dinsdag 30 augustus 2016

Cowes-Zeebrugge (werd Blankenberge)

De laatste etape, Cowes->Zeebrugge zo’n 200 mijl, daar had niemand zin in…...waarom zo’n stuk ineens?! Besloten wordt om naar Eastbourne te gaan, een leuke plaats aan de zuidkust. Cowes uit is een belevenis, over 50 jaar zal het er nog net zo uitzien verwachten wij…. De tocht over de Solent is een motortocht, stroom mee, dus racen. Nog even wat wierplanten in de schroef, maar die  konden we gelukkig weer lozen (beter dan in de wc-pomp zoals de Playmobil had..) Hierna gaat de Code 0 erop en varen we fanatiek; barst …. de Roboot en Stormvogel lopen toch weer uit. R moet alles uit de kast halen, helaas. Tijdens het rondje op de marifoon blijken beide het ijzeren zeil erbij te hebben gezet…….weg frustratie, het is duidelijk! Bij Beachy HEad gaat de tor aan en pruttelen we naar Eastbourne, altijd leuk de sluis en het aankomen in deze prachtige haven. Stormvogel heeft al in de Thai gereserveerd en eten we zalig Zeebaars in het kruid tamarinde (alleen daarvoor moesten we al naar Eastbourne. Ook O&M zitten er met de Tip en Poes, daar laten even een flesje Riesling bezorgen! Bij O&M een groot succes, zijn beide toppers. Na een geweldige avond nemen we nog een afzakkertje aan boord en maken ons op voor de laatste OPA run in Eastbourne.
Voor het hardlopen is er een Palaver en maken we veel kabaal omdat de Hester vanuit Falmouth weer aansluit.Met toeters en pannedeksels worden ze uit de sluis onthaald. Hester’s motor loopt weer als een zonnetje.
Na maanden de eerste keer dat we een vlak parcours hebben en we lopen tot de pier in Eastbourne, mooie score allemaal. Na terugkomst is het wasdag, poetsen en lummelen. In de middag gaan we nog lekker naar de pier op de fiets maar merken dat we GEEN behoefte hebben aan alle drukte. Terug zitten we heerlijk op het terras waar H&H ons gezelschap hielden. Terug aan boord is er een heerlijke curry en zwaaien we 6 van de schepen uit die naar Zeebrugge gaan. Het 1e afscheid van veel zeilvrienden.
Zondag om 0800 is er koffie op de Stormvogel en hierna gooien we los richting Ramsgate. We zullen stroom tegen hebben. De afspraak is, als we pas tegen 1900 uur in  Dover zijn, dan Dover in. Echter we zitten om 1700 aan de borrel in Ramsgate, bere hard liepen we allemaal, 25 - 30 knopenwind en een voor de windse koers.. Sommige van de meeliggers vonden dag voltuig bij 30’ verantwoord was…..waar eindigt verstand en begint domheid……… Gelukkig gaat alles goed en vangen wij Roboot & Stormvogel op aan de langsteiger, een forse zwel, maar wel mooi plekje.
‘s avonds gaan we eten bij de Royal Yachtclub, helaas serveren niet, dan de Italiaan, helaas vol……...we lopen de kade op en vinden een andere Italiaan, als we pizza bestellen komt het nog vandaag, bijzonder. We maken er een gezellige avond van en proosten vaak op de geweldige reis.
Maandag het laatste afscheid, om 0930 koffie bij RoBoot met heerlijke croissants van Hilde. Een kort heftig afscheid en de Zeerob vaat om 10.00 Ramsgate uit om koers te zetten naar de vaste wal. Stormvogel en Roboot gaan in een keer naar Ijmuiden.
De tocht van zo’n 60’ is prachtig, matige wind dus 50% varen we met motor bij en lopen zo onder een prachtige zonnige wolkenhemel rond 2100 Blankenberge binnen. Morgen blijven we een dagje liggen en gaan dan door naar Rotterdam. In Rotterdam, zal er bij de Helena een warm welkom zijn.

zaterdag 27 augustus 2016

Dartmouth-Cowes

Hester support bieden gaf ons de gelegenheid nog een dag of 2 in Dartmouth te blijven, de enige reden volgens D om mee te doen met deze tocht. EN Jawel, het is ook volgens ons het mooiste plaatsje aan de Engelse kust, de rivier opvaren met de rubberboot is leuk. We varen langs Philip & Son’s werf en zien ‘vergane glorie’, het is onvoorstelbaar zoveel bootjes aan pontoons , ankers en moorrings liggen. Hier moet een goede handel voor knippen en scheren mogelijk zijn. Wandelen door Dartmouth, lunchen in Kingswear en varen naar Dittisham om mosselen te eten…..het leven is goed. Het liggen is een groot feest, de rivier monding leeft en straalt watersportplezier uit.
Hester zetten we af om 0700 en gaan direct hardlopen, om 1500 horen we dat er geen pomp was….morgen. Gezamelijk besluiten we dat wij om rond 2000 weg te varen richting Cowes, hier zou de laatste avond zijn van ‘t dorp, dit willen we niet missen. En daar vind dan ook de Wight-party plaats. Altijdlastig gaan terwijl er nog iemand met stukken ligt, maar slepen naar Cowes zag Hester niet zitten…..omdat ze dan ook geen stuurautomaat, geen plotter hebben...want geen stroom. En 100 mijl op de hand en in de nacht is dan lang.
Na een uur of 4 zeilen valt de wind weg en motoren we richting Cowes, regen, veel schepen/vissers onderweg. De zonsopgang is mooi en we krijgen hierna een kleine wereld tot aan de Needles, op de Solent trekt het weer op en wordt het warm. Bij het binnen varen van de River Medina horen we roepen en fluiten, ‘t dorp heeft ons al in de smiezen. We draaien een rondje als groet en gaan diesel & water tanken waarna we genieten van de rivier en al het leven op de kade. De Shaula verhaalt een schip en we liggen mooi tegen het pontoon. Rubberboot hangt in de davits en wordt klaar gemaakt om gelanceerd te worden. We gaan met Paul & Yvonne een biertje drinken in Folly’s Inn aan de overzijde van de rivier.
Om 1845 is er drukte op de steiger, veel Cobb’s in actie en om 1915 staat de steiger vol en zijn we net een spaans “wit dorp”, ik met de bermuda van de “Anne”. Na een song van Leon met luid het refrein volgt een speech van Paul en Yvonnen waar ze de dorpelingen beschrijven en bedanken. Na deze lullepot mag ik het dorp even toespreken en delen D & ik kaarten uit met een persoonlijke noot voor ieder schip. Om 2230 gaan de luiken dicht……..morgen om 0800 palaver voor Eastborne.

0800 Palaver, 60 mijl te gaan, weinig wind maar een dag met veel zon. We genieten van het weer en varen vele uren met de Code 0 en bewonderen de krijtrotsen. Om

dinsdag 23 augustus 2016

Falmouth en Dartmouth

Na 11 dagen op zee is het heerlijk om in Falmouth te zijn. Het weer is echt Engels, zo ook de stad. Typical Britisch. We lopen weer in lange broek en trui. Zelfs de jassen komen weer achteruit de kast.... Er wordt nog meer slecht weer met veel wind voorspeld, dus we blijven hier in elk geval 1 dag langer dan gepland..... heerlijk. We verhalen de boot richting OP-dorp en bevestigen onze RVS veren om de schokken vd wind op te vangen.
De dagen bestaan uit boot poetsen, wasjes draaien, en geregeld even het gezellige Falmouth in om een wandeling maken of ommetje te maken. Kapper, boodschappen, internetten kortom redenen te over om even de wal op te gaan. Falmouth is een prachtige, echt Engelse plaats. En natuurlijk hoor je zo door de dagen heen alle verhalen en ervaringen van de oversteek. Wij zijn elke keer weer zo blij dat we het zonder opstappers hebben kunnen doen (.....). Sommige opstappers hebben 10 dagen NIETS gezegd omdat een opmerking hen niet beviel pffffff, sommige hadden moeite om te socializen, alleen harder dan hard varen! Zo hard dat 's avonds de schipper 't bed uitkwam om de opstapper toe te spreken. Er waren er ook die met 'dames' een probleem hadden en zich continue op de man richten.

P&H van de Roboot moesten halsoverkop naar huis na hun aankomst op Falmouth vanwege het volkomen onverwachte overlijden van de boezemvriend van P., tijdens de 50e deelname aan de Sneekweek overleden. Aangeslagen keren P&H vrijdag weer terug, waar ze een enorm warm welkom wacht in het Oceanpeople dorp. Ze kunnen er maar niet over uit hoe goed hen dit doet. Ook wij ervaren dat er warme vriendschappen zijn ontstaan.
Na 11 dagen geheelonthouding halen we in Falmouth een hoop in. Er wordt wat afgeborreld (naast natuurlijk de steigerborrel ter gelegenheid van Yvonnes 50e verjaardag.
Met de Anne (de Belgen) eten we in 'hotel Falmouth' een hotel met een enorme grandeur, nog net geen vergane glorie en Britser dan Brits (het eten ook..), met de Stormvogel nodigen we de Roboot uit en eten op het mooiste plekje van Falmouth (Green Bank) met uitzicht over Falmouth, de rivier en de haven met alle droogvallende bootjes.
Van Falmouth gaan we naar Dartmouth. De motor van Hester doet het nog niet (koelwaterpomp). Het benodigde onderdeel kan pas woensdag worden opgehaald en wij gaan al op zondag verder. Het onderdeel moet  vanuit de fabriek in Almere komen, het is wat met het nieuwe "warehousingconcept".  We bieden aan om Hester Falmouth uit te slepen en voor de monding van de Dart, Dartmouth ,weer op te pikken om naar binnen te slepen. De bemanning  E&R, kan dan woensdag met een auto of trein naar Falmouth om het onderdeel op te halen. Wij blijven dan ook wat langer in Dartmouth, en gaan daarna met de Hester rechtstreeks in een nachtje naar Cowes (de groep is er dan al) Zo gezegd zo gedaan... Met een ZW wind 5-6, een gereefd grootzeil en een puntje fok zeilen we zo'n 60 mijl naar Dartmouth, met Hester steeds in het vizier. Voor Dartmouth krijgen we stroom mee en gaan we - na een hobbelig tochtje) - 10+  knopen... In de monding krijgen we nog even 30 knopen wind over onze donder....... Een hoop andere boten laten we  voor, en de Shaula houdt ruimte aan de steiger van het ponton vrij om ons op te vangen. Want op een stromende rivier aanleggen zonder motor is best even spannend. In de strijkmanoeuvre verliezen we de hijslijn van het grootzeil, gelukkig krijgen we dit tijdens de sleep weer te pakken. Hierdoor konden we alleen vanaf lage wal de sleeptros aannemen, kleine bijkomstigheid, Erik wierp ineen keer raak. We slepen Hester aan een lange lijn. We overwegen om Hester aan ons vast te knopen, maar dat zou met manoeuvreren lastig zijn horen we van Paul. Op CH 88 stonden we met de andere boten in contact. Top dat we zo worden begeleid. In het pikkedonker varen we de Dart op, in de monding nog even circa 3 knopen stroom van opzij.. gelukkig had Mia ons gewaarschuwd... Ondertussen genieten we van de sprookjesachtige aanblik van het Dartmouth castle en Dartmouth in het donker. De Dart is een en al bootjes aan moorings, drijvende pontons, we varen op en gegeven moment in een wel heel smal 'straatje' tussen de nachtelijke aanlegplaats van de ferry's en een ponton met roeiboten. Gelukkig kunnen we er halverwege weer uit... Dan zien we een ponton met boten waar nog een hoop toplichten aan zijn. Daar moeten we waarschijnlijk zijn. Met een grote bocht varen we er heel langzaam op af, het lijkt of de stroom net kentert. We worden door ongeveer het hele OP opgevangen en dat is maar goed ook, want de Hester kreeg ineens snelheid; stroomkentering?. Afijn.. eindgoed al goed. We drinken nog een biertje (super bock) op de goede afloop.
We liggen aan een drijvend ponton zonder water en stroom. Dat is heel gebruikelijk hier. Overal in de rivier zie je zulke pontons, boten aan moorings, of  voor anker. Om hard te lopen moeten we naar de kant. De Shaula heeft de bijboot al opgepompt en wij inmiddels ook. Met de bijboot gaan we met Paul en Yvonne naar de kant en verkennen al rennend Dartmouth en een stuk van het de kustweg en doen op de terugweg het Darmouth castle aan. Super wat je in zo'n run van een kilometer of 6 al kunt zien en we voelen ons gelijk weer topfit! Het hoogteverschil is wel heftig...

We zijn lyrisch over ons plekje. Er zijn roeiwedstrijden, zeilwedstrijden (Dartmouth regatta) en alles speelt zich af voor onze neus. Terwijl wij met ons kopje Nespresso in de kuip zitten genieten we de prachtige Engelse zeilschepen etc etc. Blij dat we nog een paar dagen blijven!
's Middags verkennen we Dartmouth; waar we maar geen genoeg van krijgen. We komen overal bekenden tegen, niet gek natuurlijk. We lunchen in een geweldige pub samen met Roboot & Stormvogel, sandwich Crab (advies Anne). Hier kregen we onze perscard die bij het weggaan al direct toegang gaf tot de organisatie van de roeiwedstrijd. Na een paar uur willen we terug, blijkt dat het laag water is geworden en het ponton waar het bijbootje aan ligt inmiddels in de mud ligt.. Maar R kan met relatief droge voeten via een paar andere bootjes nog bij ons bootje komen sen redt daarna ook die van de Shaula en zo tuffen we weer naar ons plekje.
We eten lekker aan boord en na het eten gaan we nog even met de Anne naar de muziek (duo wat zich  uit de naad werkt voor erg weinig publiek, H&D genieten van deze oude nummers) aan de overkant. Dat blijkt toch een beetje tegen te vallen dus we nestelen ons in de Dartmouth Harbour Yachtclub (Ale & Lage, halve a pint). In het pikkedonker steken we de Dart weer over (duiklamp als verlichting).

De groep gaat vannacht om 05.00 uur weg en wij hebben hier nog 2 dagen!

vrijdag 19 augustus 2016

Foto's oversteek

vertrek Horta

onze route bij vertrek, west van de rumplijn



bevrijd van het meteostation...hier de restanten

zonsondergang

navigatiehoek, 3x per dag halen we actuele weer info op


Bijschrift toevoegen

Bijschrift toevoegen