zaterdag 11 juni 2016

1e nachttocht Boulogne => Cherbourg

Onze eerste nachttocht zit er op! Zalig zo onder je vrouw liggen en rond gevaren worden , kan alleen bij 100% vertrouwen. Als ik ooit uit bed kom is het omdat ik een beweging/geluid constateer wat er niet hoort te zijn. Nu alleen toen ik constateerde, motor aan=>dus GEEN wind. Op 8 juni om 12.00 uur zijn we in Cherbourg. We zijn nog nooit in zo weinig tijd zo ver gekomen!
In Boulogne wilden we als 1 van de eersten weg, maar we hadden inmiddels  een heel aardige buurman gekregen.  Deze buurman hoorde niet bij de groep, wist  dat we om 07.00 zouden vertrekken maar was van de relaxte soort (gewoon foute instelling in mijn ogen! had motor aan moeten hebben en gereed moeten zijn. Maar nee hoor, zij nog de slaap in de oogjes en niet opgemaakt...............) en had geen haast.  Dus wij sloten de rij, maar wat maakt dat uit als je 145 mijl voor de boeg hebt...
We starten fantastisch, zonnetje in de kuip, Nespresso, stroopwafel wat wil je nog meer. Af en toe voeren we met de fok, dan weer met onze code zero en als er echt te weinig wind was of te veel stroom tegen, dan de motor erbij. Met zo'n afstand proberen we een gemiddelde snelheid te houden van 5 knopen en dat bleek nog niet altijd makkelijk met de enorm stroom en aan de windse koers.  De windvaan draaide zijn eerste uren, heerlijk pielen met zo'n 3e man. Opvallend dat hij/zij nog geen naam heeft, meestal krijgt zo'n apparaat een naam. De taak is ook die van een 3e man/vrouw aanboord.
Om de 3 uur worden we opgeroepen en vertelt iedereen om de beurt waar ze zitten, of er bijzonderheden zijn etc. Dit vonden we vooraf wat overdreven maar gedurende de tocht gaat het wel leven. Is toch leuk om even wat te horen en geeft weer een break.  We vermaken ons met 'actief zeilen'  (we zijn eigenlijk vrij luie zeilers, maar nu worden we toch wat aangestoken om wat fanatieker te worden), lezen,  beetje oefenen op de gitaar etc etc.  Bij le Havre behoorlijke wat verkeer en ferries maar verder niet erg druk. Het is vooral genieten,  zon, lekker preitaartje  (prima kost voor op zee!) en om 9 uur gaat Robert zijn wacht in, Zo hebben we de avond en nacht een strak wachtsysteem  zodat we allebei  kunnen slapen.
In D's wacht behoorlijk wat mist; is toch wat minder. Je ziet op de AIS waar de grote zeeschepen zitten, maar je hoort ook continu mistseinen en hoort eigenlijk niet goed waar ze vandaan komen.  En of het een visser is zonder AIS.  Opeens was de mist ook weer weg en hadden we een heldere sterrenhemel. Een zeer gave nacht, R liet D ook uurtje langer pitten (hij was in het boek de Stamhouder bezig...)
Via de marifoon kreeg D ook half mee dat er paniek op een ander boot was. Later bleek dat op die boot de apparatuur was uitgevallen, zoals stuurautomaat, AIS etc en deze boot was volledig de kluts kwijt  (begon weer terug te varen tegen de ander boten in). Via de Marifoon werd hij door andere boten  eerst weer op koers gezet  (je kunt met een vertraging op de plotter zien wat er gebeurt) en daarna alles weer opnieuw opgestart en deed alles het ook weer (althans dat begreep ik bij de borrel). Als zoiets gebeurt zal er veel stress zijn.........belangrijk is dat je de oorzaak weet, zomaar weer aan geeft mij een k... gevoel.
Rond een uur of 5, R is net naar bed, zet ik de motor aan omdat we bijna geen voortgang meer hebben. R springt er uit om te helpen; het voorzeil raakt niet ingerold (zo'n probleempje vertel ik niet aan D; slecht voor de gemoedsrust in de nacht).  Onze elektrische inrolsysteem weigert dienst.  We hebben een noodsysteem om hem dan met de hand in te rollen, maar dat moet eerst gemonteerd worden en mag er niet standaard op. R is een hele tijd bezig maar dat lukt niet in het donker op zee met golven en je neus in de ankerbak. Dan maar plan B: zeil er af. Met z'n tweeën halen we ons stugge/mooie voorzeil eraf, blijken  er nog zeillatten (verticaal zo'n 2 meter lang) in te zitten,  en zetten alles zeevast. Vanaf nu dus deze trip zonder voorzeil  verder. Om 0730 wissel van de wacht en zoek ik documentatie en ga meten, zekering, stroom etc. Uit eindelijk met Rob Beute contact en ik besluit de ankerbak in te gaan en een "las"te controleren op corrosie, GEEN! We hebben een afstandbediening op dit systeem (handig, geen luxe hoor). De 10e keer dat ik naar voren ging om eea te analyseren (met Rob Beute's suggesties) werd alles gecheckt. Uit eindelijk krijg ik de noodoprol inrichting erop (had ik natuurlijk in rust in de haven moeten proberen..). het blijkt dat ik hiermee de voorstag kan bedienen (draaien). Shit!! dan moet er iets in overbrengingen zitten. Rob gaat Selden bellen. Om 0930 telefoontje van Rob, er zit een "getande riem" in dit systeem en deze moet kapot zijn: motor draait maar voorstag niet. Direct besteld (laatste in NL), komt donderdag naar de werf in Workum en wordt direct doorgestuurd. In Cherbourg is het een mekka qua watersportzaken dus ik shop rond en vraag na, bel met de franse Selden importeur want 1 is geen is mijn statement. Geen op vooraad in Frankrijk, bijzonder!! Uiteindelijk bestelt de Franse agent een riem en laat deze naar zijn agent-collega in Roscof sturen vanuit Zweden.
Liggen we uiteindelijk in de haven rond 12.00 uur, en dan moeten we zo'n 4 uur voor de dieselpomp wachten (was kapot....die Fransen!!! ), wilde vol verder plus onze 60 liter reserve tanks. (we verbruiken zo'n 2 liter per uur dus voor zo'n 130 uur diesel bij ons).
Om 1600 sluiten we ons aan bij de groep, eerste was er om 0800. Kletsje met Rob en Ruud van de Tournesol, heeft deze Rob toch een reserve riem bij zich!!!! Rob kwam direct met de riem en ik ga voor zo'n 3 uur de ankerbak in met gereedschap (dat is maar matig, echter ik heb 4 schepen gevraagd en zij hadden niet beter/geen). Rob en Ruud (zij hadden al 2 maal pech, lier gescheurd (3 maanden oud) en voorzeil gescheurd (3 maanden oud door de preekstoel)ondersteune, liggend op un buik, bijlichten met de zaklamp, praat en aangeven van gereedschap en natuurlijk foto's. Om 2100 's avonds doet eea het weer, TOP! De les hieruit is dat je deze riem (30,=) iedere 3 jaar moet vervangen (klusje van 1 uurtje) en een reserve bij je moet hebben.
hulp van de buren

zonsopgang op zee
Om 21.30 nog fikse wandeling gaan maken zaten 'in te kakken', zo toch nog iets van Cherbourg gezien. 
PS. gelukkig de Stamhouder uit kunnen lezen :), aanrader (dank Willem)

PS. ook een superleuke steigerborrel gehad met allerlei sterke verhalen...waarom had de Vlietstroom al een opgeblazen reddingsvest te drogen hangen? En we kennen al de nieuwe (hoofd?)officier van Curacao met wie Eric eind van het jaar te maken krijgt (zij blijkt opgeleid door Eric), maar vaart eerst nog even naar de Azoren. 

donderdag 9 juni 2016

Vlissingen - Cherbourg

Vlissingen
Controle aan boord….. dat is toch wat onwennig. Ocean People controleert alle schepen of ze de verplichte veiligheidsuitrusting bij zich hebben, de papieren in orde zijn etc. Robert had natuurlijk een prima ‘stouwlijst’ waarop staat waar we alles opgeborgen hebben en kon alles zo laten zien. De CamRace, 3HoekNoordzee, allen tochten met zo hun eigen eisen/wensen, hier was voor mij de nadruk op óceaan, hier heb je andere zaken voor nodig dan in ‘kust’/noordzee gebieden. Controle is lastig, maar goed. We worden goedgekeurd behalve dat dat we nog de gegevens van onze opstappers moeten doorgeven (in onze ogen waren ze (Annick, Victor, Pim, Lennard & Kay) geen echte ‘opstappers’ want ze komen alleen vakantie vieren….. Maar daar kunnen de havenautoriteiten/douane anders over denken.) Kortom, vele app’s/sms-en later om alle nummers en datums strak op papier te zetten en even af te leveren, geen opstaande punten meer………heerlijk!! Spanning eraf, we GAAN!
Vrijdagmiddag arriveert Annick voor nog een gezellig ‘weekendje boot’. Vrijdagavond hebben we een gezamenlijk etentje met alle deelnemers en de opstappers die er al zijn. De havenmeester was ook kok en overtrof onze verwachtingen. Zoals het hoort schuif je aan de tafels en zit je zomaar naast ‘nieuwe vrienden zoals Annick iedereen noemt.  Dat was voer voor weer veel mooie verhalen. Bv. Iemand die de Azoren tocht rond had mbt opstappers, echter zijn vrouw NIET gevraagd had……..das heftig, ondertussen gaat zij de hele reis mee en enkele opstappers.
De zaterdag doen we de laatste (Nederlandse boodschappen), we draaien een wasje, Robert en Annick gaan gezellig samen naar de kapper. Bij een prachtige viswinkel slaan we mooi spullen in (grote en kleine pavanes, lokvisjes, haspels etc etc). Er moeten aardig wat visjes worden gevangen om dit weer terug te verdienen J. Ook nu hoorde we de JOKE van de visser als je niets vangt zit je verkeerd……pfff. Nou wij gaan voor VEUL vis en ook een paar grote!! Hamer mee om ze te doden en dan klaar te maken voor in de pan, 5 citroenen liggen al aan boord. Dianne zag dat ze in de aanbieding waren. Jammer genoeg was het goede visvangst/visbereidingsboek zo’n 3 kg, dus snel paar App’s gedownload en nu maar genieten. Om de vogels te spotten en ook te weten wat we zien hebben we een leuk /handzaam vogelboekje bij ons.
En dan het eerste palaver.. Om 17.00 uur wordt iedereen geacht het palaver (soort meeting ) bij te wonen en krijgen we de laatste wind/weerberichten, relevante informatie over de tocht, vertrek. Groepsfoto, alle maal witte stress hoofden, de tocht zal ons bruinen en ontspannen: Bij terugkomst ben je NIET meer dezelfde, het reizen zal je blijven trekken. We will see. Zondag om 05.30 vertrek naar Nieuwpoort. En om er maar vast aan te wennen. Vanuit de volgende haven vertrekken we niet om 07.00 uur zoals de planning was maar om 02.30 uur…… Dit in verband met voorspelde buien/onweer later op de dag, pakken we een tij eerder! Kortom, weer/tij/doel zijn bepalend.
Met onze tocht vaart een andere Breehorn mee van Guido (Duitser). Guido heeft over de hele reis 17 opstappers! Het palaver wordt afgesloten met het opmaken van de laatste vaatjes Duits bier van Guido en z’n bemanning. We spreken meer opstappers en zien dat vanuit de schippers en opstappers VEEEEL geven en nemen nodig zal zijn. Veel opstappers komen vanuit zeilers van de vorige Azorentocht, besmet met het reisvirus
Zondag om 05.00 uur al weer een wake up call via de Marifoon. En daarna vertrek de Westerschelde op. We zijn vertrokken……

Nieuwpoort
We hebben enorme mazzel met de wind de komende dagen, voorlopig Noord/Noord-Oost… De temperatuur is een ander verhaal. Wij horen al dagen dat het in heel Nederland in de 20 graden is. Nou wij kennen niet meer dan 16 met trui en lange broek…
We blijven maar kort in Nieuwpoort. Rond 12.00 uur ’s middags zijn we er en in de komende nacht vertrekken we om 02.30 uur. We liggen naast een medezeiler die z’n boot een volledige refit heeft gegeven (nieuwe mast, nieuw dek, nieuwe el. lieren, nieuw betimmering binnen, etc etc.). Baas boven baas…
We wandelen naar de boulevard en zijn positief verrast door de gezelligheid en het prachtige bouwen. Nieuwpoort is een 100% zeilersmekka, geweldig om zo’n snelle boten te zien. Een stad die we volgende keren zeker weer zullen aandoen.

’s Avonds ben ik wat aan het kijken op de plotter en blijkt dat wij geen goed beeld hebben van het vaargebied dat we in gaan….het hele gebied is “geel”, geen ondiepten… Dat is niet fijn want we gaan zo’n 12 uur varen tussen vele banken /ondiepten door. D gaat om half 10 maar op 1 oor; R is nog tot 23.00 uur bezig om kaarten te uploaden etc totdat het schijfje crasht..... Dat is heel vervelend. We hebben wel papieren kaarten maar het is – als je alleen de wacht hebt  - toch fijn als de plotter het doet.  Desondanks gaan we; we besluiten als laatsten te vertrekken, zodat we ook deels achter onze voorgangers aan kunnen varen. Dan is zo’n groep wel weer heel handig. Plotter is super, nu was het positie in de kaart aanbrengen en zo verder. Gelukkig waren er 2 gediplomeerde TKN-ers aanboord J. Van een E-serie naar een c-serie Raymarine is Niet mogelijk, vanochtend heeft Rob Beute met Navionics gebeld………….verpesten ze hun business..grrrrrrrrrrrrrrr Gelukkig begint op de plotter-cart van de Azoren ook dit gedeelte, Boulogne zit vol met de concurrent Garmin…

Nieuwpoort – Boulogne
We hebben een fantastische tocht, heldere nacht, mooie sterrenhemel, de voorspelde N, NE wind, 4-5 Bf. Na een wat stressige start vanwege de plotter blijkt al snel dat we het ook op de ouderwetse manier kunnen (o ja,  de Gps op Roberts Ipad waar we een backup programma op hebben, doet het niet meer, hij was al toe aan een nieuw type, vdp gaat nl. NOOIT ergens heen zonder zijn ipaddy.. In Amsterdam uitvoerig gekeken naar de diverse types 9 inc versus 12 inc, maar veul muntjes ).
Het wordt al snel licht. De eerste uren varen we samen, gezellig met kopje thee, maar al snel blijkt dat we gewoon in control zijn en pakken we om de beurt een paar uur slaap. Door de vele ondieptes, drukte bij Calais, kapen is het goed opletten en vliegt de tijd voor bij. Dianne is blij dat ik niet ben opgestaan toen ze ‘actief’ aan het zeilen was. Met actief: bulle-talie verplaatsen, stormrondje, zeilen in/uit etc. Het slapen is ff wennen aan geluiden. Tegen 13.00 uur zijn we Boulogne en krijgen prachtplek in de haven. Gedurende de dag horen we dat er op meerdere schepen al wat loos is; problemen met motor, een van de gloednieuwe lieren van de buurman van gisteren heeft het begeven, een ander kon zijn voorzeil niet meer in draaien…..kortom overal is wat. En dat zal wel zo blijven. Vanaf Boulogne kunnen we op een ander kaartje dat het wel doet, dus ons plotterprobleem speelt voorlopig niet…
We scoren ons eerste Franse kaasje en genieten van het mooie weer…..
Na 2 dagen als ‘laatste aan de mem’ gevaren te hebben liggen we nu start klaar, zeilen gereed, code-zero gemonteerd. Actief en hard zeilen is het devies morgen, het weer is prachtig………weinig wind….Kortom het komt aan om snelheid te houden ivm de vele stroom. Zo heeft Boulogne een verval van 7,5 meter, dat water komen wij tegen en krijgen wij als tij mee.
Morgen om 06.30 uur palaver voor de tocht naar Cherbourg….


 
afscheid van Annick voor paar weekjes ;(

ZON, ZON, ZON en dan buiten ontbijten

Visgereedschap, Tonijn , Makreel en ....

1e palaver in Vlissingen

vrijdag 3 juni 2016

31 mei -3 juniAmsterdam=>Vlissingen

Eindelijk, het zoute sop ruik ik al dagen.....maar in Amsterdam moesten we wachten om Lennard nog even het REM eiland te laten zien. Een historisch object wat de voorloper is van Spotify (Radio Noordzee). Met een grijze lucht naar IJmuiden, als ze doorwerken kunnen we volgende keer de nieuwe zee sluizen zien. Dianne gaat door met de training en hijst de zeilen in de kom van IJmuiden. De zee op, naar ‘t zuiden, vanaf vandaag iedere dag een graad warmer!
Van Amsterdam zijn we naar Scheveningen gezeild, prachtige tocht. In Scheveningen een prachtige plek aan de langssteiger, altijd makkelijk met op/af stappen. Klein foutje, boegschroef stond uit…..haahaha…. Dus manoeuvere opnieuw uitvoeren VdP!!!
Vanuit Workum hadden we al een bestelling gedaan bij Vrolijk Watersport en dat is daarna alleen maar aangevuld, kachelslangen, isolatiespul voor er omheen, klemmen, en ik weet niet wat meer. Wij op maandagochtend gelijk naar Vrolijk. Niet alles kon in een keer geleverd worden (weer echt webasto…..uiteindelijk komt eea in 3 zendingen).  Als het er dinsdag niet zou zijn zouden ze het zelfs naar Vlissingen brengen!! Fantastische service..daar worden we helemaal blij van. Ook hier even de noodsignalen aangevuld, kost wat maar dan kun je over 3 jaar ook weer veel ongebruikte signalen tegen betaling inleveren! Geweldig economisch concept zeg, kopen, niet gebruiken, betalen bij inleveren…...lust ik er wel meer van.
De fietsen bij de havenmeester waren handig, zeker toen ik een gasflesje ging ruilen :)

Met ons inmiddels favoriete appje 'route.nl' hebben we weer een prachtige wandeling gemaakt door Scheveningen en Den Haag. Langs strand/boulevard, mooie wijken en het Scheveningse bos. Zo hebben we met deze app ook al de Palingroute gelopen bij Volendam/Monnickendam, een stadswandeling in Hoorn, Enkhuizen. (We zitten dus niet de hele dag 'op de boot' zoals veel mensen denken :)

Dinsdag was het nog koud, harde wind dus lekker blijven liggen. Hardlopen op het strand, een forse workout zeg…..ging om de tijd niet om de afstand zullen we maar zeggen. Scheveningen is nog volop in de bouw, diverse appartementen complexen en woonwijkjes. Zou ik wel kunnen wonen zo aan zee, heerlijk zo’n strand. (Moet je wel een hond hebben, denk ik….iedere loopt met zo’n 4-voeter)
Op aanraden van de meneer Jaap Vrolijk zijn we naar de Tong Tong fair geweest; lekker sfeertje met Indonesische muziek, markt, eten etc. En daarna lekker door Den Haag geslenterd, ff Beversport bezocht voor ons GPSje op batterijen voor als de 500 Ah op zijn danwel niet benaderbaar vanuit het reddingsvlot.

Scheveningen - Vlissingen, zo’n 65 Zeemijl, dus een uurtje of 11-12 varen,’s ochtends was het erg dampig, zicht 1-3 mijl. 't Zou niet slechter worden, dus met radar/plotter/ais moet het kunnen, 0730 GO! Het spannendste is altijd de passage van de Maasmond; hier varen normaal veel zeeschepen die met snelheden van 20-30 knopen de Maasmond in/uit komen, altijd weer spannend momentje! Deze keer nauwelijks verkeer, crisis? Of zou Rotterdam te duur zijn, havengeld 190.000Euro voor het grootste containerschip.
We lopen hard, zeilen fors door en zijn rond 1700 in Vlissingen. Even bellen geeft aan dat er voldoende water boven de drempel van de jacht haven is, fijn! We hebben nog even een communicatie storing :(, ff beter overleggen Losgooien kan meer betekenissen hebben. Ik zei. “ gooi de bulletalie even los”, ja en dan gaat Dianne aan de gang…………..niet volgens mijn plan overigens….leerpuntje!
We werden verwacht dus boxje was gereserveerd door OceanPeople.
Scheveningen

Heerlijk zoete aardappelsoepje van Agnes!

opletten bij de Maasmond

mobiel kantoor

zaterdag 28 mei 2016

28 mei: Jeannette & Andre en Lennard

Om 0800, wekker! Eerst stuk hardlopen, met al dat eten wordt je niet fitter.....veel vet (wel lekker). Terug moet ik concurreren met het water (alweeeeer de wasmachine aan, wist niet dat zo'n machientje zo'n vreugde kan geven. Na zo'n investering delen we de investering altijd door de aantallen, wordt snel goedkoop zo'n super machine. Ik ga in ieder geval niet lekker naar man ruiken :(

Vandaag komen Jeannette en Andre voor de koffie/lunch . Supergezellig en we praten weer helemaal bij, lunchen gezellig onder onze nieuwe bimini. We missen helaas hun 25 jarig huwelijksfeest op 2 juli (en dat van Hanneke/Marc); dat is dan weer jammer van zo’n lange reis. Ook na de lunch verblijven we nog uren onder onze zonnetent, lekker dat we er straks iedere dag lol van hebben (hoop ik)

Vanavond gaan we met Lennard eten op het REM-eiland, vanuit de haven zo'n 4,5 km, stuk pontje en dan 3 km lopen. Vanzelfsprekend lopen we ook terug en verwerken zo weer de te vele lekkere frieten (mocht niet in het 'bakje van Dianne graaien). REM eiland kent een rijke historie en het was zeer gaaf om op dit unieke punt eens te vertoeven. Hippe tent! Moet je geweest zijn, he Len?!

Noord/NoordOost, dus dan gaan we varen, tanken in Zaandam (belgie/frankrijk hebben wellicht geen diesel). Rond 1300 gaat de stroom naar de zuidlopen dus dan moeten we 'buiten zijn en zakken we af naar Scheveningen het eerste zoute water proeven...

vanaf Rem-eiland uitzicht op de haven en onze boot

Ons 4e wasje met de boordwasmachine!

27 mei 2017 Amsterdam: Zwaantje, Victor en Agnes

Weer een  gezellig dagje. Dianne gaat met Zwaantje (komt met de trein uit Hengelo) op stap in Amsterdam en Robert gaat met Victor naar FabCity op het Java-eiland in Amsterdam. De heren hebben een inspirerende middag op deze campus heb ik begrepen, gaan ook nog even naar de A’dam Lookout en Lennard sluit weer gezellig aan voor het eten.
Vic en ik zitten lekker aan een Madam en 'brood met dip' in de bar van de Look-Out als Len (genaaid door z'n baas) ons in de Eye komt vergezellen en wij Plasmannen een "vegetarisch" hapje eten. Vic gaat weer met de trein, doet er 3 uur over naar huis en Len valt in bed, morgen om 0600 weer dag.

Ik heb een heerlijke moeder-dochter dag met Zwaantje. We slenteren lekker door de 9 straatjes, koffie hier, lunch daar, doen de Bijenkorf nog even aan en daarna lekker chillen in de zon op de boot. Eind van de middag naar de IJkantine en na het eten gaat Zwaantje weer met de trein. Super dat dit allemaal kan!
Ik ben net weer op de boot en daar komt Robert al aan met Agnes, die ook nog even gezellig komt dagzeggen. Agnes heeft weer heerlijke praktische kado’s; we gaan morgen genieten van haar ‘zoete aardappelsoep’, en ze heeft nog een heel creatief projectje bij zich…..zie foto. Altijd lachen met Ag!
=>het kadootje van Ag lijkt leuk maar ze brengt de Voodoo aanboord!!! Een poppetje in de vorm van zeemeermin met lief tekstje, ik als zeeeeer gelovig mens durf het nu niet overboord te zetten! Dus geven we het voodoo poppetje maar een 'prominent' plekje aanboord, duimen dat het geluk brengt.





Amsterdam 26 mei

Vlakbij de haven heb je het hoofdkantoor van Hema met een winkel eronder. Deze winkel heeft ook allerlei versproducten zoals groente, brood en zuivel en is onze supermarkt in Amsterdam. Dus even naar de Hema en daar zijn de ouders van Robert al. Met de trein vanuit Rotterdam (2 uur) en dan het IJveer. Voor onderweg krijgen we een gevuld fotoalbum met familiefoto’s van de afgelopen jaren en een KNRM sjaal (hopelijk hebben we ze niet nodig). Na de lunch gaan we naar de A’dam Lookout (het oude hoofdkantoor van Shell dat nu een geweldig uitkijkpunt is. Een aanrader om te bezoeken!
Lennard sluit spontaan aan bij de borrel (dit doen we bij de TolhuisTuin) en daarna eten we gezellig aan boord waarna we voor de komende maanden afscheid nemen (maar we hebben mooie foto’s bij ons!)




24 mei Amsterdam... kachel....

Na een stop in Volendam (koud/nat) zijn we dinsdag 24/5 doorgezeild naar Amsterdam. Daar zou Rob Beute (Rob durft mijn sms'jes niet meer te openen) onze kachel komen afleveren zodat we (Robert) die weer kon monteren. We liggen in de Amsterdam Marina in Amsterdam Noord. Na wat sjansen met de havenmeester hebben we een (veel te grote) 18 meter box met zicht op het IJ J. Topplekje! Het is een prachtige haven op de oude NDSM werf die volop in ontwikkeling is. Met veel leuke tentjes, initiatieven en – door de IJverenvlakbij CS, de Houthavens etc etc
Robert is een groot deel van de avond bezig met de kachel en als hij eindelijk zit….. weer storing!!! Bijzonder dat VdP blijft lachen en nooit moe wordt van dit soort tegenslagen, ik moest er wel bijblijven. Soms zit hij 100% in de bakskist en is hij bang er met kramp niet meer uit te kunnen komen, het lijkt wel een slangenmenss.

Na de klus, even een stoel zoeken  een wijntje in de IJkantine. (Gelukkig houdt ons elektrisch kacheltje de boot lekker op temperatuur)

Woensdagochtend (25 mei) 8 km hardgelopen en zo weer een deel van Amsterdam Noord leren kennen (Tuindorp Oostzaan), vervolgens gebeld met Rob en hij weer met de leveranciers en met deze instructies gaat Robert weer aan de slag (in de nauwe bakskist). Hij kan er niet met twee schouders in, anders komt hij vast te zitten. Alles op de tast en af en toe kan ik door onderin de boot te kruipen wat helpen. Na 4 uur prutsen… een nieuwe poging en ja hoor ….. na 7 minuten (moment dat de storing optrad)…. Geen storing meer, na 20 minuten nog niet => probleem opgelost! Achteraf is het leven simpel, zo ook het verhelpen van een storing F10, zorg dat de Webasto GEEN valse lucht kan trekken dan gaat hij in zijn "veiligheid" oververhitting.

We zijn uitgenodigd om mee te eten bij de familie Boerboom in Broek in Waterland. We besluiten te gaan lopen zo’n 10-12 km. Prachtig stuk door Noord, via een pontje, naar Broek gewandeld. Zeer gezellig avondje, lekker gegeten, veel gelachen, leuke afscheidskadootjes en een lieve kaart meegekregen…Mazzel dat de Boerboom ons terug wilde brengen, nooit verwacht. 

kantoor aan boord