zondag 17 januari 2016

1e voorbereidingsdag Azoren Challenge 2016

 1e voorbereidingsdag Azoren Challenge 2016 Om 0615 op na een 'zware' dag/nacht in Maastricht, er was bij het dispuut van Annick een "Papa-dochterdag". Zo'n dag is geweldig, zeker als je ziet hoe snel zo'n groep meiden een groep Papa's mobiliseerd. Helaas moest ik om 645 naar Ravenstein, echter de chauff. was keurig optijd en om 0845 waren we in het witte Ravenstein. Kop koffie, wc en direct door met 'slapen' en Dianne reed naar Scheveningen. Om 1015 kwamen we binnen bij Vrolijk, een 140 jaar oude zaak met de 5e generatie als eigenaren. De winkel, bediening, eigenaren waren van het soort waar we van genieten 100% gastvrijheid en behulpzaam. Geweldig, wil graag bij hen klant worden en blijven! Tevens verwijs ik graag mensen naar hen! Om 1045 was de intro van Yvonne en Paul en kinderen, zij organiseren en begeleiden ons tm eind augustus. Na deze intro kreeg iedere schip een mogelijkheid zich voor te stellen, dit ondersteund met een paar foto's op het scherp van schip en bemanning. De leeftijden varieren van 13-71 jaar. Van 2 personenen aan boord, wij, tot schepen die continue met opstappers varen (moet je maar zin in hebben). De kinderen zijn natuurlijk altijd welkom gedurende de reis, voor een korte stay of langere overtocht.....we will see! Na de introductie was er koffie en uitleg over epirb, SAR, peronal MOB (DSC/AIS) en e-flase. Interessant, de Epirb is verplicht en de rest is aan de schipper en bemanning. Na deze uiterst SAAIE lezing, de man wilde iedere afkorting van SAR, EPIRB, AIS, DSC en de rest uitleggen incl. Alle freq. ....BOEIE!!! Gelukkig was er genoeg info om een keuze te maken, wij nemen 2 MOB-(DSC,AIS) mee. Hiermee krijgt de marifoon een signaal als je overboord valt wat LUID is en de AIS geeft direct je positie (en update deze). Hierdoor kun je de overboord gevallen persoon snel localiseren door HET EIGEN schip, je zeilt en hebt dus niet direct alle zeilen naar beneden en het schip op koers... Dit vind ik een super apparaatje, klikken we op het zwemvest. Na deze presentatie volgde uitleg en discussie over de sateliet telefoon "iridium" en alle abonnementen. Wij nemen een "Go" en een externe antenne, voel mij hier het meest senang mee. Vind nl. dat in nood bij medische assistentie je moet kunnen bellen, hiernaast kunnen we sms-en tussen de schepen en weerfiles (Grib-files) binnenhalen. Yvonne en Paul waren al aan het testen en kregen eea met Windows 8-10 niet aan de praat, wellicht dus toch meer focus op de ipad en de software. Tochtvoorbereiding, was kort ivm 'lange staan'. Zeer leuk/aardig verhaal van Paul, gaf mij goed gevoel over hoe hij denkt en vaart. Bij 9 Bft kun je op de oceaan nog aan de wind varen, golven zijn nl. 100 meter. Op de Noordzee is dit andere koek met die korte golf. Eis was een "Drijf-anker" mee aanboord, leuk om te zien dat ze er vanaf 25-1000,= zijn. Natuurlijk kun je ook je buitenboordmotor overboord zetten aan een lijn.......zal goed werken (als drijfanker, hierna??). Alle vlaggen die nodig zijn zijn vanmiddag aangeschaft, Spanje, Portugal, Azoren (is apparte vlag, gemaakt voor deze tocht :)), ook 2 mooie pilots over de Azoren en UK-gebied gekocht. Leuk om zo'n mooie zaak te shoppen. Tochtleden, gezellige interessante mensen gaan mee! We hadden al een aardig klik met onze buren, hadden een Bestevaer 50 :), pa weet je nog KM in Makkum. We kregen een prachtige ordner, compleet met veel routeinfo...worden we luie zeilers???? In de ordner zat er van alle schepen een A4 waar men zich in voorstelde, deze is mij door Dianne op de terugreis vanuit Scheveningen voorgelezen. 6 feb. Is er de volgende Azoren Chalange dag! Nu al zin in

www.vrolijk.nl

vrijdag 1 januari 2016

2016 het jaar van DE Azoren

Langzaam vorderen we, Dianne heeft haar TKN (theoretische kustnavigatie) geboekt! Ook Marc (zwager) gaat zijn kennis opfrissen en gaat ook naar deze cursus in Loenen aan de Vecht. Zelf ben ik me aan het verdiepen in OpenCpn.com een navigatiepakket op de pc. Dit doe ik samen met Zygrid, hier kun je grib iles in downloaden, t.b.v. het weer. Dagelijks even hiermee bezig zijn moet mijn 'handigheid' bevorderen. Beide programma's zijn 100 % op de PC, hiermee hebben we straks een backup systeem voor de navigatie aan boord. Verwacht niet dat onze Raymarine het gaat begeven, maar toch. Ik koppel een aparte GPS en AIS antennes (via USB) aan de PC en heb vorige week in de UK al kaarten gekocht. Nu loop ik dagelijks naar de post, zit hier momenteel op te wachten. Gelukkig vond ik ook een Nederlandse handleiding bij Nautic, een forumplatform voor zeilers. De Yanmar is gereviseerd, 2 cilinders uitgehoond, alle lagers en keerringen vervangen. Motor heeft al 9 draaiuren op de bank. Begin januari gaan we eerst de seal van de saildrive vervangen en dan de motor weer installeren, natuurlijk plaatsen we de dubbele filters op een plaats waar ze goed te zien zijn en te bedienen. Afgelopen maandag zijn Roos en Gary op bezoek geweest, in 2014 retourtje Azoren, gezeild. Roos en Gary hebben en 11 meter trimaran gebouwd "Noreen", zij zijn vanuit Zuid Engeland op en neer gegaan en zijn 2 maanden op de Azoren geweest. De Azoren was een groot succes, zij voeren vaak zo'n 20 knopen en deden er maar 6 dagen over. Wij kennen het schip, 100% kevlar en zeer 'oncomfortabel'.......wel snel. Ons enthousiasme is gebogen over de kaarten alleen maar toegenomen. Zelf ben ik druk bezig met het oefenen om van 'losse fragmenten film' een "movie" te maken. Door de Gopro en foto's kunnen we dan filmen en deze samenvoegen tot een fraai filmpje, uploaden in youtube.........(klinkt zo eenvoudig). tip: mocht je denken iets in de schroef te hebben, dan je waterdichte camera op de selfie-stick even onder de boot richten! mijn eerste upload............enjoy: https:// youtu.be/S9OQpqSKjIc

www.oceanpeople.nl

zaterdag 26 december 2015

A4 tbv onze mede tochtgenoten

Zeerob Breehorn 41, bouwjaar 2007, nr. 8 2 Levens en 1 A4… dat is een uitdaging…...Wij zijn in april 2016 11 jaar getrouwd en hebben de zorg over 3 kinderen, J20,M22,J23. Naast reizen en sporten, zijn varen/bootjes onze grote passie. Varen is bij Robert vanaf 4 jaar een gegeven. Dianne raakt op haar 5e op De Kaag enthousiast voor de watersport. In 1992 startte Robert Market Scan en verkocht dit bedrijf in 2010 aan Solera Holdings Inc. Market Scan analyseert maandelijks voor alle verzekeraars de cijfers, premie versus schadebetalingen. Naast deze tak van sport was onder meer het ontwikkelen van rekenkernen m.b.t. het berekenen van premies een belangrijke activiteit. Van 2010 ™ 2015 heeft Robert leiding gegeven aan Solera Nederland. Dianne startte na 9 jaar PWC in 2002 haar bedrijf, bouwde dit uit en verkocht dit belastingadvieskantoor JacobsKottier in 2010 aan Deloitte. Binnen JacobsKottier stond het regionale (Arnhem/Nijmegen) familiebedrijf altijd centraal. Van 2010 ™ 2015 was Dianne TaxPartner bij Deloitte en stuurde de regio Arnhem/Nijmegen aan. Vanaf 1 oktober hebben wij een sabbatical genomen, maximale flexibiliteit in tijd en tijd voor andere zaken dan werk en werk alleen. Momenteel wordt de dag besteed aan ‘niets doen’, lezen, reizen/vakanties, meer tijd voor de ouders van Robert en de moeder van Dianne. Stilzitten is niet iets wat wij beide in de genen hebben dus zijn er altijd zaken die we onder handen hebben. Dit kan zijn dat Dianne druk is voor bestuursfuncties en de Rotary, Robert kan uren klussen aan ‘oude bootjes, sloep/Centaur e.d.’ , daarnaast zijn er altijd projectjes...uiteenlopend van vastgoed ontwikkelen tot startups helpen of bedrijven adviseren op het gebied van BusinessDevelopment/coaching. Zeilen doen wij veel, in 2007 toen de Zeerob klaar was zijn we ons gaan opmaken voor meer zeetochten. De afgelopen jaren zeilden wij naar Noorwegen, Zuid Engeland/Cowes, Belgische kust, Denemarken, Bretagne/Kanaaleilanden. Robert zeilde afgelopen jaar de Driehoek Noordzee en daarna vierden we samen vakantie in Denemarken/Noord Duitsland. De tocht naar de Azoren zien wij als een droomreis maar ook als een test om te ervaren of veel/lange afstanden varen en veel op ‘t bootje leven een leven is dat wij zouden willen leiden. En of een wereldreis iets is wat wij samen zouden willen. OceanPeople, Yvonne gaf begin 2015 een meteo cursus bij ons thuis in Ravenstein voor een groepje zeilers. Vanaf dat moment wisten we van het gegeven “Azoren & OceanPeople”, met OceanPeople hopen we ook op een sociaal aspect. Al zijn we ‘best’ solitair, met een groep boten, mensen met dezelfde passie moet het gezellig zijn. De kinderen zullen zeker langskomen, volgens mij plannen ze allen naar de Azoren te komen. Lennard werkt momenteel als stagiaire/gastheer, in Librije’s Zusje Amsterdam, Annick gaat haar 3e jaar Hotel School Maastricht afmaken en dan het laatste jaar in. Victor, zal zijn 3e jaar HEAO CE Den Bosch hopelijk halen waarna het 4e jaar op hem wacht. We zijn trots op dit 3-tal, zeer verschillende mensen die allen gepassioneerd bezig zijn in het leven. Wij verheugen ons zeer op de komende voorbereidingsdagen, de Zeerob is volop in ‘preparation’, zo is de motor momenteel eruit voor een revisiebeurt. Tot snel en dat we allen maar een mooie en safe trip Azoren 2016 gaan ervaren. Robert van der Plas en Dianne Kottier

zondag 13 december 2015

voorbereidingen

De Zeerob is momenteel op de kant, motor eruit! Rob Beute vond de motor een 'raar' geluid maken en ook was er olie onder de motor. Controle gaf aan dat we te veel carterdruk hadden, shit! Carterdruk houdt in dat de druk van BOVEN de cilinder er onder komt, veelal problemen met de zuigerveren.......... Dan er maar uit, en naar de gebroeders Enkhuizen in Makkum. De kop los, kijken en ja hoor 1 cilinder is niet inorde. We laten dit repareren, dit komt neer op: uithonen, alle zuigerveren vervangen en alle krukaslagers en keerringen.... maar beter nu dan over 7 maanden... voor de kust van Frankrijk of Portugal. De wasmachine komt in onderdelen aan en is hierdoor te monteren in de stuurboord achterkajuit, de BERGING! De rubberboot is al geplakt, klein gaatje op lastig plekje. De zeilen zijn voor controle naar de zeilmaker in Koudum, de dealer NoordNederland Elvstrom. Op zaterdag 12 december heb ik een cursus polyesterbewerken gehad in Amsterdam, erg nuttig en handig, nu oefenen. De 14e ga ik naar Heeg om de wastafelkraan die ik vervangen heb voor een 'douche-kraan' verder aansluiten incl. de aansluitingen voor het water van de wasmachine. Een lekker klusje zo in onder in de kastjes. Als dit klaar is ga ik de toilet demonteren zodat we een kraan direct achter de 'pot' kunnen plaatsen. Door deze kraan is de kans dat de toilet overloopt 0% en da's wel zo lekker. De 21e december is Gary en Roos onze gast, zijn dit jaar met hun Trimaran Noreen naar de Azoren gevaren.

maandag 30 november 2015

Azoren 2016

Samen met OceanPeople gaan we op reis naar de Azoren. Vertrek 4/5 juni vanuit Vlissingen. Wij zullen midden mei aan boord gaan en zo naar 't zuiden afdalen. Rond eind augustus zijn weer terug. Het wordt een superreis die we gaan ondernemen in onze sabbatical periode, het is een test of zo'n reis leuk, gezellig en interessant is. De keuze Azoren is natuurlijk een toevalligheid. Afgelopen winter heeft Yvonne van OceanPeople een weer training gegeven aan de ZWC bij ons thuis..... Nu er tijd is was het een leuke optie, doen!! We gaan met zo'n 13-20 schepen, lengtes variƫren van 11-15,5 meter. De voorbereidingen zijn al in volle gang, we hebben onze duikbrevetten.........overal dus onderwater de wereld bekijken. Maar zeker ook als er stukken zijn zelf onder de boot kunnen was een van de gedachtes. Het duiksetje (nog zonder fles) is al aangeschaft en gaat aan boord, met bordje Duiker te huur! Afgelopen week bij Scandinavianyachts geweest en met Rob de wensenlijst doorgenomen: -zonnepanelen -windvaan -revisie motor -dubbele filters -bimini-zonnentent -wasmachine en nog wat kleinere zaken. Dianne en ik gaan samen met de collega zeilers nog een aantal dagen op cursus, weer, EHBO, diesel, overleven op zee e.d. Kortom leuke zaken om warm te draaien.

zaterdag 15 augustus 2015

15 augustus Cuxhaven =>ligdag

Wekker, 730 ERUIT! op ons gemak douchen we ontbijten we...ruim voor 0900   zijn we klaar en nemen nog een bakkie en gaan naar de havenmeester voor een taxi. We hebben mazzel in het NS station is de balie voor internationaal reizen open en NIEMAND voor ons. Binnen 5 minuten is het geregeld en om 1000 vertrekt Dianne naar Ravenstein waar ze opgehaald wordt door Annick. Plan is om samen te eten........gezellig.....jaloers.
Ik sop het schip volledig van binnen en buiten, buitenzijde in de was en om 1330 is de Zeerob weer reiswaardig. Had nog pech dat in 2 verschillende luiken er een blikje bier was gaan lekken.....wat een stinkzooi...
Cuxhaven was in het teken van veel bewolking, heet en veel buien van ligt tot zeer heftig. Centrum is zeer gezellig alwaar ik rod sjeesde met mijn fietsje. 
We hebben zo'n 380 mijl gevaren in 20 dagen, een geweldig fijne vakantie gehad. Het leven aan boord is geen moment gaan vervelen! 
Zondag komen Sander Boerboom en Willem de Jong die een dag of 5-6 de zeerob mee terugvaren.

vrijdag 14 augustus 2015

13 augustus Kiel => Rendsburg

Vandaag gaan we afscheid nemen van de Oostzee en het Kielerkanaal op. Dianne gaat nog even brood halen; een flinke fietstocht naar de dichtsbijzijnde supermarkt... maar dan heb je wel een hele mooie supermarkt, zo groot heb ik ze in Nederland nooit gezien. En dan kom je weer met heel lekkere dingen thuis! Robert gaat nog even aan zijn spieren werken en daarna richting de sluizen. Je hebt hier 2 sluizen  de oude en de nieuwe en de oude wordt meestal gebruikt voor jachten, maar... die is dicht. We roepen op en moeten blijven liggen. De beroepsvaart gaat voor en wij krijgen bericht wanneer we er in mogen. Twee uur later drijven we met heel veel andere jachtjes nog steeds voor de sluis want elke keer doemt er weer een ander schip op. We zijn blij dat we maar tot Rendsburg gaan vandaag.
Uiteindelijk mogen we er dan toch in en dan zijn we wel heel nietig in zo'n enorme sluis. Achter ons meert een andere boot af die in onze thuishaven aan dezelfde steiger ligt. Klein wereldje weer...
Eenmaal door de sluis gaat het snel. Op de motor zo'n 35 km naar Rendsburg. Heerlijk weer, lunch van heerlijke wraps met zalm, kruidenkaas en komkommer... Tegen vijfen liggen we in een box, naast andere Nederlanders. Zij hebben in 4 weken al 1600 mijl afgelegd (oeps, wij 360 in bijna drie weken...) en zijn via de oostkant van Zweden en toen door Zweden via het Gothakanaal gevaren, ook een leuk  idee! We maken nog even een ommetje om te pinnen.  Omdat het bjjna de laatste avond is van Dianne en we weten dat we je bij het havenrestaurant heel lekker kunt eten en we ook nog het laatste tafeltje kunnen krijgen gaan we weer eens lekker uit eten.
Morgen om 08.00 uur vertrek voor de rest van het Kielerkanaal (totaal 100 km en om de 0,5 km staat waar je bent. Daarna door de sluis naar Cuxhaven waar Dianne zaterdag de trein naar huis pakt.