woensdag 17 mei 2023

Frans Guyana Îles de Salut & Kourou River

 Île du Salut,

3 eilanden voor Frans Guyana, Frans Guyana (FG) is een departement van Frankrijk! We horen dus hier ook de Franse gastenvlag te voeren, dat doen we dus niet! Deze eilanden hebben voor mij in het bijzonder een speciale betekenis. In de jaren 80 was het boek Papillon een bestseller, tijdens de crossing lazen we beide het boek. En jawel, van Île Diablo (Duivelseiland) is Papillon op een zak kokosnoten de golven in gesprongen en uiteindelijk ontsnapt. 

We ankeren mooi voor Île Royale, springen ieder uur in de plomp voor een beetje verkoeling. Alle cat's die gasten brengen verlaten 's avonds de 'ankerbaai' en dan liggen we met een prachtige sunset voor anker. Het begon als een 'rustige' nacht maar later was het bumpy, echter na een flink rollende crossing sliepen we toch prima. Na een ochtendje lummelen, na 15 nachten op wacht is het ritme nog zoek, gaan we aan wal. We lopen de eilanden rond, verbeelden ons waar en hoe er geleefd werd. Bijzonder dat Frankrijk, Napoleon, van zijn prostitué's en dieven af dacht te komen door ze naar FG te deporteren. 

Als we in de isoleer cel van Papillon staan kunnen we ons 2-3 meter voorstellen, super klein. 

Na 2 nachten zorgen we dat we 2 uur na 'low tide' bij de Kourou River zijn om bij het dorpje Kourou voor anker te gaan, we willen water bunkeren. We varen de rivier op met onze ogen gefixeerd op de dieptemeter die minimaal 2,6 meter aangeeft, dus 60 cm onder de kiel! Prima. De Kourou river is een sterke getijde rivier met een tijverschil van zo'n 1,5 meter maar met sterke stroom door wind, water (door de regenval) en tij.

Na dat we voor anker liggen gaan we direct naar de kant, er is een "boaties-borrel" bij de locale pizzeria. We zitten tussen de Zwitsers, een Fransman, Duitsers & Amerikanen, de Ever Green van Oskana & Markus ligt er ook. Why, ze zouden toch naar Brazilië?

Het 'ankerdorp':

EverGreen, Zwitsers, Oskana & Markus, 43-55 zijn voor 1 jaar onderweg. November stopt de zeiltour en ze hadden problemen om de accu's te laden en gaan dit fixen in Trinidad. Vandaar dat ze niet voor Brazilië kozen en zijn uitgeweken naar FG. 48 Feet boot. Bij M&O gaan we op de borrel, blijkt Markus 55 jaar te worden.We zitten aan de champagne & Torte, gezellig! 

ErieSpirit, USA, Susan & Mark, 65-67 zijn al 13 jaar onder weg en komen vanuit ZA, Brazilië naar FG. Geen huis meer, nog zeker aantal jaren Carieb. 52 Feet boot. Zij ook jurist, tax lawyer, verleden bij EY, kleiner kantoor en daarna zelfstandig.....Hij ondernemer..

Werner, German, 70, al 8 jaar onderweg en is bijna rond, Guadaloupe is eind punt. Solozeiler. Kwam van St Helena naar FG. Wil blijven hangen in de Carieb 50 Feet boot

Malory, Daniela & Gustavo, 43-70 zijn al 2 jaar onderweg en komen vanuit Brazilië naar FG.  Daniela werkt van 0600-1400 dagelijks als jurist. Geen huis, blijven varen. Sadler 35 Feet

Werner & Emmy, German, 70-72 al 23 jaar onderweg en al 3 jaar in FG. Verbleven 5 jaar illegaal in Brazilie. Geen huis, ..... Alu boot 40 Feet. Van hem krijg ik een boek over ankeren en laat mij al zijn anker gerei zien, wel handig systeempje wat ik kopieer en laat maken. Verder blijft hij maar door gaan over zijn ......

In Kourou is matige activiteit:

Ondanks een saai plaatsje, beginnen we er wel te wennen . We shoppen op onze fietsjes bij de locale ijzerwaren zaken, Super U en halen brandstof. De fietsjes laten we op het pontoon staan aan de ketting zonder zadel, we hebben er erg veel plezier van. 

Bezoek aan het ESA space-centre, fraai dat het er is, zo'n 12% van het BNP komt ervandaan. Interessant om te zien hoe zo'n lancering in zijn werk gaat, 22 landen werken er aan mee. Maandelijks 1 raket voor het in de ruimte brengen van satellieten. Vrind Musk doet het per 2 weken, 53 stuks :).

Bezoek aan de Zoo, een dierentuin die opgebouwd is zoals het regenwoud hier eruit ziet. met ook alleen dieren vanuit het regenwoud. Fraai aangelegd, maar altijd dubbel om de beesten in kooien ed te zien. We doen ook nog een trail van zo'n kilometer door het regenwoud, helaas voor Dianne valt ze van een glibberige boom die er lag om een moerassig stuk over de steken, en dus midden in de modder........Gelukkig vinden we een slang en borstel om haar schoon te poetsen. :)

De restaurantjes, winkeltjes (veel 'Chinezen')  kennen we na een weekje. We hadden een lijstje met klein gerei, dan ga je alle winkels af zodat je het kunt afvinken. Dianne wilde klittenband en band, ik gewapende slag, alles weer ruim op voorraad

Ankeren:

De Kourou river is berucht om zijn slechte ankergrond, geen houdbare grond. Dus advies is om zo'n 45 + ankerketting te steken. Das stevig in 3 meter diep water. Dagelijks vaart de baggerschuit vanuit Harlingen door de vaargeul om te baggeren, ze willen hem diep genoeg houden voor de komst van de schepen met de 'Rocket' aan boord. 

Wij slaan regelmatig van het anker, ketting om de kiel, een boom van zo'n 30 meter/60 cm diameter tussen anker en boot. Veel theoriën zijn er over dit onderwerp. 

Los geslagen!

We zijn net klaar bij de Zoo en eten een ijsje als Marcus gebeld wordt, en jawel ook ons ankeralarm gaat af. Daniela belt dat onze boot floating is en Mark en Gustavo aan boord zijn en de zaak onder controle hebben. Mark kent onze motor en start en Gustavo zoekt uit hoe het anker werkt, kanjers van kerels. Want de Zeerob gaat op drift, ramt de boot van Mark. Hij twijfelt geen moment en springt in de dingy en stapt op de Zeerob. Dan roept Gustavo, pik mij op! dan help ik je!! Ondertussen zitten wij met samen geknepen billen bijna 1 uur van de Kourou river, de Zoo. Markus rijdt in de Kia zo hard als kan...maar toch je moet je aan de snelheid houden (ze hebben al 1 bon).

Aangekomen bij de pontoon hollen wij naar de dingy, starten de motor, slaat natuurlijk af :(. roeien verder en ik sleur aan de starter en jawel, hij slaat weer aan. We racen naar de Zeerob waar we de boot van Gustavo & Mark overnemen. pfffffff...

We gaan NIET meer samen van boord. 

De BBQ wordt afgeblazen en we organiseren een borrel op de Zeerob, uiteindelijk zitten we allemaal binnen....zo'n regen kregen we in de kuip. Anker ervaringen volop! Iedereen weet het beter en onze Duitse vrinden doceren mij en leveren mij documentatie, boeken, moet aan boord naar hun anker-gerei komen kijken.......pffff. 

Uiteindelijk zegt Mark, mijn boot is gelijk zwaar, groot en mijn configuratie is gelijk aan die van jou! Rocna 33 kg, 100 meter 8mm High Grade chain. Top spul, maar de Duitse vrinden vinden het maar poppenspul, moet minimaal 13 mm zijn.... 

Na een dag of 3 hebben we weer een rotsvast vertrouwen en gaan we weer ons laatste avondmaal in de pizzeria eten met de boaties, a saygoodbye meal. Gezellig. 

'Saltwater animal'

Op een schip dat de wereld rondzeilt gaat alles 'kapot', je weet alleen niet wanneer. De elementen, het intensieve gebruik maar zeker zoutwater is a killer! Zo noemt onze Amerikaanse vriend het 'fight against the animal', mooie beeldspraak.


Ile de Royal

Ile de Royal

Ile du Diable




Ile de Royale


Ile de Royale

kokosnoten te over



marine bevoorraad drinkwater

Kourou river, rood is hier aan de SB zijde


water in nemen


kleine haven met 'klosjaar' boaties


borrel op de Zeerob

Kourou River


Dingy-pontoon Zeerob

borrel Zeerob, na floatingboat

kaaiman Noir

mooie wilde bloem

Dianne op de hangbruggen


Tja, beetje onder de modder op de muiltjes

in de Zoo, maar in het wild liepen ze bij ons in de oever van de Kourou river
Aubergine achtige, 3 rode appeltjes, duivelsfruit, kouzou, soort lyche

Kouzou, lekker

zoet en smakelijk
Lanceer inrichting, rechts de Watertoren voor koeling, links de lanceer inrichting voor de Rocket. 



https://www.esa.int/Enabling_Support/Operations/ESA_Ground_Stations/Kourou_station

deze boom zat tussen ankerketting en Zeerob...gevolg los geslagen

onderlijkstrekker vervangen was half door gesleten door ons euvel tijdens de crossing
Sunset vanuit Kourou naar Maroni


in zwembroek, de buien volgen elkaar hard op in 30 graden





















Geen opmerkingen: