dinsdag 17 januari 2023

Rabat (Marokko)=>Graciosa (Canarische Eilanden) 10-17 januari

Voorbereiding vertrek meerdaagse tocht!

Woensdag is het vertrek gepland, we zijn al naar de douane geweest om de te vertellen dat we gaan en dan ook graag de drone meenemen. Komt goed....

Fourageren:

De dinsdag is het druk, Dianne bereidt diverse lekkere maaltijden voor voor onderweg. Nasi & BietenBoeuf en 'AH' soepjes, maar dan vers. Geluk heb ik met een schipperse die zo van koken houdt en het goed kan!! Voor al deze maaltijden gaat de vriezer aan. Meestal is deze uit ivm stroomgebruik wat altijd een dingetje is aan boord, accu's zijn niet oneindig vol. 

Zeeklaar maken:

Ik ben buiten bezig, alle vallen, schoten e.d. gereed maken. Zo zorg ik ervoor dat de Walder (giekrem) gemonteerd zit. Daar we veel ruime koersen hebben, moeten de beide voorzeilen gebruikt kunnen worden qua schoot en boomwerk maar ook de bulletalie die we net gemaakt hebben. Hierdoor kunnen we de giek beter fixeren. 

Ik wordt nog even door Dianne de mast ingehesen voor een controle van alle bevestigingspunten en visuele controle van de verstaging. Alles top!

Hierna loop ik binnen het schip even door, staat er water, is de olie in de motor op het juiste niveau en tape de voorluiken voor de veiligheid dicht. Done!

Rubberboot gaat vastgesjord op het voordek, geen zorgen voor piepen/schuren of volslaan door een golf.

Bezoek Crew Bruce:

Om 1700 zoals afgesproken staan Frans & Janny van de Bruce voor de boot, Dianne laat mij net zakken. Jawel nog even een borreltje op de Zeerob,  gezellig bomen we over t zeilleven en al gauw blijkt de wereld klein te zijn. De Bruce, al 2 jaar op de Med onderweg, krijgt wat info mbt app-groepen en gaan paar dagen later, ze willen niet haasten gezien de zware wind die opkomst is. 

We zeggen gedag en Dianne & ik bespreken openstaande punten en het wachtschema e.d. Woensdag om 16.00 worden we verwacht bij de douane, ik betaal nog 26 Euro voor de 2 extra nachten. 

Vertrek:

Wachten is niet ons sterkste ding, om 1500 willen we gaan maar dan zien we 2 andere schepen bezig met uitklaren......en die liggen al een paar uur. Jawel we zien ineens de drugshond komen, dan is er haast. Deze 2 schepen krijgen de 'hond-controle' en hierna gooien ze los, wij gaan direct naar het ponton en krijgen binnen 5 minuten de drugshond aan boord. Een Frans stel knoopt even tegen ons vast en de hond wordt, hoe zielig ook, gedragen naar deze boot en moet 2 maal getild worden in de boot en erna er weer af! Als deze heeft kunnen zoeken na alle stress......... Hierna is het alleen nog de drone, wachten, wachten! Uit eindelijk komt men met een verkeerde drone, nummers verwisseld....dan blijkt die van ons er te zijn maar men wil 395 D/40E. Wij hebben natuurlijk 0,= Dirham...., uiteindelijk kan ik het met € 40,= afmaken. Is bewaarloon, hiervoor krijgen we mooie bon met 2 stempels :)

We varen achter de havenmeester de haven uit, mooi om te doen. De plotter laat zien dat we over een bank varen, maar we hebben 6 meter water.

Vertrek vanuit Rabat

465" to go!

Wat is mooier dan laat in de middag vertrekken, je ziet het land verdwijnen en je krijgt ook nog een mooie zonsondergang kado. We zetten voltuig en gaan zo'n 60 graden op de kust liggen, richting zuiden. We eten de heerlijke bietenboeuf met aardappelpuree en ik mag vroeg te kooi! We draaien 3 uur op/af. De eerste uren hebben we veel vissers rondom, altijd goed tijdverdrijf. We steken 1 rif en gaan de nacht in op een ruime koers.

Overtocht journaals 

Tijdens de overtocht genieten we van het heerlijke weer, uiteindelijk besluiten we om met de uitgeboomde voorzeilen te werken. Samen werken we op het voordek zodat alles snel en veilig gebeurt. Hierna stellen we de windvaan in en genieten we van het spel van wind, golven en schip. Zo varen we ruim 2 dagen. We zien eenmaal een groot verlicht passagierschip op 'ramkoers' CPA 1', da's toch dicht bij voor je gevoel. We sturen een halfuurtje zo'n 20 graden hoger en zien het schip mooi als een TL-balk aan ons voorbij trekken.

We lezen veel, ik luister 3 boeken! Heb 2 toppers, de Kooi van een undercover agent over zijn training en leven als special agent en het boek van Omzigt. Leuk zo'n Saskia Noort erbij..... maar heerlijk boekje luisteren, kijken naar het spel van golven/zee/wind!

Dianne kijkt een paar films/series en zo gaan de relatief korte dagen voorbij. Ontbijt om 12.00 en ik te kooi om 20.00! Maar we komen mooi aan onze slaapuren en rusten heerlijk uit.


Zeilen met de Zeerob

Canaries in zicht

Dan na zo'n 72 uur zien we schaduw aan de horizon, van 1 naar al gauw 3 bergen. We moeten nog zo'n 20' en de wind zakt er al uit, beetje motor erbij. De accu's stand geeft 42%, dus mag wel weer wat energie bij. De door Breehorn geïnstalleerde Lithiumbank met BMS werkt als een zonnetje. Tijdens de tocht heb ik nog zo'n 1.000W geladen met een zonnepaneeltje en onze Watt&Sea Pod maakt ook overuren. Maar we hebben 0,0 zuinig gedaan en ook geen 'stroom-stress' gehad.

Zo'n 10 km uit de kust worden we belaagd met appjes.......toch geinig! weer connected, al was het zonder ook tof. 

Om 2030 varen we langs de jachthaven op weg naar ons ankerplekje, al is het met donker slecht inschatten uiteindelijk liggen we snel en vast. Hierna een borrel en op tijd te kooi, om 0400 gaat mijn ankeralarm af en zijn we los geslagen. Dianne gewekt en samen brengen we de Zeerob weer in positie en laten het anker vallen, hopelijk nu beter :). Om 10.00 worden we wakker, zon in de kuip en op dezelfde plek.

Ankerop

Er is een voorspelling van een stevige storm dus we zoeken graag de haven op, gereserveerd. Jawel hoor we worden verwacht en krijgen een top plekje. We verkennen het witte dorpje en eindigen in een plaatselijk restaurant waar super hard gewerkt wordt en nemen een heerlijk maaltje.


trots met drone terug van de douane in Rabat

geen gehoor bij binnenkomst, maar uitgeleide bij vertrek

tja helaas is deze kaart 'not oke', we hadden 6 mtr water

op pad!

Rabat by night

Rabat by night
genieten

beeld bij vertrek

zonsopkomst

zo helder, ook de nacht

luisterboekje, genieten maar

nog 16' te gaan naar La Graciosa

2 dagen een paneeltje aan de railing

eilanden doemen op in de late avondzon


douanecontrole, varen tussen de voor anker liggende schepen door en mollen mijn ankerboeitje :(

ingeschreven!

mooi of mooi!






 


Geen opmerkingen: