dinsdag 9 februari 2016

hydrovane & dubbele filters

De Zeerob ligt bij Scandinavian Yachts in Workum, een werf die zeer kundig is m.b.t. schepen. De eignaar Rob is zeer bekend om zijn grote kennis van techniek, polyester en lakken. Onze Grinde had Rob als eerste boot gespoten, al zo'n 13 jaar geleden. Het aardige van SY is dat zij alles van de Zeerob weten en als er problemen zijn dan is een telefoontje genoeg om samen de oplossing te vinden en indien nodig komt men, waar ook in Europa. Kortom super club.

Windvaan;
Sinds de 30 jaar ben ik in de ban van windvanen, bij de toerzeilers begin 90 hadden we de BouwVaan cursussen en zo een heb ik gebruikt op de Grinde gehad. Na de BouwVaan kwam er op de Kaskelot een Windpilot, prachtig instrument wat super fijn vaart. De Windpilot is duits (da's grundlich und gut), echter heeft lijnen en als je een windvaan MET hulproer wil is de Windpilot fors qua uitvoering.
De Hydrovane is een windvaan die werkt zonder lijnen, je zet je hoofdroer vast. Het Windblad is groot om voldoende kracht over te brengen. Als we lang op de motor varen of de Hydrovane NIET gebruiken gaat de vaan & het roer er af, 1 minuut werk. Het geheel is schitterend gemonteerd op de Zeerob, Complimenten aan de medewerkers, we hebben zelfs RVS-







bussen in de spiegel gebracht om de krachten goed te verdelen en boven is een teakschijf gemonteerd om de schuinte mooi te overbruggen.

Ik kan niet wachten!!!
www.hydrovane.com

check-out de video's en geniet.




DIESEL ELLENDE:

Door de hoge concentratie bio-diesel in onze brandstof is de kans op verstopte filters door bacteriƫn zeer verhoogd, 2 jaar geleden is bij SY te Workum mijn hele tanksysteem gereinigd....
We kozen voor de dubbele filters van Vetus, kranen erop en meter. Montage is in de stuurboordkajut zodanig dat we er makkelijk bij kunnen en dus ook de dagelijkse inspectie een fluitje van een cent is.

zaterdag 6 februari 2016

2e cursusdag 6 februari

pfffff na een Hofbal om 0700 op om naar Herkingen aan het Grevelingenmeer te rijden! Da's gewoon vroeg.
Om 0915 ontvangst met koffie & koek, om 0930 start! ja daar houden we van, strak programma. 30 man, organisatie Paul & Yvonne, zoon en een instructeur BHV-brand


AGENDA:
-EHBO
-Boot & Bemanning
-Het weer op onze reis
-Informatiebronnen
-Tochtplanning & routering
-Communicatie op zee, oa satcom















EHBO

VAN LEVENS BELANG

Door de snelle en intensieve cursus krijgen we zelfs een EHBO certificaat... Wat is dit weer goed zeg, Dianne deed reanimeren voor de 1e keer en ik had het voor 't laatst in diensttijd gedaan, was nog vers. Kortom belangrijk en zeer goed om het samen te oefenen. Aardig was ook de AED, zeer vernuftig zo'n apparaat wat praat en opdrachten aan je geeft. Naast deze oefeningen was er een enthousiaste presentatie en werd er ook geoefend met 2 types drukverbanden. Door de brede kennis en ervaring was het zeer interessant. Als onderdeel kwam ook de boordapotheek aan de orde, dit in combinatie met het Boord-EHBO boek moet alles op te lossen zijn. Hecht set en spalken zijn ook aan boord, goed voorbereid dus.

Middagprogramma
Door onze 5 workshops in het toer-
zeil-weekend (Nederlandse Vereniging van Toerzeilers) waren enkele zaken wel dubbel, maar ook nu werd er door ons veel geschreven. Belangrijk is bv om sommige zaken ook samen, Dianne en ik als een soort van procedure te noteren en te oefenen, vandaar dat midden november gaan in slingeren een prima idee is.
Leuk was ook dat de keuze van windvaan zeer positief werd ontvangen!!!! Geen stroom, robuust en minder kwetsbaar. Toch even nog een 'tegeltjeswijsheid' : als je denkt aan reven, ga dan direct reven.

geweldig mooie pilots

Weer
Dit meest belangrijke onderwerp was een herhaling van een cursus die we vorig jaar hebben gehad, echter nu was het nog op de tocht toegesneden, zie de foto's. Belangrijk om te weten is dat de wereld onder/in de weersystemen draait. Het Azoren Hoog is in de juiste jaargetijden altijd aanwezig, het verplaatst zich van noord iets naar zuid.
Dagelijks geeft de organisatie een weerforecast en zelf halen we gripfiles binnen via de wifi of sataliet telefoon.......besteld. We nemen een iridium-GO incl. een externe antenne.



Rode pijlen geven de heersende winden

Zeerob
De zeerob is qua motor alweer gereed, gaat binnenkort in het water om eea te testen. Maandag gaan we kijken hoe de Hydrovane is gemonteerd, ben zeer benieuwd naar deze vaan. De eerste vaan die we hadden was een Bouwvaan, hierna een Windpilot en nu deze.
www.hydrovane.com

NOG 119 dagen voor vertrek.

maandag 1 februari 2016

Toerzeilweekend

Afgelopen zaterdag en zondag waren Dianne en ik in Nulde/Putten om enkele workshops mbt het zeilen te volgen:

-Zwaar weer zeilen
-Rondje UK
-Rondje Atlantic
-Fotografie
-Lange reizen
-Urania en haar doelen

Alle workshops waren zo'n 1,5 uur en gegeven door leden van de NVvT. De meeste sessies waren zeer interactief en van hoog niveau. De sprekers hadden zich goed / zeer goed voorbereid en er waren mooie films, foto's, tips en ervaringen. De ervaringen waren allen zeer open en eerlijk, do's en don'ts werden uitvoerig besproken en becommentarieerd. Het geheel natuurlijk met veel respect voor elkaar. Tijdens de dagen ontmoeten we veel 'oude' bekende waarvan er meerdere mooie lange tochten in het verschiet hadden danwel al hadden gemaakt. Arie Nauta was een Grinde zeiler en had een spitsgatter opgehaald uit Canada! Zat tijdens het ontbijt naast ons en vertelde zeer enthousiast over deze reizen. Iedere lezing had diverse tips/trics voor ons. De adrenaline stijgt en de voorbereiding krijgt hierdoor weer meer vorm.
Nog mooi boek gescoord "koken op de golven"

www.toerzeilers.nl

zondag 17 januari 2016

1e voorbereidingsdag Azoren Challenge 2016

 1e voorbereidingsdag Azoren Challenge 2016 Om 0615 op na een 'zware' dag/nacht in Maastricht, er was bij het dispuut van Annick een "Papa-dochterdag". Zo'n dag is geweldig, zeker als je ziet hoe snel zo'n groep meiden een groep Papa's mobiliseerd. Helaas moest ik om 645 naar Ravenstein, echter de chauff. was keurig optijd en om 0845 waren we in het witte Ravenstein. Kop koffie, wc en direct door met 'slapen' en Dianne reed naar Scheveningen. Om 1015 kwamen we binnen bij Vrolijk, een 140 jaar oude zaak met de 5e generatie als eigenaren. De winkel, bediening, eigenaren waren van het soort waar we van genieten 100% gastvrijheid en behulpzaam. Geweldig, wil graag bij hen klant worden en blijven! Tevens verwijs ik graag mensen naar hen! Om 1045 was de intro van Yvonne en Paul en kinderen, zij organiseren en begeleiden ons tm eind augustus. Na deze intro kreeg iedere schip een mogelijkheid zich voor te stellen, dit ondersteund met een paar foto's op het scherp van schip en bemanning. De leeftijden varieren van 13-71 jaar. Van 2 personenen aan boord, wij, tot schepen die continue met opstappers varen (moet je maar zin in hebben). De kinderen zijn natuurlijk altijd welkom gedurende de reis, voor een korte stay of langere overtocht.....we will see! Na de introductie was er koffie en uitleg over epirb, SAR, peronal MOB (DSC/AIS) en e-flase. Interessant, de Epirb is verplicht en de rest is aan de schipper en bemanning. Na deze uiterst SAAIE lezing, de man wilde iedere afkorting van SAR, EPIRB, AIS, DSC en de rest uitleggen incl. Alle freq. ....BOEIE!!! Gelukkig was er genoeg info om een keuze te maken, wij nemen 2 MOB-(DSC,AIS) mee. Hiermee krijgt de marifoon een signaal als je overboord valt wat LUID is en de AIS geeft direct je positie (en update deze). Hierdoor kun je de overboord gevallen persoon snel localiseren door HET EIGEN schip, je zeilt en hebt dus niet direct alle zeilen naar beneden en het schip op koers... Dit vind ik een super apparaatje, klikken we op het zwemvest. Na deze presentatie volgde uitleg en discussie over de sateliet telefoon "iridium" en alle abonnementen. Wij nemen een "Go" en een externe antenne, voel mij hier het meest senang mee. Vind nl. dat in nood bij medische assistentie je moet kunnen bellen, hiernaast kunnen we sms-en tussen de schepen en weerfiles (Grib-files) binnenhalen. Yvonne en Paul waren al aan het testen en kregen eea met Windows 8-10 niet aan de praat, wellicht dus toch meer focus op de ipad en de software. Tochtvoorbereiding, was kort ivm 'lange staan'. Zeer leuk/aardig verhaal van Paul, gaf mij goed gevoel over hoe hij denkt en vaart. Bij 9 Bft kun je op de oceaan nog aan de wind varen, golven zijn nl. 100 meter. Op de Noordzee is dit andere koek met die korte golf. Eis was een "Drijf-anker" mee aanboord, leuk om te zien dat ze er vanaf 25-1000,= zijn. Natuurlijk kun je ook je buitenboordmotor overboord zetten aan een lijn.......zal goed werken (als drijfanker, hierna??). Alle vlaggen die nodig zijn zijn vanmiddag aangeschaft, Spanje, Portugal, Azoren (is apparte vlag, gemaakt voor deze tocht :)), ook 2 mooie pilots over de Azoren en UK-gebied gekocht. Leuk om zo'n mooie zaak te shoppen. Tochtleden, gezellige interessante mensen gaan mee! We hadden al een aardig klik met onze buren, hadden een Bestevaer 50 :), pa weet je nog KM in Makkum. We kregen een prachtige ordner, compleet met veel routeinfo...worden we luie zeilers???? In de ordner zat er van alle schepen een A4 waar men zich in voorstelde, deze is mij door Dianne op de terugreis vanuit Scheveningen voorgelezen. 6 feb. Is er de volgende Azoren Chalange dag! Nu al zin in

www.vrolijk.nl

vrijdag 1 januari 2016

2016 het jaar van DE Azoren

Langzaam vorderen we, Dianne heeft haar TKN (theoretische kustnavigatie) geboekt! Ook Marc (zwager) gaat zijn kennis opfrissen en gaat ook naar deze cursus in Loenen aan de Vecht. Zelf ben ik me aan het verdiepen in OpenCpn.com een navigatiepakket op de pc. Dit doe ik samen met Zygrid, hier kun je grib iles in downloaden, t.b.v. het weer. Dagelijks even hiermee bezig zijn moet mijn 'handigheid' bevorderen. Beide programma's zijn 100 % op de PC, hiermee hebben we straks een backup systeem voor de navigatie aan boord. Verwacht niet dat onze Raymarine het gaat begeven, maar toch. Ik koppel een aparte GPS en AIS antennes (via USB) aan de PC en heb vorige week in de UK al kaarten gekocht. Nu loop ik dagelijks naar de post, zit hier momenteel op te wachten. Gelukkig vond ik ook een Nederlandse handleiding bij Nautic, een forumplatform voor zeilers. De Yanmar is gereviseerd, 2 cilinders uitgehoond, alle lagers en keerringen vervangen. Motor heeft al 9 draaiuren op de bank. Begin januari gaan we eerst de seal van de saildrive vervangen en dan de motor weer installeren, natuurlijk plaatsen we de dubbele filters op een plaats waar ze goed te zien zijn en te bedienen. Afgelopen maandag zijn Roos en Gary op bezoek geweest, in 2014 retourtje Azoren, gezeild. Roos en Gary hebben en 11 meter trimaran gebouwd "Noreen", zij zijn vanuit Zuid Engeland op en neer gegaan en zijn 2 maanden op de Azoren geweest. De Azoren was een groot succes, zij voeren vaak zo'n 20 knopen en deden er maar 6 dagen over. Wij kennen het schip, 100% kevlar en zeer 'oncomfortabel'.......wel snel. Ons enthousiasme is gebogen over de kaarten alleen maar toegenomen. Zelf ben ik druk bezig met het oefenen om van 'losse fragmenten film' een "movie" te maken. Door de Gopro en foto's kunnen we dan filmen en deze samenvoegen tot een fraai filmpje, uploaden in youtube.........(klinkt zo eenvoudig). tip: mocht je denken iets in de schroef te hebben, dan je waterdichte camera op de selfie-stick even onder de boot richten! mijn eerste upload............enjoy: https:// youtu.be/S9OQpqSKjIc

www.oceanpeople.nl

zaterdag 26 december 2015

A4 tbv onze mede tochtgenoten

Zeerob Breehorn 41, bouwjaar 2007, nr. 8 2 Levens en 1 A4… dat is een uitdaging…...Wij zijn in april 2016 11 jaar getrouwd en hebben de zorg over 3 kinderen, J20,M22,J23. Naast reizen en sporten, zijn varen/bootjes onze grote passie. Varen is bij Robert vanaf 4 jaar een gegeven. Dianne raakt op haar 5e op De Kaag enthousiast voor de watersport. In 1992 startte Robert Market Scan en verkocht dit bedrijf in 2010 aan Solera Holdings Inc. Market Scan analyseert maandelijks voor alle verzekeraars de cijfers, premie versus schadebetalingen. Naast deze tak van sport was onder meer het ontwikkelen van rekenkernen m.b.t. het berekenen van premies een belangrijke activiteit. Van 2010 ™ 2015 heeft Robert leiding gegeven aan Solera Nederland. Dianne startte na 9 jaar PWC in 2002 haar bedrijf, bouwde dit uit en verkocht dit belastingadvieskantoor JacobsKottier in 2010 aan Deloitte. Binnen JacobsKottier stond het regionale (Arnhem/Nijmegen) familiebedrijf altijd centraal. Van 2010 ™ 2015 was Dianne TaxPartner bij Deloitte en stuurde de regio Arnhem/Nijmegen aan. Vanaf 1 oktober hebben wij een sabbatical genomen, maximale flexibiliteit in tijd en tijd voor andere zaken dan werk en werk alleen. Momenteel wordt de dag besteed aan ‘niets doen’, lezen, reizen/vakanties, meer tijd voor de ouders van Robert en de moeder van Dianne. Stilzitten is niet iets wat wij beide in de genen hebben dus zijn er altijd zaken die we onder handen hebben. Dit kan zijn dat Dianne druk is voor bestuursfuncties en de Rotary, Robert kan uren klussen aan ‘oude bootjes, sloep/Centaur e.d.’ , daarnaast zijn er altijd projectjes...uiteenlopend van vastgoed ontwikkelen tot startups helpen of bedrijven adviseren op het gebied van BusinessDevelopment/coaching. Zeilen doen wij veel, in 2007 toen de Zeerob klaar was zijn we ons gaan opmaken voor meer zeetochten. De afgelopen jaren zeilden wij naar Noorwegen, Zuid Engeland/Cowes, Belgische kust, Denemarken, Bretagne/Kanaaleilanden. Robert zeilde afgelopen jaar de Driehoek Noordzee en daarna vierden we samen vakantie in Denemarken/Noord Duitsland. De tocht naar de Azoren zien wij als een droomreis maar ook als een test om te ervaren of veel/lange afstanden varen en veel op ‘t bootje leven een leven is dat wij zouden willen leiden. En of een wereldreis iets is wat wij samen zouden willen. OceanPeople, Yvonne gaf begin 2015 een meteo cursus bij ons thuis in Ravenstein voor een groepje zeilers. Vanaf dat moment wisten we van het gegeven “Azoren & OceanPeople”, met OceanPeople hopen we ook op een sociaal aspect. Al zijn we ‘best’ solitair, met een groep boten, mensen met dezelfde passie moet het gezellig zijn. De kinderen zullen zeker langskomen, volgens mij plannen ze allen naar de Azoren te komen. Lennard werkt momenteel als stagiaire/gastheer, in Librije’s Zusje Amsterdam, Annick gaat haar 3e jaar Hotel School Maastricht afmaken en dan het laatste jaar in. Victor, zal zijn 3e jaar HEAO CE Den Bosch hopelijk halen waarna het 4e jaar op hem wacht. We zijn trots op dit 3-tal, zeer verschillende mensen die allen gepassioneerd bezig zijn in het leven. Wij verheugen ons zeer op de komende voorbereidingsdagen, de Zeerob is volop in ‘preparation’, zo is de motor momenteel eruit voor een revisiebeurt. Tot snel en dat we allen maar een mooie en safe trip Azoren 2016 gaan ervaren. Robert van der Plas en Dianne Kottier

zondag 13 december 2015

voorbereidingen

De Zeerob is momenteel op de kant, motor eruit! Rob Beute vond de motor een 'raar' geluid maken en ook was er olie onder de motor. Controle gaf aan dat we te veel carterdruk hadden, shit! Carterdruk houdt in dat de druk van BOVEN de cilinder er onder komt, veelal problemen met de zuigerveren.......... Dan er maar uit, en naar de gebroeders Enkhuizen in Makkum. De kop los, kijken en ja hoor 1 cilinder is niet inorde. We laten dit repareren, dit komt neer op: uithonen, alle zuigerveren vervangen en alle krukaslagers en keerringen.... maar beter nu dan over 7 maanden... voor de kust van Frankrijk of Portugal. De wasmachine komt in onderdelen aan en is hierdoor te monteren in de stuurboord achterkajuit, de BERGING! De rubberboot is al geplakt, klein gaatje op lastig plekje. De zeilen zijn voor controle naar de zeilmaker in Koudum, de dealer NoordNederland Elvstrom. Op zaterdag 12 december heb ik een cursus polyesterbewerken gehad in Amsterdam, erg nuttig en handig, nu oefenen. De 14e ga ik naar Heeg om de wastafelkraan die ik vervangen heb voor een 'douche-kraan' verder aansluiten incl. de aansluitingen voor het water van de wasmachine. Een lekker klusje zo in onder in de kastjes. Als dit klaar is ga ik de toilet demonteren zodat we een kraan direct achter de 'pot' kunnen plaatsen. Door deze kraan is de kans dat de toilet overloopt 0% en da's wel zo lekker. De 21e december is Gary en Roos onze gast, zijn dit jaar met hun Trimaran Noreen naar de Azoren gevaren.