maandag 14 november 2022

Portimão, Vilamoura, Ilha da Culatra, Olhao

Naar de Jachthaven van Portimão

Na een paar avondjes voor anker, is ook weer heerlijk aan een steiger. Het is makkelijker om van boord te gaan, we krijgen een mooie plek en verkennen het dorp . Nou dat zat bij Dianne anders in de herinnering. Helaas blijkt het hele oude centrum zeer matig te zijn qua schoonheid e.d.

We hadden nog een actiepunt; een kappertje pakken. We besluiten samen te gaan. Doch samen blijkt alleen als we bij een kapperszaakje genderneutraal de drempel over gaan en binnen staan. Ik ga lekker in de toegewezen stoel zitten en Dianne verdwijnt weer de stad in. Na een heerlijke knipbeurt krijg ik als dank een hoofdwasbeurt, tik maar 10, = af. Lekker weer kort koppie!

We gaan terug naar de boot en Dianne bereidt het etentje voor met Paul en Meriam, van de Walkabout. Hen kennen we van de vertrekkersdag en de fermenteercursus; Dianne appt regelmatig met Meriam. Ze varen een Ovni 34, hebben bij de werf een refit van kiel en roer laten doen en zijn voor hun gevoel nog niet op ‘reis’, 4-5 jaar is het plan.


Het weerzien met de Walkabout is gezellig, morgen vertrekken ze naar Rabat, Marokko. Er is goede wind en de swell belooft <2 meter te zijn (bij meer swell een negatief advies om de haven binnen te varen).

 

Wij krijgen een tip van de Verleiding “met de dinghy naar Silves”, leuk plan! Gaan we doen en wel elektrisch. De afspraak die we maken is “met stroom mee en als de accu op 50% is omdraaien”! Mooi niet… Silves is te ver, maar toch mazzel, we halen de 2e brug maar ‘net’, We besluiten om te draaien, we hadden een een geweldig mooi restaurant aan het water gezien. We hebben topbediening en besluiten er een diner van te maken met lekker glas wijn. Vanavond nemen we stokbrood met kaas, ook lekker.

 

De werven in Portimão zijn voor mij smullen, alles wordt er gemaakt en gerepareerd. Geweldig om er even met de dinghy te landen en je voor te stellen hoe wij straks ergens op de wal staan en aan bv. het onderwaterschip aan het klussen zijn.

 

We vertrekken uit Portimão met een mooi lopend windje. We varen even langs de Breehorn Aegir, kletsen wat en hijsen Code Zero en grootzeil. Maar al gauw blijkt dat het doel Ilha da Culatra niet gehaald gaat worden met onze snelheid. Dianne stuurt op Vilamoura. Een jachthaven & nieuwe stad die rondom resorts, golfbanen gebouwd is. Geprezen in Navily (anker/jachthaven app) zijn de gastvrije receptie en het havenpersoneel. We liggen aan een zeilerspontoon met diverse Nederlanders die er overwinteren. We voelen ons te gast van een groot horeca-plein, rondom de haven is het nl. 100% horeca. We verkennen al hardlopend de natuur rondom de ‘stad’, een geweldig mooi stukje wildernis. Grappig dat als we met e-routes lopen ik altijd verbaasd ben over de zandpaadjes die de app voor ons kiest.

 video interview VdP

Het vertrek vanuit Vilamoura is mooi, geweldige lucht met dito wind, 15-20’. We moeten aan de wind wat direct een geweldig gevoel geeft, we zeilen weer. Zolang ruime en voor de windse koersen is toch van een ander kaliber. Na zo’n 3 uur is er ineens een hard geklapper, boven in de mast! De Code Zero is een deel uitgerold. Dianne en ik zijn direct in actie modus. Handschoenen aan en ieder snel op zijn of haar positie, we hebben het zeil snel beneden en ruimen het op. Stress, nee we hadden de situatie goed onder controle.

 

Video van Vilamoura naar Ilha da Culatra 

Om 15.00 precies zijn we bij de ingang van Ilha de Culatra, Teamscall DG (vorig jaar ook al bij Cape du Seine) wordt afgebroken en we tikken bij binnenkomst 9,5’ aan. Mooi dat we zo op tijd zijn, stevige vloedstroom mee naar binnen. We spraken later de Equinox en zij voeren met 1,5’ naar binnen. Bij de Equinox hebben we een zeer gezellige borrel op het achterdek. Ik kan nog een slang ruilen van 2,5 meter zodat ik het project ‘watermaker’ kan afmaken.

 

Het anker valt in 6 meter diep water, rust! Het gebied Ilha de Culatra is een soort   waddengebied met veel ondieptes en droogvallende platen waar de vissers op dat moment zijn om naar kokkels te vissen. We lezen dat het in de jaren 70 aangelegd is, vergelijkbaar met de Markerwadden.

 

We wandelen en rennen heerlijk op Ilha da Culatra en genieten van de eenvoud en wad-achtige cultuur. De vissers, watertaxi’s varen altijd hard tussen de vaste wal en het eiland. Wij besluiten na een werkdagje ook naar het stadje Olhão te varen. We zetten de 15 pk achter op de rib en gaan vol gas in plané naar de stad, bij aankomst maar ook bij terugkomst zijn we stram. Het gaat hard!. Na overleg met de havenmeester leggen we aan op de slipway, tikken paar euro/uur af en sjouwen door deze stad. Wow wat mooi en geweldige sfeer.

Ook hier de ‘Chinezen met hun warenhuis’, het lijkt wel Alibaba, alles wat je denkt te kunnen kopen hebben ze. Goed en netjes gesorteerd, Action zou er jaloers op zijn.

 

Streetart Olhã0

 

Bij terugkomst maken we de boot voor ’t donker klaar om morgen naar de volgende plaats te gaan “Ayamonte” Spanje!!

 

Beoordeling van de reis tot nu toe:

5 sterren op een schaal van 5+





 mooie zonsondergang voor anker vanaf Equinox, de Zeerob

lunch in 't zand aan de kust

biertje in 't zand

aan de borrel bij de Equinox, blik op de Zeerob

lekker!

fraaie tekening, met knipoog

de trend?!

De werf Portimão




steenfabrieken verdwenen, dorpen verschenen en de ooievaar bleef

keerpunt op weg naar Silvis

mooie zeildag

Culatra




Culatra & creatief met plastic

Culatra, geen wegen

Culatra, geen auto's

Culatra, vissers



Culatra, de super

Culatra,brood bestelling




Marjolein & Boudewijn, Equinox



zuidkust Culatra

Ilha do Farol

Ilha do Farol


Ilha do Farol


eb bij Ilha do Farol


rondje rennen




Olhão

Olhão

Olhão

Olhão

Olhão



maandag 7 november 2022

Sines-Lagos-Portimao

 

1 november

We gaan, wind draait naar Noord. We hebben zo’n 60’ voor de boeg en willen niet met donker aankomen. Kortom, gas erop! We zijn ook nu weer “Orca proof”, alleen het zand hebben we niet in de kuip.

 

Gelukkig komt er later op de dag meer wind en lopen we zo’n 5 + knopen, we wisselen wat met de zeilen uiteindelijk kiezen we voor maximaal tuig. Grootzeil wordt uitgezet en met bulletalie, Walder en schoot strak gezet, we hebben veel swell waardoor het gewicht van de giek veel massatraagheid kent.

Samen zetten Dianne en ik de boom in de genua, een klus die heerlijk is om samen te doen. Hierna stuiven we zuidwaarts. Doordat het rond 1800 donker is en we op tijd in de ankerplek willen zijn houden we vol tuig, het gaat helaas niet zo waaien als voorspeld. Rond 1700 gaat de tor aan, we naderen ‘het einde van de wereld’= Cabo de São Vincente. Hier valt de wind weg en moeten we nog een klein uurtje varen, normaal zou je hier kaap-effect hebben wat inhoudt dat er zo’n 10 knopen extra geblazen wordt vanuit de kust. Een mooie rustige baai met super goede ankergrond.

Sagres, wat een schitterende baai. In de ochtend zien we de Nendaz (van Diannes Navily-vriendin Felicity) en de Equinox ook in deze baai liggen en schieten mooie plaatjes van elkaar, leuk!

 

12.00 Ankerop naar Lagos

Shit, de Equinox vaart al achter ons langs met vol tuig. We hebben van Lagos Marina gehoord dat we mogen komen en krijgen ook een instructie van hoe eea werkt. Dianne en ik gaan snel ankerop en ‘kruipen’ richting Lagos, genieten van de heerlijke zon en de 2 Bft. Zelf het zetten van de Code Zero helpt maar een uurtje, hierna zetten we de motor erbij, geen wind. Uiteindelijk kregen we na circa of 15.00 uur landwind, en toeren lekker naar Lagos.

Vanuit ver zien we de bekende grotten en het bijbehorende toerisme, we gaan aan het tank-ponton en ketsen er even 300 liter in! Nu is het nog betaalbaar ;).  Bijzonder dat het hebben van een volle tank, waar je echt diep voor in de buidel moet tasten, zo’n goed gevoel geeft.

Nostra-crew, in de verte komen onze Anders & Carina aangewandeld. Een warm welkom en ze varen met ons naar de haven en leggen netjes in de box aan en meren zelfs af. Top.

Hierna start de ‘Swedish-Marathon’.

 

Swedisch-Marathon’.

Lagos leren we echt kennen, na een rondgang door de oude stad, op zoek naar een Vodafone-sim, sjouwen we heerlijk rond en genieten van de drukte. Al is het einde seizoen, er is veel volk op de been en de legio ‘souvenirskramen’ & verkoopstands van daytrips laten zien dat men wel wat gewend is. Samen lopen we een hike vanuit de app “walkbox”, prachtige tocht langs de kust en later door een stukje ‘luxe’ Lagos. Goed om te zien dat men het toerisme in banen wil leiden. Hele stukken natuur zijn afgezet en ervoor in de plaats zijn o.b.v. steigerplanken vele kilometers pad aangelegd. Dit zal de natuur goed doen. Naast de diverse run’s heb ik de weg gevonden naar de jacht chandler, een zeer goed gesorteerde zaak die veel heeft maar waar je ook mag zoeken en je ‘probleem’ in elkaar mag zetten. Ik heb zo’n 6 weken om de watermaker aan te sluiten, naast het aanbrengen van de slangen is het zoeken en kopen van de juiste koppelingen ook een dingetje. Maar ik heb het nu al voor elkaar: afvoer waste-water, aanvoer zout-water, aanvoer drinkwater naar tank. Nu nog even de watermaker op het druksysteem monteren, een klus voor morgen. Hierna gaan we richting de elektra, van ‘meterkast’ naar watermaker. Soms is het k…werk, je kunt er net niet bij. Maar toch mooi klusje.

 

Vanaf 1630 is het Swedish-Lagos-Time, we starten met zijn vieren en na 3 dagen zijn we met zijn 8e! We ontmoeten ‘Lennart & Marianne’, ‘Gissela&Mat’, allen zeilers. L&M laten hun boot op de kant in Lagos liggen en gaan naar Zweden om de komende maanden te skiën. G&M zijn even op bezoek, zij zijn in Le Havre omgedraaid en hebben de reis afgebroken. Gissela gaat weer aan het werk; ze was nog niet toe aan dit leven.

Tja, we lachen veel, eten samen bij een Japanner, Italiaan, op de Zeerob en in een restaurant in de jachthaven. Borrelen en eten, het lijkt wel of dit de basis is van het vertrekkersleven. We hebben een geweldige tijd. Toch zijn we blij om te vertrekken, we boeken 1 dag bij en hierna gaan we richting Portimão om de Walkabout te ontmoeten.

 

Voor anker aan de Praia dos Caneiros

Detoxen van alle sociale gezelligheid, we worden wakker onder een strakblauwe hemel. Na een duik in 19.2 graden water, hier verblijven we zo’n kleine 20 minuten in, zijn we wakker. Ik zit nog wel een uurtje met fleece in de zon, ben bijna onderkoeld ;). Ontbijtje in de kuip en genieten!! De boot draait alle kanten op, er is zuidenwind en de stroom keert ons lekker, maar volgens ons liggen we prima. De baai kent zo’n 18 andere ankeraars en gedurende dag vertrekken er schepen en komen erbij.

Na de werkochtend vertrekken we rond 15.00 met de dinghy naar Ferragudo, een ontzettend mooi stadje. We sjouwen door alle mooie straatjes totdat we bij het hoogste punt van de berg/drop zijn op jawel, zowaar het kerkplein. Hier schieten we wat mooie plaatjes en lopen langs de vissers naar de rubberboot.

Youtube: Visserskade Ferragudo

Bah, daar vertrekt een cruiseboot. Pilot is net weg en de sleper aan de achtersteven. We besluiten toch te gaan varen want de schemer valt al in. We trekken mooi samen op en komen, door dat we even bleven kletsen bij een andere Nederlandse ankeraar, in een bui aan boord.

Youtube: tegelwerk Ferragudo 

Walkabout

Morgen dinertje op de Zeerob, zij nemen een lekkere bietensalade mee 

 

doorkijkje naar Portimão

om 1730 gooit de Vasco da Gamma los

bijzonder beeld in deze kerk van Ferraguda

my lady

we liggen tegen deze kade in deze doodlopende arm van de rivier

het fort ter verdediging van Ferragudo

tja, een mooi plaatje



Nostra & Zeerob met 1 mtr pizza

Aanloop van Lagos




Equinox in Sagres

'het einde van de wereld' Cabo de São Vincente

Sagres, Zeerob, Nendaz-Felicity, Equinox

just me



Gissela, Marjan, Max, Carina, Dianne, Anders

Beoordeling van de reis tot nu toe:

5 sterren op een schaal van 5