donderdag 25 juni 2015

donderdag ligdag Kirkwall

Boordtijd 0815 telefoon.......wakker!

Afspraak was om ook in Okney te rennen, zo gezegd zo gedaan. Prachtige ronde gelopen rond de haven en gezien hoe verzorgd het overal is, leuk om door te rennen je zo'n ander stuk van de omgeving ziet. Dit even aan de zondaghardloopmannen ge-appt ivm 'controle'. Bij terugkomst was de tafel gedekt en waren er verse broodjes, ook Gerrit was jaloers op de aandacht die Henk kreeg bij het koken denk ik. Zo zie je maar wat competitie brengt! Gerrit dank, heerlijk zo'n ontbijt. We zaten met een bakkie thee op Henk te wachten, zal wel douchen zijn maar nee Henk kwam in zwaar afgetraind wit lijf van het hardlopen......Schuldgevoelens tijdens het in 't bed liggen bleek later, chapeau! Zo blijft de bemanning gezond. 
Om 2100 belde Rob Beute al ivm de AIS die storing gaf, echter Gerrit was de diagnose aan het stellen en een 'losse '  connector zou een vd oorzaken kunnen zijn. Natuurlijk was er een soldeerpistool en tin te lenen van een vd collega zeilers. Een halfuurtje prutsen en gefixed, volgens ons 80% vh probleem , echter volgens Rob was deze AIS overgevoelig voor stroom dus zouden we 'meldingen' blijvne ontvangen.... Offerte voor Raymarine AIS is onderweg. 
We gingen gezellig even wandelen voor de 'souveniers' en voor een gezellige bak koffie in een heuse Orkney pub. Kaarsjes werden opgezet voor kids van mij en Henk names Godi. We hebben Kirkwall, 8500 inwoners maintown Okney's goed bekeken en zijn ook in de Chatedral Magnus (Gerrit zal later een stuk schrijven over ) geweest en in het voormalige gemeentehuis waar we nog een mooi presentje voor Annick vonden (jajaja....).
Terug bij de boot was de lunch en hierna gingen we in 2 bussen over het eiland (had ik een groot verslag van echter delete het oid en KWIJT....k....t Ipad!! De tocht was zeer interesant. We zijn naar de NeoGotic's geweest 3200-5000 Jr voor Christus, 
Ring of Brodgar Stone Circle and henge
Standig Stones of Stennes (27 van de 60 staan er nog) Unesco Wereld Erfgoed. Hierna gingen we naar Skala Brae, een 'dorp' waar 60 mensen woonden 3.200 jaar v.C. Zij woonden aan een baai waar zoetwater was en hadden stenen huizen als 'tenten' met een openvuur in 't midden, de stenen namen de warmte aan en in de bedstede sliep men. Zeer interessant en mooi om te zien dat je na 3.200 jaar huizen ziet die door 'gangen' met elkaar verbonden zijn. 
In de boord bieb van de Zeerob staat een boek over Skara Brea, Henk en Gerrit hebben over verhalenbundels.






havenbeeld



kleine update:
zaterdag 1130 haven uitgevaren Den Helder
woensdag 1300 haven Kirkwall ingevaren (zo'n 20 schepen liggen eral)
NW/N wind, van 0-7 Bft.
Motoren, zo'n 20-30 uren de motor aan incl. stroomdraaien
Schade, niets noemenswaardig
Geen zeeziekte
Log van 8366=>9058 mijl.. nonstop
Temp tot 6 graden in de nacht
Bemanning: Henk O. Gerrit B. RvdP

woensdag 24 juni 2015

inloop Okney's Kirkwall



dinsdag tocht der tochten, een challange

wachten liepen rustig, mooie wind....vonden wij. Altijd drukken we wel een verkeerd knoppie in waaardoor we zien dat electronica ontregeld. Dit laatste is ook met de AIS die met zeeer hoge regelmaat een onbkend signaal afzend, voor hem Volt 12, dit houd een piep in zeer hoog 3 maal zo'n 4 per minuut. Gerrit kan dit handelen, Henk hoort hem niet en ik werd er gek van....ligt aan mij . Ach later b esluiten we de AIS iedere 15 min. even aan te zetten, probleem opgelost. ; s Nachts komt Gerriit erachter dat we zo'n beetje halve wind kruisen, op de kaart. Alle twijfel is er over hoe vaar je nu met dubbel rif, veel zeegang en ook een ingerold fokje. Hierop is geen antwoord! Later als het volle tuig erop staat zien we dat we gelukkig weer hoog kunnen zeilen en loopt het als een trein. Toen de wind iets minder werd ben ik met Henk direct begonnen met de kotter zeilklaar te maken, had ik veel eerder moeten doen. Wederom een leermoment voor ons allen......pfff we hebben  wat lessen vh leven.
De inwendige mens werd matig verzorgd, op de maandag. Alleen het hoofdgerecht van Henk, zuurkool telde echt. Gerrit startte vandaag met kippesoep, broodjes met knakworst etc. Kortom 3 broodjes en een kop soep later en allen van ons kregen slaap, maar aan de inwendige mens is gewerkt. 
Henk krijgt in de buurt van Petershead contact met een 45 voeter, zij zijn het zat en gaan Petershead in een suffe industriehaven als den helder........ Maar wat gebeurd er bij ons aanboord, discussie: wel doorgaan N/NW5 -6 of hier naar binnen. Doorgaan werd de conclusie, gelukkig stuurde Victor een appie van windfinder met de voorspelling.............weinig tot geen wind. Les is     hier weer genomen, vertrouw alleen eigen informatie. Later is ook de conclusie dat een navtex, ouddated is, zo weinig info over de hele noordzee. Dit terwijl we normaal vele gribfiles hebben per 3 uur van een klein gebied, hiervoor gaan we naar een oplossing zoeken.
V eel gesprekken gaan over de uitrusting voor De AZOREN, stroom, windvaan, communicatie, duidelijk is wel dat een ieder super trots is op Dianne dat ze meegaat....na een ingrijpende keuze. Door de commotie zoeken we luxe eten in de voorraad: tonijn, pasta en ltomatensauss. Henk weet door het gebruik van olie, ui en knoflook dit te bereiden tot een heerlijke lauwwarme pasta-tonijn-salade, chapeau!!'
Op dit moment 0130 kruist een zeilbbot mij met mmsi 25756391059 feet, koers 262 graden op tt zeil en loopt 7 knts.
om 1900 na de maaltijd besluiten we 240 te koersen op de motor op ons doel, Kirkwall, waypoints in de kaart door onze navigator Gerrit.
Henk gaf mij de wacht om 0000 over, het gaat nu pas schemeren. Wacht schema 2100-0000  henk, 0000--300 robert, 0300-0600 gerrit

maandag 22 juni

DRIEHOEK NOORDZEE, BLOG VAN DE ZEEROB

Aan boord: Robert, Gerrit, Henk
Reis: Den Helder (vertrek zaterdag 20 juni 2015) - Kirkwall (Orkneys), Farsund (Noorwegen) - Den Helder

Uit het logboek van maandag 22 juni:
Om 3 uur in de ochtend varen we op een westenwind van 3 tot 4 beaufort naar het Noordwesten.
De uren daarna ruimt de wind en kunnen we een steeds noordelijker koers varen.
Rond de middag wordt het om ons heen wat somberder: we krijgen af en toe wat motregen en de wind trekt aan tot 5-6 beaufort, met vlagen van 7. We zetten twee riffen en rollen de fok voor de helft in. Halverwege de avond is de wind zo vriendelijk om zich tot 5 beaufort te beperken en klerk van dienst noteert zelfs 'mooie nacht'.
Ondanks het feit dat de boot hevig stampt en slingert wordt elk uur nauwgezet het logboek ingevuld (nou ja, een keer vergeet ik onze positie te noteren). Ook schiet de warme maaltijd er niet bij in. Geen culinaire subtiliteiten, maar eerlijke eenpansmaaltijden, die bedacht zijn door Albert Hein. Overal gaat gebakken ui, spekjes. of plakjes chirozo in. Eenmaal iheb ik zuurkoolstamp geserveerd. Op zich heel lekker, maar van Albert Hein moesten er op het laatst ook een kikkererwten in die lieten zich nauwelijks kauwen, het bleven in de mond melige, geplette balletjes. Zelf kon ik met moeite een half kommetje naar binnen werken, want ik voelde me, ondanks de Scopodermpleister achter mijn oor, een beetje katterig. Tekenend voor de goede sfeer aan boord was dat Robert en Gerrit daarentegen nog een tweede portie bestelden en de indruk wekten nog nooit zo heerlijk te hbben gegeten. Zij waren ook verantwoordelijk geweest voor de fouragering en hadden een stapel showmappen met recepten gemaakt. Onder de sofa's liggen bergen met etenswaren gevulde blikjes, zakjes en pakjes.
Op zee hebben we weinig schepen, maar wel heel veel vogels gezien, vooral meeuwen en papegaaiduikertjes; en ook een soort zeezwaluwen (bestaan die eigenlijk?
Hoewel we pas in de buurt van de Schotse kust zitten is dat al noordelijk genoeg om tot elf uur 's avonds goed te kunnen zien. En zelfs om middernacht zag je aan de horizon nog een strook licht.
Van de andere Driehoekschepen viel al vlak na de start uit Den Helder weinig meer te bekennen. Eergisteren hadden we even marifooncontact met iemand, maar de ontvangst was te slecht om zijn boodschap te kunnen snappen. Het enige wat we opvingen was zijn advies om op vol vermogen  te zenden - alsof we dat zelf niet al bedacht hadden, we hebben toch niet voor niks de DSC-cursus van Egenolf en Hestia gevolgd.

zaterdag 20 juni

De eerste nacht.
Het was een rustig zeetje. op de motor door het eerste scheidingsstelsel. Mooi volgens de regels loodrechte kompaskoers op het systeem. Inmiddels ook genoeg wind om te zeilen, Koersje rondom 300 kk. daarmee konden we ook de resterende stelsel oversteken. dat gebeurde in de loop van de nacht. Ongelooflijk hoeveel platforms en produtieputten je daar tegenkomt. Steeds konden we er langs zonder noemenswaardige koerswijzigingen. Mooi meegenomen.
We draaiden het wachtsysteem 3 op en 6 af. Dan zit je weliswaar 3 uur in je eentje in de kuip, maar daar staat tegenover dat je 6 uur wachtvrij bent. Natuurlijk wel oproepbaar. 
Om een uur of vijf in de morgen was het weer min of meer licht.

Het was een ideale nacht om in te slingeren. maar een paar echt donker, maar als het onbewolkt is zou dat ook nog wel eens flink mee kunnen vallen. 

vrijdag 19 juni

de dag verliep in goede ontspanning en spanning, door de hoge vraag naar bandbreedte kregen we pas vanochtend het nieuwe weerbericht voor de komende dagen. Gerrit en ik waren net klaar toen godi en henk kwamen, godi genoot van het spel en spanning van de kakelverse bemanning. Marijke  en Dianne kwamen rond 1700, een lekkere borrel en toen door naar het 'verlaten en desolate' Den Helder. Een heerlijke pizza, de mannen namen allen hetzelfde....gaat zo de komende 14 dagen door. Om 0900 de eerste trein genomen en wij liepen naar  t schip, er werd weinig gesproken! Zo was ieder met zijn manier bezig om de tocht voor te bereiden. Henk en ik gingen te kooi en ineens was Gerrit er weer, "we gaan toch door het molengat' , diepte genoeg en het scheelt zo'n 15 mijl. Even overleg en duidelijk werd dat er echt over nagedacht was. 
Om 2330 was er stilte........alleen de 'wakers lieten hun aggregaten draaien.....