woensdag 17 mei 2023

Frans Guyana Îles de Salut & Kourou River

 Île du Salut,

3 eilanden voor Frans Guyana, Frans Guyana (FG) is een departement van Frankrijk! We horen dus hier ook de Franse gastenvlag te voeren, dat doen we dus niet! Deze eilanden hebben voor mij in het bijzonder een speciale betekenis. In de jaren 80 was het boek Papillon een bestseller, tijdens de crossing lazen we beide het boek. En jawel, van Île Diablo (Duivelseiland) is Papillon op een zak kokosnoten de golven in gesprongen en uiteindelijk ontsnapt. 

We ankeren mooi voor Île Royale, springen ieder uur in de plomp voor een beetje verkoeling. Alle cat's die gasten brengen verlaten 's avonds de 'ankerbaai' en dan liggen we met een prachtige sunset voor anker. Het begon als een 'rustige' nacht maar later was het bumpy, echter na een flink rollende crossing sliepen we toch prima. Na een ochtendje lummelen, na 15 nachten op wacht is het ritme nog zoek, gaan we aan wal. We lopen de eilanden rond, verbeelden ons waar en hoe er geleefd werd. Bijzonder dat Frankrijk, Napoleon, van zijn prostitué's en dieven af dacht te komen door ze naar FG te deporteren. 

Als we in de isoleer cel van Papillon staan kunnen we ons 2-3 meter voorstellen, super klein. 

Na 2 nachten zorgen we dat we 2 uur na 'low tide' bij de Kourou River zijn om bij het dorpje Kourou voor anker te gaan, we willen water bunkeren. We varen de rivier op met onze ogen gefixeerd op de dieptemeter die minimaal 2,6 meter aangeeft, dus 60 cm onder de kiel! Prima. De Kourou river is een sterke getijde rivier met een tijverschil van zo'n 1,5 meter maar met sterke stroom door wind, water (door de regenval) en tij.

Na dat we voor anker liggen gaan we direct naar de kant, er is een "boaties-borrel" bij de locale pizzeria. We zitten tussen de Zwitsers, een Fransman, Duitsers & Amerikanen, de Ever Green van Oskana & Markus ligt er ook. Why, ze zouden toch naar Brazilië?

Het 'ankerdorp':

EverGreen, Zwitsers, Oskana & Markus, 43-55 zijn voor 1 jaar onderweg. November stopt de zeiltour en ze hadden problemen om de accu's te laden en gaan dit fixen in Trinidad. Vandaar dat ze niet voor Brazilië kozen en zijn uitgeweken naar FG. 48 Feet boot. Bij M&O gaan we op de borrel, blijkt Markus 55 jaar te worden.We zitten aan de champagne & Torte, gezellig! 

ErieSpirit, USA, Susan & Mark, 65-67 zijn al 13 jaar onder weg en komen vanuit ZA, Brazilië naar FG. Geen huis meer, nog zeker aantal jaren Carieb. 52 Feet boot. Zij ook jurist, tax lawyer, verleden bij EY, kleiner kantoor en daarna zelfstandig.....Hij ondernemer..

Werner, German, 70, al 8 jaar onderweg en is bijna rond, Guadaloupe is eind punt. Solozeiler. Kwam van St Helena naar FG. Wil blijven hangen in de Carieb 50 Feet boot

Malory, Daniela & Gustavo, 43-70 zijn al 2 jaar onderweg en komen vanuit Brazilië naar FG.  Daniela werkt van 0600-1400 dagelijks als jurist. Geen huis, blijven varen. Sadler 35 Feet

Werner & Emmy, German, 70-72 al 23 jaar onderweg en al 3 jaar in FG. Verbleven 5 jaar illegaal in Brazilie. Geen huis, ..... Alu boot 40 Feet. Van hem krijg ik een boek over ankeren en laat mij al zijn anker gerei zien, wel handig systeempje wat ik kopieer en laat maken. Verder blijft hij maar door gaan over zijn ......

In Kourou is matige activiteit:

Ondanks een saai plaatsje, beginnen we er wel te wennen . We shoppen op onze fietsjes bij de locale ijzerwaren zaken, Super U en halen brandstof. De fietsjes laten we op het pontoon staan aan de ketting zonder zadel, we hebben er erg veel plezier van. 

Bezoek aan het ESA space-centre, fraai dat het er is, zo'n 12% van het BNP komt ervandaan. Interessant om te zien hoe zo'n lancering in zijn werk gaat, 22 landen werken er aan mee. Maandelijks 1 raket voor het in de ruimte brengen van satellieten. Vrind Musk doet het per 2 weken, 53 stuks :).

Bezoek aan de Zoo, een dierentuin die opgebouwd is zoals het regenwoud hier eruit ziet. met ook alleen dieren vanuit het regenwoud. Fraai aangelegd, maar altijd dubbel om de beesten in kooien ed te zien. We doen ook nog een trail van zo'n kilometer door het regenwoud, helaas voor Dianne valt ze van een glibberige boom die er lag om een moerassig stuk over de steken, en dus midden in de modder........Gelukkig vinden we een slang en borstel om haar schoon te poetsen. :)

De restaurantjes, winkeltjes (veel 'Chinezen')  kennen we na een weekje. We hadden een lijstje met klein gerei, dan ga je alle winkels af zodat je het kunt afvinken. Dianne wilde klittenband en band, ik gewapende slag, alles weer ruim op voorraad

Ankeren:

De Kourou river is berucht om zijn slechte ankergrond, geen houdbare grond. Dus advies is om zo'n 45 + ankerketting te steken. Das stevig in 3 meter diep water. Dagelijks vaart de baggerschuit vanuit Harlingen door de vaargeul om te baggeren, ze willen hem diep genoeg houden voor de komst van de schepen met de 'Rocket' aan boord. 

Wij slaan regelmatig van het anker, ketting om de kiel, een boom van zo'n 30 meter/60 cm diameter tussen anker en boot. Veel theoriën zijn er over dit onderwerp. 

Los geslagen!

We zijn net klaar bij de Zoo en eten een ijsje als Marcus gebeld wordt, en jawel ook ons ankeralarm gaat af. Daniela belt dat onze boot floating is en Mark en Gustavo aan boord zijn en de zaak onder controle hebben. Mark kent onze motor en start en Gustavo zoekt uit hoe het anker werkt, kanjers van kerels. Want de Zeerob gaat op drift, ramt de boot van Mark. Hij twijfelt geen moment en springt in de dingy en stapt op de Zeerob. Dan roept Gustavo, pik mij op! dan help ik je!! Ondertussen zitten wij met samen geknepen billen bijna 1 uur van de Kourou river, de Zoo. Markus rijdt in de Kia zo hard als kan...maar toch je moet je aan de snelheid houden (ze hebben al 1 bon).

Aangekomen bij de pontoon hollen wij naar de dingy, starten de motor, slaat natuurlijk af :(. roeien verder en ik sleur aan de starter en jawel, hij slaat weer aan. We racen naar de Zeerob waar we de boot van Gustavo & Mark overnemen. pfffffff...

We gaan NIET meer samen van boord. 

De BBQ wordt afgeblazen en we organiseren een borrel op de Zeerob, uiteindelijk zitten we allemaal binnen....zo'n regen kregen we in de kuip. Anker ervaringen volop! Iedereen weet het beter en onze Duitse vrinden doceren mij en leveren mij documentatie, boeken, moet aan boord naar hun anker-gerei komen kijken.......pffff. 

Uiteindelijk zegt Mark, mijn boot is gelijk zwaar, groot en mijn configuratie is gelijk aan die van jou! Rocna 33 kg, 100 meter 8mm High Grade chain. Top spul, maar de Duitse vrinden vinden het maar poppenspul, moet minimaal 13 mm zijn.... 

Na een dag of 3 hebben we weer een rotsvast vertrouwen en gaan we weer ons laatste avondmaal in de pizzeria eten met de boaties, a saygoodbye meal. Gezellig. 

'Saltwater animal'

Op een schip dat de wereld rondzeilt gaat alles 'kapot', je weet alleen niet wanneer. De elementen, het intensieve gebruik maar zeker zoutwater is a killer! Zo noemt onze Amerikaanse vriend het 'fight against the animal', mooie beeldspraak.


Ile de Royal

Ile de Royal

Ile du Diable




Ile de Royale


Ile de Royale

kokosnoten te over



marine bevoorraad drinkwater

Kourou river, rood is hier aan de SB zijde


water in nemen


kleine haven met 'klosjaar' boaties


borrel op de Zeerob

Kourou River


Dingy-pontoon Zeerob

borrel Zeerob, na floatingboat

kaaiman Noir

mooie wilde bloem

Dianne op de hangbruggen


Tja, beetje onder de modder op de muiltjes

in de Zoo, maar in het wild liepen ze bij ons in de oever van de Kourou river
Aubergine achtige, 3 rode appeltjes, duivelsfruit, kouzou, soort lyche

Kouzou, lekker

zoet en smakelijk
Lanceer inrichting, rechts de Watertoren voor koeling, links de lanceer inrichting voor de Rocket. 



https://www.esa.int/Enabling_Support/Operations/ESA_Ground_Stations/Kourou_station

deze boom zat tussen ankerketting en Zeerob...gevolg los geslagen

onderlijkstrekker vervangen was half door gesleten door ons euvel tijdens de crossing
Sunset vanuit Kourou naar Maroni


in zwembroek, de buien volgen elkaar hard op in 30 graden





















dinsdag 2 mei 2023

Crossing Afrika=>Zuid Amerika 1.770"

Afscheid Mindelo

Nooit gedacht dat we van de Cabo Verden zouden gaan houden! Onze strategie om op minder plekken langer te blijven, dan om meer plekken aan te doen, blijkt weer goed uit te pakken. We kennen de leuke tentjes voor brood, koffie & fruit. We durven alleen de stad in, over markten en voelen ons safe en welkom in de "collective" busjes. 

De floating bar en het duikcentrum hebben hier zeker een belangrijke rol in gespeeld, het was mooi. We gaan het missen.

Voorbereiding

techniek

Ons schip is 'eenvoudig' doch kent redelijk wat techniek en alles moet goed zijn. We hebben een 'crossing-checklist' gemaakt en passen deze toe. We gaan de mast in om alles te controleren, motor check, en alle compartimenten worden nagekeken. Kotter, Genua gereed om uit te bomen, zonnepanelen aan bak- en stuurboord. Hydrovane gesmeerd en de dinghy voor op het dek! Jawel, alles is gereed.

sails

Ik zorg dat ik het 3e rif in het zeil heb en alle gewassen schoten goed zitten. Doordat we de zonnepanelen net voor het pilothouse hebben uitgeklapt zet ik met lowfrictionringen van de SoftShackleShop de schoten voor uitgeboomde genua's naar voren.  Alle blokken gesmeerd, kortom we kunnen gaan.

food

Voor 21 dagen halen we vers, we kopen bij verschillende dames en een heer op de diverse overdekte markten, daar waar de soort die we zoeken er het beste uitziet. Hiernaast scoren we zo'n 100 houdbare yoghurtjes (voor buiten de koelkast!), in diverse bezoeken om de supermarktjes niet 'leeg te kopen'.  Dianne gaat zelf ook nog een aantal keren, want wanneer is genoeg genoeg. Fruit testen we voor we het kopen: bij de een stinken de sinaasappels bijvoorbeeld al na een dag, bij de ander zijn ze overheerlijk.

Er wordt voor 2 dagen in het voren gekookt, hierdoor is er altijd een lekkere maaltijd. Ook als er een van de twee ziek is/moet inslingeren. 

De douche wordt omgebouwd tot groentemagazijn, kratten met gesorteerde groenten op en onder handdoeken van de chinees, super organisatie. Zo kan het niet 'butsen', ligt het donker maar kan wel ademen. Blijkt achteraf een goede strategie: na ruim 2,5 week nog steeds frisse tomaten en sinaasappels.

generiek

We kennen ieder supermarktje. Grote supermarkten zijn er niet in Mindelo, alleen kleintjes met een beperkt assortiment. Zo scharrelen we alles bij elkaar en delen tips met de buren. We weten weer hoe luxe NL is! 

water

De watermaker is standby. Deze is in Mindelo niet gebruikt omdat het water niet fris was. Dus top ik de 3 tanks, hoofd en 2 ballast tanks vol af. Dwz denk zo'n 1.400 mee te nemen. 

vissen

Danny zorgde voor rvs voorloopjes op de leur, Monteerde de reel goed en leerde hoe ik moest acteren, succes verzekerd.

Tocht

wind

We bekijken al een week van te voren de wind, een passaat staat van oost naar west en later in het seizoen neemt hij in kracht af. Hiernaast kan hij iets hoger/lager op de breedte graden voorkomen. Nou, wij pikken hem direct op. We speren met zo'n 20' knopen en zetten direct kotter & genua als uitgeboomd setje op de boeg. Super. Na 1 dagje begin ik even te experimenteren met de windvaan 'Jan' en krijg deze goed in balans, na zo'n 14 dagen schakelen we hem af en gaan de laatste 30" op de stuurautomaat. Super gedaan Jan, fijn dat je erbij was.. 

We hebben zo'n 10 dagen 15-20" gehad en 5 dagen 15 min. Met een avondje 25' en een middag 3'. Kortom 100% gezeild.

techniek

3 grote klussen heb ik voor de boeg:

-keukenkastje vloog open omdat het slotje afbrak, samen met Dianne gefixed maar dit moet beter.

-na 3 uur werken kreeg de watermaker een spuiter, maw de slangen waar 10 bar op komt gaan spontaan lekken. Ik denk dat het wel gewapende slang is maar geen slang die 10 bar kan hebben.

-dag 4 of 5 krijgen we bij de koffie ineens het idee, we lopen lekker, doch de rorkicker mag strakker. Dus ik ga kijken en zie de hele giek los hangen en lekker op en neer zwaaien (kaal zo'n 100 kg, 7 meter lang). Fuck!! Dianne en ik met hoofdlampjes, het is 21.00 uur, naar voren. Na zo'n 1,5 uur is het gefixed en hebben we de lummel-bout weer gemonteerd en gezekerd met een nieuwe splitpen. pfff en dit met 4 bft wind en volle grootzeil omhoog. Chapeau team Zeerob.

sails

-super gedaan de zeilen, en die krijgen wat klappen voor de kiezen. Ik moet een klem monteren t.b.v. de achter lijk trim bij de genua

-helaas is onze groot zeilval wederom zwaar beschadigd door een scherp deel in de mast. Breehorn gaat met Selden in overleg.

-de 2e hands op de kop getikte genacker wordt om getoverd tot tassenmateriaal, wat een klote ding. Maar ik ben al in overleg met andere leveranciers, dan maar iets meer. uitgeven.

Gemist als zeil:

Een Parasailor, een zeil wat los van het schip zijn eigen koers volgt.

food

Nog voor 1 / 2 weken aan boord (maar dan wel veel pompoen ..). Af en toe moesten we een citroen weggooien en na 12 dagen waren ook onze groengekochte bananen rijp en kwamen ook het bananenbrood en andere bananenhapjes onze neus uit, dus gooiden we er 2 overboord. 

Het eten is hier aan boord een feestje, Dianne en haar kombuis-app in samenspel met de diverse boeken voor steeds weer nieuwe ideeën,  toveren continue heerlijk maaltijden op tafel.

drank:
geen alcohol genuttigd.

vis

De schipper heeft er 1 aan boord gekregen en schoongemaakt, score viel wat tegen door het sea grass en de 2 verloren leurs met vis

gym

Dagelijks werd er met een 2 kg lood gezwaaid om de armen soepel en fit te houden, ook deden we zo'n 45 squads / dag. We kwamen uitgerust en fit aan op Îles du Salut

communicatie

We hebben voor grote oversteken altijd onze satelliettelefoon geactiveerd zodat in geval van medische noodhulp we met de RMD kunnen bellen van het KNRM. Daarnaast kunnen we e-mailen en sms - en met de familie, we sturen de kinderen dagelijks een update bericht. Doordat de boerderij plotseling in de verkoop gaat was het nu super makkelijk om met de makelaar en anderen via de mail afspraken te maken.

Door deze iridium GO uit 2016, kunnen we weerinfo binnen halen en hebben we een mogelijkheid om posities door te geven in het Blog.  Hierdoor zeilen veel lezers een beetje mee :)

We hebben de 'modemsnelheid van 2400 baut', snelheid van ouderwetse fax, dus we zijn 100% gedetoxed mbt internet/sociale media. Heerlijk.

navigatie

De Sextant en I-pad software heb ik op een ochtend doorgenomen, helder als het moet. Doch ook heb ik het gevoel dat dit wel heeeel ver achter ons ligt. We hebben zo'n 9 apparaten aan boord die allemaal positie bepaling in zich hebben. Kortom, hij ligt nog ongebruikt in de kist. Ook mooi.

We hebben een plotter en nood Ipad met de kaarten tm centraal Amerika, we kwamen op deze tocht 3 schepen tegen <10" en 1 schip binnen 2", dit miste ik door mijn hazenslaapje dan wel niet scherp genoeg bij t wakker worden. Bijzonder, hierna het alarm aangezet zodat ik een extra waarschuwing kreeg. Midden op de oceaan maakte ik Dianne wakker want ik zag een AIS object maar kon het niet in werkelijkheid spotten. Samen tuurden we de zee af en scheen ik met zaklamp in het zeil. Uit eindelijk gingen we er voorbij en zagen niets. 1 uur later het zelfde beeld, toen bleek het een AIS van een visser te zijn, van 4-4 groot. Wat zouden ze hiermee doen? hangen hier de kilometerslange visnetten aan diep in zee? Het was een bijzonderen gewaarwording om te weten dat er 'iets' is maar je ziet het niet.....piraten?

stuurhulp 'Jan'

We varen met zijn tweetjes en dan is 100% vertrouwen en uitgerust zijn zeer belangrijk. Naast de autopilot hebben we een windvaan stuurinstallatie type Hydrovane, ons 3e bemanningslid. Deze heeft zo'n 14 dagen gewerkt, kreeg de respectabele naam Jan. Jan was mijn zeer goede maat en steun en toeverlaat, ruim 4 jaar geleden helaas veel te vroeg overleden. Mooi was dat na de overtocht tussen alle appjes een bericht kwam dat de vrouw van Jan, Louise, geridderd is voor oa hun schitterende project in Zuid Afrika. Jan was toen in dienst bij Solera en Dianne, Annick en ik zijn het project wezen openen.

land in zicht

Na 15 dagen zie je 3 eilanden opdoemen vanuit de horizon, langzaam krijgen ze vorm . Respect voor ons als Zeerob Crew maar ook voor al diegenen die voor ons gingen met meer / minder middelen. Je moet het toch maar doen. 

Uiteindelijk toch zo'n 3.200 kilometer over een plas water met gemiddelde diepte van 4,5 kilometer.


clip: sunset


Frans Guyna, Îles du Salut'

We varen zuid om de eilanden heen en zien een paar 'recreatie catamarans ' liggen en droppen het anker in 6 meter diep water. Yes! Kourou ligt nog zo'n 8,5" verder west. Hier is een Frans lanceerstation a la NASA.


Danny & Pick hebben het onderwaterschip geschrobt


Team Zeerob, specialized on food 
storage 

vers bananenbrood en brood van Sjuul

wassen

drogen

ordenen





tracking SY Zeerob 2023



nice sunset


vers brood, tapenade, kaas, tomaat (dag 9)

running out of storage, wasdag

die had ik gemist (R), hierna bij de hazenslaapjes ook het AIS target alarm aan

Danny met de rvs voorlooplijntjes


vissen is opletten!

soms vliegen ze zo aanboord en ook binnen


trots als een visser, even de maat nemen


voorbereiding voor in de pan! lekkerlekker


de 1e van de 2 'gasten' aanboord, na 1 dagje was hij weer 'en route'

verkeerde slangen? spontane lekkage van de watermaker....10 Bar max :(


never a dull moment


sea grass, een reden waardoor we niet konden vissen. 
Continue sea grass met dit voetbalveld als top punt



Land in zicht! Îles du Salut FG

Îles du Salut FG

achter het anker "Île Royal"

hopen op een stille nacht