Onze eerste nachttocht zit er op! Zalig zo onder je vrouw
liggen en rond gevaren worden , kan alleen bij 100% vertrouwen. Als ik ooit uit
bed kom is het omdat ik een beweging/geluid constateer wat er niet hoort te
zijn. Nu alleen toen ik constateerde, motor aan=>dus GEEN wind. Op 8 juni om
12.00 uur zijn we in Cherbourg. We zijn nog nooit in zo weinig tijd zo ver
gekomen!
In Boulogne wilden we als 1 van de eersten weg, maar we
hadden inmiddels een heel aardige
buurman gekregen. Deze buurman hoorde
niet bij de groep, wist dat we om 07.00 zouden
vertrekken maar was van de relaxte soort (gewoon foute instelling in mijn ogen!
had motor aan moeten hebben en gereed moeten zijn. Maar nee hoor, zij nog de
slaap in de oogjes en niet opgemaakt...............) en had geen haast. Dus wij sloten de rij, maar wat maakt dat uit
als je 145 mijl voor de boeg hebt...
We starten fantastisch, zonnetje in de kuip, Nespresso,
stroopwafel wat wil je nog meer. Af en toe voeren we met de fok, dan weer met onze
code zero en als er echt te weinig wind was of te veel stroom tegen, dan de
motor erbij. Met zo'n afstand proberen we een gemiddelde snelheid te houden van
5 knopen en dat bleek nog niet altijd makkelijk met de enorm stroom en aan de
windse koers. De windvaan draaide zijn
eerste uren, heerlijk pielen met zo'n 3e man. Opvallend dat hij/zij nog geen
naam heeft, meestal krijgt zo'n apparaat een naam. De taak is ook die van een
3e man/vrouw aanboord.
Om de 3 uur worden we opgeroepen en vertelt iedereen om de beurt waar ze zitten, of er bijzonderheden zijn etc. Dit vonden we vooraf wat overdreven maar gedurende de tocht gaat het wel leven. Is toch leuk om even wat te horen en geeft weer een break. We vermaken ons met 'actief zeilen' (we zijn eigenlijk vrij luie zeilers, maar nu worden we toch wat aangestoken om wat fanatieker te worden), lezen, beetje oefenen op de gitaar etc etc. Bij le Havre behoorlijke wat verkeer en ferries maar verder niet erg druk. Het is vooral genieten, zon, lekker preitaartje (prima kost voor op zee!) en om 9 uur gaat Robert zijn wacht in, Zo hebben we de avond en nacht een strak wachtsysteem zodat we allebei kunnen slapen.
In D's wacht behoorlijk wat mist; is toch wat minder. Je ziet op de AIS waar de grote zeeschepen zitten, maar je hoort ook continu mistseinen en hoort eigenlijk niet goed waar ze vandaan komen. En of het een visser is zonder AIS. Opeens was de mist ook weer weg en hadden we een heldere sterrenhemel. Een zeer gave nacht, R liet D ook uurtje langer pitten (hij was in het boek de Stamhouder bezig...)
Om de 3 uur worden we opgeroepen en vertelt iedereen om de beurt waar ze zitten, of er bijzonderheden zijn etc. Dit vonden we vooraf wat overdreven maar gedurende de tocht gaat het wel leven. Is toch leuk om even wat te horen en geeft weer een break. We vermaken ons met 'actief zeilen' (we zijn eigenlijk vrij luie zeilers, maar nu worden we toch wat aangestoken om wat fanatieker te worden), lezen, beetje oefenen op de gitaar etc etc. Bij le Havre behoorlijke wat verkeer en ferries maar verder niet erg druk. Het is vooral genieten, zon, lekker preitaartje (prima kost voor op zee!) en om 9 uur gaat Robert zijn wacht in, Zo hebben we de avond en nacht een strak wachtsysteem zodat we allebei kunnen slapen.
In D's wacht behoorlijk wat mist; is toch wat minder. Je ziet op de AIS waar de grote zeeschepen zitten, maar je hoort ook continu mistseinen en hoort eigenlijk niet goed waar ze vandaan komen. En of het een visser is zonder AIS. Opeens was de mist ook weer weg en hadden we een heldere sterrenhemel. Een zeer gave nacht, R liet D ook uurtje langer pitten (hij was in het boek de Stamhouder bezig...)
Via de marifoon kreeg D ook half mee dat er paniek op een
ander boot was. Later bleek dat op die boot de apparatuur was uitgevallen,
zoals stuurautomaat, AIS etc en deze boot was volledig de kluts kwijt (begon weer terug te varen tegen de ander
boten in). Via de Marifoon werd hij door andere boten eerst weer op koers gezet (je kunt met een vertraging op de plotter
zien wat er gebeurt) en daarna alles weer opnieuw opgestart en deed alles het
ook weer (althans dat begreep ik bij de borrel). Als zoiets gebeurt zal er veel
stress zijn.........belangrijk is dat je de oorzaak weet, zomaar weer aan geeft
mij een k... gevoel.
Rond een uur of 5, R is net naar bed, zet ik de motor aan omdat we bijna geen voortgang meer hebben. R springt er uit om te helpen; het voorzeil raakt niet ingerold (zo'n probleempje vertel ik niet aan D; slecht voor de gemoedsrust in de nacht). Onze elektrische inrolsysteem weigert dienst. We hebben een noodsysteem om hem dan met de hand in te rollen, maar dat moet eerst gemonteerd worden en mag er niet standaard op. R is een hele tijd bezig maar dat lukt niet in het donker op zee met golven en je neus in de ankerbak. Dan maar plan B: zeil er af. Met z'n tweeën halen we ons stugge/mooie voorzeil eraf, blijken er nog zeillatten (verticaal zo'n 2 meter lang) in te zitten, en zetten alles zeevast. Vanaf nu dus deze trip zonder voorzeil verder. Om 0730 wissel van de wacht en zoek ik documentatie en ga meten, zekering, stroom etc. Uit eindelijk met Rob Beute contact en ik besluit de ankerbak in te gaan en een "las"te controleren op corrosie, GEEN! We hebben een afstandbediening op dit systeem (handig, geen luxe hoor). De 10e keer dat ik naar voren ging om eea te analyseren (met Rob Beute's suggesties) werd alles gecheckt. Uit eindelijk krijg ik de noodoprol inrichting erop (had ik natuurlijk in rust in de haven moeten proberen..). het blijkt dat ik hiermee de voorstag kan bedienen (draaien). Shit!! dan moet er iets in overbrengingen zitten. Rob gaat Selden bellen. Om 0930 telefoontje van Rob, er zit een "getande riem" in dit systeem en deze moet kapot zijn: motor draait maar voorstag niet. Direct besteld (laatste in NL), komt donderdag naar de werf in Workum en wordt direct doorgestuurd. In Cherbourg is het een mekka qua watersportzaken dus ik shop rond en vraag na, bel met de franse Selden importeur want 1 is geen is mijn statement. Geen op vooraad in Frankrijk, bijzonder!! Uiteindelijk bestelt de Franse agent een riem en laat deze naar zijn agent-collega in Roscof sturen vanuit Zweden.
Rond een uur of 5, R is net naar bed, zet ik de motor aan omdat we bijna geen voortgang meer hebben. R springt er uit om te helpen; het voorzeil raakt niet ingerold (zo'n probleempje vertel ik niet aan D; slecht voor de gemoedsrust in de nacht). Onze elektrische inrolsysteem weigert dienst. We hebben een noodsysteem om hem dan met de hand in te rollen, maar dat moet eerst gemonteerd worden en mag er niet standaard op. R is een hele tijd bezig maar dat lukt niet in het donker op zee met golven en je neus in de ankerbak. Dan maar plan B: zeil er af. Met z'n tweeën halen we ons stugge/mooie voorzeil eraf, blijken er nog zeillatten (verticaal zo'n 2 meter lang) in te zitten, en zetten alles zeevast. Vanaf nu dus deze trip zonder voorzeil verder. Om 0730 wissel van de wacht en zoek ik documentatie en ga meten, zekering, stroom etc. Uit eindelijk met Rob Beute contact en ik besluit de ankerbak in te gaan en een "las"te controleren op corrosie, GEEN! We hebben een afstandbediening op dit systeem (handig, geen luxe hoor). De 10e keer dat ik naar voren ging om eea te analyseren (met Rob Beute's suggesties) werd alles gecheckt. Uit eindelijk krijg ik de noodoprol inrichting erop (had ik natuurlijk in rust in de haven moeten proberen..). het blijkt dat ik hiermee de voorstag kan bedienen (draaien). Shit!! dan moet er iets in overbrengingen zitten. Rob gaat Selden bellen. Om 0930 telefoontje van Rob, er zit een "getande riem" in dit systeem en deze moet kapot zijn: motor draait maar voorstag niet. Direct besteld (laatste in NL), komt donderdag naar de werf in Workum en wordt direct doorgestuurd. In Cherbourg is het een mekka qua watersportzaken dus ik shop rond en vraag na, bel met de franse Selden importeur want 1 is geen is mijn statement. Geen op vooraad in Frankrijk, bijzonder!! Uiteindelijk bestelt de Franse agent een riem en laat deze naar zijn agent-collega in Roscof sturen vanuit Zweden.
Liggen we uiteindelijk in de haven rond 12.00 uur, en dan
moeten we zo'n 4 uur voor de dieselpomp wachten (was kapot....die Fransen!!! ),
wilde vol verder plus onze 60 liter reserve tanks. (we verbruiken zo'n 2 liter
per uur dus voor zo'n 130 uur diesel bij ons).
Om 1600 sluiten we ons aan bij de groep, eerste was er om
0800. Kletsje met Rob en Ruud van de Tournesol, heeft deze Rob toch een reserve
riem bij zich!!!! Rob kwam direct met de riem en ik ga voor zo'n 3 uur de
ankerbak in met gereedschap (dat is maar matig, echter ik heb 4 schepen gevraagd
en zij hadden niet beter/geen). Rob en Ruud (zij hadden al 2 maal pech, lier
gescheurd (3 maanden oud) en voorzeil gescheurd (3 maanden oud door de
preekstoel)ondersteune, liggend op un buik, bijlichten met de zaklamp, praat en
aangeven van gereedschap en natuurlijk foto's. Om 2100 's avonds doet eea het
weer, TOP! De les hieruit is dat je deze riem (30,=) iedere 3 jaar moet
vervangen (klusje van 1 uurtje) en een reserve bij je moet hebben.
hulp van de buren |
zonsopgang op zee |
Om 21.30 nog fikse wandeling gaan maken zaten 'in te
kakken', zo toch nog iets van Cherbourg gezien.
PS. gelukkig de Stamhouder uit kunnen lezen :), aanrader
(dank Willem)
PS. ook een superleuke steigerborrel gehad met allerlei
sterke verhalen...waarom had de Vlietstroom al een opgeblazen reddingsvest te
drogen hangen? En we kennen al de nieuwe (hoofd?)officier van Curacao met wie
Eric eind van het jaar te maken krijgt (zij blijkt opgeleid door Eric), maar
vaart eerst nog even naar de Azoren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten