woensdag 1 juli 2015

maandag Farsund, ligdag

Na een korte nacht was het ontbijt gereed om 0945, Vdp had al 5 km hardgelopen en Gerrit was al broodjes wezen halen bij de spar. 's nachts waren nog 2 schepen meer naast ons gekomen, lagen 4 dik. Na het ontbijt en de koffie was er eerst het schip klaarmaken en schoonmaken buiten en binnen. Na deze arbeid een heerlijke koffie in de zon in de kuip, een Nederlands lid van de Farsund jachthaven nam de moeite om ons eea over Farsund te vertellen. 
-vanuit vroeger een stadje met 2 grote reders, zo'n 100 schepen, sommige huizen laten nog zien dat er kapiteins in hebben gewoond aan de verranda's en serres in de vorm van "de brug". Het gymnasium was een immens groot gebouw aan de fjord. Op het moment dat wij er waren waren er zo'n 25 man van de zeilvereniging naar Denemarken voor een wereldkampioenschap, men had 5 snelle open 23 voeters. Iedere openboot had minimaal 5 eigenaren die op deze manier weer aan het 'echte zeilen toekwamen'. Onze Nederlander kreeg zijn AOW gestort in Noorwegen maar de Noren heffen hem GEEN belasting.....dat is zo de regel. 
Gerrit en VdP gingen even wandelen en shoppen, len is de 6e jarig! Het was een mooie wandeling met forse klimmen waardoor het zicht op de fort uitzonderlijk mooi was. Tijdens onze wandeling maakte ook Henk een hardloop ronde. Lunch deden we in het dorp in een gezellige 'pub/cafe' met wifi!.
Om 1700 was er een steiger borrel waar bij de snor drukte rond 1800 en op zoek gingen naar een restaurant, de keuze viel op een Tai. De Tai was heerlijk, lekkere wok. Geluk voor ons dat hij open was, normaal was maandag een dag dat men niet werkte. Om 2100 keerde we terug op de Zeerob waar we enkele koffie's namen en tot laat aan de wijn/borrel zaten.....om 0100 was het schip stil.....om 0730  was het weer reveille.
AIS gemaakt, Shiptrone gebeld waar de technische dienst mij op het hart drukte dat ik toch echt spanning moest nakijken OP de AIS. De diagnose app. in de hand en meten maar.....jawel een zekering die ertussen zat nam 1,5 volt... 12.2 volt en dan zenden gaat de AIS onder de 12 en gaat piepen...geen zending mogelijk...





Geen opmerkingen: