dinsdag 14 juli 2020

Zomer 2020

Op vakantie in Corona-tijd. Ook wij hebben onze plannen aangepast. Het oorspronkelijke plan om naar West-Schotland te gaan hebben we laten varen. Op het moment van vertrek is Engeland net open en kunnen we naar België en Frankrijk. Of naar Noord, de Oostzee. Engeland zijn we vorig jaar geweest en vinden we wat onzeker, de Kanaaleilanden zijn nog dicht en voeren ook hun eigen beleid. We besluiten om toch richting Denemarken te gaan, in de hoop dat Zweden voor ons in de komende weken open gaat. Op het moment van vertrek zijn Noorwegen en Zweden nog dicht.

Na een hectische week waarbij R’s 60e verjaardag nog even gevierd moest worden zijn we zaterdagmiddag met een overvolle Tesla in Hindeloopen.Na uitladen en inladen gaan we nog even gasflessen scoren, helaas geen polyester flessen, dan maar staal. Onderweg naar de auto het overtollige gas laten ontsnappen, eerst wilde ik die fles aan boord laten liggen. Verder de ankerrol gemonteerd, met 100mtr lint om vast te maken aan een verre boom of het achteranker. We zien nog een andere B41 zeiler op de steiger lopen, Andre, en drinken met hem ons eerste vakantiebiertje. ‘S avonds kunnen we in het havenrestaurant, dat eindelijk weer open is, mosselen eten! Net als de crew van de Kleine Walvis een paar dagen er voor in Belgie deed en ons eenjaloersmakende foto stuurde... En we moeten natuurlijk ook de locale horeca steunen. 


Zondag zijn we vroeg op en gaan we onderweg naar Beute om de kotterspiboom op te halen met de speciale RVS-dekbeugels, hierna naar de Poietz voor de laatste boodschappen en daarna VERTREK. De watertank vol, diesel lekker afgetopt en bij de havenmeester hebben we ons 6 weken afgemeld.We gaan, zonder al te veel haast.......het is allemaal niet zo ver varen in onze ogen.
We lopen een mooie hoog aandewindse koers naar Kornwerd. Drukte alom voor de sluis, gelukkig kunnen we op de laatste 6 meter van het bb remmingwerk nog liggen. Dit wordt 1-2 schutten wachten, tot de sluiswachter omroept ‘brug defect, monteur onderweg, duur onbekend’. Voor veel boten is dit teveel en zij keren om. Onze buurman trekt gelijk een fles wijn open. We liggen prima en hopen alleen dat we nog voor 20.00 uur over de Boontjes kunnen (ondiepte bij Harlingen) anders moeten we een tij wachten. Na zo’n 3 uur is het tijdelijk gefikst en laat de sluismeester beide sluizen van de zuid naar de noord open om de opstopping weg te werken, aardig! (De buurman van de wijn heeft wat helpende handjes nodig om zonder schade de sluis uit te komen). Hierna op de motor tegenstroom de Boontjes over naar Harlingen. In Harlingen kiezen we voor de Zuiderhaven en varen tussen de vele werkloos liggende bruine vloot schepen door, sneu. Wij meren af tegen de kade, met de schuurplanken gemonteerd gaan we aan de dis. De maaltijd is super snel klaar. Leo had zijn overheerlijke babi pangang meegegeven die hij regelmatig maakt en ons dan een ingevroren bakje geeft. Zalig, bedankt Pa. 

Na een lekkere wandeling door Harlingen eindigen we bij Zilt een hippe strandtent aan de Waddenzee. Laag water, wadlopen, zonsondergang, mooie luchten en een glaasje rosé... Een heerlijke eerste vakantieavond.  

De 13e is het een feestdag, Dianne jarig! Na een lekkere run kom ik terug en hangen er slingers in de boot, heeft Robert verse jus en croissants gehaald en ligt er een tafel voor kado’s en kaartjes.... flessenpost! Ik voel me de hele dag enorme jarig, Veel appjes, FBberichten, Linked Inberichten, telefoon en mail en wat al niet meer.. Na een tippel naar de CIV voor een stootwil gaan we naar Zeezicht voor een overheerlijk ‘verjaardagsgebakje’, Dianne voelt zich meer jarig dan vorigjaar op de Golf van Biskaje (geen bereik; alleen via de satelliet telefoon). 

verjaardagsgroet uit Frankrijk
Felicitatie uit Frankrijk!


Deze maandag is het hoog water erg laat in de middag. Rond 1400 gaan we door de brug en zeilen met prachtige wind naar Vlieland. Volgens de site is het vol, ook de vlaggen en lichten en zelfs een bord geven aan dat de haven VOL is! Ons plan is dan ook om te ankeren ..... totdat we ik zien dat er toch schepen ingaan. We gooien de stootwillen overboord, lijnen gereed en we drijven zeer langzaam voor de ingang zeker zo’n 15 minuten. We worden gewenkt door de havenmeester en mogen binnen, op een first Class plek! Geweldig Vlieland we blijven een paar dagen. 
Nog een mooie dorpse wandeling om het Vlielandgevoel weer op te snuiven en dan de kop op t kussen!




De 14e blijven we lekker op Vlie, we genieten van het tempo en de vakantiestemming. Overal fietsende en wandelende mensen met plenty kids die spelen. Na ontbijt en een paar mails gaan we de oost-kop om en wandelen zo door tot we bij het strandpaviljoen aankomen (mooie herinneringen aan een Deloitte feestje/partnerweekend :). De route wordt na een lekkere kop gemberthee vervolgd door tot het dorp en winkelen door de hoofdstraat. Ondertussen blijkt ook in Corona tijd dat de horeca op maandag en ons beoogde restaurant zelfs ook op dinsdag vrij heeft, jammer. ‘S avonds streamen we met gepaste stops Shetland, een lekkere detective, tip van Henk en Godi;  we genieten van het voor ons bekende landschap en natuurlijk het verhaal.  

Woensdag blijven we nog een dagje. We missen een kaart van Denemarken en deze wordt opgestuurd door Joosten Watersport naar een DHL-Service punt op Vlieland. En daarn wachten we op. Geen straf :). Vanavond gaan we ECHT uit eten, het Armhuis! Het verjaardagsdiner van Dianne. We kunnen reserveren met de 1e shift 1730-20.00.....wel vroeg, maar prima! Na een paar uur klussen en werken gaan we op de fiets het eiland over, genieten van het bos en de schelpenpaden. In het Posthus drinken we wat bij de take-away, het hele terras is opgedeeld in cellen met plexiglas, heetheet. Maar daarbuiten zijn picknicktafels in het gras/duin en kan je een ‘take-away’ bestelling nuttigen. Zeker zo lekker.
Het Armhus is een aanrader, zeer culinair met mooie wijnen. Feestelijke afsluiting van Dianne’s verjaardag. Vandaag nog geen card ontvangen, hopelijk morgen? Dan gaan we ri. Limfjord. Voorspelling is minder dan 10’ knoop wind.......


 ‘Leef op het ritme van het tij, leef zonder het tikken van de Tijd’. Het spoor met deze tekst loopt over het eiland, gezet door een van de terreinwagens die dit in zijn profiel heeft staan.

zondag 25 augustus 2019

Video’s Rondje Spanje

2019 Rondje Spanje Zeerob



UK

Fowey


http://www.youtube.com/watch?v=_nlgO_rPc0Y


Salcombe

http://www.youtube.com/watch?v=zoJETNhJ3OI



Spanje

Guetaria-Mutriku

http://www.youtube.com/watch?v=JZAmS8SI8ko



Laredo- Santander

http://www.youtube.com/watch?v=IDm-Syu3904



Vlog aanloop Bilbao

http://www.youtube.com/watch?v=35s61JvdBkA



Dolfijnen

Dolfijnen Spanje - UK


http://www.youtube.com/watch?v=higDgcX2PbA




Dolfijnen Biscaije Santander-Fowey

http://www.youtube.com/watch?v=xdoQJKdKR3g


De feiten

Deze zomer Rondje Noord Spanje 

Schip:
2.090 mijl gevaren
229 motor uren 

Zeilvoering:
Grootzeil, Genua, Kotter & Code 0
=we misten Gennacker en Boom voor de Kotter

Tocht:
14 nachten op zee
-IJmuiden (NL) - Ramsgate (UK)  -160”
-Ramsgate (UK) - Falmouth (UK) -210
-Falmouth (UK) - Pasajes (Spanje) -430
-Santander (Spanje) -Fowey (UK) -440
-Dartmouth (UK) -  Eastbourne (UK) -150”
-Eastbourne (UK) - IJmuiden (NL) -200”
Totaal Spaanse kust 90”

Havens:
Enkhuizen
Amsterdam
Ramsgate (UK)
Falmouth
Pasajes (Spanje)
Geteria
Mutriku 
Bermeo
Bilbao
Castro Urdiales
Laredo
Santander
Fowey (UK)
Salcombe 
Dartmouth
Eastbourne
IJmuiden (NL)
Amsterdam
Enkhuizen

Navigatie:
Raymarine met Navionics kaarten (1 kaartje was niet goed ge-update, klein stukje Spanje)
Ipad met Navionics kaarten (niet hoeven gebruiken)
Fysieke kaarten (niet hoeven gebruiken)
AIS, max 65’ zicht
Radar, ivm Vissers en zeilers zonder AIS

Weer
PC    :QtVlm, mbt vertrek Biscaje
Ipad  :
=Wheater4D ivm dagelijks weer ophalen meerdere dagen en routering
=Windy tbv de swell 

Maximale wind in de haven 38’
Maximale wind op zee 33’
4 dagen regenachtig

Communicatie:
-Marifoon
-GSM
-IridiumGO (3 maanden unlimited)

Pilots:
Vaarwijzer Clemens Kok 
Reeds 2019
Imray Biscay
Ben Hoekendijk
Reisgids Noord-Spanje & Engeland

Tanken:
Diesel: 
IJmuiden, NL 
Pasajes, Spanje
Laredo Spanje
(UK overgeslagen ivm rood)

Gasten:
Kay en Lennard 

Schip:
Wijzigingen schip, geen
Aanpassingen ivm wereld reis: Vaste Kotterstag, 2e spi boom voor de kotter, anti-gijp rol 

Diversen:
Marina’s, kades, anker, pontoons, mooring 
Aantal jachthaven: 19 jachthavens 
Havengeld: 30-50, UK 30-35, Spanje 40-50, NL-25-35

Amsterdam Enkhuizen Workum

Na een heerlijke run over over het strand van IJmuiden, vertrekken we richitng Amsterdam. Het valt ons op hoe het ‘stinkt’ op grote delen van het Noordzee kanaal. Op een zeker traject varen we onder een aanvliegroute naar Schiphol, het gaat aan de lopende band. Zeker 20 vliegtuigen komen op dat korte stukje over We zijn echt weer in de bewoonde wereld en in de randstad.
Voor het eerst deze vakantie bellen we om een plek te reserveren in de NDSM-haven in Amsterdam; dat was ons de vorige keer t verstaan gegeven. En gelukkig is er nog een box. De middag staat in het teken van het ‘ontzouten’ van het schip en de boot te ontdoen van de ‘zee-uitrusting’.
Tegen half 7 belt Victor, hij is in de buurt! En even later zien we hem al rijden. En ook Annick en Mente komen eraan, lekker op de fiets. Wat een supergezellig weerzien na al die weken. Na een borrel in de kuip, verplaatsen we ons naar Loetje en borrelen daar lekker verder tot we een tafeltje hebben. Het is weer ouderwets genieten van de Hollandse bieftstuk en andere zaken. Na nog een afzakkertje in de kuip gaan Annick en Mente naar de Kostverlorenkade, om zich de volgende dag weer te melden voor tochtje Amsterdam-Enkhuizen. Victor blijft slapen en vertrekt vanaf de boot al om 7 uur met de auto naar Amstersfoort ..oef... de rollen zijn omgedraaid  :)

Als Annick en Mente (A/M) er vrijdag zijn, gooien we los. Het schip wordt volledig uitgelegd, toegelicht en Robert is helemaal in zijn nopjes met de geïnteresseerde M, die als dekkie op de Clipper Stad Amsterdam heeft gewerkt en als bijbaantje schippert op diverse (kajuit-)zeilboten en natuurlijk heel veel weet en vraagt. Alles wordt uit de kast gehaald vandaag, hoewel we weinig wind hebben. 
Grappig detail is dat Mente met de Clipper op de Oranjewerf werkte en vertelde over de grote hoogte en de missers die men er maakte, links is voor een 
Lasser voor op de neus staan en naar achteren kijken, da’s vervelend als alles wat eraf gaat ook erop moet en gecertificeerd moet worden. Tja is het links of BB?
Na de drukte op het IJ en de sluis, waar TV-opnames door RTL werden gemaakt (iemand wat gezien donderdag?)  Gaat het pal voor de wind eerst op het grootzeil en later met Code 0, dan weer zonder code 0 en dan weer met.... naar Enkhuizen, De wind is dan weer 12 knopen, dan weer 17 en we hebben de afspraak dat de code 0 er boven de 15 knopen afgaat: we gaan dan wel als een speer, maar we krijgen het zeil daarna niet meer ingerold en het materiaal is er niet op gemaakt. Dus ‘actief zeilen’ voor Robert en M. Annick en ik zijn van de catering en kunnen daarnaast gewoon genieten.
Tegen 6 uur zijn we in de sluis, waar we herkend worden door onze verzekeringsman Klaas Jan van NemassDe Boer die gelijk even komt kijken naar de afgebroken Hydrovane (zie een van de eerste blogs). Hoezo een klantenman.

Even later varen we Enkhuizen binnen en vinden een plek als derde naast twee Clippers. Na het verdiende biertje in de kuip nodigt Robert ons uit in de Visafslag. Heerlijke mosselen gegeten en ander lekkers.  A/M vertrekken met de trein naar Amsterdam. We nemen voor een paar weken afscheid, Annick begint zaterdag in haar nieuwe rol als Hospitality Manager op de Stad Amsterdam en vertrekt daarvoor naar Brest. Spannend!
Even voor ons liggen 3 boten uit de Achterhoek, en ja hoor daar zit Sandra op met een groep van haar rotary op hun jaarlijkse zeiluitje. Even een appje en ja hoort Sandra komt natuurlijk even een wijntje drinken aan boord. Wat een gezelligheid!
   






























Vrijdag gaan we door naar Workum. Rob Beute heeft volgende week tijd om naar de furler van het voorzeil te kijken, dat we sinds Santander al niet meer gebruiken) en eventueel te fixen (anders draait het voorzeil komend jaar niet meer) en Robert wil nog wat andere dingetjes doen. We horen al dat Harrie ook in Workum is. Het plan is om ‘s avonds naar huis te gaan. Zaterdag hebben we dan even een dagje thuis tot half 4 want dan moeten we ons melden bij Ruud. Lied oefenen voor Paul. Om 5 uur worden we verwacht bij vriend Paul de Kerf die 65 wordt en een diner in de tuin geeft met daarna een groot (dans)feest. 
Maar het plan wijzigt. We krijgen een appje van de Grote Mees of er nog tijd is voor een borrel in Makkum vanavond. Dat is natuurlijk wel heel gezellig. We willen de vakantieverhalen graag uitwisselen. Dus ... om 21.00 uur spreken we af in Makkum.

Kortom, weer een hoop gezelligheid in Nederland. Na een ontvangst door Harry (en Rob Beute natuurlijk) in Workum zitten we ‘s avonds bij Rob en Nynke. Het wordt natuurlijk weer laat. Om half 8 gaat de wekker... inpakken.. doorwerken.. iets minder gezellig... half 10 in auto en half 12 thuis. In vliegende vaart, auto leeg, tassen uitpakken, wasmachine aan en daar zijn Victor en Lennard die zelf de lunch meenemen. Heerlijk, allemaal lekkere dingen van de Jos, de locale slager en van onze vertrouwde bakker. Wat een verwennerij!
Weer een gezellig weerzien. 
Victor en Lennard gaan  naar naar Sungrooves, een festival in Ravenstein: wij maken ons op voor het feest en diner van Paul. Het bootkloffie wordt verruild voor een mooie jurk en de gympen ingewisseld voor pumps. Eind van een heerlijke vakantie en afgesloten met veel gezelligheid en op zaterdag gelijk een topfeest!









woensdag 21 augustus 2019

Eastborne - IJmuiden

Om 0900 liggen we met Zweden en Duitsers in de sluis, hierna komen we bij laagwater en slack op zee, in zeilpakken want het regent fors. De eerste mijlen gaan we ver de kust uit ivm slecht aangegeven wrakken, we werden hier wederom op gewezen. Vanzelfsprekend luisteren we naar de locals. Het is tussen de 15-20 knopen en grauw, wat voor zeil.....tja door omstandigheden maar alleen de kotter met de tor erbij. Even mijlen maken want we MOETEN voor Dover langs met stroom mee. Na een aantal uurtjes blijkt de wind goed door te gaan staan en lopen we op alleen de kotter ruim 6-8 mijl, prima koers. Door de kotter is het ook rustig aanboord al tikt de windmeter regelmatig boven de 30, het blijft heerlijk met die wind en zon. We zitten lang op onze favoriete plek achter op de bank. Uiteindelijk hadden we vanaf 10.00 uur ‘s ochends tot 20.00 uur stroom mee!

Dover laat zich kennen, wilde zee en veel komen en gaan van veerboten. We wijken 1 keer uit en denderen met veel geweld door richting IJmuiden. 
We maken een foto van de SW Goodwin Kardinale ton, onder zeilers van voor de GPS een belangrijk ijkpunt, net als lichtschip Goodwin wat we in de verte zien liggen.
















S nachts heeft Dianne nog contact met andere schippers en besluiten ze port=port te gaan, dit omdat de schipper ons ruimte gaf omdat we zeilden
Daarna tijd om de laatste gedownloade afleveringen van La Casa del Papel af te kijken tussen het opletten door (D). De tijd vliegt dan voorbij.
De nacht was prachtig, volle maan en veel sterren. De drukte was gezellig, wat een wacht altijd plezierig maakt. Tijdens de wacht had ik Theo Maassen, heerlijk lachen en daarna Maarten van Rossum, ander kost maar ook goed om bij wakker te blijven. Tijdens mijn wacht merkte ik dat we wel op koers blijven maar de helmstok een bijzondere positie in nam.......ik was te moe om te gaan kijken. Nadat we in de ochtend goed wakker waren maakte ik de achterbakskist leeg en steeg met hoofdlamp en gereedschap naar binnen en aan het werk. Na 15 minuten was het euvel helder, 2 losgedraaide imbusbouten, k.....! Gefixeerd en met me zelf afgesproken dat ik ze thuis merk (en wellicht locktide, maar dit in overleg met Rob Beute) en periodiek aan een controle onderwerp, bv iedere 1.000 mijl. In mijn slaapperiode had ik al diverse manieren bedacht om aan te leggen in IJmuiden zonder roer....wat je maar wakker kan houden. 
Het bizarre is dat ik gisteren over gebroken roer had staan praten in Eastbourne en vandaag Dianne polarsteps van Grote Mees voorlas met roerproblemen en nu wij......Dit kan geen toeval zijn.
Vandaag begint de dag met stralend weer, wolken (wat een geluk dat wij die hebben) en zon. We koersen lekker op huis aan,  dit is een geweldige route qua verkeer. Alles van het zuiden naar Rotterdam mis je (zo ook Zeebrugge en Antwerpen), de vroege uurtjes zat ik zo te dommelen en met van Rossum aan de oren dat we wel 5 keer opgeroepen werden door een platform, ging er wel iets te dicht langs...

Deze tocht in het kanaal stond in het teken van 3 grote windmolen parken, iets wat erbij hoort en ook past in de omgeving. We zijn er uren, uren langsgevaren, zeker vannacht toen we alleen een mega rij rode knipperlichten zagen. Er doorvaren trekt ons niet, de twijfel was er voor IJmuiden. 12
 Voor de kust strijken we de zeilen en gooien de tor erbij, het klappert en doet......jawel we ruiken de stal. Morgen over het strand hardlopen en dan naar Amsterdam een meet en Greet met de kinderen bij Loetje. Dianne heeft nu al het water in de mond als ze aan de biefstuk denkt ;)

  




Eastborne

We bekijken het weer nog een keer zien dat er voor zondag wel heel harde wind (30 knopen +)  in het Kanaal staat en daar hebben we niet zo’n zin in. En we hebben geen haast. Met de routeringsoftware worden de dagen bekeken en maandag weg zou een hele dag 20+ geven en een beetje, prima dus. Het besluit is snel genomen. Maandag gaan we in 1 x richting IJmuiden/Amsterdam. Om 0830 door de sluis.

Dus nog 2 dagen Eastbourne. In Eastbourne staat alles het hele weekend in het teken van de Airborne dagen. Wij gaan ook nog een keer: Dit keer op de fiets. Van circa 14.00 tot 16.30 is het een grote show boven zee van allerlei soorten straaljagers met kunsten, Spitfires, helicopter met 2 rotorbladen, en nog veel meer. Ze komen uit vele landen. We horen via de speakers uit de VS, UK, Noorwegen, Zwitserland etc. De boulevard (en die is nogal lang in Eastbourne) staat bomvol mensen. Uiteraard veel kraampjes met eten/drinken etc. Ook wij ontkomen niet aan een chips met curry 
Bakje’ en later een softijsje. Op de fiets komen we nog een heel eind en daarna lopen we verder.
Het is indrukwekkend wat die piloten, kunnen en durven.  Af en toe ook vlak voor de pier en dat zien we - op het oog op dezelfde hoogte - ook nog veel meeuwen vliegen.. maar het gaat goed.
De wegen in de stad zijn afgesloten voor verkeer en ook flink gebarricadeerd. Enorme blokken beton sluiten de wegen af en en af en zijn er stukken open voor voetgangers en fietsers. En heel veel politie. Kennelijk zijn ze bang voor terreurakties.
Als we genoeg gezien en ook gehoord hebben (wat een herrie maken die dingen) stappen we weer op de fiets, en fietsen via de mega-supermarkt terug naar ‘huis’.  Het is behoorlijk fris hier en met de flinke wind is het al snel te koud om buiten te zitten. Wat zijn we weer blij met de pilothouse! De rubberboot laten we even in het vooronder zakken, heerlijk schoon en droog met zoetwater. 




Zondag ga ik lekker hardlopen en zie onderweg al hele families en andere groepen met stoeltjes en koelboxen onderweg voor een mooi plekje voor de show van vandaag. Ook Robert is weer aan het opbouwen. Tegen de tijd dat we thuis zijn, is de blessure hopelijk over! Wij hebben wel even genoeg vliegshow gezien en wilden op de fiets naar Beachy Head. Dat is een beruchte rots/hoek vlak voor Eastbourne met een geweldig  uitizicht. We zijn er al eens bovenop geweest jaren geleden in mist en regen! Een desolatte plek vonden we het toen. 
 
Zo gezegd zo gedaan. Maar we kwamen er al snel achter dat we niet ontkomen aan de 3e dag vliegshow. Bij de klim, eerst zover mogelijk per fiets en daarna te voet verder, is het een grote zee van mensen die op kleedjes, stoelen, een plekje op de heuvel naar Beachy Head hebbben gevonden, dan wel in en langs de wegen/parken er naartoe, om de vliegshow van hieruit te bekijken.  Het is vandaag dan ook geweldig weer en ondanks de harde wind vliegen ze gewoon door. Op de top is de Beachy Head pub en na onze stevige fietstocht (wind tegen en klimmen op onze vouwfietsjes) en wandeling nog 3 km heuvel op (Robert vaak achterwaarts ivm A-pees, maar het leek net of hij dat deed om de vliegshow te zien :), hebben we mazzel en vinden we de Beachy Head pub nog 2 luie stoelen om even heerlijk te zitten en te lunchen. Al met al toch een lekker uitje en ook leuk om Beachy Head een keer in de zon te hebben gezien!.
Onze terugtocht gaat in sneltreinvaart. Naar beneden wandelen is het zwaarst, maar eenmaal op de fiets, zijn we met de harde wind in de rug zo thuis.

Er kwam s ochtends een ‘wereldomzeiler’ binnen, daar ga ik even een plaatje van maken en wellicht een praatje. Bij de eerste hallo kwam de schipper en schipperde aan dek, uit Edam een Rassy 42. 5 jaar Carieb en nu 1 jaar terug, refit en dan naar de Middellandse zee, Griekenland. Het was een gezellig gesprek met diverse tips wat we zeker zouden moeten meenemen, gelukkig was er niet veel nieuws. Ik werd wederom in een aantal zaken bevestigd, deze zijn in het todo lijstje aangekruist. Vertelde me waarom hij zo blij was met zijn Hydrovane, zijn roer was op de oceaan afgebroken en hij heeft met het hulproer Falmouth aangelopen en hier op de kant een ijzeren noodroer laten maken. 
Tja zo’n zomer zonder hulproer, lees vervolg, wil je niet meer.

‘S Avonds eten we bij de Thai, een van de prima restaurants aan de haven.  Zeebaars met een saus van o.a. tamarinde:. Zo lekker! We verheugen ons hier al dagen op. 3 jaar geleden aten we dit hier met de crew van de Stormvogel, en was dit de tip van Hilde. En dit houden we erin!

  



vrijdag 16 augustus 2019

Eastbourne

Na zo’n nacht doorhalen slapen we lekker uit. Geen plannen! Eenmaal wakker kan ik (D) niet wachten om te gaan hardlopen. Ook R pakt de hardloopschoenen en gaat aan de wandel met af en toe weer stukjes rennen. Het lijkt gelukkig weer de goede kant op te gaan met de Achilliespees.
Ik vind het heerlijk om weer even aan de kant te liggen. Sinds ons vertrek uit Spanje hebben we op zee gezeten of op een rivier aan een mooring of ponton, waardoor je alleen met de dinghy naar de wal kon. En als het dan ook nog hard regent ‘s ochtends is de verleiding groot om niet te gaan (in een natte boot, al nat voordat je kunt lopen en dan ook nog een nat tochtje terug in een erg steil gebied). Kortom, op sportief vlak is er weinig gebeurd, behalve de work-outs op het matje van Robert onder zijn strenge toeziend oog. Maar het is een genot om weer even te kunnen gaan en staan waar je wilt, zonder bootje. 
In Eastbourne zijn we al vaak geweest. Een haven in een soort resort, 5 km van de stad maar wel met een lange boulevard/wandelpad er naartoe. Leuke en lekkere restaurants aan de haven, een grote supermarkt vlakbij, onbeperkt stroom en water, en genoeg te ondernemen voor als we dat willen. Kortom alles wat we nodig hebben.

Volgens de appjes is het tot 16.00 uur droog. Dan zou ik mooi een paar wasjes kunnen draaien en drogen. Robert spuit het schip schoon en ondertussen wordt er nog wat gewerkt. Vanmiddag is er een grote vliegshow, waar we gisteren op zee al een voorproefje van hebben gezien. Toen waren ze aan het oefenen begrepen we. Als we de motoren horen zo tegen vieren, trekken we de wandelschoenen aan en lopen richting kade. Het is ongelooflijk wat die piloten durven, doen en kunnen. In formatie vliegen, grote duikvluchten. We proberen het vast te leggen, maar dat is een hele klus. We begrepen dat dit een aantal dagen achter elkaar is... 
Nadat we even een break deden bleek dat mijn Achilles het zat vond, dus ubertje! Vergeet het maar, geen beschikbaarheid. Dan even een taxibellen, wachtenwachten=Geen taxi. Dan via de app de bus opgezocht en voor 5,40m kregen we 26 stops naar onze haven. Kortom een leuke bustoer door diverse wijken van Eastbourne. En het was inderdaad tot 16.00 uur droog...
‘S avonds lekker kachel aan en chillen op de bank, beetje appen, surfen en bootjes kijken. Uiteindelijk nog een discussie wel of niet zendamateur diploma, keuze is ja doen! In Dort bij de vereniging ingeschreven en in oktober 5 maanden aan de bak voor de Roepletters. Tja waarom ? Volgens onze zeilvriend Hans, veiligheid, gezelligheid. 























































Pier van Eastbourne























Het weer voor kinderen bij de locale zeilschool