donderdag 4 januari 2024

San Blas, San Jose (Costa Rica)

Terug in Shelter Bay Marina (SBM), en het is actie! We gaan komende dagen via 2 stops naar de San Blas Archipel, onderdeel van Panama met volledig gerund door de Guna-Indianen. We horen zeer wisselende zaken, velen vinden het hét meest mooie gebied ever, andere vinden het naar een paar tropische eilandjes meer van het zelfde, we gaan het ervaren. 

De klussenlijst is afgevinkt, en we kunnen losgooien. Al snel duikt er een appje op van de Walkabout onderweg vanuit San Blas, na 4 weken, naar SBM. Dianne regelt een rendez-vous in Linton Bay, hier moeten we onze oude Rocna (anker 30kg) afgeven dat ze verkocht heeft. De handel in ketting en ankers is vele malen groter dan ooit verwacht, er is volgens mij niemand die bij zijn 1e keuze is gebleven. Wij zijn blij met het nieuwe spul voorop!

Het is een prachtige zeiltocht en de aanloop is fraai, er liggen 2 riffen voor de baai dus het is weer goed uitkijken. Natuurlijk liggen er mastjes boven de waterlijn, die hebben allen een rif ontmoet .... We kunnen ankeren vlakbij de jachthaven en ook daar ligt de koper, netjes 400,= in de knip en het anker gaat van dinghy naar dinghy. 's Avonds pik ik Meriam & Paul op we hebben een gezellig weerzien met een uitwisseling van veel wetenswaardigheden. Morgen gaan wij vroeg weer door naar de San Blas, stevige tocht zo'n 60". We hebben stroom mee, moet dus mooi tochtje worden. Om 07.00 uur sharp gaan we anker op en sturen op de Ipad ipv plotter de baai uit tussen de riffen door en door de branding. Bijzondere ervaring, blij dat de motor weer lekker loopt. 

We hebben een prachtige zeildag en Dianne heeft een leuke plek uitgezocht om in de San Blas aan te komen en deze te gaan ontdekken. We krijgen rond de middag een appje van de Avalon dat de rosé koud ligt, wat the h....! We veranderen van plan, tochtje korten we in met zo'n 10' en gooien het anker uit bij de Avalon (kennissen vanuit Curacao). We borrelen weer gezellig. Zij gaan morgen met de watertaxi naar de wal, Panama City om dochter, vriend en kleinkind op te halen. Lef om de boot achter te laten, maar de chief van 3 eilanden is de oppasser!?

De volgende ochtend hebben we voor 0900 al 3 'Guna-bootjes' gehad met de verkoop van allerlei handcraft, vis en kreeft. Voor vandaag 2 Mola's en 1 vis! We stellen een budget om eea te beteugelen, meer, meer is het adagium wat men kent. Later gaan we naar het eiland voor een boodschap. We worden keurig op de dinghy plaats opgewacht, een man neemt ons mee naar supermarkt 1, dan naar 2, dan naar 3. Geen tijd om rond te kijken, geen tijd om een volleybal te slaan! Na onze bezoekjes en beperkte score worden we zeer vriendelijk bij de dinghy afgeleverd. Dag toerist!!!

We liggen onder de strip, al hoewel bijna... De volgende dag besluiten we verder te varen en krijgen van de Epoxy al een locatie door geappt. (de Belgen vanuit Curacao). Dat gaan we niet halen, we zullen eind vd week hen ergens ontmoeten. 

Van de Gans hoorde we dat we naar Cayas Holandeses moesten, hier heb je een zgn swimming pool een plek om tussen rif en eiland te ankeren. Liever doen wij het achter het rif en eiland, het hebben van 'open' zee achter je in plaats van een rif geeft een beter gevoel. We navigeren op Ipad, SonarCharts en de PC-met digitale kaarten Bauhaus. Op de kaart is het een drukte van jewelste, echter wij zien alleen een branding en eilandjes. Hier zien we een bekende boot uit NL; we zeggen de Geisha even gedag, voor hen hadden we een roerlager mee naar NL genomen. Het advies van Jan Karel is ga eten op dit eiland, het blijkt al gauw dat je er niet kunt wandelen (te klein) dus nemen we vanzelf de route naar het restaurant. Super plek, mooi schoon geharkt strand door de kinderen, we schommelen even in de zee en zien een bar, lekker met bladerdak, in het water. Maar ons restaurantje/cafe staat op palen boven het water, al binnenlopend genieten we van de sfeer.......tot ik in een gat stap van '3 meter diep' want de plank hadden ze nog niet gemaakt! ShitShit, de stomme eikels. een schaafplek van enkel tm knie.....en die knie werd al gauw 2 maal zo dik. Een dame riep ijs! tja dan komt men met 2 blikjes bier :(. Maar, ach hierdoor belanden we bij John, een Schot, en zijn vrouw Sandra, Zuid-Afrikaanse, aan tafel van SV Knot so Bad en hebben het zeer gezellig. Een toprestaurant voor de San Blas. Deze keer zaten we 'onverwacht' bij elkaar aan tafel, de volgende dag nodigden we ze uit voor de 'pizza' avond. Ook deze avond was zeer geslaagd, John nam zijn rode wijn mee :) Bij een dinertje drink hij nl. altijd graag een glaasje wijn.

Hier merken we dat de furler het begeeft en is er veel contact met de werf. Hoe kom je aan de spullen!? Marc de Vries van Breehorn neemt ze gewoon mee tijdens zijn vakantie naar Costa Rica, TOP!. 

We moeten nog een tochtje van zo'n 2-3 uur en dan komen we bij Narganá en hier zou de Epoxy ook liggen. We borrelen op de kant in 'het stadje'! We toeren met de elektrische motor naar de wal, een stevig eindje tegen de wind. Opvallend zijn alle toiletten aan de rand van het eiland. Kortom ons uitzicht was 'een en al toilethuisjes', zo ook de varkens die in een 'kooi' boven het water stonden. Het is een echt 'vrijgemaakt' dorpje, geen klederdracht, geen winkeltjes met mola's e.d. een school, voetbalveld. kroegje en een paar lokale restaurantjes. We nemen een biertje, gelukkig hebben ze hier de gettoblaster uitgevonden en die zet je altijd op VOL open. Muziek a la kermis, hard, schel en vervormd ...zo lach je, drink je je biertje.....

We wandelen lekker een rondje en gaan aan op de Zeerob een eigen maaltje eten. 

Gelukkig kunnen klusmaat Ivo en ik op de buik een aantal uren liggen boren om een schroefje wat dol was 'uit te boren', klote torx!!

We gaan de volgende avond wederom een biertje drinken, waarom eigenlijk vragen we ons af, wat een takke herrie!! Maar later vinden we een lokaal restaurantje en eten we een heerlijk maaltje. Vis, Kip, gebakken bananenschijfjes, puntje salade. Hier wordt niet gezwommen en daar balen we van dus vertrekken we richting SBM, onderweg doen we nog 2 eilanden aan (Green Island en Solardup). Het laatste is een idylisch eiland en we kunnen er heerlijk zwemmen. Hier wonen 2 gezinnen waarvan 1 dame er al haar hele leven woont (moeder, charmant van jaar of 40 met dochterje) , haar man. Maar ook haar medewerkster met man en dochter in een andere hut. We eten er een 'maaltijd' 1 vis in vieren.......helaas had ik de staart en Ivo de kop! Maar wel een starlink op het dak, hoe is dat te rijmen....
Het snorkelen is heerlijk en we ontmoeten een koppeltje mantra's, ze hebben een eigen territorium toevallig rond onze boot. 

Na 2 dagen vonden we het mooi geweest en hiewen we het anker richting Linton Bay, een mooie tocht! Er staat een stevige wapper, tegen de stroom :(, dus met steile golf. In Linton Bay worden we door een marinero geweldig opgevangen en mogen blijven liggen op een super plek, denken we.....  Verdomd, slaat toch die motor af na 10 minuten......dat had geen halfuurtje eerder moeten gebeuren. Ik probeert te starten, NOPE. Even een appje naar Angel, Yes I come today......om 2300 komen de 2 mannen, om 2330 drinken we een biertje en besluiten in SBM de dubbele extra filters er tussenuit te halen. Hij blijft lucht aanzuigen, dit na 3 weken prima te werken. Een torretje wat niet loopt is iets wat niet wenselijk is, en zoals ook hier de tegelwijsheid 'happy wife, happy life'. 

Later merken we in Linton Bay de swell, de verandering van het water bij tij-kentering en ook de stevige wind gericht op de haven. Een van onze nieuwe rubber veren gaat 'kets' door midden..... We genieten van de sfeer, wandelen een lekker stukje totdat mijn achilles weer van zich laat horen! Na een gezellige lunch op de haven gaan we aan boord voor nog een 'schokkerige' nacht en morgen een lekkere trip naar SBM. 

We speren naar SBM, mooie zeiltocht. Genieten, beter dan altijd maar voor de wind waggelen :). In SBM wacht de crew ons op en krijgen we onze oude plek, luxe! Hier gaan we ons klaarmaken voor de stedentrip met 'spare-parts' ; San Jose, hoofdstad van Costa Rica.

Nadat we er achter kwamen dat er 2 vliegvelden rond Panama City lagen was de trip begonnen, gelukkig was Benjamin onze taxichauffeur ruim op tijd met ons vertrokken..... We genieten van een wachtrij, mensen kijken en nadenken met welk doel doet men dit? Uiteindelijk zitten we op tijd in de lucht en is de rit naar San Jose ook maar een 'dik uurtje'. In San Jose, jawel een internationale luchthaven met dito controles, hier duurt het wat langer maar we staan toch na zo'n 5 kwartier met extra tas buiten. Taxi en hup naar de Selena.

De Selena heeft een goede vibe en ligt in een buurtje zo'n 10 minuten lopen van het centrum. De buurt grenst aan een wijk van de 'parken' en overheidsgebouwen. Afhankelijk van ons loopje gaan we door 3 parken of steken dwars binnen door. Het is een aparte kerst in San Jose, warm, nagenoeg geen kerstversiering overdag. Wel kermismuziek en iedere winkel heeft een extra personeelslid wat je mbv gettoblasters de winkel in probeert te lokken. 

Voor de kerstavond en 1e kerstdag heb ik de restaurantjes uitgezocht, gelukkig beide top! Dank hiervoor aan Google. We maken mbv onze Komoot app een 2-tal wandelingen door San Jose en tussendoor chillen we in de hotelkamer of in de lounge. Doordat San Jose op 1100 meter hoogte ligt is de temp heerlijk, overdag een T-shirt en 's avonds een vestje! Dit is wat we nodig hadden, huidcontact weer mogelijk :).

Serviceniveau Breehorn: Marc de Vries ging met familie naar Costa Rica op vakantie en neemt de spare parts voor ons mee. We ontmoeten hem in zijn hotel, iedereen natuurlijk zeer vroeg op en al in het zwembad. We drinken een koffie en zijn superblij met deze support. 

In San Jose plannen we een food-tour en gaan met gids door de stad, ondertussen worden we iets wijzer en zien we de struggle van 'monumentale' panden en een kleine economie. De rondgang door locale markten/bazaar achtig leidt ons naar een tentje waar men al zo'n 50 jaar ijs verkoopt in 1 smaak, altijd de zelfde! We begrijpen dit, lekker. We komen aan het einde van de tour uit in een dubbel klassiek huis waar een aantal koks een lokaal 4 gangen diner met lokale bieren/sangria maken. Super lekker en gezellig. We zitten aan de dis met 3 vriendinnen mid 30-40 die van vakantie naar vakantie werken en een net getrouwd koppel. Zij gaan de wereld verkennen, kunnen overal werken en kijken wel hoe het gaat lopen. Ze zijn beide docent muziek/drama .

Terug naar Panama, spareparts verdeeld over de tassen. Op de rug zo'n 21 kg en kijken hoe we door de controles komen. Maar inchecken was het grootste issue, we mochten NIET mee, we hadden geen doorreis ticket. M.a.w. geen vertrekbewijs uit Panama. De haven maakten een prachtig document 'in transit' met paspoorten e.d., niet goed! Uiteindelijk vinden we een bustocht van Bocas naar Limon (Costa Rica) voor 28pp, 2 tickets geboekt. Helaas stonden deze daarna op pending, met de Revolut app laten zien dat het er bij ons af was geschreven en we mochten door. 

Hierna was het prima, heftig zo'n pakketje op de rug. Velen lange, lange wachtrijen....gelukkig liep het langzaam door en zijn mijn kleine rugspieren weer getraind. Maar alle controles liepen gesmeerd,  uiteindelijk maar 1 maal een 'kijk' controle. Op Panama City stond onze Benjamin, taxi, al op ons te wachten. Thuiskomen in SBM, again. 

De week start direct met dagzeggen van de Avalon, in 2028 is afgesproken met kerst Terschelling... zal druk worden. Gezellig stel, we gaan ze missen. Hij moet nog iets meer Koopmans believer worden, daar gaan we aan werken. De Knot So Bad nodigt ons uit voor een borrel en we zitten op de catamaran met ook 4 Noren, 2 vanuit Kaapstad onderweg met een 50" Leopard, en de gasten vanaf de Poolcircel?! Kan het verder uit elkaar vroeg ik me af. Het was gezellig, maar we waren ook blij weer even op ons eiland Zeerob te zijn! Al dat socializen is niet niks.

We toeren vaker dan normaal naar Colon om Ivo in het hospitaal met malaria te bezoeken en te zorgen voor allerlei 1e levensbehoefte (denken wij in NL).  Maar dan is er oud en nieuw, champagne in de koelkast maar ik, Robert, krijg van dag op dag koorts 38,5 en snot verkouden.....na 3 dagen weer 't mannetje en gaat Dianne onderuit, ook Koorts en... Duidelijk een suffe, saai oud en nieuw! Ik om 2000 te kooi, Dianne om 2300 achter de boxer.

Gisteren appte ik Albert Marseille, echte vrienden komen gewoon.... Ja, dan zit je ineens met Marja, Bart, Jesse en Stern in de kuip aan de koffie en te lunchen. Zeer gezellig, even met de cruiseboot omgevaren naar Colon. Die 2.600 andere gasten moesten zich maar aanpassen, Bart kennende ;)

Vertrek: Jamaica is het doel, een stukje zeilen noord/noord/oost. De wind is redelijk, verwacht 4-6 bft met een stroom van oost naar west van gemiddeld zo'n 1,5 knoop. Stevig aan de winds rak zou je normaal zeggen, maar wellicht zijn we watjes geworden. Maar we hebben er zin in. De Zeerob is er gebouwd voor: water ballast en de 'speciale bankjes'. 

Voorraad op peil, diesel, water afgetopt, maaltjes gekookt. Rigging inspectie, nu gewoon nog gaan!.

San Blas

Onze gids


Maar Niet voor ons ;)

happy man

rechts het restaurantje

John, Sandra van de Knot so Bad

brug naar 2e eiland met totaal andere sfeer

ook handig

super lekker lokaal gegeten

mola handel

wat een keuze, 20,= per stuk

Epoxy aan de onderhandeling, werd niks :)

zeilen als voortstuwing


Ivo & Edith van de Epoxy, 'we houden meer van dieren dan van mensen'






San Jose Costa Rica

Breehorn bv, Marc met de spareparts 29 kg



heerlijke pompoen (kerstdiner)

mooie salade (kerstdiner)

San Jose, 5 uur lange parade

mooie dame rob?

uit Friesland 


Foodtoor starter

locaal, familie bedrijf



Kerstavond

Theater

Kathedraal

tafeltje 1e Kerstdag

Kerstavond

fotoshoot

trappenhuis restaurant, wij zaten 1 hoog


al 50 jaar hetzelfde ijsje

cocktails




Geert & Judith van de Avalone


klussen, furler boutje wilde niet los. uiteindelijk eruit geslepen met de fein

boosdoener, VdP had hem ook moeten laten vervangen


verser kan het niet! wat een mooie kleur





Even in Colon een handtekening legaliseren, met vingerafdruk!!

onze kakkerlakken krat




















































donderdag 7 december 2023

SBM - Panamakanaal - Panama City

Deze 2 weken Shelter Bay Marina zijn er een paar van 'klussen', het is niet altijd feest aan boord van de Zeerob. De heerlijke 2 weken met Annick en Mente laten ook achterstanden zien, dit ondanks dat Mente en Annick op veel fronten met 'maintenance' hebben geholpen. 


Breehornzeilers.nl
We zijn de eerste 15 jaar van het clubblad aan het digitaliseren! Jurgen heeft ze gescand en ik ben ze aan het indexeren. Dus met 2 schermen alle uitgaven doorbladeren, belangrijk is om uit de artikelen de content te halen. Hierdoor worden de oude bladen hopelijk weer waardevol. Leuk om ook te lezen waar namen vandaan komen, creativiteit alom. 

De vergaderingen in Zoom gaan super, heerlijk efficient en ook vaak gezellig. Voor enkele is het even wennen, maar hierdoor is een rol als voorzitter goed uitvoerbaar.  Het webinar mbt staand want en lithium waren zeer goed, kundig. Helaas was mijn taakje het opnemen van de voordrachten, en dit mislukte. Hierna heb ik Hans & Pieter bereid gevonden om nog een sessie te houden, nu via Google.Meet en opnames gelukt!

OCC
De vlaggetjes van het OCC membership zijn van matige kwaliteit, in de haven ligt de voorzitter Simon. Deze zal toch wel een vlaggetje hebben, het vragen hierna leidt tot een zgn. OCC-gathering. Een OCC-gathering houdt in, dat -in dit geval wij- alle OCC member aanwezig in de haven hosten. Men komt met 8 personen en neemt allemaal eigen spullen mee (glas/drank/hapjes), maar bij het weggaan neemt men ook het afval mee! Bijzonder om mee te maken. Zeker gezellig, maar ook vermoeiend door het hoge nivo van engels (allemaal native speakers US/VK). Na afloop melden we ons bij Simon & Sally aan op de Shimshal II als linehandler naar de Pacific. Zij vinden het geweldig, moesten anders linehandlers inhuren, en wij ook!

SBM
Je komt als totaal vreemde in zo'n haven en na 2 weken ken je de gebruiken. Zo worden we in de SBM -app groep geplaatst. Allerlei zaken komen voorbij, informatie vergaren, verkoop van zaken, hulp en ook hoe laat er een borrel of BBQ is. Mooi is ook dat je een pdf ontvangt met alle informatie die je je maar kunt voorstellen. Waarschijnlijk zijn in jaren alle vragen en de bijbehorende antwoorden in een documentje gezet. 

Samen maken we nog een paar leuke uitstapjes naar het het sluiscomplex, hier waren we de enige 2 gasten :). We bezoeken het Lorenzo ford en genieten van de ritjes naar Colon met de haven-bus en Ranger. We worden daar afgezet waar we willen, de Rey of de Fermarina. 

Ook wachten we.....We bestellen even een paar zaken tbv onderhoud bij Westmarine, denken dat het er bijna overnight is! Helaas, ondanks het "Ship in Transit" fenomeen .....douane gooit er fors wat centen bovenop en we wachten.......rapelleren en wachten.......

Ja zelfs dan moet je de gedachten verzetten, we willen nl. verder!

Ook alle opgedane kennissen verlaten de haven, de Gans met Jan Karel en Sheila gaat met kinderen en aanhang door het kanaal. Sheila blijkt een goede jeugdvriendin van mijn nichtje Babice te zijn, kleine wereld. Ook onze Duitse kennisjes "Ina & David" gaan terug naar de San Blas, hier gaan ze 3 maanden charteren tbv de scheepskas. Dagelijks 2-3 gasten die ze rondvaren en verzorgen. 

Maar gisteren kwam Chris van de Zephyr, hij bracht een kilo of 7 aan pilots en kaarten. Mooi om te zien dat pilots op deze manier een 2e of 3e leven krijgen.  

Linehandler op de Shimshall II
Na onze aanmelding voor deze job, Annick & Mente kennen het kanaal op hun duimpje na 2 passages, is er een intenser contact met de Shimshal II. We gaan op afternoon-thee bezoek, we bekijken het schip een Sweden DS 47. Na de bouw is het schip nooit meer terug geweest en zwerft met S&S over de wereld, ze laten het telkens voor 3-9 maanden ergens liggen en varen zo de aardbol rond. Terug gaan met de boot zullen ze nooit doen, daar ze dan WEER de btw moeten betalen (2 keer dus).  Door ons aanbod kwam Simon ook ineens een stapel pilots brengen van de oostkust van Amerika, handig!!

Op maandag 27 november is de tocht door het Panamakanaal van SV Shimshal II van Simon en Sally (OCC commodore) gepland en wij zijn 2 van de 4 verplichte linehandlers. 

Zondagmiddag brengt de agent de lijnen, 6 extra grote stootwillen en horen we dat we maandag om 14.00 uur bij ‘de flats’ moeten zijn. Dat betekent dat we een nacht overnachten op het Gatunmeer en het een 2 daagse tocht wordt.

Shit!! ‘s Avonds om 18.00 horen we ineens dat we ons ‘s ochtends om 05.00 uur op die plek moeten melden. Ik bak snel nog een cake en we pakken nog wat slaap voordat om 03.00 uur de wekker gaat. 

Rond 04.00 uur vertrekken we met veel wind uit de haven. Alex, de ingehuurde linehandler sliep al aan boord.  

Bij de ‘flats’ (ankerplek) wachten we, ruim 1 uur, totdat er een pilotboot op ons afkomt en 2 mannen afzet: onze advisor is in opleiding en zijn ‘mentor’ komt ook mee. We zijn totaal met 7 man, volle bak.

De mentor laat nog een keer goed weten wat z’n positie is! Wil het menu van de dag weten, helaas start Sally de heerlijke belegde sandwiches te beschrijven. Al snel bleek dat als hij niet op tijd zijn warme hap krijgt, hij not amused is. Sandwiches zijn snacks, no food!’. Hij was niet de gezelligste🤨. Sfeer is even zeer gespannen.

We zijn het enige plezierjacht dat vandaag gaat. Het is hier echt laagseizoen nu. Je kunt kiezen wanneer je door het kanaal wilt. In december/januari schijnt de drukte en daarmee de prijzen flink op te lopen.

We hebben YouTube filmpjes gekeken ter voorbereiding. Meestal worden vanaf de kant ‘aapjes’ gegooid: een verzwaard balletje aan een dunne lijn. Die moet je aan jouw lijn met lus knopen en vervolgens haalt de linehandler op de kant de lijn op en vice versa. De eerste 4 sluizen liggen we echter tegen de sleepboot aan van het vrachtschip waarmee we opvaren. Gelukkig mogen we de laatste 2 sluizen wel aan de bak met de aapjes. Het is vooral “ de kunst voor de schipper om de boot, met de wind op de kont, langzaam te laten varen naar het volgende bassin”, zodat de linehandlers op de kant de boot kunnen bij houden. En de linehandlers aan boord , wij dus, moeten de lange lijnen in een razend tempo binnenhalen.

Panamakanaal:

De historie is fraai! Eerst door Nicaragua, helaas te veel vulkanische uitbarstingen, toen een spoorlijn door Panama, van Panama City naar Portobelo. Hierna beginnen de Fransen te bouwen, helaas de 5.000 doden door de malariamug waren reden om het op te geven. Dan komen de Amerikanen die de klus uiteindelijk klaren. Zo'n 10 jaar geleden ging het eigendom & beheer over van de VS naar Panama. 

Via 3 sluizen gaan we 27 meter omhoog. Het vrachtschip wordt op de kant met elektrische treintjes, of beter locomotieven, voortgetrokken naar het volgende bassin. Het geeft een enorm watergeweld als de sluis volloopt. 

Het kanaal is uitgegraven in de jungle. Om ons heen dus veel groen en we zien 2 x een kaaiman zwemmen! Zie ook een foto, de donkere plek in het water 😉.

Onderweg wordt door de advisor flink gecommuniceerd op de marifoon. Het plan voor ons verandert regelmatig. We moeten een tijd wachten aan een mooring, maar als we net liggen toch weer vol gas door. De hele weg moesten we > 7 knopen varen. De mannen willen duidelijk niet langer aan boord zijn dan nodig. Aan het eind van het kanaal gaan we weer via 3  sluizen naar beneden, nu voor publiek. Voor het overvolle terras van het museum zijn we een mooie attractie. Er wordt volop gezwaaid en we krijgen achteraf zelfs foto’s en filmpjes van de sluis webcam via Facebook.

De linehandler wordt met de lijnen en stootwillen vlak na de sluis opgehaald en een stukje verder worden ook de ‘advisors’ door een pilot van boord gehaald.

Wat een rust! Gaaf om er doorheen te zijn. Het kanaal dat Noord en Zuid Amerika scheidt. Al rond 1900 gegraven!

Wij varen op ons gemak verder met een grote bocht over de Pacific. Het voelt als ander water: 4,5 meter verval en stroming….  Om 17.00 uur liggen we voor anker in de baai met zicht op Panama city. We blijven nog  lekker een nachtje logeren op de Shimshal II om na te genieten van deze ‘experience’.

Reizen, Vakantie & Stedentrips

Zo'n reis is heerlijk, maar:

-je moet alleen wennen aan dat doelen wijzigen

-bestemmingen niet gehaald kunnen worden

-je veel eerder dan gepland ergens weg moet

-je aardige kennissen weer vaarwel zegt

-er altijd iets kapot gaat 

-je geen 24/7 leveringen hebt van spullen, creativiteit is de basis

-je soms behoefte aan vakantie hebt

-een stedentrip een heerlijke vakantie is, in AC ruimtes leven

-zonder doel geen richting

Vandaar dat we toen Annick en Mente er waren, we echt vakantie hadden/namen. Gewoon leuk met elkaar optrekken en dingen die moeten, laten liggen. Heerlijk zo'n break in onze reis. 

Panama-City

Met de Zeerob willen we altijd graag in de hoofdstad liggen, dan verkennen we de stad en komen in ons huisje terug om te cocoonen. Helaas, nu vanuit de ShimShal II worden we met de dinghy afgezet op een steiger en lopen naar een mooi ophaalpunt en appen de Uber! Hierna gaan we naar Selina een beursgenoteerde hostelketen, een dynamische atmosfeer in heerlijk industrieel ingericht 'hotel/hostel'. 

We gaan eerst een dagje op jacht naar 'adresjes', ritsen voor de zeilmaker, DJI beugel, hoofdlampjes, korte broek e.d. We scoren top, en genieten van het wandelen in een Mall. Dan te weten dat de wereld meer elektriciteit besteed aan het koelen dan aan het verwarmen..... Ook in onze haven liggen zo'n 80% van de schepen aan zware walkabels, dit is om de AC te voeden. Deze vragen zo'n 32Ah, dus 2 maal zo'n dikke wal kabel als die van ons 16Ah, en vaak 2! Het blijkt ook normaal dat je de AC aan hebt als je er niet bent.

We genieten van de oude stad, we gaan een ochtend met een gids mee en hebben een Panamese chocolade proeverij, we horen over en dragen de Panamese hoed (van Colombiaanse afkomst), mooi ook om te horen van gidsen hoe de stakingen tot een positief resultaat voor de bevolking hebben geleid. Strijdbare jeugd! 

's Avonds genieten we van de Salsa avond en kijken onze ogen uit naar de zeer snelle en fraaie dansen, het wordt laat...........

Up & running houden van ons mobile - home

Tegenslag kennen we niet op een boot, we hebben 'issues'! Klagen dat er weer iets het niet doet, kapot gaat, verroest is, vastgeroest zit, afbreekt, niet te krijgen is. Nooit zullen we als cruisers toegeven aan deze vorm van 'negativisme'. 

In Panama:

-onze dieseltank was vervuild door bacteriën, gelukkig veel van geleerd en alles op voorraad wat nodig was om eea te herstellen. De diesel laten polishen door onze engineer Angel. 

-de wasmachine gaat als een gek te keer bij 'water' wegpompen, 2 maal de wasmachine eruit, alles demonteren. Met Columbiaanse wasmachine monteur aan het appen, collega zeilers in de app....uit eindelijk was het eenvoudig: draai nooit een wasmachine op 50Hz. (220V in Panama heeft 50Hz ipv het Europese 60Hz)

-de diepvries bleek ontdooid te zijn bij terugkomst, SHIT, we hadden zo'n mooie voorraad voor onze tocht door San Blas. Schoonmaken, afval snel weg, wat een lucht, grrrr. Gelukkig vonden we het snel, we hadden een kabel los getrokken toen het rekje vast gevroren zat aan een ventilator en we bij het openen het stekkertje los trokken.

-220-110, je kunt hier dus NIETS kopen op 220V. Dus als je iets koopt blijkt het op 110V en de adapter op 15V, hier kunnen we dus niets mee, jammer. Maar na lang zoeken en informeren vonden we een omvormer van 110=>220 en 220=>110. Gelukkig, ons in Panama aangeschafte iPhone opladerstandaard werkt nu. Mooi plekje gevonden zodat het niet in de wegstaat zo'n 'omvormer (1,5 kg koper).

-roest, waarom gaan  onze tafelpoot roesten, waarom gaan boutjes op schanieren roesten. Waarom gebruik ik een NIET RVS moertje. Afgelopen dagen diverse schanieren gedemonteerd, schoongemaakt. Ingevet en indien nodig ringen en moeren vervangen, het ziet er weer fraai uit. 

-schimmel, deze hoge vochtigheid en zon is killing voor ons canvas. Alles gaat naar de 'pietjes', naden gaan los door de zon, maar in de canvas komt schimmel. Afgelopen week heb ik 3 keer de bimimi met 'schimmelwerende' spullen schoongemaakt. Het is beter maar nog altijd matig. Gelukkig heb ik met Marco Muuring, Canvas Sneek de afspraak dat hij in februari een nieuwe voor ons maakt. :)

-lakken van de helmstok, eindelijk een dagje gevonden! Klinkt raar maar met een 2-componenten lak neem je toch de hele boot in beslag. Het is 30 graden, screens tegen de zon. De helmstok goed geschuurd en hierna 2 maal in de DD lak. Gelukkig had ik nog een bus je harder, de harder bij de lak was na een halfjaar ongebruikt 100% opgedroogd. Mijn reserve busje harder had ik in de huishoudfolie (plastic) gewikkeld om niet te laten lekken tijdens de vliegreis :).

-reserve schroef voor onze Torqeedo, deze bestel ik bij Westmarine. Gelukkig kwam hij <4 dagen, maar verkeerde type. En ja hoor ze hebben maar 1 type in de verkoop. Het is een iets kleinere diameter das en de breekpen (als hij het ooit doet), is kleiner. Een uurtje of wat boren, vijlen maakt hem 'passend'. We zullen hem de eerste keer wel gebruiken met de roeispanen standby. 

-opbouw in de was, gelukkig was het in de ochtend bewolkt en ZONDER regen, vandaag dus mooi momentje om de opbouw even in de was te zetten. Onderhoud is behoud. 

Tja, gelukkig vind ik het uitvoeren van kleine reparaties geen probleem. Lastig is wel dat hier niets te krijgen is, nu zoek ik gewoon 32 boutjes M4 40mm. Hebben ze gewoon niet :(.


hoe zo warm?!

Selina, een geweldige ervaring

Skyline, 80% bewoond door de joodse gemeenschap


heerlijke wijnbar!

Na de Salsa avond, even nog een Corona op de Rooftop

View vanaf Rooftop Selina

tasting Panama chocolate

laag water aan in Pacific

Panama City, oude stad

rode straat is safe ?!

De historie van Panama is safer dan Uruguay

vanaf de oude stad een doorkijkje

Panama City, Oude stad

Panama City

even 2 keer in de DD-lak

110 V vise vera 220 V



even een CC call

Panama City

Panama City

Panama City

biertje kost in deze Cantina 1 dollar

heerlijk eigengemaakte vruchtensappen

dé Panama hoet

Kuna dame, mola aan het maken

dit was toch lekker!

BBQ op SBM

swimmingpool SBM