zaterdag 13 juli 2024

Van Annapolis naar NewYork via de Chesapeake Bay & Delaware kanaal

Dag Annapolis (28-6-2024 tm 3 juli 2024)

In 1997 voor het eerst bezocht met de auto en toen viel het iets tegen, je hoort er nl. niet echt bij ;).

Maar als we nu los zijn van de mooring in Annapolis kijken we met weemoed terug op dit zeilersmekka. Dat een stad/plaats vanaf het water anders oogt dan van af de kant is hier wel een feit. Met de 4 'fjorden' rondom Annapolis is het een geweldige plaats met volop watersport. Op een aantal marina's worden ook de echte 'dure' open bootjes gestald, de H20 kost per maand 1.200 dollar en aanschaf 55.000 dollar. Maar dan kun je ook ieder moment wedstrijd varen in deze eenheidsklasse, gaaf om dit rondom onze boot mee te maken. 

We gaan verder de Chesapeake Bay op richting het Noorden, een mooie dag met zuidenwind. We hebben van Jeff een mooie ankerspot "Morgan Creek" gekregen en dat wordt onze ankerplaats voor de nacht voordat we het Chesapeake-Delaware kanaal op gaan. Later op de dag trekt de wind nog even aan waardoor we hoog aan de wind bijna tot op de ankerplek kunnen zeilen. Het is een Dorpje met enkele straten, maar......de hoek om zien we een soort van binnenmeertje. We lanceren de rubberboot en met electro motor cruisen we de hoek in. Veel huizen met hun steigertje en ook een visser met veel fuiken boven het water. We gaan met de rubber op jacht naar de 'waterlelies'. Ze zijn er in overvloed,  helaas zien we geen bloeiende. We zijn waarschijnlijk te vroeg in het seizoen. Later die avond komt Jonathan even dag zeggen, ligt met vrouw en dochter voor anker. Was duidelijk op zoek naar een praatje, werkte 4 maanden en dan 8 maanden varen. Zijn vrouw en hij waren verpleger(ster) en werkten aan de westkust van de VS. Doel was zijn dochter voor haar 18e alle 6 de continenten te laten zien. Leuk om te zien dat als je iets wilt dat dat ook bereikbaar is.  

Voor de Amerikanen heeft de binnenzee Chesapeake Bay een idyllische naam, 320 mijl lang..... Wij gaan er in hun ogen redelijk snel door heen. 

De ochtend staan we op tijd op om het tij mee te hebben in het kanaal tussen de Chesapeake Bay en de Atlantic door Delaware. Het is een in 1900 gegraven kanaal, veel vaste bruggen en je mag er alleen op de motor varen. Het lijkt op het OostZeekanaal bij Kiel, we draaien onze wachtjes uur op en af en genieten van de omgeving. Aan het einde van het kanaal draaien we achter de pier, Reedy Point DE voor een nachtje ankeren. later op de avond komen er nog 2 zeilboten liggen om 's ochtends om 06.30 anker op te gaan voor de tocht door de Delaware Bay, met afgaand tij, naar Cape May.

De Delaware Bay heeft bij VS - zeilers een slechte naam, te lang voor 1 tij! en zoals wij merken: wind tegen!!!  De eerste uren motoren we tot er wat wind komt en we gaan dan vissermannen.  Stroom tegen wind tegen.......pfffff we schieten geen meter op. Er staat een stevige zee, dat maakt er hoog aan de wind varen lastig. Het is een drukke rivier qua vrachtverkeer, we wijken regelmatig uit voor zeeschepen. 

SHIT! De motor valt uit, we reageren lauw en gaan lekker door met kruisen. Omdat de motor uit is zetten we direct het stroom verbruik op ransoen. Lieren met de hand, vriezer uit, alle electronica van de laders. We kunnen tot bijna NY doorvaren als het moet. Daar zien we wel verder of bellen de TowboatUS.

Maar, als de wind er iets uitzakt en de golven stabieler worden ga ik toch het motorruim in. Na inspectie van het brandstoffilter zie ik niets, maar krijg ook de diesel met de opvoerpomp niet aangezogen. Hierna de mond op de aanvoerslang en zuigen...Nothing!! Dan blazen op de slang, Dianne met het oor liggend op de vloer. Geen geluid, shit! duidelijk dat de aanvoerleiding verstopt is. 

Hierna een luchtpomp gepakt van de rubberboot en een 'tuutje' erop gemaakt en Dianne pompen, hierna hoorde Dianne lucht borrelen in de tank tijdens het pompen. Duidelijk verhaal: los vuil in de tank. We ontluchten de motor en starten maar!! Lachen, de oorzaak gevonden. Komende dagen maar even 'dieseltank' laten cleanen. 

We varen met 20 knopen wind en motor standby de inlet in bij Cape May (New Jersey). Anker uit en 'we call it a day', pfff never more the Delaware Bay. 

In de ochtend ga ik op jacht naar een haven (ligplaats) en dieselmonteur of iets dergelijks om de diesel te polishen en de tank te reinigen. Ik bezoek 3 havens, allen geen plek :( , geen tijd :( en ik bel een dieselmonteur die over 1 week tijd heeft. Ondertussen denk ik dan doe ik het zelf, even de diesel door een T-shirt jagen en done!

Na 2 uur rond te vragen ben ik terug in op de Zeerob en  begin ik met het diesel-clean-proces. Ik bel nog even met Kees Kingma van de Breehornclub om te overleggen hoe ik het wil aanpakken (Kees zijn specialiteit). De boot ruikt naar diesel, onze handen zijn 'vet' maar uiteindelijk hebben we het 1e compartiment schoon. We ruimen op, soppen wat het rond, en zijn blij dat we met eigen ogen het vuil hebben gezien. We spreken af de  komende 3/4 weken de dieseltank te cleanen. De Zeerob kent meerdere diesel compartimenten en we kunnen er maar in eentje komen. Door de golven hopen we dat het 'vuil' uit de andere tanken in het compartiment komt met het inspectieluik.  

We zijn het in Cape May snel zat, de ankerplek is heel klein en het voelt niet safe genoeg om van boord te gaan. Dus... vertrek: we varen nog even naar de haven en tanken wat diesel. Bijzonder aardige marinero's die Dianne even een supermarkt wijzen voor 'vers' brood en ijs (wat een luxe die vriezer die weer aan mag :).  Om 1300 varen we Cape May  inlet uit! New York here we come. 

Pfff, dagje te vroeg vertrokken, geen wind en zon.... we tuffen op zo'n 15" van de kant naar het Noorden. Rond 1800 krijgen we een oproep van Lucky Bitch, ontmoet in Norfolk. Na een babbeltje blijkt ze een diesel issue te hebben. We bieden aan om in de buurt te blijven maar dat was niet nodig, Sigrid, solozeiler redt zich wel. En jawel de volgende dag blijkt ze binnen gesleept te zijn en sinds 0400 aan een moorring te liggen. Ze zit er helemaal doorheen. 

We gaan over van 'chatten' naar bellen, ons advies aan haar is begin bij de basis! Tank schoon, diesel schoon etc. We sturen haar nog even een artikel van het Technisch Forum. 

Later blijkt dat ze ons advies heeft opgevolgd en de motor heeft al 5 uur onder belasting gedraaid! Normaal viel hij na 3 uur uit. Er bleek ook iets te zijn met een slechte ontluchting, dit in combinatie met de diesel polishen geeft haar weer een lekker lopend torretje. 

NEW YORK

Rond het middaguur op 3 juli komen we aan op de Hudson. We varen en verbazen, maken veel, heel veel foto's wat gaaf. Dianne heeft een ankerspot achter het vrijheidsbeeld, het is bumpy maar dat verdwijnt als de cruise/pontjes etc stoppen met varen. We blijven ons verbazen met en zonder verrekijker. 's avonds worden we beloond met een heuse skyline van Manhattan. Ondertussen luisteren we een podcast over NY. Hierdoor wordt NY al een beetje bekender.

's Ochtends zijn er al vroeg toeristen, om 0730 zie ik ze lopen bij het Statue of Liberty, geschonken door de Fransen ter ere van afschaffing van de slavernij. (detail is aan de voeten van het beeld waar je ketenen ziet liggen) 

GAAF!!!

We cruisen de Hudson op met zo'n 3" per uur en zitten op het dek met koffie, water en de afstandbediening van de stuurautomaat. Wat een mooie belevenis. Bij Dyckman marina leggen we aan voor instructies. We moeten naar een van de laatste 2 moorings (nummer 41), meer beton eraan ivm verplaatsen/dregging op zijn Engels. Oké.  De Spaanse vouwfietsjes gaan de kant op, WD40 over de ketting en de zadels weer mee aan boord. 

New York, volgend Blog


Morgans Creek



kanaal Chesapeake Bay-Delaware River





Zeilend op de Delaware rivier, klusje klaren

achter het anker, strekdam bij de kruising kanaal/Delaware Rivier


Cape May, Diesel Clean akti

Mooiste zonsopgang ever, by Dianne Cape May-NY





Storm Beryl hield de gemoederen bezig in de Caribe


FF broodje bakken


New York, New Jersey in zicht!!

zondag 30 juni 2024

Washington, Potomac Rivier, Oxford & Annapolis

We besluiten vanuit Norfolk om vroeg, om 06.30,  te vertrekken voor onze tocht. In deze zijrivier van de Cheasapeake Bay naar de Potomac staat stevige stroom, en stroom mee is altijd een feestje. Het is een mooie zeildag en we genieten van de 'drukte'. We passeren na een half uurtje het eerste marineschip dat wordt afgemeerd in Norfolk. En jawel conform onze verwachting volgen er meer, je ziet dat brandstof hier geen issue is. Marineschepen zijn ook om te varen, zouden ze in NL een voorbeeld aan moeten nemen. 

De monding van de Potomac naar Washington DC is breed, we steken een kleine inham in voor een ankerplaats in Reedville. Het is er inderdaad idyllisch, prachtige omgeving. Het water ligt vanaf het begin van de invaart vol met potten (lege fles lijntje en een kooi met aas), tbv de krabbenvangst. We zien de speciaal voor dit werk ontwikkelde vissersboten met 2 kleine vaartuigen die ze kunnen lanceren. De schroeven zijn volledig afgeschermd zodat de lijn, waar de pot aan vastzit, niet in de schroef komt. Maaaaar, het kan nog zo idyllisch zijn als de wind draait liggen we in een adembenemende (letterlijk) stank, men heeft hier nl. een 'visfabriek' waar men de krabben kookt. 

De Potomac rivier is zo'n 600 mijl lang en Waschington DC ligt op zo'n 100 mijl vanaf de monding, voor ons een kleine 2 dagen varen. We kunnen zo'n 50% zeilen en overnachten op zo'n 40" van Washington DC, net buiten de vaargeul achter het anker. Hier kunnen we nog even een duikje nemen omdat het tropische temperaturen zijn. Het is een tocht die we samen varen, de wachtjes zijn een uur op en een uur af, heerlijk. Spannend was het niet, anders dan dat we het niet eens waren en geen duidelijkheid kregen over de doorvaarthoogte van hoogspanningsleidingen. De tekst was op meerdere manieren uitlegbaar en bij het navragen aan onze Port Officer in Washington DC kregen we hetzelfde antwoord. Maar, uiteindelijk hadden we nogal wat hoogte over, we voeren dicht langs de palen. 

Bij Washington DC zouden we voor anker gaan of een mooring, dit laatste was handig omdat we hele dagen weg zullen zijn. Maar helaas we waren te lang, en daar er maar 1 boot aan de 20 moorings lag was er voor ons geen plekje. Bizar.... Dus voor anker, hier lag nog 1 boot, een catamaran en wij. Super plekje. De jachthaven had een mooie plek voor onze dinghy en we mochten van alle faciliteiten gebruik maken, 10,=/dag. Super geregeld. Tijdens ons verblijf kwam ook de Clipper Around the World binnen die met ons concurreerde toen Dianne wilde wassen, zij waren met 200 personen die allemaal hun wasje wilde doen.... Maar handige Di had toch 2 machines in gebruik :).

In het centrum van de macht liggen, met een halfuurtje lopen vanaf het Capitool van de VS, is geweldig. We krijgen hier een tour van een zeer begenadigde gids, een leuke frisse meid die iedereen er erg bij betrekt. Het was voor ons een prachtig stukje geschiedenis. Veel werd ons duidelijk, o.a.  hoe e.e.a. in de VS is georganiseerd. In de zaal vol met standbeelden staan ook de indianen als belangrijke leiders van delen van de VS. George Washington was toch wel een geweldige visionair hoe hij eea heeft ingericht met zijn companen. Zeker ook als je ziet dat er een stuk land wordt gekocht en Washington in zijn huidige vorm al wordt ontworpen, landschapsarchitectuur pur sang . Deze tour was een kadootje omdat we niet hadden gereserveerd. 

Met deze kennis van de Amerikaanse geschiedenis, vers in het geheugen gaan we met gids 2 op pad: Edward. En wat leren we veel van deze gids! Washington wordt voor ons snel een 'bekende' stad, met alle hoofdrolspelers die er geleefd hebben. We boffen met deze gidsen. We blijven met Edward zo'n 1,5 uur in het park voor het Witte Huis en krijgen van hem uitleg van de structuur, huizen en de reden of het verhaal achter de monumenten. Na deze verhalen bekijken we met de gids 3 belangrijkste monumenten; Vietnam, Korea en WOII. Alle drie op hun manier indrukwekkend, we spreken er nog dagen over. 

Met zo'n natie als de VS en met de rol die ze spelen in de wereld, zijn deze monumenten veelzeggend. Het zijn van een wereldmacht is geen vrijblijvende rol en/of positie. 

Na al deze indrukken kiezen we voor een wijkje op loopafstand Georgetown. Hier genieten we van de gezelligheid. De Uber brengt ons terug naar ons huis achter 't anker; dat is zo heerlijk van in een grote stad zijn met je eigen boot. Als je het even zat bent, hup.... naar je huisje op t water.

Aan de Mall, de straat/park tussen het Capitool en het National Monument liggen veel musea. Allen even mooi en gratis. We bezoeken het National Air & Space Museum en de National Gallery of Art, beide totaal eigen stijlen en meerdere bezoeken zeker waard. In het de National Gallery zien we Belgische en Hollandse Meesters, hier moet je in NL uren voor in de rij staan bij het Rijks en hier krijgen we ze in onze schoot geworpen. 

De Wharf, is een nieuw ontwikkeld gebied in Wachington DC downtown. De originele bewoners zijn verplaatst over de stad. Wij liggen er voor anker, hier is een modern Waterfront, wonen, werken, horeca, winkels, recreëren gerealiseerd. Wij maken er een R&B concert mee en zitten 2,5 uur te kijken naar een groot Led beeldscherm naar de film Captain Phillips. We voelen ons er thuis. 

Naar Oxford Maryland:

Na 4-5 dagen gaan we anker op, vuilwatertanken vol :). We motoren / zeilen de rivier af en overnachten op bijna dezelfde plaatsen. Daarna gaan we Noord, verder de Chesapeake Bay in. We kiezen voor Maryland, Oxford. Oxford, alle Engelse steden zijn in de VS vertegenwoordigd qua naam en vaak in iedere staat. Volgens kenners is dit het oudste plaatsje van de staat,  Robert Morris was de 'stichter' en zijn zoon de 1e ondertekenaar van het Amerikaanse constitution. We liggen achter de mooring van Ted, een OCC lid. OCC blijkt hier een belangrijk lidmaatschap met aanzien, we worden door 2 andere leden aangesproken. We krijgen van een van de 2 via de mail een aantal adviezen om te doen en ook het aanbod van 'chauffeurtje spelen', super aardig. Bij ons liggen Jeff en Malia voor anker in hun Rassy 43, ook zij komen even dag zeggen en zitten 's avonds aan boord te bieren. Oxford is vergelijkbaar met Sneek/Heeg, midden tussen de meren en een en al watersport. We lopen een rondje en worden in totaal 6 keer aangesproken, erg gezellig dorpje. 

Capital of Maryland : ANNAPOLIS

Oxford was een tussenstop van 2 dagen en we verlaten dit op tijd om naar Annapolis te varen: de zeil Capital van de VS maar ook de hoofdstad van de Staat Maryland. Maryland heeft 5,3 mio inwoners! We zijn dus in het 'Den Haag van Maryland', zo zien we ook de grote gebouwen die bij deze taak horen.:

The General Assembly has 188 members, with 47 senators and 141 delegates. One senator and three delegates are elected from each of the 47 legislative election districts.

Senator juni 2024: Chris Van Hollen (D)

We kiezen een mooring in het veld en gaan nog even van nummer 24 naar nummer 34 ivm een 'varende motorboot', deze geeft ons niet de rust die je moet hebben. Alle type schepen hebben een 'dweil' gedrag achter het anker of de mooring. Deze zou op ramkoers komen. We krijgen later ook een compliment van een Amerikaan dat we zijn gaan verliggen, grappig. 

We hebben een terras aan boord, de hele dag varen er om ons heen boten in allerlei soorten en maten en ook allen met een ander doel. Er zijn veel dinghy docks dus we liggen afhankelijk van onze plannen op andere plekjes als we de kant op gaan. 

Hoogtepunt zijn de woensdagavondwedstrijden, zie filmpjes en de Naval Academy. We plannen een tour en horen hier dat Class 2028 de donderdagavond geïnaugureerd word. Daar moeten we bij zijn. 

De tour in de Naval Academy is bijzonder, de gids is van Class 2024 minus 63 jaar... dus een oude baas die ook op het terrein heeft gewoond. Hij heeft geen oog voor ons maar wel voor de jeugd die in de groep mee loopt. Een van de jongens zit in Class 2028 en een meisje wil naar de Naval Academy, hij is de hele tour aan het lobbyen bij de jeugd. We zien de wall of fame mbt sport, trots is hij ook op de 1e vrouwelijke commandant die leiding geeft aan de Naval Academy. Ik denk dat ze zo'n 160 cm groot is. 30% van de studenten zijn vrouw, 90% studeert af en per jaar zijn er 10.000 aanmeldingen en komen er 1.000 naar Annapolis. Uit alle staten gelijkelijk verdeeld. 

We lunchen in de officiersmess en genieten van de locatie en hoe alles is opgezet. Een paar voorbeelden:

-1.050 Class genoten, we praten over het jaar waar je afstudeert

-we werken dag en nacht aan je skills en leiderschapskwaliteiten

-eerst het land, dan het team en dan de persoon

-kleding, de dracht bepaalt wie/wat je bent, zo mag de plebs, 1e jaars geen paden afsnijden maar moeten via de hoofdwegen lopen. Je mag niet door de hoofd ingang, altijd zij ingang. Hoofd ingang is voor afgestudeerden. 

-je hebt 'sponsors`, leden van de Class van 50 jaar geleden, een sponsor mom die dicht bij woont en waar je max 12 uur per week bent. 

-je krijgt 1.200 dollar / maand maar moet wel je eigen kleding kopen

-je slaapt met 4 personen van zelfde geslacht op de kamer, de gebouwen zijn een mix van 1-4 jaars. 

-na de opleiding moet je minimaal 7 jaar blijven

Het "I Do" gaat ons door merg en been! Als ik toch jong was, dan zou het KIM in NL of de KMA nog wat voor me zijn. 

We laten de vuilwatertank even leegzuigen, dit voor de ervaring en de administratie. Men kan er hier naar vragen.........

De Pump-out, 5 dollar en in 3 minuten geregeld. Even de 'strontboot' oproepen op VHF 17.

Op naar NY

R&B

Captain Philip

Annapolis

de Mess

de crypte onder de Naval Capel


Chapel

1.050 jongelui voor Class 2028




Cheasepeak Bay

Wachington by night

filmpje pakken

foodtrucks, overal


Museum of Art


Space Museum

George Town

Korea

Vietnam

Vietnam

WOII







RVW Foodtrucks

Capitool

Capitool

Capitool

Capitool




Clipper Around The World












MSC & Navy bij Norfolk

Annapolis

Capital Building


woensdagavondwedstrijden Annapolis


even cremepje op de wallen






the Warf

The Museum of Art

                                                                    The Museum of Art


The Museum of Art


The Space Museum


GeorgTown

Korea

Korea

Lincoln

WOII

Washington Monument





Capitool