dinsdag 30 augustus 2016

Cowes-Zeebrugge (werd Blankenberge)

De laatste etape, Cowes->Zeebrugge zo’n 200 mijl, daar had niemand zin in…...waarom zo’n stuk ineens?! Besloten wordt om naar Eastbourne te gaan, een leuke plaats aan de zuidkust. Cowes uit is een belevenis, over 50 jaar zal het er nog net zo uitzien verwachten wij…. De tocht over de Solent is een motortocht, stroom mee, dus racen. Nog even wat wierplanten in de schroef, maar die  konden we gelukkig weer lozen (beter dan in de wc-pomp zoals de Playmobil had..) Hierna gaat de Code 0 erop en varen we fanatiek; barst …. de Roboot en Stormvogel lopen toch weer uit. R moet alles uit de kast halen, helaas. Tijdens het rondje op de marifoon blijken beide het ijzeren zeil erbij te hebben gezet…….weg frustratie, het is duidelijk! Bij Beachy HEad gaat de tor aan en pruttelen we naar Eastbourne, altijd leuk de sluis en het aankomen in deze prachtige haven. Stormvogel heeft al in de Thai gereserveerd en eten we zalig Zeebaars in het kruid tamarinde (alleen daarvoor moesten we al naar Eastbourne. Ook O&M zitten er met de Tip en Poes, daar laten even een flesje Riesling bezorgen! Bij O&M een groot succes, zijn beide toppers. Na een geweldige avond nemen we nog een afzakkertje aan boord en maken ons op voor de laatste OPA run in Eastbourne.
Voor het hardlopen is er een Palaver en maken we veel kabaal omdat de Hester vanuit Falmouth weer aansluit.Met toeters en pannedeksels worden ze uit de sluis onthaald. Hester’s motor loopt weer als een zonnetje.
Na maanden de eerste keer dat we een vlak parcours hebben en we lopen tot de pier in Eastbourne, mooie score allemaal. Na terugkomst is het wasdag, poetsen en lummelen. In de middag gaan we nog lekker naar de pier op de fiets maar merken dat we GEEN behoefte hebben aan alle drukte. Terug zitten we heerlijk op het terras waar H&H ons gezelschap hielden. Terug aan boord is er een heerlijke curry en zwaaien we 6 van de schepen uit die naar Zeebrugge gaan. Het 1e afscheid van veel zeilvrienden.
Zondag om 0800 is er koffie op de Stormvogel en hierna gooien we los richting Ramsgate. We zullen stroom tegen hebben. De afspraak is, als we pas tegen 1900 uur in  Dover zijn, dan Dover in. Echter we zitten om 1700 aan de borrel in Ramsgate, bere hard liepen we allemaal, 25 - 30 knopenwind en een voor de windse koers.. Sommige van de meeliggers vonden dag voltuig bij 30’ verantwoord was…..waar eindigt verstand en begint domheid……… Gelukkig gaat alles goed en vangen wij Roboot & Stormvogel op aan de langsteiger, een forse zwel, maar wel mooi plekje.
‘s avonds gaan we eten bij de Royal Yachtclub, helaas serveren niet, dan de Italiaan, helaas vol……...we lopen de kade op en vinden een andere Italiaan, als we pizza bestellen komt het nog vandaag, bijzonder. We maken er een gezellige avond van en proosten vaak op de geweldige reis.
Maandag het laatste afscheid, om 0930 koffie bij RoBoot met heerlijke croissants van Hilde. Een kort heftig afscheid en de Zeerob vaat om 10.00 Ramsgate uit om koers te zetten naar de vaste wal. Stormvogel en Roboot gaan in een keer naar Ijmuiden.
De tocht van zo’n 60’ is prachtig, matige wind dus 50% varen we met motor bij en lopen zo onder een prachtige zonnige wolkenhemel rond 2100 Blankenberge binnen. Morgen blijven we een dagje liggen en gaan dan door naar Rotterdam. In Rotterdam, zal er bij de Helena een warm welkom zijn.