerlijk tapbiertje. Het is heerlijk om weer in Nederland te zijn....Zeker nu we zien dat onze Breehornvrienden, veeeeeel meer moeten kruisen. Kortom gaan als je kunt gaan!
kruisrak vanuit marinetraffic.app

vdp in zijn element


De Noordenwind houdt de komende week aan. Eigenlijk willen we naar Texel, maar ook dat ligt pal in de wind. 30 mijl kruisen, dat vindt D nog wel ok dus dinsdag na een pittige strandrun gooien we rond het middaguur toch de trossen los. Het is een prachtige tocht, maar toch behoorlijk pittig 23’ schijnbare wind. Wind tegen stroom geeft flinke golven en we maken af toe flinke klappen, als we op de automaat sturen. Wat zijn wij blij dat we in Le Havre besloten om door te pakken en in een keer naar Nederland te varen toen de wind nog gunstiger was. R duikt voor de verandering de keuken in en maakt met tips uit de kuip een heerlijk preistamppotje met kerrie met een topping van gebakken paddenstoelen met een aziatische touch. We maken korte en lange slagen, we besluiten om veel op de hand te sturen zodat we de golven beter aanvoelen. Het hoekje bij Texel starten we de motor en gaan net/niet tegen stroom riching Oudeschild. We zien de zon onder gaan en tegen tienen lopen we, nadat we diverse vissers moesten ontwijken, in het donker Texel binnen. De haveningang missen we bijna, R staat met grote schijnwerper op de kant te schijnen! K… daar is de ingang, roerom en ja net optijd…..nog nooit blauwe lichten moeten volgen…. nachtblindheid bij die Texanen.
musjes badend in het zand bij Zilt

fikse strandwandeling R geniet
Dianne kruist naar Texel

Woensdag 25-8 begint nat. Maar in de loop van de dag zou het droog worden, maar wel bewolkt. Zo koud hebben we het deze vakantie nog niet gehad! Op ons appje route.nl vinden we een mooie wandeling van 10 km in 'Nationaal Park de Duinen van Texel'. Het is ook 10 km fietsen naar het startpunt, R wil hier met theetje starten :) ; dus een soort biathlon. Met de stevige Noordenwind op de neus fietsen we naar de andere kant van het eiland en maken een prachtige wandeling door duinen, heidevelden en bossen. Echt prachtig. We eindigen bij een tentje, ook nu wil R met biertje en bitterbal eindigen, in het bos en daarna weer 10 km terug.
Tijdens de tocht belooft R dat onze 15 jaar oude ‘diblassies’ (de fietsjes) een upgrade krijgen (nieuwe stuurstang) en fancy kleurtje. 

roze shirt in overeenstemming met bloeide heide

op naar Beute in kanaal naar Workum


Inmiddels regende het en we hadden nog een wasje in de machine en 1 aan de lijn. Maar.... er blijkt hier een gratis droger te zijn! (en ook een gratis afwasmachine...) R begint met zijn klusje RVS poetsen, zo nette man….Omdat we op Texel zijn mogen we nog een keer uit eten. Ook hier 2 shifts. Maar niemand vraagt hier naar onze Corona-check app waar we in Frankrijk al helemaal aan gewend waren. Daar moeten wij dan weer aan wennen! 
We zien in de haven ook de Zeeroos (eigenlijk Atlas) liggen; de bemanning van deze Breehorn 37 heeft zich pas aangemeld voor de  Breehorn-Vertrekkersgroep die R heeft geiniteerd. R nodigt ze uit voor een borrel aan boord om kennis te maken: Joost en Linde. Een jong stel (28 en 29), willen volgend jaar ook weg voor een rondje Carieb. Ook mooie plannen en nog een hoop op te lossen/aan te schaffen als we het goed begrijpen. 

dubbel liggen voor de sluis, in de geur van gemaaid gras

Donderdag gaan we weer verder.  Eerst Workum, R wil bij Beute afstemmen wat we nog willen laten doen voor de grote reis( oa spuiten van de romp en misschien pilothouse in fancy  kleurtje, watermaker en maststeps, we kunnen de auto daar vast op halen en naar Hindeloopen brengen. Van daaruit gaan we dan verder via Enkhuizen (waarschijnlijk), naar Urk. Het feest van Janny en Erik zaterdag is 5 km van de haven van Urk en zondag gaan we weer naar huis. Het gewone leven begint al weer te roepen. Klanten beginnen al weer te bellen en te mailen, plannen worden gemaakt en de agenda's lopen alweer voller. Maar belangrijk is dat we hebben besloten dat we 15 juni 2022 de trossen definitief losgooien. Kerst 2022 in Malaga... 
Dit was dan ook het laatste reisverslag van deze vakantie; de volgende wordt van De Grote Reis?

Facts;
2.200 zeemijl
800 liter diesel
15 havens (waarvan 2 x Cherbourg)
3 ankerplekken: l’Aber Wrach, Audierne en Usant
2 mooringplekken Camaret en Belle Ile
5 eilanden, Ile de Re, Ile d’Yeu, Belle Ile, Usant, Texel
6 live Breehornontmoetingen: Chiara, DanceMe, Iskander, Anna, Grote Mees, Zeeroos/Atlas en ‘s nachts op zee de Pacific Blue via de VHF
16 maal hardlopen 
13 boeken R papier/Ebook/Luisterboek







maandag 23 augustus 2021

Le Havre

Na een mooie run over het schitterende Honfleur, 8 km en eerst een trip naar het ‘hoog’ een hoogvlakte van 110-140 hoog. Prachtige landerijen met dito huizen en uitzicht, we genieten volop. Terug in de haven zijn we een klein uur onderweg geweest en geven de horloges aan dat we de activiteitsdoelen al hebben gehaald voor de dag, prima. R gaat na het douchen even naar de boulangerie, en jawel hij komt thuis met een lekker traditioneel ontbijt croissants, stokbrood en een kadootje van de patteseri. Het plan was om op de kant te ontbijten, maar we gaan uurtje eerder door de sluis. 
140 hoog uitzicht in Honfleur op de Seine

Dianne schiet een kiekje van de Seine


het kadootje….mmmm



Brug en sluis zijn een eitje, alles wacht op elkaar en zo komen we mooi op de Seine. Het is hoogwater en we motoren op ons gemak naar Le Havre, afsnijden is mogelijk; er staat dan Plus 6 meter, maar we zijn braaf. R schiet mooie plaatjes en ketst ze door naar zijn Pa, dan vaart hij ook in gedachten mee.

veel containeroverslag in Le Havre

tegenligger Seine

Tegenligger Seine


Op de familie-app is het druk, gezellig om te zien dat iedereen zo z’n eigen leven heeft en het gezellig maakt. 

12.30 in Le Havre, mooie haven met dito voorzieningen. Na een heerlijke lunch gaat D naar de geweldig uitgeruste SuperU en R gaat paar klusjes doen (hij is nooit klaar). Morgen vroeg gaan we naar NL, alles moet dan in goede staat zijn. We gaan zo’n 300’ varen, de wind draait zondagnacht van west naar N-NE en jawel de Nederlandse kust ligt NE. En deze wind blijft de komende week staan….Dus we kiezen eieren voor ons geld en gaan nu.

aankomst Le havre

Havenhoofden uitgerust als geschutsruimte

De Fransen zijn eche Extreme zeilers

Om 1600 verwelkomen we de Iskander en drinken gezellig thee en praten bij. Om 1945 lopen we gevieren aan de hand van Map’s naar L’atelier, een door R uitgezocht en gereserveerd restautant. Wij zien Le Havre alleen als een tussenstop; we zien blokkendozen. Renee weet er echter veel meer van. Hier was na de WOII. waarin Le Havre volledig is platgebombardeerd,  voor het eerst prefab bouw, maar wel in een eigen stijl. En ook nog met aandacht voor eigen wensen van bewoners. Zij gaan morgen naar een museum hier Voor ons komt dat een volgende keer….
Na bestudering van een spannende kaart en goed spekende eigenaresse hebben we allemaal een heerlijk menu en een heerlijke avond. Het wordt het vanzelf laat, rond 2300 duiken we de kooi in en na de koffie morgen op de Iskander is het ‘trossen los’.
Tijdens het diner komen de berichten van Grote Mees, we varen NU naar Boulogne, ook zij zien de komende Noordenwinden niet zitten. Iedereen heeft zo’ eind augustus haast om weer aan zijn verplichtingen te beginnen. 
De koffie van 10.00 uur loopt door na 11.00 uur ….we praten lang over hoe gezellig het is om met 2 personen aanboord een rondje Azoren te varen. Het doel van de Iskander in 2022, het wordt toch 12.00 voordat we losgooien. Die stroom daar maakt R zich zelden druk over.

lekker stukje met de Code-0

Goodwin Light Vessel


Richting Engelse kust, in 1 streep motoren we zo’n 20 uur met af en toe een uurtje met de code0. Het kanaal is gezellig druk, we lopen er lekker tussendoor zonder echte uitwijkmanoeuvres. De wind gaat meer en meer west/NW, we halen de Code 0 eraf en gaan op vol tuig lekker. Tot we weer bij Dover 1,9 gaan en de tor er even bij zetten. Uiteindelijk zet de wind door en blazen we richting Texel, jammer Noord is Noord en de NE zien we niet komen. Langzaam buigen we ri. IJmuiden, we reven vaak in en uit. De nacht besluiten we met dubbelrif in te gaan we kijgen tot 23 knopen ware wind en moeten continue hoog aan de wind varen, we spoelen veel zout over het schip. De zee is bokkig, zeker als we stroom tegen wind hebben. Tijdens de nacht ondervinden we een tik….tja raden maar. R kijkt alle kastjes na, gaat naar de mast maar kan het euvel niet vinden. Dan blijken de airpods met ruisonderdrukking een uitkomst! alles stil……..rust! 
Bij het ochtendgloren gaat R weer op onderzoek en ziet dat er een gesp van de lifeline op dek ligt te ‘vibreren’……tja je mot t maar weten. 

Texel of IJmuiden…..Ijmuiden, de hele dag zon! lekker het strand op en vanavond in Zilt een hapje? Keuze snel gemaakt, morgen Texel.  Ondertussen vliegen de Appjes binnen met Welkom terug in NL.
Het was weer een mooie tocht waar van alles in zat:
300 mijl, 20 uur motoren, 26 uurtjes zeilen, 2 nachten door, zon, regen en veel verkeer: mooie tocht! Geen tijd gehad voor een boek of filmje, de wachten vlogen voorbij op dit enorm drukke vaarwater.