maandag 27 juli 2015

25/26 juli

Zoals gezegd rond 10.00 uur vertrokken en volgens de planning zouen we dan rond 18.00 uur in Kopenhagen zijn. Lekker ergens eten, naar ons B&B en dan de volgende dag nog een klein stukje naar Rodvig.
We hadden Zwaaantje kunnen kruisen want we reden via Hengelo naar de grens. Bij de grens wisssel want Robert heeft iets te hard gereden in Duitsland. Nadat we heel wat post hebben gehad in Duitsland heeft hij afgelopen week met zijn Duitse vrienden afgesproken dat hij drie maanden niet in Duistsland mag rijden. En aangezien daarin de vakantie valt lijkt dat heel pratisch, nou, niet dus. Ik (Dianne achter het stuur voor een paar uurtjes, dachten we,...) Maar het bleek een van de drukste dagen van het jaar te zijn en na heel veel file, wegwerkzaamheden waren we dan eindelijk pas om half 8 's avonds bij de Deense grens en toen was het nog 350 kilometer. Lekker gegeten met twee bakjes yoghurt om niet te veel tijd te verlieze...Het leek  daarna wel op te schieten en Robert kon natuurlijk niet wachten om te rijden. Totdat op het eiland waarop Kopenhagen ligt weer in een rijdende file terechtkwamen. Bleek dat  er bijzonder vervoer was en er grote onderdelen van bruggen werden vervoerd. Niemand mocht inhalen, politie erachter.... We belden na 40 kilometer onze B&B maar weer eens dat het weer later werd...
Uiteindelijk waren we rond half 12 op ons geboekte adresje. En dat bleek de moeite zeer waard, in een mooie wijk van Kopenhagen een soort landhuis (deed ons denken aan Coulon, waar we een kamer hadden.)

Om 09.00 uur ontbijt en wij zaten er stipt op tijd, want we moete naar de boot. Onze bemanning moet nog terug dus het plan is om om 9.30 weer ter rijden. Een top-ontbijt, aardig mensen (het hele gezin hiep mee). Toen weer in de auto, voor de 60  kilometer naar Rodvig. Geloof het of niet, binnen 10 minuten weer in de file, opritten afgesloten.,.. na 2 uur dan toch eindelijk op  de boot. Een warm welkom, koffie met Henk, Godi, Like en Erica, Deens gebak..De bemanning  uitgezwaaid en toen heerlijk lummelen, uitpakken en vooral weer genieten van de boot, het bootleven en de rust. We vinen het heeerlijk. De rest van de dag vliegt voorbij met een wandeling door het dorp, terrasje, lezen, wat  boodschappen gedaan, etc. We komen langs het 'scheepsmotorenmuseum'; dat kan R niet weerstaan. Een enorme verzameling motoren met merk, bouwjaar en allerlei kenmerken beschreven. De 'baas' komt gelijk naar ons toe en start een grote motor (een eencilindermotor uit 1938 die hij met lucht startte door de kop 10 minuten met een brander te verwarmen). Weer een ervaring rijker..
De luiken waren nog behoorlijk gevuld van de tocht van Robert. Best leuk want er zitten heel verrassende dingen in. Komende dagen maken  we zoveel mogelijk maaltijden 'uit het luik'. En zo kwam het dat we net buiten een heerlijke  stamppot zuurkool op hebben met ananas, salami (spekjes waren er niet maar dit is ook een verrassend lekkere combi)etc. Heel lekker in de zomer! 








zaterdag 25 juli 2015

2015 Vakantie Oostzee

Zaterdag 25 juli, om 0930 ontbijt met Annick en Lennard. Gezellig even het familie diner van de vrijdagavond overdoen, was goed en gezellig bij Versaen. 
10.00 weggereden met als doen Fredrikshavn in Kopenhaven een B&B waar we rond 1900 zullen aankomen, klein detail alleen Dianne mag in Duitsland rijden :(. Zondag rond 10.00 is de wissel in Rodvig, de bemannig heeft een nieuw startrelais en startmotor moeten montern...

donderdag 2 juli 2015

laatste dag in de 3HoekNoordzee

vanaf Farund naar Aalborg was geweldig, de hele 120 mijl voeren we voor de wind met eenuitgeboomde genua. Het liep tussen de geweldig, om 0530 heb ik samen met Gerrit even grootzeil gezet en hierna liepen we weer boven de 6 knots. Na Skagen was het pal tegen de wind en was het de motor die ons naar Aalborg moest brengen, echter om 1900 waren we bij de ingang van de fjord naar Aalborg. We besloten om naar Hals te gaan, volle haven en geen havenmeester te vinden, echter Henk maakte een praatje met de patattent en zij gaven ons het mobilenummer. Voicemail en een sms zorgde voor een telefoontje. Gerrit nodigde ons uit op een "hartigepannenkoek met ijsje" bij het familierestaurant Klump. Hierna naar de Zeerob voor een Latten en koffie.
Om 2130 had ik met de havenmeester een afspraak, vertelde dat we voor 1000 de trein moesten hebben! De aardige man belde een klant, deze was er in 10 minuten en verplaatste zijn Finngulf 39 naar een walletje zodat wij om 2200 geweldig mooi in een box konden liggen. Na het schip vast te hebben gelegd voor een stormpje 10 Bft trokken we de laatste champagne open.....taxi beteld om 0700!!!!
1.300 mijl vanuit Muiderzand naar Halls
GEEN stukken, 2 kleine reparaties aan AIS/VHF uitgevoerd. Beide lagen aan slechte contacten in de bedrading.
In Okney 19 schepen vd 44, In Farsund 33 schepen vd 44
Schade, kleine kras opgelopen in Den Helder

Conclusie van Gerrit, het schip is zeer confortabel en heeft het ons makkelijk gemaakt.
Gezamelijke conclusie over de tocht der tochten, fraai, jammer dat je een tijdshedule hebt met vaste havens wat het gebruik van je motor erg bevorderd. 
Mooiste momenten: dolfijnen!






woensdag 1 juli 2015

woensdagochtend

de avond was prachtig, op het skagerak voeren we voor de wind met een uitgeboomde en gefixeerde fok. De wind die we mochten ontvangen was 23 knoop ruim 5 Beaufort, de snelheid pendelde tussen de 5,5 en de 7 surfend op een golf. De 4e keer Skage ronden, Gerrit 1 maal en Henk met de Kam. Altijd treffen we op dit water van honderde meters diepte een westte wind, heerlijk. Vrachtverkeer en vissers vollop op de route naar Skagen, het noordelijkste puntje van Jutland/Denemarken. De nacht verliep vlekkeloos, soms een onverwacht opstaan......maar dat hoort erbij, al is het wel koud in onderbroek achter het roer!
De tocht morgen is al uitgestippeld dankzij de internatioale NS app.




maandag Farsund, ligdag

Na een korte nacht was het ontbijt gereed om 0945, Vdp had al 5 km hardgelopen en Gerrit was al broodjes wezen halen bij de spar. 's nachts waren nog 2 schepen meer naast ons gekomen, lagen 4 dik. Na het ontbijt en de koffie was er eerst het schip klaarmaken en schoonmaken buiten en binnen. Na deze arbeid een heerlijke koffie in de zon in de kuip, een Nederlands lid van de Farsund jachthaven nam de moeite om ons eea over Farsund te vertellen. 
-vanuit vroeger een stadje met 2 grote reders, zo'n 100 schepen, sommige huizen laten nog zien dat er kapiteins in hebben gewoond aan de verranda's en serres in de vorm van "de brug". Het gymnasium was een immens groot gebouw aan de fjord. Op het moment dat wij er waren waren er zo'n 25 man van de zeilvereniging naar Denemarken voor een wereldkampioenschap, men had 5 snelle open 23 voeters. Iedere openboot had minimaal 5 eigenaren die op deze manier weer aan het 'echte zeilen toekwamen'. Onze Nederlander kreeg zijn AOW gestort in Noorwegen maar de Noren heffen hem GEEN belasting.....dat is zo de regel. 
Gerrit en VdP gingen even wandelen en shoppen, len is de 6e jarig! Het was een mooie wandeling met forse klimmen waardoor het zicht op de fort uitzonderlijk mooi was. Tijdens onze wandeling maakte ook Henk een hardloop ronde. Lunch deden we in het dorp in een gezellige 'pub/cafe' met wifi!.
Om 1700 was er een steiger borrel waar bij de snor drukte rond 1800 en op zoek gingen naar een restaurant, de keuze viel op een Tai. De Tai was heerlijk, lekkere wok. Geluk voor ons dat hij open was, normaal was maandag een dag dat men niet werkte. Om 2100 keerde we terug op de Zeerob waar we enkele koffie's namen en tot laat aan de wijn/borrel zaten.....om 0100 was het schip stil.....om 0730  was het weer reveille.
AIS gemaakt, Shiptrone gebeld waar de technische dienst mij op het hart drukte dat ik toch echt spanning moest nakijken OP de AIS. De diagnose app. in de hand en meten maar.....jawel een zekering die ertussen zat nam 1,5 volt... 12.2 volt en dan zenden gaat de AIS onder de 12 en gaat piepen...geen zending mogelijk...





dinsdag 30 juni 2015

onderweg naar Skagen-Aalborg

veel verstrooid denken......drank?/pillen? leeftijd? =>doel Aalborg en dan de trein (745-2045, mooi tripje), vliegen ging tussen de 500-800 Euro kosten.
We varen heerlijk voor de wind met alleen fok, genieten van de soep en de boterhammen met kaas en komkommer. Vanochtend was de tocht adembenemend mooi: geniet





vertrek uit Farsund

0700, opstaan! Buren gaan om 0815 verlegt worden. Doel is even tanken bij de locals, 110/liter diesel en dan de llyngdalsfjord in kijken gevoel krijgen van Noorwegen en dan terug de zee op richting Denemarken. Aarhus is doel, vluchten vanuit Aalborg naar Amsterdam zijn al geboekt voor vrijdag (dank aan Bianca).
Rond 1300 zullen we de kust van Noorwegen achter ons laten. (AIS is gemaakt, stroom lek was de oorzaak.......altijd eenvoudig als je het euvel opgelost hebt :( ). So follow us.......