woensdag 21 juli 2021

Cherbourg - Aber Wrach


De wekker staat, shit Robert…..waarom! Er is een afspraak om bij de Chiara: “ even” de Iridium te installeren ( de satelliettelefoon). Tijdens het ontbijt is Robert zich aan het inlezen en ketst een paar instructies naar de Chiara. Dianne kan een paar uurtjes werken terwijl ‘even’ ruim 2 uur wordt. Robert brengt de fiets van Annet mee voor een bezoekje aan de Carrefour, helaas dicht :(.

Ondertussen geeft Robert de ‘autohelm’ voor aan de windvaan te leen aan een mede zeiler die een kapotte stuurautomaat heeft, Jaap van de Elsa uit Marken. 2 uur later horen we dat hij naar behoren werkt, leuk! Hoop dat ze nu nog een mooie reis maken en bij Beute een nieuwe automaat bestellen. 


Na diesel tanken gaan we rond 1600 de haven uit. In de reusachtige kom voor de marina is het ruzie met de Code 0. Shit waarom draait dat ding niet op/uit. Dan maar strijken, zak lag al klaar. Zeil op gevouwen en dan ziet Robert dat het de bovenste top-wartel vergeten is!!!! Stomstom… hij blijft maar roepen wat een stommerd hij is. Hierna loopt de Code-0 weer als een zonnetje. Tocht in de plotter en belangrijke havens genoteerd als ‘alternatief’ en we varen prachtig de havenkom van Cherbourg uit, grootzeil en code 0.





We varen om Alderney heen richting Brest. We denken zo uiteindelijk toch sneller te zijn dan via de Alderney Race op de hele tocht. Maar uiteindelijk blijkt dat toch niet zo te zijn. We zien de Chiara en Iskander nog lang op de AIS. De Chiara loopt uit (of motoren ze meer?) Er is weinig wind en de snelheid was lange tijd maar 3 knopen en met stroom mee gelukkig weer wat sneller. Het grootste deel van de tocht deden we ‘vlinderend’. (Voorzeil uitgeboomd en grootzeil naar de andere kant.  De tocht naar Camaret gaat door het Chenal du Four en daar moet je toch echt stroom mee hebben. Als we door zouden varen kwamen we daar op het meest ongunstigste moment.  De scheepsraad was weer kort. We gaan de rivier op naar Aber Wrach en daar voor anker. Een ‘Tij-stop’ dus. Niet nog een nachtje doorvaren, maar ankerend op een getijde-rivier. Zodra we stil liggen, gaat de onze nieuwe rubberboot, of beter de rib de eerste keer het water in. Met harde bodem (heel fijn) en een heel snelle motor zodat we kunnen planeren.  (D moet hier even aan wennen, hij gaat wel heel hard als je wilt (en maakt een hoop herrie), maar je wordt niet nat!).




Cherbourg

17 juli


E-routes had ook in Frankrijk een mooie route bedacht met de diverse hellingen, pfff. 

Hierna konden we de e-bikes bij de havenmeester ophalen, jawel met helm en mandje. Top! We plannen naar de Cape Hague te karren, echter na 25 km wordt het koud. Koud door wind en soms afdalingen met zo’n 40km, in een T-shirtje. We vinden nog een mooie Boulangerie waar we een lekker broodje scoren, uiteindelijk hebben we een prachtige tocht gefietst en zijn rond 16.00 weer in de haven om te chillen. Een boot heeft altijd klussen en ook het werk gaat door. Robert moest even een paar uurtjes achter de PC. 

Rond 1900 gaan we in ‘net’ , dwz hakjes en blouse, met de crew van de Iskander en Chiara naar een prachtig restaurant in Cherbourg.  We hebben een mooi diner en lachen wat af, die Fransen zullen wel gedacht hebben….alle Hollanders aan het gehoorapparaat?!

Terug in de haven is nog een Beerenburg of Whiskey aan boord van de Iskander en om 2400 leggen we ons hoofd op het kussen. Morgenmiddag naar Camaret, er is sinds vanmiddag met Grote Mees al app-contact over testen etc. Zij rijden zondag naar Brest waar de boot ligt.




















Scheveningen - Cherbourg

14 juli vertrek richting Cherbourg. We willen in 1 x naar Cherbourg 270 mijl. De wind is de komende week Noord. En daar willen we goed gebruik van maken.

Rond half 10 gooien we de lijnen los. Er is een flinke wind, een grauwe dag en enige spanning. Het grootzeil hijsen we al in de havenkom. De genua op zee, maar daar blijkt een andere lijn om de genua te zijn gedraaid… stress. In de branding met een hoop kracht, wind, stemverheffing (anders verstaat de een de ander niet) lukt het om de lijn weer los te krijgen en met dubbel rif en genua zetten we koers richting Zuid. Geen lekkere start, adrenaline op nivo;). De eerste dag is wat saai, circa 25 knopen wind, regelmatig golven over (een luik dat toch wat lekt..). Grauw weer, nat, harde wind; er zijn leukere dagen. Gelukkig had ik van te voren gekookt voor deze ‘bumpy tocht’. De oversteken van Maasmond, Vlissingen, Antwerpen en Zeebrugge verlopen prima. De tweede dag is weer helemaal top. We zien zon, minder harde wind en trekken door. 















16 juli 


De Belgische kust gaan we met stevige wapper voorbij, bij Calais zien we even een paar Ferries, we cruisen er mooi tussen door en ronden Cape Gris Nez. Hierna directe koers op Cherbourg, een mooie dag met matige wind en de laatste uren nauwelijks wind waardoor we motorend de haven bereiken om 0930. Oproepen gaf geen plek, dan maar proberen en jawel! Een mooie plek aan een langssteiger waar we, bleek later, 2 dagen mochten blijven liggen. Schip en ons zelf even kuisen zoals de Belgen zeggen en dan was er al weer JW van de Iskander om ons welkom te heten. Het wordt een lekker ‘aankomdagje’ bakkie, stad verkennen en een Zeerob borrel rond 1700 met de andere Breehorns. Chiara, is gestart met hun 2 jarige wereldreis en Iskander die voor 8 weken een reisje ‘Noordzee’ maakt. De borrel was gezellig en eindigt met de afspraak om de dag erna samen een hapje te gaan eten.

Wij wandelen even de stad in om een hapje te eten, leuk en gezellig.



dinsdag 20 juli 2021

Zomer 2021 Bretagne

De Zeerob ligt al een paar weken in Amsterdam; we hadden met Hindeloopen de afspraak dat we per 20 juni weg zouden zijn (Robert zou met Wim 3hoekNoordzee varen, maat afgelast), en tja, dan moet je natuurlijk ook weg. Maar wij waren ook nog niet klaar met werk.

En in Amsterdam was genoeg te doen. De woonboot van Annick naar de werf, vloer schuren, schilderen, zonnepanelen erop……en dan kunnen we af en toe vast spullen brengen naar de Zeerob.


Maar op donderdag 8 juli was het dan toch zover. Robert kreeg een lift van Wim, die de zonnepanelen aansloot op de ‘Iris’. En Dianne nam gelijk na de 2e vaccinatie de trein naar Amsterdam. En daar startten we met een paar heerlijke dagen Amsterdam. Natuurlijk nog even naar de woonboot kijken, lunchen met Annick en Mente bij Jacob van Lennepkade 5 (aanrader), Robert op tijd naar Schiphol waar hij nog een meeting had met een prospect voor advies, lekker naar het Stedelijk Museum met een prachtige tentoonstelling over Surinaamse kunst, maar ook de vaste collectie was zeer de moeite waard.  Daarna heerlijk uit eten bij MasMais (de nieuwe zaak van Jim en zijn compagnon en Jim is dan weer de partner van Pien en schoonzoon van Ruud en Els, ook een aanrader!). 







Naast heerlijk eten ook een mooi blond biertje op de tap. Op onze vouwfietsen crossten we heel Amsterdam door. Wel elke keer denken aan ons mondkapje, die we op het IJveer moeten dragen…

Zaterdag pikken we nog spontaan een voorstelling mee in het kader van het IJfestival. Buiten is een tribune opgesteld met zicht op het IJ en een drijvend podium. Daar vindt een talkshow ‘Walden’ over het water en de toekomst. Heel actueel en interessant, gaan we ons wapenen tegen bijv het water of gaan we meebewegen, momenteel erg actueel. 






Op zondag (na ons eerste hardlooprondje via de app e-route) kregen we nog heel gezellig onze Overlangelse buren, Carel en Hanneke, op de borrel en te eten. Kortom heel veel gezelligheid in Amsterdam. En tussendoor moest er nog wat gewerkt worden, want dat gaat altijd door…..(En Dianne had nog een enorme Bijenkorfbehoefte die gestild moest worden, nix gekocht trouwens). Robert moest nog een paar kabels trekken voor het internet aan boord en dan ligt alles open… tevens is de impellor vervangen en de olie gecheckt.

Laat in de middag komt de Kleine Walvis nog in de NDSM werf aan, gezelligheid weer. 






Maar maandag de 12e kregen we de kriebels. De zee trok en en om 7 uur ‘s ochtends vertrokken we richting IJmuiden om vervolgens door te varen naar Scheveningen. Daar had Dianne om 17.00 uur een afspraak voor een PCR test; zou nodig zijn om Frankrijk in te komen als de 2e vaccinatie nog geen 2 weken oud was. 

Het was een lekker relaxted tochtje. Om er weer in te komen zeg maar. Weinig wind, dus zonder enige stress waren we al om 14.00 uur in Scheveningen. Gelijk na aankomst op de fiets naar Vrolijk; een prachtige watersportzaak waar we nog het nodige wilden aanschaffen. En een paar mooie pilots gekocht over Bretagne bij Datema (zit daar ook).  De voorbereiding kan nu echt beginnen…


Dianne dacht tussen de buien door even de test te laten doen. Maar die planning liep flink in de soep….hoosbuien, straten blank... Ik kan me niet herinneren ooit zo nat te te zijn geregend. Zwemmen met kleren aan is er niets bij…. Ook de test locatie gaf weinig vertrouwen, nog niet eerder een wattenstokje zo ver in mijn keel gehad en bijna ruzie met de tester (…). De volgende dag bleek dat ik nog geluk had gehad en dat deze organisatie alle teststraten dicht deed. Ze kunnen de vraag niet aan.  (Ik kreeg de uitslag van de test van maandag ook pas vrijdagavond toen we al lang en breed in Frankrijk waren en niemand ook maar iets gevraagd had over een vaccin of test….)

 

‘S Avonds halen we in Scheveningen De Kleine Walvis binnen. Zij hebben geen bui gehad (…). We borrelen gezellig tot het 24.00 uur is en dan wordt er ineens gezongen… Dianne jarig. Superleuk!





13 juli 

Hardlopen over het strand; hoe heerlijk is dat!

En dan slingers, verjaardagsbezoek van Annick, Mente en Maurits, taart; ik ben echt jarig!

Na de taart vertrekt De Kleine Walvis richting Zeeland, met een ‘bumpy’ tocht horen we later. En ze hebben gelijk getest of ze onder de Haringvlietbrug door kunnen, met tikkende antenne tegen de brug, terwijl ze met de drone filmden…. Kortom sensatie… Het is weer goed gegaan en het was fantastisch, hoorden en zagen we via appjes en filmpjes. Doel was bereikt: mosselen op de Willemstadsewijze, aanrader.

Wij hadden nog een lekker chill dagje in Scheveningen. We ontdekten (voor het eerst..) het oude heel gezellige centrum van Scheveningen, wisselden onze boekenbon van Victor in voor tijdschriften en een lekker boek, vulden de voorraad aan voor de eerste grote tocht en gingen ‘s avonds uit eten ter gelegenheid van Dianne’s verjaardag bij een prachtige zaak (Italiaan) vlakbij de boot in het het nieuwe deel van Scheveningen. Echt een aanrader. 





zondag 30 augustus 2020

Rondje Denemarken 2020; de feiten

2020: Rondje Denemarken,feiten


11 Juli-26 augustus

Havens of Anker (A):

Hindeloopen
Harlingen
Vlieland
Thyboron
Struer
Nykobing
Fur
Aalborg
Hundested
Helsingor
Kopenhagen, watertemp 18,1
Ven
Skanor A
Klintholm A
Stubbeskobing
Femo A
Omo A, watertemp 20,2
Korsor
Nyborg
Kerteminde
Aebolo A
Bogense
Middelfart
Dyvig A
Sonderborg
Bagenkop
Rendsburg
Cuxhaven
Hindeloopen

28 Havens
105 (incl. Kielerkanaal/Cux-Harlingen) motoruren
plus/minus 1250 mijl
Bemanning:
Dianne, Robert
Annick & Mente Nyborg-Sonderborg
Kay & Lennard Bogense-Sonderborg
6 maal ankeren
1 maal auto huren Aalborg-Skagen
1 maal trein Struer naar Holsterbro
diverse malen water tanken
geen diesel getankt






 


Cuxhaven - Hindeloopen 23-25/8

Tja daar gaan we. Om 06.00 uur vertrek uit Cuxhaven in de regen. Met nog 2 Nederlanders. We hijsen snel zeil buiten de haven en gaan dan met het uitgaand tij mee naar buiten. De motor moet bij, want onze koers is pal in de wind. En kruisen....... daar hebben we geen zin in en tijd voor. Doel is om voor de aangekondigde storm ‘Francis, 100km/uur’ van dinsdagavond en woensdag in Nederland te zijn. Na bestudering van de weerfiles lijkt maandagochtend het beste, weinig wind...wel west/zuidwest.

Het wordt een tocht van ‘verstand op nul en blik op oneindig’. Het wordt 26 uur hakken, tegen de wind in. De voorspelde windstilte blijft uit en de wind draait, voor ons ongunstig, pal west. We zijn ontzettend blij met onze pilothouse en zitten een groot deel van tocht lekker binnen, terwijl het zout over ons heen dendert. We horen op de marifoon dat andere Nederlanders afhaken bij Borkum, respectievelijk Lauwersoog.  Wij gaan door en vermaken ons opperbest met luisterboeken, gewone boeken, lekkere muziek en af en toe een gedownloade serie. In de vroege ochtend zijn we bij Vlieland en van daaruit nog lekker tegen de stroom in naar Harlingen. Bij de kop van het Stortemelk krijgen we nog wat brekers mee, lopen even zo’n 11’....,,,.luiken van de kuip dicht! Het zijn er gelukkig maar 3! Te kort om de bocht Zeerob!!

We komen met laagwater in Harlingen en maken even een tij-stop, want we kunnen nog niet over de ‘Boontjes’. We willen even aanleggen tegen een clipper. Hij adviseert ons echter tegen de Wylde Swan te gaan liggen, 1 boot verder. Dat doen we. Als we heel langzaam verder varen om aan te leggen, lijkt het of we ineens op een ondiepte varen. Ineens vast. We schrikken ons wild. De crew van de Wylde Swan rent naar buiten. Wat blijkt we zijn met onze genua/mast tegen een ra aangevaren....(dwarse mast op 20 meter hoogte).  Na inspectie over en weer leggen we maar even aan op een andere plek. Kortom we moeten ons aanwennen om ook naar boven te kijken met aanleggen.....Volgens Mente en Annick mag je de Ra’s uit laten steken, dus oppassen voor vastlopen op 20+ meter in de toekomst. Zo’n Ra steekt al gauw 5 meter buiten het schip.

2 uur later vertrekken we weer, vol gas tegen wind en stroom naar Kornwerd. Eenmaal door de sluis wil Robert toch nog even zeilen. Lekker aan de wind raggen, dubbel rif/kotterzeil erop. Hierdoor is het schip direct weer goed van al het zout verlost. We kruisen de laatste mijlen naar Hindeloopen en komen met zo’n 28 knopen rond 16.00 uur aan in Hindeloopen. Net voor de storm losbarst liggen we vast in de box.

Een heerlijke vakantie......

Genoeg te zien en lekker opletten.
De wachten vliegen voorbij!


Savinavi:
het navigatieprogramma dat we gebruiken

Sfeerfoto uit de pilothouse




Bagenkop- Cuxhaven 20-22/8

Tja, dan worden we nagekeken bij vertrek uit Bagenkop! Geen boegschroef was mijn idee, de schipper van een Hanse 53+ staat te kijken, hij kwam met veel motor- en schroefgeweld binnen en kon gisteren nog geen knoop leggen.....Het ging schitterend, we gingen op springen, motor en wind netjes de kade af en de haven uit :). Hierna zeilen omhoog en het werd een tocht met 1 rif, 2 reven, geen reven 1 rif, kortom: actief zeilen. 

We liepen soms ruim 8+, heerlijk zo als we door het water sleurden en jawel: de hele tocht was bezeild. Zo’n 3 mijl voor de Kielerfjord ging de tor aan. We cruisden lekker naar de Holtenau sluizen. Hier moesten we een uurtje wachten voordat we de sluis in mochten. Ondertussen genoten we van de 5 schitterende exemplaren van de ‘klassieke Nederlandse vloot’ die daar lagen. 

We gingen als enig sportjachtje met een coaster oid mee. Mooie sluis waar we altijd moeten wennen aan de methode van afmeren, waarom geen bolders.....maar ringen! Toch varen we langs de coaster en liggen ver vooraan in de sluis. Dianne ging even betalen en kroop omhoog, NEE dat mocht niet meer in de sluis...veel te veel ongelukken gebeurd en Corona. Dit had in Holtenau gemoeten. Voor deze keer zien ze het door de vingers. Voor de sluis aan beide zijden is een betaalautomaat?!

werf waar ze suprjachten bouwen



Op het Kanaal geven we een goede peut gas en komen rond 20.00 uur in Rendsburg, we liggen aan 1 zijde aan een paal en andere zijde aan een boei, handig ! Op het moment dat we vastliggen komt er een heuse stortbui, zwarte lucht een onweer, maar met hulp en supersnelle aanlegaktie zijn we op tijd binnen en blijven lekker droog. Tijdens het kanaal bel ik Pa en hoor hun verhalen van / over het kanaal en fotografeer enkele werven. Pa googlet en het zijn werven waar ze superjachten tot ruim 100 meter bouwen, www.nobiskrug.com/de.

‘s Morgens lopen we op ons gemak even naar de EDEKA, heerlijk zo’n geweldig fraaie supermarkt op loopafstand. Hierna cruisen we uur op/uur af richting Brunsbuttel. Om 16.30 uur gaan we de sluis in en wachten in de sluis tot hoog water, handig. Hierna volle pot richting Cuxhaven, uiteindelijk lopen we met 1800 toeren ruim 10+ knopen. We genieten van de dreigende luchten  met achter ons een unieke regenboog, we zagen hem compleet (en de regen hadden we al gehad...). Uniek momentje. 



Tja, geen box te vinden in ‘t donker.....dan maar  aan een lege steiger met groen bordje, de vingersteiger is max 5 meter. Uiteindelijk liggen we er fraai, met dank aan de rubbers op de steiger... We gaan net uit de jassen als er geklopt wordt en een ‘local’ ons adviseert en vraagt om te verplaatsen naar een langssteiger (eigenlijk voor 15+) voor een goede nachtrust en dito voor het materiaal van de steiger, we zijn te zwaar voor deze steiger met binnenlopende swell.
Zo kregen we alsnog een geweldige plek, even flink werken...stootwillen omhangen etc.. ! maar de moeite waard voor een boerennacht.

Zondag, heerlijk uitgeslapen en na het ontbijt even Wheater4D opstarten, data van het weer laden en routes plannen. Ook Savinavi wordt geraadpleegd. Wanneer gaan we Zondag 1700 of Maandag 0600? Het wordt maandag 0600! De voorspelling is weinig wind/aan de wind. Dan een koffie en het schip gereedmaken en reis voorbereiden, terwijl het buiten regent dat het giet.
-zeilspullen
-2 warme maaltijden maken
-lekkere snaai zaken klaarleggen in de ‘zeela’ 
-olie peilen
-lifelijnen op het dek etc

We zijn er klaar voor! ‘S Middags regenjas aan en een mooie wandeling door en rond Cuxhaven, we krijgen ineens nog geweldig mooi weer en genieten volop. De avond sluiten we af met een hapje in het clubhuis. Masker op bij binnenkomst, de bediening draagt het continue,  wij mochten het af aan tafel en schreven onze complete NAW op. 

Doel: morgen om 05.30 uur op en in een ruk naar Hindeloopen! Heeg roept (en we hopen voor de aangekondigde storm in Nederland te zijn).