woensdag 22 november 2023

Panama, Bocas del Torro-> Colon Shelter Bay Marina 1-nov-19 nov


Bocas del Torro

We roepen de havenmeester op en mogen voor anker, na zo'n 3 uur komen er 4 man aan boord met de watertaxi. Douane, Immigratie.... ze kijken even met Dianne binnen terwijl ik praat over het vrijgegeven cannabis beleid in NL. Dianne wordt gevraagd naar Plant's... duidelijke communicatieverwarring :) Dianne praat over het bezoek aan de Archipel en zij verwachten dat wij cannabisplanten hebben. Uiteindelijk nemen ze onze vuilniszak mee, ter controle? of wellicht echt 'verbranden', we zullen het nooit weten. We mogen 165 dollar aftikken, maar krijgen voor 25,= een bon?? Maar moeten nog even langs op het vliegveld en een 'toeristenvisum' halen bij de 'waterpolitie' . Hierna kunnen we naar de Marina, we worden opgewacht en liggen op een super plekje met uitzicht over de baai en op het dorpje Bocas.

Al snel begrijpen we het spel van taxibootjes, de haven heeft er eentje gratis, 3 maal per dag en er is een taxi die altijd op de haven ligt. Dus we tikken 2 dollar pp af en gaan hierna het stadje door, geweldig leuk om er zo rond te sjouwen. We pakken een lokaal tentje en eten de specialiteit van het land en van het dorp, heerlijk. Al gauw begrijpen we het plaatsje en worden bekenden van de kapper (alle vier geknipt en ze doet ook nagels) en de ijzerwaren zaak. Bij deze laatste komt mijn man met grote grijns altijd direct op mij af en vraagt wat hij kan doen voor me. Met handen en voeten, Iphone met google-translate en beeld helpt hij ons verder. 

Ook in Bocas is de Chinees de eigenaar van supermarkt & ijzerwaren zaak, helaas zijn ze zo op geld gemund dat ze dag & nacht werken en een lach zelden te zien is op de gezichten. We verbazen ons vaak over de enorme hoeveelheden voorraad die ze hebben. Hier zien we ook 'Europese' merken ipv het chinese spul. Bocas wordt al snel ons thuis en we besluiten dan ook met de dinghy te gaan pendelen tussen het stadje en de marina. 

Bocas Marina

Op de marina zit veel volk wat er volgens ons al jaren woont of het hurricane seizoen doorbrengt. Het is een eigen sfeertje met een eigen community. Captain Ray heet ons welkom en vraagt ons op zijn 'netje', om 07.45 uur zit iedereen op een speciaal VHF kanaal. Naast 'urgente zaken, priority, weer, handel en muziek-raden is het grappig om er in te zitten.
Regelmatig zijn we online. Op de haven runt Paris de keuken met haar staf, een geweldig goede kokkin en een staf die een hoog serviceniveau nastreeft. Vaker dan verwacht verblijven we hier, soms om te werken (goed internet & windje) en vaak ook voor  het menu del dia. 

VAKANTIE!!

We gaan met Annick en Mente 2 weken op zeilvakantie in de Archipel Bocas del Torro, we halen ze lopend op bij het vliegveld. Gelukkig zijn ze er! Door de burgeropstand zijn er veel stakingen, men probeert het openbare leven stil te leggen. Over de weg is Bocas al weken niet te bereiken, alleen nog per vliegtuig uit Panama City.  In Bocas zijn er nagenoeg geen toeristen meer en de laatste dagen is ook de brandstof nagenoeg op. Kortom een land in de problemen, corruptie in de top van het land. Daarnaast neemt men verkeerde besluiten volgens de bevolking, ook hier haalt het buitenland de grondstoffen weg, Canada in dit geval. 

Duiken, dat staat boven aan de lijst! We gaan met zijn vieren een tweetal duiken maken vanuit Bocas met een boot. We bekijken een mooi rif en de 2e duik, als iedereen happy is ;), gaan we zelfs door een catamaran en zien daar een heuse nurse haai liggen, zo'n 2,5-3 meter groot. Een zeer gave duik en wat is dat leuk om met zijn vieren zo'n activiteit te doen. 

Youtubeduiken (made by mente)

Mente & Annick ontdekken ook het dorpje en genieten van het op en neer blazen met de Rib. We besluiten over te gaan op elektrisch daar de benzine 'op de bon' gaat. Maar ook met zijn vieren tuffen we regelmatig op en neer, het is een feestje, al kom ik Mente regelmatig buiten tegen in de nacht. 

We besluiten naar  Bastimentos Island te varen, bij de voorbereiding blijkt het maar 5" verder te zijn. Maar we gaan toch, geven de stekker terug (geleend om 220 te tappen), zorgen dat de watertank afgetopt is en dan gaan we.  OpenCpn op de PC, Ipad en jawel ook Navionic's op de telefoon op de Iphone van Annick! Dit kan dus niet misgaan, en inderdaad ankeren we mooi op zo'n 7 meter diepte voor Bastimentos. Een super mooi kleurrijk stadje, helaas 'uitgestorven'. We maken een mooie hike en hier komen bij een prachtig strand met mooie branding. Vanuit hier gaan we de kroeg in voor een lekker Panamees biertje met dito muziek.

We ankeren veel en genieten van de sunset en het schouwspel van het onweer. Blij met onze kabels overboord die het potentiaal verschil 0,0 maken met het water om ons heen waardoor we niet zo gauw een target zijn voor de bliksem. We zwemmen dagelijks in als ochtendgym, leuk om met Annick zo'n gym te doen! altijd lachen en veel klets. Met veel wind nemen we de duikbril met snorkel om niet vol zoutwater te eindigen. Na een tijdje komt ook Mente die meer onder dan boven water is en samen met Dianne het freediven spelenderwijs verder ontwikkelt. 

Na een mooie route uitgezet te hebben blijkt dat er nog een route is, sluip door / kruip door . We varen op de Ipad met sonar kaarten naar Zapatilla, het is een zeer fraaie tocht. Het lijkt een beetje Biesbos varen, alles op de instructies van Annick. Genieten!

Youtube Bastimentos-Zapatille (made by mente)

We liggen super vast met de nieuwe Fortress FX37. Vaak duiken Mente & Dianne om te kijken hoe het anker zich beweegt, Mente doet af en toe een circus-act! 

Youtube: circus act onderwater Zeerob

Na een lekker nachtje gaan we door naar Isla Escudo de Veraguas, flinke dagtocht met helaas te weinig wind...dus de motor mag regelmatig aan. We komen op dit eiland aan en als we goed en wel liggen gaan Dianne, Mente & Annick op onderzoek en maken een hike over het eiland en bezoeken een verlaten dorpje. We krijgen forse wind, onweer en liggen flink te deinen. We draaien 180 graden om en daardoor liggen we 'dicht' zo'n 2-300 meter met de kont op de wal. Ik besluit van 0400-0600 ankerwacht te houden, we hebben nl. maar weinig tijd bij los slaan. Motor stand-by, plotter aan etc. rest van de bemanning was in ruste :). 

Eind van de middag besluiten we anker op te gaan voor de trip naar Portobello. We maken een strak wachtschema en varen zo'n 90% op de motor. Heerlijk luxe om zo lang wacht -af te zijn. Met Annick besluiten we om om een stevige squall te varen, veel onweer zat hierin. Annick besluit ook de motor aan te doen, alle ipad's, telefoons ed in de oven. Het is een echte lichtshow! Later met Mente op wacht hadden we een dito lichtfeestje, met een enorme knal/flits om ons heen. Gelukkig was iedereen rustig en had vertrouwen en de voorzorgsmaatregelen. 

Het passeren van het Panama kanaal is bijzonder, zeer veel wachtende vrachtschepen en in de verte de brug van Shelter Bay Marina naar Colon. Bijzonder moment. We komen in Portobello aan, ooit de belangrijkste havenstad van de Carieb/Pananama. We komen in een baai waar zeker zo'n 10 schepen gezonken zijn, daarnaast liggen er zo'n 10 liveaboards (al jaren), zeer groen uitgeslagen schepen. We ankeren op zo'n 13 meter en steken ruim 50 meter ketting. Hierna op verkenning! 

We gaan "lekker" eten op de kant en tijdens het eten boeken Mente en Annick een duik. Eten kan niet slechter.....hoe bestaat het dat je een vers visje zo verkloot! Maar gezellig was het wel en de bediening was uiterst vriendelijk. Portobello heeft nog alles van een belangrijke havenplaats, een grote oude ruïne met zo'n 20 kanonnen. Er heerst een rustige sfeer, door het dorpje is 1 doorgaande weg waar van die reuze Amerikaanse trucs door rijden. Bijzonder. We zijn blij dat we weer wat eieren kunnen scoren! 

Dianne en ik worden door Mente en Annick getrakteerd op een 'hangmat' in het Zeerob 'oranje'.  Aan boord wordt culinair gekookt waarbij Annick de door Mente zelf gevangen LionFish klaarmaakt en in 4-en deelt! De instructeur had zijn speer bij zich en liet Mente een LionFish schieten! Gaaf en lekker. 

Portobello-Colon

We gaan ankerop! Motor slaat af, we hebben al zo'n 20 meter ingehaald. Direct duik ik in de motorkamer, ontlucht! Shit niets. We vieren de ankerketting weer en ik ga met behulp van Mente de motorkamer in, we doen al het mogelijke en worden ondersteund door Rob Beute. Af en toe met een video-call, wat is t leven toch makkelijk. We krijgen hem goed aan het starten, echter het stationair draaien blijft een issue. Ondertussen loopt de 'hoeveelheid stroom, te zien op de meter' langzaam terug! nog maar 35% in de accu's. We vragen Dianne en Annick alvast op jacht te gaan naar benzine, dan kunnen we de rubberboot als opduwertje gebruiken richting Shelter Bay Marina in Colon. Rond 1400 gaat we de haven bellen voor een engineer en gaat de jacht op benzine beginnen. Beide hebben we succes! De motor blijft rond de 1200+ toeren lopen en de dames scoren bij iemand 3 hoog achter ;) een paar kannen benzine! super. We bereiden een drill voor om morgen anker op te gaan, 0800 vertrek.

Motorstres:

Dinghy met Yamaha aan, Annick als schipper duwt tegen de Zeerob bij het anker opgaan. Hierna blijft ze in de dinghy tot we uit de baai zijn. GELUKT! Stress iveau aanvaardbaar en een bakkie koffie doet de mens weer goed.We varen lekker naar SBM en genieten van alle zeeschepen om ons heen. In SBM staan ze met 4 man sterk te wachten op ons en met Annick in de dinghy voor de 'achteruit' landen we prachtig in een box. 

Na 15 minuten staat de dieselmonter 'Angel' er, super. We bekijken de situatie, bespreken wat we al gedaan hebben en de man komt nog 1,5 dag terug. We polishen de diesel, reinigen, en vervangen de filters en voor de zekerheid krijgt ook ons filtersetje Vetus een revisie. Lucht en vervuilde diesel waren het issue, wellicht alleen de vervuilde diesel...en door alle gesleutel is er ook lucht bij gekomen. Wie zal het zeggen, maar hij loopt als nooit te voren. We zijn blij, de motor wordt nog dagelijks gestart voor na-controle. 

Het verblijf in SBM is prima, Mente en Annick gaan eerder naar Panama-airport ivm de verwachte stakingen/roadblocks. We lunchen en dineren gezellig in het restaurant en maken regelmatig gebruik van het zwembad, wat een heerlijkheid. 

Vertrek om 02.30, Benjamin staat al te wachten en levert M&A binnen 2 uur af in het hotel, pffff. Hun nieuwe avontuur kan beginnen op St Maarten eo.


Youtube Bocas naar Shelter Bay Marina Colonk6Q

Volg het blog en / of polarsteps





Bocas del Torro by night


Bocas Marina, Paris domein



Toeristen/Cruisersvisum, 185,= en 5 dagen wachten

verdient een lunch, erg lokaal: heerlijk

nog genoeg benzine?! toch 8 dollar retour uitbesparen

hierachter ons dingydoc 1,=/per keer parkeren

fietsenmaker

ik zocht een stukje pijp, hij sloopte een stuur en wij hadden een pijpje voor 5,= dollar

van Bocas door kijkje naar de Marina


van de kaart was alleen menu del dia er :)



alle karaffen zijn voor stekjes

afgezet vliegveld, 3 x per dag landt er een vliegtuig

cementcentrale


happy wife , happy live

optocht als steun voor de stakende bevolking


Central park Bocas


Bocas marina

M&A plus het Fortress anker FX37


we are OKE

koolborstels boegschroef vervangen


we gaan duiken in Bocas!!


catamaran met er in/onder een haai




duiken met Ray in Portobello


benzine scoren bij mensen thuis



Bastimentos





Caribische zee



biertje & harde muziek

captain Annick









opvoerfilter vervangen





diesel cleanen/polishe 


afscheidsmaaltje van A&M











OCC gathering in Shelter Bay Marina

de daily bus, met zijn handeltje


Sheila & Jan Karel van de Gans

JK met groot stuk vlees in de weer









Zapatille




OpenCpn met Bauhauss

van Bastimentos naar Zapatille, 


de 'zwaan'

'ilsa Escudo de Veraguas'






                                                                            Portobello



baai Portobello





fruit altijd wassen


LionFish








zaterdag 28 oktober 2023

Curacao-Aruba-San Andres-Bocas del Torro

Curaçao – Aruba

Dit is een goede dag varen, we hebben super zeildag met veel wind. We liepen af en toe zo’n 9’. We kwamen dan ook mooi voor in de middag aan op Aruba en gaan direct naar immigratie en Customs. Je MOET hierin en uitklaren met je boot, d.w.z. naar een aftandse plek op een industrieterrein. Hier is een steiger die ligt op zo’n 50 meter van een ondiepte, bolders zijn gevaarlijk verroest en er is géén stootwil o.i.d. gemonteerd. Laat staan dat er iemand een lijntje aanneemt. We waren voorbereid, doch klant onvriendelijker kan niet!

Ingeklaard, kras rijker! Baal nou al van dit eiland, aankomst was ook niet mooi met een zeer grote buitenwerking zijnde olieraffinaderij o.i.d.

 

Verblijf Aruba 15-20 oktober

We lagen exact onder de landingsbaan van een eiland waar zo’n 1 miljoen. Amerikanen op vakantie komen. Op onze ankerplek met zeer slechte bodem (krabben allemaal hier, maar wij niet!) wordt opgeleukt door snel varende taxibootjes van het Renaissance hotel, liefst dicht langs de voor anker liggende schepen …

We gaan samen 1 maal naar Oranjestad en kopen een lokaal simkaartje, hierna heb ik het wel gezien. We steppen nog een keer naar de stad, een slechte keuze we betalen zo’n 45,=/uur blijkt, wat naïef van ons om zo genept te worden.

We liggen voor een baai met diverse restaurants met ’s avonds zo ieder zijn eigen muziek, we gaan dan maar lekker 2 maal eten bij Pinchos Bar Hier zijn we zelfs eenmaal het gesprek van de avond:

Ik leg onze dinghy slecht vast (blijkt later) en de serveerster snelt naar ons, aan de bar zittend met een corona, en zegt jullie dinghy drijft weg. Ik schakel, en spring in het water! Dit gebeurt bij het floating restaurant, wat vol zit met gasten, ik klim in de dinghy en vaar naar de Zeerob om 10 minuten later met droge kleren binnen te varen en aan de maaltijd te beginnen.

 

Onweer

Op Aruba zitten we een avondje met onze Ierse zeiler Rhys bij ons aan boord, aardige vent 30 jaar en al 2 jaar onderweg. Werkt aan boord zo’n 40 uur per week, ook zijn vrouw komt en werkt ook 40 uur. Hij als proces-ingenieur en zij als hoofd administratie van een leisure bedrijf. Rhys gaat ongeveer dezelfde weg terug en kwam ik tegen in de OCC app. Zijn schip heeft hij in 3 jaar dag en nacht werken met zijn vriendin gereed gemaakt, een stalen Koopmans, 36’.

Wat zijn de grootste angsten aan boord, bij hem blikseminslag! Nou daar had hij een punt, het gebied waar we naar toe gaan is zeer veel onweer. Ik had al een mailtje naar de havenmeester aldaar met de vraag, hoe voorkomen jullie het op jachten dat er een inslag komt/is (wacht nog op een antwoord).

Zeerob en bliksemveilig: we besluiten de zaterdag e.e.a. aan te pakken. Ik ga op de fiets naar de autospeciaalzaak en koop zo’n 20 meter 100 kwadraat kabel, een investering! Met diverse accuklemmen, tape en slangklemmen.

We bevestigen de topwanten aan de kiel, bak & stuurboord. We bevestigen onze railing aan de kiel. Hiermee is een ‘kooi van Faraday’ ontstaan.

We mailen met de werf en krijgen een opbeurend bericht, spreken een drill af wat te doen en hoe te handelen. Maar we besluiten ook aan bb en sb hoofdwand een kabel te bevestigen die we zo’n 3 meter in het water hangen.

Wij zijn goed voorbereid, ondertussen maakt Johannes in Heeg een plaatje RVS met gaten en bouten/moeren om de bevestiging aan de kiel professioneel te maken.

Goed gevoel geeft deze actie! Stom dat we dit niet jaren eerder hebben geregeld.

 

 

ScubaDiving

Vrijdag was onze dag, er was in de ochtend weinig wind voorspeld dus we durfden wel een paar uur saampjes weg van het schip.

Aruba was ons 1e eiland waar we gingen duiken in 2015 met Milou, dus dit keer gaan we weer. We selecteren een dive-centre waar we met de dinghy kunnen landen met al onze dive-gear. SE-Diving. Een met vlotten aan elkaar gebouwde uitspanning met huisjes, boten etc. We gaan 2 mooie duiken maken, de service is top en ook de 2 dive-spots zijn gaaf. We duiken hier vanaf een boot, weer een totaal andere ervaring dan van de kant het water in lopen zoals op Bonaire.

 

Vertrek vanuit Aruba

We besluiten voor dat we landen op Panama nog even Colombia aan te doen. Van de Pacific Blue hoorden we dat het ‘aardig’ was, in ieder geval krijgen we weer een dynamische cultuur mee. De tocht beginnen we al een aantal dagen van tevoren te plannen, weer, eten en boot. We merkten enige laksheid laatste keren. Dus scherpen we e.e.a. aan:

 

-alles zeevast

-grabbag in orde

-betere weersvoorbereiding.

 

Het lijkt allemaal logisch, maar ook wij zijn van die mensen dat als het altijd 30 graden en windje 3-5 is we hieraan gaan wennen. De weersvoorbereiding is al bijzonder. Door het hurricane seizoen is het rond de ABC eilanden vaak windstil, zo ook op onze tocht naar San Andres. De koers die we moeten varen blijkt dagelijks af te wijken, van zo’n 900” met grote boog om toch nog wind te hebben naar een koers bijna op de rumplijn.

 

BENG!

What the fu!X?! Een mega knal, ik zit op de knieën binnen en Dianne buiten, we kijken en zien een Arubaan met ‘speedboot’ bij de RebelRebel binnen varen. We pakken camera, verrekijker en leggen alles vast. Hij ziet dit en komt naar ons toe, blijkt hij met enorme gang op de achterkant van de RebelRebel gevaren te zijn. Dianne appt de eigenaren, boot tegen jullie schip aangevaren, we hebben mobiel van de eigenaar’. Zo’n uurtje later komen de eigenaren, een groot drama! Wat een krasje leek is : Arch in elkaar met zonnepanelen eraf, scepters eraf, zware schade berghout en polyester!

De mannen komen bij ons aan boord de schrik met een kop thee ‘verwerken’ en stappen aan boord van de RebelRebel waar blijkt dat de verf van de boot van de Arubaan tot ver boven (zo’n 4 meter) hoog te zitten……..Sneu, kost een hoop geregel en stress voor je verder kunt met je reis.

 

Uitklaren

Even langs de immigratie & douane, we varen zo’n 4 mijl naar ’t oosten, leggen op een onmogelijk plek aan! Gaat net goed, een boegschroefje was wel handig geweest. Maar alles in orde en WEG!

 

Aruba-San Andres, ruim 800”

 

Tocht, 5 dagen

Het is een prachtige tocht, we genieten van de rust en het samen zeilen. Nou waren we ook wel blij weg te zijn van Aruba, zeker ik. Zeerob loopt lekker en we zitten alle dagen zo rond de rumplijn, maar het idee van geen wind is volledig van tafel. We hebben op 1 dag na alle dagen top wind. We maken dagen van 170”, in 5 dagen zijn we dan ook op San Andres.

 

Aankomst 23 oktober 2023!

Na ankeren, de bodem was hier als boter……..oefenen dus wat voor dat we redelijk liggen. We krijgen dinghy bezoek dat René, de inklarings-agent, over een uurtje terug is van de lunch en op ons wacht. Top.

Inderdaad, René is daar en iedereen komt naar hem toe: ‘touristenbelasting’, immigratie en customs en hij haalt ook 2 simkaartjes. Dit alles voor een mooi bedrag zijn ‘service fee’.

 

 San Andres

Het is een erg toeristisch eiland, de toeristen zijn de Colombianen zelf. Onze baai, tussen het rif en eiland is een gezellige boel met zeer veel toeristen bootjes. Allemaal muziek, dansen, 3 para-sailboten varen de hele dag rond en daarna is er veel waterverkeer.

Onze rondwandeling is leuk, we zien veel van de Colombiaanse toeristen en ook van het ‘oude’ centrum waar de eilandbewoners leven.

 

Ankergrond als boter

Dag 2 zou het door een hurricane depressie tot 40” gaan waaien, iedereen is bezig het schip gereed te maken. Wij horen het anker alarm, een buurboot toeteren en gaan van het anker af en drijven dicht door de andere voor anker liggende boten. Iedereen is ook bang dat wij met ons slepend anker hun anker ook losrukken. Hierna is de lol er hier af, we slaan zo nog een keer of 4 los. Captain Rick komt nog met zijn dinghy achter ons aan om hulp aan te bieden en te vragen of alles goed is, dit alles in een stromende regen!

We besluiten niet meer van boord te gaan, liggen achteraan de rij met ‘open’ water achter ons. We kunnen hier makkelijk opnieuw ankeren, lukt het niet dan kunnen we de zee op.

Uitklaren is dus al 2 dagen later, maar René doet zijn werkt en alles is dinsdag al geregeld. Jeromy loopt op de haven rond als man van het water/diesel ed. Ik vraag 200 liter diese: ‘prima morgen om 0900 ben ik bij de Zeerob en vullen wij de tanks. Hierna gaan we samen op mijn brommer naar de bank zodat je mijn service-fee kunt betalen en ook de diesel.’  En zo geschiede! 200 liter getankt zonder 1 druppel te knoeien, handige vent!

 

Al zittend op de brommer door San Andres gaat het hard, zeer hard regenen. Dus even wachten, max 10 minuten. We stappen weer op en ik zie dat het ineens hard!!! Gaat waaien, dus Dianne is aan boord met een krabbend anker. En jawel, in de haven staat er een serieuze wapper en zie ik aan de positie van de Zeerob dat we van het anker zijn, scheur met de dinghy al klappend zo snel mogelijk naar de boot en leg het schip een half uurtje later met Dianne weer voor anker. We gaan pas over een uurtje of 4 naar Bocas del Torro. We roepen nog 1 maal op op VHF 17 en bedanken de voor ankerliggende cruisers en speciaal captain Rick.


Youtube: Aruba-San Andres-Bocas del Torro 


Weg! Richting Panama.


de eerste planning, zou zo'n 100' omvaren worden ivm geen wind

RebelRebel zojuisg aangevaren

de schuldige, gaan of melden...

hij ziet onze camera's en komt zich melden Dietmar


san Andres, onderdeel Colombia

Zeerob tussen de squals





Met Jerimo even naar de bank, achter op de scooter! We wachten even de bui af.

Zijn wij een attractie?!

mooie steigers


marina san Andres

dagelijks 3 Parasailers aan de gang, ongeacht het weer

voorspelling was 40" in de middag, om 0200 ging ik te kooi met zo'n 20" wind

Deze tropische storm draaide om het eiland heen.

een aantal routes vanuit de Panama Posse





studeren op de aanloop, Bauhause digitaal op OpenCpn

Panama



er zou een betonde vaargeul zijn, helaas zero betonning

prepared for the unprepared







woensdag 11 oktober 2023

Curacao een land met 2 gezichten

We komen binnen op het "Spaanse Water", een baai die bekend staat als 'orkaan-proof', en varen langs een super fraai resort met alle luxe die je je kunt voorstellen. Hey, niet verwacht. Ik volg de route en we komen aan op ankerplek 'A', hier mag je liggen voor 25,-/jaar. Dus het is stampend vol, veel live-aboards, en andere 'verlaten' schepen. We zien ook een paar bekende, oa Walkabout, Satisfaction en de Epoxy.

Na een snelle anker-actie ontmoeten we direct de hectiek van 't Spaanse water:

-we worden aan een app-groep toegevoegd die niet stopt met berichten......

-jetski's in overvloed

-snelle boten die van de haven op en neer varen naar de open zee

-toeristen cat's die een dagje gaan zonnen op klein Curacao

We worden opgehaald met de dingy van de Epoxy en gaan een rondje inklaren doen. We rijden rond in een 10,-/dag barrel, gehuurd en met gebruiksaanwijzing om op/dicht te doen. Maar dit is de enige verhuurder die wil verhuren in de omgeving van het Spaanse Water, zegt genoeg. We scheuren rond en na een uur of 2 hebben we alle formaliteiten gehad, prima geregeld. Op de overdekte markt gaan we lunchen en genieten van de 'Javaanse' keuken, volle, overvolle borden. Duidelijk is weer hoe de 'bil' gevoed wordt, ook hier. 

Op het Spaanse Water worden we in een sociale bubbel gezogen waar we eigenlijk niet in willen, beachborrels met buckets Corona en heerlijke frieten, pizza-boot en ook krijgen we uitnodiging om te gaan domino-spelen oid...we passen. Appjes om bij ons te komen borrelen gaan in het niets op. We vertrekken naar de Marina, JJ wacht op ons, en de vlucht naar NL is aanstaande.

Het barreltje brengt ons op vele plaatsen op het eiland, we gaan geregeld even op pad met de Epoxy. Is het niet naar Budget Marine, een zeil wegbrengen dan is het wel een rondwandeling door de wijk Otrabanda. We mogen samen nog een dag rondtoeren, echter de auto en de wegen zijn in de combinatie geen succes. Maar toch mooi ritje zo over het eiland.

Ivo zeilt lekker mee naar Willemstad, de Pondjesbrug is een belevenis! Dit moet je meegemaakt hebben. Hierna worden we netjes opgevangen en meren aan steiger 15, plek zat in de haven. We liggen naast een Koopmans, alu van 47' pilothouse, grappig. Deze Nederlander komt terug in december, veel werk als je schip enkele maanden op de wal gaat. 

In de Marina doen we mee met de bbq van "Melissa en family", zoon is de kok en zij zorgt voor de finance en drank. De 2e keer is er goed met de vega-man rekening gehouden, :). Hier ontmoeten we de Geisha en nemen voor hen het roerlager mee naar NL om na te maken. De haven is er een van werk! Op bijna alle schepen is met met grote klussen bezig, sommige een refit, andere hebben pech en vervangen/repareren een aantal zaken. Maar ook ontmoeten we Mark, hij kocht een 40'-er voor zo'n 30K. Hij blijft nog wel een maand of 6, wat een kluslijst. Maar ook Willy van Ria ontmoeten we die na een aanvaring met vlot-experience  toch weer een schip heeft gekocht om mee te kunnen varen. Aardig om te vermelden, een aantal van hen woont op de wal, al dan niet in een AirBnb, hotel of appartementje....met airco/zwembad.

Nederland, we gaan ipv tweeweken toch 3 weken. De temperatuur in de ABC eilanden is zeer hoog, 39+. Dan is het goed toeven in NL. 

Terug in Curacao is even acclimatiseren, wat een zon :)! De Zeerob lag netjes in het water en was mooi in de antifouling gezet en de motor een grote beurt, het kost wat maar dan heb je ook wat. Prima werf!

Zin hebben we eigenlijk niet omdat onze kijk op Curacao negatief is, totdat we David ontmoeten! David gaat de panelen leveren voor het project in PingPe. 

Hij is op het eiland en komt aan boord een bakkie doen, dit wordt een dagprogramma met uitgebreide luch op kant. Wat een enthousiasme over het eiland, we vertellen dat we in januari weer terug zijn ivm visa. Dan gebeurt er iets bijzonders: Hij belt zijn maatje TJ Scott, bekende regisseur, deze appt met Margy, hoofd consulaat. Wij voeren een nieuw formulier merpriority in, noemen de naam van Margy en op zaterdagmiddag hebben we een date voor dinsdag in het consulaat. 2 vragen verder en op woensdag krijgen we ons paspoort met 10 jaar geldig visum retour......het gaat erom wie je kent, niet wie je bent. Wij zijn zeer happy.

We gaan nogmaals met TJ en David dineren, dachten we :). We waaien en regen weg op hét dak van restaurant Elements, toproof. Hierna gaan we 2 etages lager naar het restaurant wat de stroom in de keuken eruit blaast en wij dus een salade kunnen krijgen....na 2 margarita's is hier geen zin in dus gaan we naar 'Old Dutch'. Hier krijgen we een heerlijke plate-service en kletsen tot laat. We zijn blij met deze ontmoetingen en kijken anders tegen het eiland, we gaan het anders beleven. Vanuit de marina is het een goed halfuurtje lopen naar de stad en leuke wijken. 

TJ Scott & David worden zakenpartners en ik lever zo af en toe een idee, statement of iets aan om het eiland mee verder te helpen. Deze als laatste: "Curaçao: Where Events and Dance Paint Life with Colors!" ism met mijn AI-chat programma.

Doel van hen is om Curacao te voorzien van solar-energie en om te komen tot een slogan die de wereld laat zie dat Curacao de moeite van het bezoeken waard is.

In de haven maken we ons ondertussen klaar om naar de Santa Kruz baai te gaan voor onze sprong naar Aruba. We ontmoeten hier de Avalon, Judith & Geert, die meerdere keren koffie aan boord komen drinken, zij zijn hard, zeer hard aan het werk in de boot. Een Koopmans, langkieler, gekocht in Portugal en sinds 3 jaar live-aboards. Als ze in NL zijn leven is hun huis een camper, leuk idee. Vanuit NL hebben we ook voor de Epoxy een aantal zaken meegenomen, duidelijk is dat ze stoppen met varen over 9 maanden. De schouder van Ivo laat het niet toe, Edith is haar wintercollectie basis al bij elkaar aan het sprokkelen.

Uitklaren verloopt soepel en op de weg naar de immigratie lopen we nog even binnen bij het atelier van street-art maker: Francis Sling. Een aanrader, aardige vent met een mooie manier waarop hij naar de wereld kijkt. Wij denken eraan om hem in de boerderij een aantal zaken te laten beschilderen. Eens kijken of eea betaalbaar is.

Na terugkomst klussen we e.e.a. met de spullen uit NL. Ik mag mijn job doen: Starlink op 24V, mooie klus met slecht resultaat......na het gesoldeer krijg ik hem niet meer in de aan de gang! Dan maar snel nieuwe router bestellen :( hopelijk is hij er op tijd bij Annick zodat zij hem mee kunnen nemen naar Bocas del Torro. Hier zijn we rond de 1e november via een tussen stop op San Andres.

We gaan met de code-cruiser naar Santa Kruz, we ankeren voor de baai met zicht op de zon. Na een aantal malen grijpt het anker, denken we. Dianne met haar free-dive gaat op onderzoek en ik zie haar het anker tillen en in de bodem duwen :). Later blijken we achter een rots te liggen, prima! Als we weggaan halen we het anker er wel achterweg.

Santa Kruz is lekker zwemmen, snorkelen en het bezoek aan "Capitan Goodlife" is een aanrader. We drinken er een biertje en hebben een chat met een paar speer vissende Amerikanen. "Goodlife" zelf is een ADHD-er in kwadraat, of een pilletje.

We verlaten om 0700 de ankerplek voor een ruime koers naar Aruba.


"Otrobanda"

"Otrobanda" Ivo & Edith Eposy

"Otrobanda"

"Otrobanda"

"Spaanse water"


"lunchcafe in stijl"


say goodbye Curacao

Street Art "Fancis Sling"

In NL, even de Kleine Walvis naar Heeg brengen

Mooi werk, jammer van 't resultaat

blij met een papieren kaart

Gasflesvullen, diverse stations rondom Willemstad

Bevoorraad, en goodbye

view vanaf Amerikaans consulaat

wachtbank consulaat tot 1300 vol in de zon!

In NL kwamen we samen met Len & Kay op de 30 jarige verjaardag Annick

In NL ook even de mast op project H-boot

TJ Scott, Dianne, Robert & David

In NL het super gezellige Breehornweekend



Zeerob, andere kleur onderwaterschip.