donderdag 25 april 2024

Deel 2 Bahama's

 
We gaan rap door de Bahama’s, een gemiddelde Amerikaan kan hier 6 maanden jaarlijks verblijven. Wij blijven er uiteindelijk zo’n 6 weken. Je mag het een paradijs noemen. Gaaf lijkt het mij om hier met een trimaran met een diepgang van zo’n 60 cm rond te varen. Maar wij leren dagelijks beter om gaan met het ‘zwembadwater’ en stroming met bijbehorende ondieptes
 
We verkennen diverse eilanden, vaak liggen we alleen voor anker. Die ene keer bij de grot van 007, lagen we op stroom (zo’n 2-3”). De nacht was bijzonder omdat we in de punt, waar wij slapen de ketting continue over de grond horen schrapen. Onze boot keert daar 180 graden iedere 6 uur. 
 
Plaatsen of eilanden die we bezochten. Sommige plaatsen liggen in de Exuma’s.
Inaqua, Rum Cay, Crab Cay, Leaf Cay, Little Farmer’s Cay, Black Point, Staniel Cay, O’Brien Cay, Shroud Cay, Nassau.  Duidelijk is dat hier de rijken der aarde ook rond varen en met dito toy’s aan boord. Dat geeft mij weer te denken, hoe rijk mag iemand worden en hoeveel geld mag je bezitten. Dan even zonder de dicussie van is het ‘geërfd’ of verdiend…. food for thoughts. En dan varen wij hier ook met onze luxe Zeerob. 
 
Duidelijk is wel dat we hier op de Bahama’s veelal samen waren, we zitten duidelijk in een toeristisch gebied. Iedereen leeft hier bij de gratie van toerisme. We maken wel paar opmerkelijke zaken mee:
 
Youtube Thunderbolt
 
 
Natuur:
Het is een bijzonder mooi gebied zeker de 2 eilanden waar we met de dingy het ‘binnenland’ in varen. Zo fraai is de kleur van het water in deze mangrove riviertjes.
Dianne duikt altijd naar het anker, een 2 tal keren vonden we dat de ’toeristen’ boten te hard om ons heen voeren. Dus geen ankercheck, dit is een freedive naar 4-7 meter diep water om te kijken/voelen of het anker stevig ligt. 
Wandelen op de eilanden is er niet echt bij, meestal zijn de eilanden vol gegroeid met ’struiken’ waardoor een kustwandeling de enige mogelijkheid is, als er strand is. 
 
Youtube: Bahamas
 
Youtube: Scroud Cay
 
Diesel,
In George Town haal ik 3 jerrycans met diesel, dit wordt vanuit een vat overgegoten. Maar voordat ik het kreeg!! Vraag ik netjes 60 liter diesel, nee dat leveren we niet.  Uiteindelijk begrijp ik dat ik 15 gallon moet bestellen, dat kan ik er wel kopen. Bijzonder… een Hollander die probeert te communiceren, uiteindelijk zijn het prima kerels ;).
 
Daarna stopt onze motor er plotseling mee, f*ck!!!! Contact met de werf, ik probeer een paar zaken zelf (motor loopt natuurlijk weer) en heb een abonnement op een ‘digitale engineer’. Ik betaal per minuut bij deze mannen. Uit eindelijk heeft hij een idee, dit toets ik bij Marc van de werf en zet bij een lokaal bedrijf een service call uit. Zaterdag werken ze niet maar op maandag om 08.15 is men er!
Ik maak een A4 met het hele relaas en de input van de werf (en Yanmar leverancier) en app dit. De monteur en hulp hebben het gelezen, jazeker! De man gaat ook direct anders aan de gang en demonteert de opvoerpomp(hand) en maakt alles schoon. Vanzelfsprekend doet de motor het weer, nu duimen dat dat ene vuiltje het was…. 
 
 
Boodschappen,
Gelukkig hadden we goed ingeslagen in Jamaica, de prijzen lopen hier per eiland op totdat we 3 dollar voor een sinaasappel betalen en 12 dollar voor een broccoli. Maar, NIET klagen. Dianne komt met een tasje en rugzak thuis en betaalde 278,= dollar…. Gewoon aan wennen en je niet laten afschrikken, het spul voor de boot heeft normale Europeesche prijzen. Wijn, tja ook dit is een keer op en we struinen alles af en scoren 4 flesjes voor zo’n 15 dollar, goedkoper was er echt niet.
Het is duur op de Bahama's, maar ook fijn dat je weer kunt eten wat je wilt in tegenstelling eten wat er te koop is. Heet dit beschaving? 
 
Uit eten:
In Nassau moeten we zijn voor de Hoogtij, we zouden weer verkassen maar blijven er aan boord borrelen. Eigenlijk wel lekker zo aan de steiger, de dag erna shoppen we wat bij de watersportzaken en gaan een hapje eten. We vinden een heerlijk plekje waar we van een borrel, uiteindelijk ook de menukaart vragen. Voor een Vega man niet altijd makkelijk maar we kunnen beide een heerlijk maaltje kiezen. We genieten volop van deze luxe, a) de luxe van uit eten maar b)dat het ook zeer lekker is en wat we bestellen wordt ook geleverd. 
 
Fitness:
In Jamaica begonnen we met Annick aan ‘Growing Ananas’, een youtuber met workoutprogramma’s. In Cuba stonden we dagelijks op de kant maar hier in de Bahama’s staan we dagelijks op het voordek deze workout te doen, we voelen ons er goed bij. Soms hebben we dagen spierpijn maar dat komt waarschijnlijk door het schommelend schip waar we de oefeningen op doen. 
Keep going! Ondertussen bespreken we dit soort zaken in het kader van ‘thuis’, doen we het dan ook, waar doen we het dan of worden we dan weer ‘lui’ of met andere zaken in in beslag genomen. 
Het begon allemaal met een ’sally up’ 'sally down’ oefening op t voordek van de Zeerob. 
 
PK's
hoeveel pk’s wil je zichtbaar hebben! Alle tenders die hier meegetrokken worden achter de megajachten hebben meerdere buitenboordmotoren, de grootste die ik tot nu toe heb gezien had 5 motoren van 400PK… Dan moet je je toch ‘dik’ voelen’. We zien veel mannen poetsen, poetsen, poetsen, soms een beetje leven aanboord, echter dit is minimaal. Dianne en ik zien op een gegeven moment een paar parasols en ligstoelen. We jumpen in de dingy, nemen cash mee en gaan voor een borrel. Als we er aan komen is alles bijna weg, ik zeg tegen een van de 2 wachtende mannen (er moet nog eea opgehaald worden) “wij komen speciaal voor een borrel”, een sorry en brede lach kregen we. Hoe oenig kun je zijn, een mega jacht maakt een borrellocatie op de kant voor de gasten…. Weer wat geleerd. 
 
Onderhoud
Naaimachine
Er is weer een ’naaiklus’, Dianne kijkt al bedenkelijk. Meestal begint het goed maar zit ze uren te kl…. met het apparaat. Nu moeten we de ‘maindrop’ naaien zo’n 14 meter. Dit doen we samen om opstroppen ed te voorkomen. Voor we beginnen is het alweer hommeles, draden breken etc. Ik zet het hele apparaat vol met WD40 en laat het even ‘droog’ lopen. YES!! dit was het euvel. Hierna naaien we samen in de kuip de maindrop in 1 keer 14 meter zonder haperen. We love it! Hierna zetten we de naaimachine in een vacuum zak, uit de invloed sfeer van zoute lucht.
 
Lakken
We krijgen een paar slijtage plekken, omdat we ergens 3 dagen voor anker blijven schuur ik alles kaal en kan het dan 2 maal om 2300 lakken. Zo gezegt zo gedaan, ziet er weer top uit. Maar, shit we moeten weg en de 2e laag is nog net niet 100% droog. Geen probleem. Ik pak een tijdschrift en dek het netjes af, zien we waar we onze voeten niet moeten neerzetten. Jammer!!!!!!!! uiteindelijk staan er zwarte letters/teks afgedrukt in de lak. Klusje voor later denken we dan maar. 
 
Voorbereiding USA
We zijn druk met voorbereiden, meestal is Dianne hiervan maar de USA doe ik ook een beetje. Wat een groot land, als je alleen al naar Palm Beach kijkt, onze port of entry, is er mega veel te doen. 7.000.000 toeristen per jaar. Naast de navigatie uitdagingen, passeren we ook de golfstroom, deze loopt bij Florida dicht voor de kust met zo’n 3.5” noordwaarts. Dus Noorden wind is een nogo. 
We kopen er een pilot bij, hebben een call met de Morgan of Sark, en zoeken veel info bij elkaar. De USA is duidelijk een nieuw avontuur.
 
Breehornzeilers
10 weken met je 3 broers, hoe gaaf is dat! De Hoogtij verlaat na 1 jaar de Carieb en gaat via Bermuda, Azoren terug naar Makkum. De broers brengen haar, een Breehorn 37 terug. Wij ontvangen ze met zelfgebakken cake aanboord en later borrelen we voordat ze los gooien richting Bermuda. Gezellig. 
In www.zeilwereld.nl staat een leuk artikel over de Breehornwerf en de vereniging.
 
 Crew Zeerob

 
 
mooi of mooi!
 
3 dollar, maar wel lekker
 
even kitrandje vervangen
 
2e laag
 
Hoogtij aanboord Zeerob




tja, bijna 300 dollar aan boodschappen

even kraantje schoonmaken?!


 
 
 
 
 

Geen opmerkingen: