maandag 14 november 2022

Portimão, Vilamoura, Ilha da Culatra, Olhao

Naar de Jachthaven van Portimão

Na een paar avondjes voor anker, is ook weer heerlijk aan een steiger. Het is makkelijker om van boord te gaan, we krijgen een mooie plek en verkennen het dorp . Nou dat zat bij Dianne anders in de herinnering. Helaas blijkt het hele oude centrum zeer matig te zijn qua schoonheid e.d.

We hadden nog een actiepunt; een kappertje pakken. We besluiten samen te gaan. Doch samen blijkt alleen als we bij een kapperszaakje genderneutraal de drempel over gaan en binnen staan. Ik ga lekker in de toegewezen stoel zitten en Dianne verdwijnt weer de stad in. Na een heerlijke knipbeurt krijg ik als dank een hoofdwasbeurt, tik maar 10, = af. Lekker weer kort koppie!

We gaan terug naar de boot en Dianne bereidt het etentje voor met Paul en Meriam, van de Walkabout. Hen kennen we van de vertrekkersdag en de fermenteercursus; Dianne appt regelmatig met Meriam. Ze varen een Ovni 34, hebben bij de werf een refit van kiel en roer laten doen en zijn voor hun gevoel nog niet op ‘reis’, 4-5 jaar is het plan.


Het weerzien met de Walkabout is gezellig, morgen vertrekken ze naar Rabat, Marokko. Er is goede wind en de swell belooft <2 meter te zijn (bij meer swell een negatief advies om de haven binnen te varen).

 

Wij krijgen een tip van de Verleiding “met de dinghy naar Silves”, leuk plan! Gaan we doen en wel elektrisch. De afspraak die we maken is “met stroom mee en als de accu op 50% is omdraaien”! Mooi niet… Silves is te ver, maar toch mazzel, we halen de 2e brug maar ‘net’, We besluiten om te draaien, we hadden een een geweldig mooi restaurant aan het water gezien. We hebben topbediening en besluiten er een diner van te maken met lekker glas wijn. Vanavond nemen we stokbrood met kaas, ook lekker.

 

De werven in Portimão zijn voor mij smullen, alles wordt er gemaakt en gerepareerd. Geweldig om er even met de dinghy te landen en je voor te stellen hoe wij straks ergens op de wal staan en aan bv. het onderwaterschip aan het klussen zijn.

 

We vertrekken uit Portimão met een mooi lopend windje. We varen even langs de Breehorn Aegir, kletsen wat en hijsen Code Zero en grootzeil. Maar al gauw blijkt dat het doel Ilha da Culatra niet gehaald gaat worden met onze snelheid. Dianne stuurt op Vilamoura. Een jachthaven & nieuwe stad die rondom resorts, golfbanen gebouwd is. Geprezen in Navily (anker/jachthaven app) zijn de gastvrije receptie en het havenpersoneel. We liggen aan een zeilerspontoon met diverse Nederlanders die er overwinteren. We voelen ons te gast van een groot horeca-plein, rondom de haven is het nl. 100% horeca. We verkennen al hardlopend de natuur rondom de ‘stad’, een geweldig mooi stukje wildernis. Grappig dat als we met e-routes lopen ik altijd verbaasd ben over de zandpaadjes die de app voor ons kiest.

 video interview VdP

Het vertrek vanuit Vilamoura is mooi, geweldige lucht met dito wind, 15-20’. We moeten aan de wind wat direct een geweldig gevoel geeft, we zeilen weer. Zolang ruime en voor de windse koersen is toch van een ander kaliber. Na zo’n 3 uur is er ineens een hard geklapper, boven in de mast! De Code Zero is een deel uitgerold. Dianne en ik zijn direct in actie modus. Handschoenen aan en ieder snel op zijn of haar positie, we hebben het zeil snel beneden en ruimen het op. Stress, nee we hadden de situatie goed onder controle.

 

Video van Vilamoura naar Ilha da Culatra 

Om 15.00 precies zijn we bij de ingang van Ilha de Culatra, Teamscall DG (vorig jaar ook al bij Cape du Seine) wordt afgebroken en we tikken bij binnenkomst 9,5’ aan. Mooi dat we zo op tijd zijn, stevige vloedstroom mee naar binnen. We spraken later de Equinox en zij voeren met 1,5’ naar binnen. Bij de Equinox hebben we een zeer gezellige borrel op het achterdek. Ik kan nog een slang ruilen van 2,5 meter zodat ik het project ‘watermaker’ kan afmaken.

 

Het anker valt in 6 meter diep water, rust! Het gebied Ilha de Culatra is een soort   waddengebied met veel ondieptes en droogvallende platen waar de vissers op dat moment zijn om naar kokkels te vissen. We lezen dat het in de jaren 70 aangelegd is, vergelijkbaar met de Markerwadden.

 

We wandelen en rennen heerlijk op Ilha da Culatra en genieten van de eenvoud en wad-achtige cultuur. De vissers, watertaxi’s varen altijd hard tussen de vaste wal en het eiland. Wij besluiten na een werkdagje ook naar het stadje Olhão te varen. We zetten de 15 pk achter op de rib en gaan vol gas in plané naar de stad, bij aankomst maar ook bij terugkomst zijn we stram. Het gaat hard!. Na overleg met de havenmeester leggen we aan op de slipway, tikken paar euro/uur af en sjouwen door deze stad. Wow wat mooi en geweldige sfeer.

Ook hier de ‘Chinezen met hun warenhuis’, het lijkt wel Alibaba, alles wat je denkt te kunnen kopen hebben ze. Goed en netjes gesorteerd, Action zou er jaloers op zijn.

 

Streetart Olhã0

 

Bij terugkomst maken we de boot voor ’t donker klaar om morgen naar de volgende plaats te gaan “Ayamonte” Spanje!!

 

Beoordeling van de reis tot nu toe:

5 sterren op een schaal van 5+





 mooie zonsondergang voor anker vanaf Equinox, de Zeerob

lunch in 't zand aan de kust

biertje in 't zand

aan de borrel bij de Equinox, blik op de Zeerob

lekker!

fraaie tekening, met knipoog

de trend?!

De werf Portimão




steenfabrieken verdwenen, dorpen verschenen en de ooievaar bleef

keerpunt op weg naar Silvis

mooie zeildag

Culatra




Culatra & creatief met plastic

Culatra, geen wegen

Culatra, geen auto's

Culatra, vissers



Culatra, de super

Culatra,brood bestelling




Marjolein & Boudewijn, Equinox



zuidkust Culatra

Ilha do Farol

Ilha do Farol


Ilha do Farol


eb bij Ilha do Farol


rondje rennen




Olhão

Olhão

Olhão

Olhão

Olhão



maandag 7 november 2022

Sines-Lagos-Portimao

 

1 november

We gaan, wind draait naar Noord. We hebben zo’n 60’ voor de boeg en willen niet met donker aankomen. Kortom, gas erop! We zijn ook nu weer “Orca proof”, alleen het zand hebben we niet in de kuip.

 

Gelukkig komt er later op de dag meer wind en lopen we zo’n 5 + knopen, we wisselen wat met de zeilen uiteindelijk kiezen we voor maximaal tuig. Grootzeil wordt uitgezet en met bulletalie, Walder en schoot strak gezet, we hebben veel swell waardoor het gewicht van de giek veel massatraagheid kent.

Samen zetten Dianne en ik de boom in de genua, een klus die heerlijk is om samen te doen. Hierna stuiven we zuidwaarts. Doordat het rond 1800 donker is en we op tijd in de ankerplek willen zijn houden we vol tuig, het gaat helaas niet zo waaien als voorspeld. Rond 1700 gaat de tor aan, we naderen ‘het einde van de wereld’= Cabo de São Vincente. Hier valt de wind weg en moeten we nog een klein uurtje varen, normaal zou je hier kaap-effect hebben wat inhoudt dat er zo’n 10 knopen extra geblazen wordt vanuit de kust. Een mooie rustige baai met super goede ankergrond.

Sagres, wat een schitterende baai. In de ochtend zien we de Nendaz (van Diannes Navily-vriendin Felicity) en de Equinox ook in deze baai liggen en schieten mooie plaatjes van elkaar, leuk!

 

12.00 Ankerop naar Lagos

Shit, de Equinox vaart al achter ons langs met vol tuig. We hebben van Lagos Marina gehoord dat we mogen komen en krijgen ook een instructie van hoe eea werkt. Dianne en ik gaan snel ankerop en ‘kruipen’ richting Lagos, genieten van de heerlijke zon en de 2 Bft. Zelf het zetten van de Code Zero helpt maar een uurtje, hierna zetten we de motor erbij, geen wind. Uiteindelijk kregen we na circa of 15.00 uur landwind, en toeren lekker naar Lagos.

Vanuit ver zien we de bekende grotten en het bijbehorende toerisme, we gaan aan het tank-ponton en ketsen er even 300 liter in! Nu is het nog betaalbaar ;).  Bijzonder dat het hebben van een volle tank, waar je echt diep voor in de buidel moet tasten, zo’n goed gevoel geeft.

Nostra-crew, in de verte komen onze Anders & Carina aangewandeld. Een warm welkom en ze varen met ons naar de haven en leggen netjes in de box aan en meren zelfs af. Top.

Hierna start de ‘Swedish-Marathon’.

 

Swedisch-Marathon’.

Lagos leren we echt kennen, na een rondgang door de oude stad, op zoek naar een Vodafone-sim, sjouwen we heerlijk rond en genieten van de drukte. Al is het einde seizoen, er is veel volk op de been en de legio ‘souvenirskramen’ & verkoopstands van daytrips laten zien dat men wel wat gewend is. Samen lopen we een hike vanuit de app “walkbox”, prachtige tocht langs de kust en later door een stukje ‘luxe’ Lagos. Goed om te zien dat men het toerisme in banen wil leiden. Hele stukken natuur zijn afgezet en ervoor in de plaats zijn o.b.v. steigerplanken vele kilometers pad aangelegd. Dit zal de natuur goed doen. Naast de diverse run’s heb ik de weg gevonden naar de jacht chandler, een zeer goed gesorteerde zaak die veel heeft maar waar je ook mag zoeken en je ‘probleem’ in elkaar mag zetten. Ik heb zo’n 6 weken om de watermaker aan te sluiten, naast het aanbrengen van de slangen is het zoeken en kopen van de juiste koppelingen ook een dingetje. Maar ik heb het nu al voor elkaar: afvoer waste-water, aanvoer zout-water, aanvoer drinkwater naar tank. Nu nog even de watermaker op het druksysteem monteren, een klus voor morgen. Hierna gaan we richting de elektra, van ‘meterkast’ naar watermaker. Soms is het k…werk, je kunt er net niet bij. Maar toch mooi klusje.

 

Vanaf 1630 is het Swedish-Lagos-Time, we starten met zijn vieren en na 3 dagen zijn we met zijn 8e! We ontmoeten ‘Lennart & Marianne’, ‘Gissela&Mat’, allen zeilers. L&M laten hun boot op de kant in Lagos liggen en gaan naar Zweden om de komende maanden te skiën. G&M zijn even op bezoek, zij zijn in Le Havre omgedraaid en hebben de reis afgebroken. Gissela gaat weer aan het werk; ze was nog niet toe aan dit leven.

Tja, we lachen veel, eten samen bij een Japanner, Italiaan, op de Zeerob en in een restaurant in de jachthaven. Borrelen en eten, het lijkt wel of dit de basis is van het vertrekkersleven. We hebben een geweldige tijd. Toch zijn we blij om te vertrekken, we boeken 1 dag bij en hierna gaan we richting Portimão om de Walkabout te ontmoeten.

 

Voor anker aan de Praia dos Caneiros

Detoxen van alle sociale gezelligheid, we worden wakker onder een strakblauwe hemel. Na een duik in 19.2 graden water, hier verblijven we zo’n kleine 20 minuten in, zijn we wakker. Ik zit nog wel een uurtje met fleece in de zon, ben bijna onderkoeld ;). Ontbijtje in de kuip en genieten!! De boot draait alle kanten op, er is zuidenwind en de stroom keert ons lekker, maar volgens ons liggen we prima. De baai kent zo’n 18 andere ankeraars en gedurende dag vertrekken er schepen en komen erbij.

Na de werkochtend vertrekken we rond 15.00 met de dinghy naar Ferragudo, een ontzettend mooi stadje. We sjouwen door alle mooie straatjes totdat we bij het hoogste punt van de berg/drop zijn op jawel, zowaar het kerkplein. Hier schieten we wat mooie plaatjes en lopen langs de vissers naar de rubberboot.

Youtube: Visserskade Ferragudo

Bah, daar vertrekt een cruiseboot. Pilot is net weg en de sleper aan de achtersteven. We besluiten toch te gaan varen want de schemer valt al in. We trekken mooi samen op en komen, door dat we even bleven kletsen bij een andere Nederlandse ankeraar, in een bui aan boord.

Youtube: tegelwerk Ferragudo 

Walkabout

Morgen dinertje op de Zeerob, zij nemen een lekkere bietensalade mee 

 

doorkijkje naar Portimão

om 1730 gooit de Vasco da Gamma los

bijzonder beeld in deze kerk van Ferraguda

my lady

we liggen tegen deze kade in deze doodlopende arm van de rivier

het fort ter verdediging van Ferragudo

tja, een mooi plaatje



Nostra & Zeerob met 1 mtr pizza

Aanloop van Lagos




Equinox in Sagres

'het einde van de wereld' Cabo de São Vincente

Sagres, Zeerob, Nendaz-Felicity, Equinox

just me



Gissela, Marjan, Max, Carina, Dianne, Anders

Beoordeling van de reis tot nu toe:

5 sterren op een schaal van 5



maandag 31 oktober 2022

Troja, Sines

DAG Cascais & Lissabon!

We gaan, we zijn er ‘klaar mee’. Soms ben je ineens toe aan ‘verder’ gaan. Wat dat is, is moeilijk te duiden. Genoeg gewandeld in deze omgeving …. We zijn aan het ‘hospitaliseren’? Durven we niet meer (alles kijkt je aan als je lang aan de wal bent en iedereen elkaar ‘bang maakt’ voor wind en golven), maar willen we wel! De swell valt mee na een paar dagen flinke golven en volgens Predictwind zou er wind staan.

Dianne aan het woord

Helaas is er weinig wind en na een paar uur strijken we weer en gaat het ‘ijzeren zeil omhoog’, de kapen zijn fraai en het is goed om weer te varen. De aanloop van Troja hebben we vanaf Parque Natural da Arrabida bekeken. Maar als je deze delta aanloopt blijken we al gauw 2 knopen stroom tegen te hebben. Dianne vaart naar binnen, dat duurt zo’n 2 uur en we hebben veel druk op het roer. Maar de pilot komt met een noodgang ons voorbij om een zeeschip op te halen en zwaait vriendelijk zo ook de mannen van de TUG, sleepboot.

 

We gaan de baai in en varen zo’n 4 mijl naar het zuiden naast de aanlegplaats voor de veerponten, de een in fel groen….lijkt duurzaam, de andere vol met coca-cola reclame. Duidelijk dat het hier in het hoogseizoen het druk is.  We liggen snel voor anker en achter ons komt het Zeeschip liggen en we draaien mooi gelijk op mee als de stroom kenterend. Dan blijkt groot of klein er niet toe te doen.  

 

Troja

We genieten tot laat van de stilte en de lichten op de horizon, naast ons zijn 2 villa’s o.i.d. verlicht, verder is het stil!

’s Ochtens worden we verwend met windstilte en zon, rond de middag gaan we met de rubberboot naar de kant. We leggen de rubberboot met een lijn om een paal, je weet maar nooit. Ook hier heb je zo’n 3-4 meter verval. We hebben de rugzak mee, wandelschoenen aan! Zo’n natuurgebied wil je natuurlijk ontdekken, dan doen we. We lopen via het strand naar de weg en zoeken een bospad, helaas komt dat op een parkeerplaats uit. Vervolgens volgen we een pad en willen naar de Atlantische kust, we lopen een groot resort door en uiteindelijk hebben we een pad naar de kust. Mooi, verlaten en eenzaam. We genieten van de zon en de grote branding die we hier hebben. Na een stukje strand kunnen we er weer af en komen in een volgend resort. Later willen we nog een route van google lopen, helaas blijkt dit een militair terrein.

Hoe lekker het ook naar eiland ruikt, het eiland blijkt ontzettend gecultiveerd. Op de Zeerob terug genieten we van ons mooie plekje en besluiten morgenvroeg weg te gaan, stroom mee de delta Troja uit.

 

Navily

’s avonds krijgt Dianne een berichtje van Felice, een dame die via deze app vraagt naar hoe het is op de ankerplek. Geinig! Een compleet nieuw fenomeen voor ons. We gebruiken de app veel, kijken naar ankerplekken en boeken of reserveren er havens mee. Als je hem niet hebt: downloaden!

 

Stroom tegen wind!

Om 0730 varen we weg, we lopen al gauw zo’n 8 knopen, bij binnenkomst net 4’. De laatste 2 mijl van de aanlooproute is het onstuimig, de neus van de Zeerob krijgt vast water. Vast water is dat de neus onder is. Zo stampen we een halfuurtje door de golven, hier moet je geen motorpech krijgen. Dan zou het anker uitmoeten en ‘duimen’ maar, het is zo’n 20 meter diep.

 

De toch is ‘saai’, matige wind. We kunnen zo’n 80% zeilen, de ontvangst in Sines is goed. We besluiten i.v.m. de swell niet te ankeren maar in de haven te gaan. De havenmeester vangt ons op en we krijgen een top plekje, mooi uitzicht over de baai en Sines.

 

Sines

Vasco da Gama is om wie het hier draait. Hij kijkt mooi over de baai naar het westen, gesitueerd voor de gerestaureerde kasteelmuren. De stranden zijn beroemd, zo ook het oude stadje wat heerlijk is om door te lopen. Tja het is een arme regio, dito panden staan leeg, zijn vervallen of beklad. Jammer dat er niet wat meer geld is voor herstel van de oude stad, buitenwijken zijn voorzien van grote nieuwe flats en mooie nieuwe infrastructuur. Al zijn ook deze flats leeg qua bedrijvigheid. Zo zouden we zondag naar het Museum of Art gaan, helaas is het gesloten/dicht opgeheven……wie zal het zeggen.

 

Socializen…….

Zoals Ruud ooit zegt Els is net als Rob…….geen sociale personen! Maar deze dagen hebben we lekker gesocialized.

De buurtjes, Equinox:

hebben we op de borrel gehad en dan blijkt hij schipper op de Oosterschelde was en FdG de koper van de Lot kent. Leuk ook te horen dat zij ook graag wil bezig zijn, Dianne wijst ze op de podcast van Elvira Tibboel, “De Locatie Onafhankelijk Werk” Podcast. Leuk om te zien wat internet ons allemaal voor nieuwe mogelijkheden geeft.

OCC-‘meet en greet’, Henrietta:

Opeens staat er een Engelsman bij de boot, ook OCC lid? Hij wijst op ons vlaggetje in het BB wand.  We praten even en hij nodigt ons uit voor ‘a coffee or cheap red wine’. Tja dat is ook wat, borrelen en dan op je eigen schip gaan eten (hij alleen, want solozeiler). We besluiten de rollen om te draaien: ik zoek MS op in de OCC-app en stuur hem een sms met een uitnodiging voor een ‘sailorsmeal’. Het wordt een mooie avond, Michael is al 7 jaar solo onderweg, geen plek is voor hem onbekend. Mooi mens! Waardevolle ontmoeting.

 

Horeca

Nou ben ik geen vleeseter maar hier in Sines word ik verwend. We zitten lekker aan een biertje, tja dan 2,40 afrekenen is reden voor een 2e! Da’s de 1e avond, de dag erop werken we lekker en na de 3 uur teams call gaan we de wal op, ik nodig Dianne uit voor een lunch. Alles dicht  maar ik had iets van een tent gezien tijdens het hardlopen ‘fish-lovers’. We gaan ernaartoe en ervaren een heerlijke unieke lunch ik pokebol en salade van octopus voor Dianne, verrassend.

Tja verwend als we zijn maken we een grote toer en zouden even iets kleins pakken, dat wordt een tosti! Tot dat je je tanden erin zet, brrrrr wat een zoete hap. Een soort van krakeling met room. Foutje, gelukkig vindt Dianne het een traktatie. Wat een smaken verschillen. Gelukkig was er op de boot heerlijk zelfgebakken brood, mmm.

Een stad bezoeken zonder te gaan eten is natuurlijk niet toegestaan, de lokale ondernemers moeten iets aan ons hebben. Het liggeld is al zo goedkoop, 20/dg. Uit eindelijk vind ik L’Castelo een gelegenheid die in Tripadvisor definitief op gesloten staat maar in Google op open na 1900. Dus wij opgedoft er naar toe, te vroeg! We worden naar buiten gestuurd en moeten zo’n 15 minuten wachten tot de kok is uitgegeten, geinig tafereeltje. Dan mogen we naar binnen en Dianne krijgt een geweldig mooie steak en ik een hele Zeebaars, top! Met een mooi wijntje blijken we na een fooi de lieveling van de avond te zijn en krijgen een bel lokaal digestief met ijs….we gaan rozig naar t schip, mooie avond!

 

1 november

We gaan, wind draait naar Noord. We hebben zo’n 60’ voor de boeg en willen niet met donker aankomen. Kortom, gas erop!

 

Algarve……. we komen eraan….

Heerlijk eigen gebakken broodje, top DK!

Troja, idilisch beeld, Rib aan lange lijn.

Natte landing en hier even de wandelschoenen aan.

Mooi uitzicht, hele balustrade van afvalplastic palen.

Eiland gevoel

Ons maatje voor 2 nachten.

Sines, belangrijk haven voor olie en ook LNG.



Kan t' mooier, zo kijkt Vasco de zee op.

2 zonder roer, kijk dat hapje eruit :(






Meet en Greet met Michael, Henrietta