zondag 1 augustus 2021
Ile d’Yeu
donderdag 29 juli 2021
Ile de Re - Saint Marin de Re
Aanloop Ile de Re |
Hoog water, de haveningang is open |
Fort de la Pree |
‘S middags pakken we de fietsjes en verkennen - met vele anderen - het eiland. Het is overal wel druk hier. Het eiland is ook via een brug te bereiken vanuit La Rochelle, dat maakt het ook aantrekkelijk om een dagje (met de auto…) naar naar toe te gaan. We zien veel oesterkwekerijen en dito proeverijen. Allemaal familiebedrijven, leiden we af uit de bordjes. Dan wordt de lucht heel donker, we fietsen in hoog tempo naar het volgende stadje met het doel om ergens binnen te kunnen zitten. Maar alle restaurants sluiten net hun deuren… (?), dan maar een ijsje onder een luifel en de stortbui afwachten. Daarna schijnt de zon weer en vervolgens we onze tour.
Oesterkwekerij |
Haveningang bij laag water |
Zeerob in Saint Martin - de Re |
maandag 26 juli 2021
Les Sables d’Olonne
zondag 25 juli 2021
Audierne -> Les Sables-d’ Olonne
Maar dan, tijdens een zonnig lopend windje : DOLFIJNEN! het grootste kado wat je ons op zee kunt geven. Wel een half uur en hele groep. Dan gingen ze weer en ineens waren ze weer terug..!
Even bijkomen na de eerste duik |
Gelukt! |
Aankomst Sables d’Olonne |
donderdag 22 juli 2021
L Aber Wrac’h - Camaret sur Mer -Audierne
woensdag 21 juli 2021
Cherbourg - Aber Wrach
De wekker staat, shit Robert…..waarom! Er is een afspraak om bij de Chiara: “ even” de Iridium te installeren ( de satelliettelefoon). Tijdens het ontbijt is Robert zich aan het inlezen en ketst een paar instructies naar de Chiara. Dianne kan een paar uurtjes werken terwijl ‘even’ ruim 2 uur wordt. Robert brengt de fiets van Annet mee voor een bezoekje aan de Carrefour, helaas dicht :(.
Ondertussen geeft Robert de ‘autohelm’ voor aan de windvaan te leen aan een mede zeiler die een kapotte stuurautomaat heeft, Jaap van de Elsa uit Marken. 2 uur later horen we dat hij naar behoren werkt, leuk! Hoop dat ze nu nog een mooie reis maken en bij Beute een nieuwe automaat bestellen.
Na diesel tanken gaan we rond 1600 de haven uit. In de reusachtige kom voor de marina is het ruzie met de Code 0. Shit waarom draait dat ding niet op/uit. Dan maar strijken, zak lag al klaar. Zeil op gevouwen en dan ziet Robert dat het de bovenste top-wartel vergeten is!!!! Stomstom… hij blijft maar roepen wat een stommerd hij is. Hierna loopt de Code-0 weer als een zonnetje. Tocht in de plotter en belangrijke havens genoteerd als ‘alternatief’ en we varen prachtig de havenkom van Cherbourg uit, grootzeil en code 0.
We varen om Alderney heen richting Brest. We denken zo uiteindelijk toch sneller te zijn dan via de Alderney Race op de hele tocht. Maar uiteindelijk blijkt dat toch niet zo te zijn. We zien de Chiara en Iskander nog lang op de AIS. De Chiara loopt uit (of motoren ze meer?) Er is weinig wind en de snelheid was lange tijd maar 3 knopen en met stroom mee gelukkig weer wat sneller. Het grootste deel van de tocht deden we ‘vlinderend’. (Voorzeil uitgeboomd en grootzeil naar de andere kant. De tocht naar Camaret gaat door het Chenal du Four en daar moet je toch echt stroom mee hebben. Als we door zouden varen kwamen we daar op het meest ongunstigste moment. De scheepsraad was weer kort. We gaan de rivier op naar Aber Wrach en daar voor anker. Een ‘Tij-stop’ dus. Niet nog een nachtje doorvaren, maar ankerend op een getijde-rivier. Zodra we stil liggen, gaat de onze nieuwe rubberboot, of beter de rib de eerste keer het water in. Met harde bodem (heel fijn) en een heel snelle motor zodat we kunnen planeren. (D moet hier even aan wennen, hij gaat wel heel hard als je wilt (en maakt een hoop herrie), maar je wordt niet nat!).
Cherbourg
17 juli
E-routes had ook in Frankrijk een mooie route bedacht met de diverse hellingen, pfff.
Hierna konden we de e-bikes bij de havenmeester ophalen, jawel met helm en mandje. Top! We plannen naar de Cape Hague te karren, echter na 25 km wordt het koud. Koud door wind en soms afdalingen met zo’n 40km, in een T-shirtje. We vinden nog een mooie Boulangerie waar we een lekker broodje scoren, uiteindelijk hebben we een prachtige tocht gefietst en zijn rond 16.00 weer in de haven om te chillen. Een boot heeft altijd klussen en ook het werk gaat door. Robert moest even een paar uurtjes achter de PC.
Rond 1900 gaan we in ‘net’ , dwz hakjes en blouse, met de crew van de Iskander en Chiara naar een prachtig restaurant in Cherbourg. We hebben een mooi diner en lachen wat af, die Fransen zullen wel gedacht hebben….alle Hollanders aan het gehoorapparaat?!
Terug in de haven is nog een Beerenburg of Whiskey aan boord van de Iskander en om 2400 leggen we ons hoofd op het kussen. Morgenmiddag naar Camaret, er is sinds vanmiddag met Grote Mees al app-contact over testen etc. Zij rijden zondag naar Brest waar de boot ligt.