Vertrek na de middag, we starten met een klein stukje tuig naar de hoek van Cuba. Handsome heeft de lijntjes los gegooid en ook Cuba dragen we een warm hart toe. Bijzonder warm land, maar ook hier doen toeristen meer slecht dan goed. Een toerist wordt niet gezien als gast maar als 'cashmachine', maar ach dat zal mijn sombere gedachtes wel zijn. Ik leef altijd als reiziger en wil niet als 'toerist' gezien worden.
Guatánamo Bay, hier varen we op zo'n 5" langs. Groot verlicht, maar een NO go area. Het is Amerikaans grondgebied en er wonen nog zo'n 500 lieve Amerikanen in een soort van Bajes.
Toch een bijzonder moment, ik kon de slaap niet pakken terwijl we er langs motorzeilen. De nacht is lekker, zwoel, zeer zwart met een vol heelal. De ochtend zitten we boven Haiti, nooit geweten dat het eiland Dominicaanse Republiek en Haiti een en het zelfde is, wat dat betreft is onze topografie fors verbeterd. We krijgen een redelijk briesje en gaan door de 'traffic zone', ook hier een mooi scheidingsstelsel en zowaar ieder schip houd zich eraan en wij steken mooi haaks over.
De reis was zo'n 180" net te veel voor 1 dag en we gaan voor 2 nachten, 's nachts aan komen in dé Bahama's, Inagua. Hier kun je snel en efficient inklaren hoorden we, vandaar deze keuze. Maar Bahama's heeft een bijzondere klank in mijn hoofd, luxe, groot en heeel Amerikaans. Nou we gaan het meemaken. De laatste 15" doen we in zo'n 6 uur, ontzettend leuk om zo al varend met zo'n 2-3 km per uur aan te komen. Dianne kan zo een goede nacht maken en rond 12.00 leggen we aan in Inagua als enige passant.
Inagua is een bijzonder stadje/eiland, zo'n 1.000 inwoners met 10 kerken, 20 kroegen en diverse kleine eettentjes. Maar iedereen groet je en is vriendelijk, de grootste werkgever de Zoutwinning is overal aanwezig. We verkennen het dorp en verbazen ons over de reden van 10 verschillende geloven, why?! We besluiten een toer over het eiland te doen met een gids, een aardige dame laat ons echt alle hoeken van het eiland zien, als echte Inagua Cay-er. Niet alleen het natuurgebied met de Roze Flamingo's maar ook iedere straat, iedere kerk en café, duidelijk dat ze niemand te kort wilde doen. Epoxy was met ons mee en genoot ook van deze gezellige toer.
We krijgen een front over en besluiten te blijven liggen. in zo'n 12 uur draait de wind met 20-25" 360 graden. We leggen er een paar extra lijnen bij en blijven aan boord. De Epoxy blijft voor de haven voor anker en die hebben het geweten, van voor naar achter steigerden ze zo'n 24 uur in de golven. De haven konden ze niet in door de grote branding voor de haven, jammer dat ze geen foto's hebben gemaakt. De storm zorgt voor verbroedering en iedereen helpt elkaar met lijnen, we lenen een lijntje van zo'n 60 meter aan Denen en een Canadees legt onze bijna gezonken buurman met mij wat verder van ons vandaan. Het is een klotsbak in de haven, de Zeerob kan 't goed hebben maar de 3 jachten die er nu liggen sleuren en trekken hard aan de palen. Als ik havenmeester was zou ik met deze windrichting de jachten wegsturen, we waren duidelijk te zwaar voor de constructie.
Het werd een gezellige drukte in de haven van Inagua. Vanuit Haiti komen ze met zeilboten zonder motor spullen kopen. Defence Force was actief met de grensbewaking ivm de 'illegalen uit Haiti' maar ook de bevoorrading was interessant om te zien. De 'mailboot' komt, wordt met heftruk gelost op de kade en het hele eiland komt zijn pakketjes ophalen, iedereen rekent af bij een 'kassa' die opgezet is en komt zo aan zijn/haar spullen. Interessant!
Drukte te over in Rum Cay: Youtube: drukte in Inagua
De dag erna is gezellig, we worden verwacht rond 1030 voor een brunch. De foto laat zien dat het ons aan niets ontbreekt. We verkassen naar Little Crab, hier ondervinden we wat voor toys er allemaal aan boord zijn. En jawel alles wordt uit de kast getrokken, echt waterpret! 's Avonds is er een groots maal op de Borrowed Bounty en rond 2300 is het hoofd op t kussen. Morgen vroeg vertrekken ze naar Turks en Caicos om te tanken en een tussenstop te doen voordat ze doorvaren naar de BVI om te gaan charteren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten