donderdag 20 augustus 2020
Bogense - Middelfart
Zon zon en nog meer zon. Vroeg vertrek vanuit Bogense, Len Kay en Annick vertrokken in de rubberboot terwijl Robje DK en Ment de Zeerob naar buiten manoeuvreerden. Een rubber achter de boot bij manoeuvres is alles behalve ideaal. Tien mijl voor de boeg met weinig wind. Nog geen half uur onderweg of de eerste lag al in het water. Met de sup, de rubber en twee boeien achter de boot was het net een waterpark.Binnen no time Ment, Annick en Dian op de sup en Len en Kay sleepten achter hen aan met een boei en pap hield de wacht. Ondertussen werd er nog flink gevist, Robert trok alles uit de kast zodat Len en Ment wat konden vangen, helaas weinig succes. Aangekomen in Middelfart werd het vissen vervolgd en focusten Kay en Annick zich op het garnalen vissen, het was als vroeger. Rond borreltijd vertrokken Kay en Len om even de tent op te zetten met volgeladen uitklapfietsjes (2 luchtbedden, 2 kussentjes, 2 slaapzakken en een tent), de camping was 3 km verderop. Ondertussen kwam Kody aan boord, een Deense collega van de Clipper en goede vriend van Mente. Veel verhalen werden verteld onder het genot van een biertje en oud kaasje. Ment kreeg een avondje vrij van de plasjes en ging met Kody een pizza scoren in het dorp. Aan boord van de Zeerob werd de bekende bloemkoolschotel geserveerd. Tot slot op jacht naar een ijsje, helaas was de salon gesloten, dan maar een biertje.
zondag 16 augustus 2020
Aebelo-Bogense 15/8
Robert doet elke ochtend en work-out op de boot en Annick en Mente hebben besloten aan te haken. Als ik het mag geloven gaat het er pittig aan toe. De volgende dag hoor ik af en toe klachten over spierpijn....






Voor de work-out wordt Dianne op het eiland afgeleverd voor een verkenning en hardlooprondje. Het is er werkelijk prachtig. Slechts enkele huizen, het is allemaal beschermd natuurgebied. Na een pittige run door bos en over strand met af en toe een stop voor een foto zit Annick alweer klaar in het bootje om mij op te pikken. De workout wordt voortgezet met een flinke zwempartij rondom de boot. Het is heerlijk vakantieweer. Na het ontbijt gaan Annick en Mente Aebelo ook verkennen en moet er op de boot nog even gewerkt worden.
Vandaag staat er een tocht van wel 6 mijl op het programma, maar vrijwel zonder wind. Dan kan je er toch nog een paar uur over doen... Onderweg ook weer veel waterpret. Achter de boot op de sup door het water. En Robert springt vanuit het niets ineens over boord, en blijkt toch nog heel lenig in de rubberboot te kunnen klimmen...
In Bogense willen we het liefst aan de kade en niet in de jachthaven. Dat is een smal vaartje met veel vaste ligplaatshouders met heel grote schepen. Dat kost even wat moeite. In een smal kanaaltje wil Robert keren. Dat heeft flink wat hartverlammingen opgeleverd bij boten die op 10 cm een anker voorbij zagen komen. Maar het is weer goed gegaan. Op plaats 1 waar we op aanwijzingen van de buren zijn gaan liggen, worden we vervolgens weggestuurd. Dan op een volgend plekje. Annick en D gaan vervolgens boodschappen doen en als we terugkomen zien we de Zeerob weer drijven. Op plek 2 mochten we ook niet liggen... groene bordje niet goed begrepen. Maar dan liggen we toch op een superplek....
En naast de parkeerplaats, want Lennard en Kay komen zo!!!
En ja hoor rond 18.00 uur staan ze voor onze neus; nu met z’n zessen aan boord. Een gezellige avond volgt. Na het eten nog een wandeling gemaakt door het prachtige stadje Bogense die eindigde bij een cafĂ© Leo met een biertje. Hoe mooi kan het zijn.
zaterdag 15 augustus 2020
14-15 augKerteminde - Aebelo
Om 10 uur aan het ontbijt in Nybourg, het Deense brood smaakt verrassend lekker. Vandaag richting Samso, helaas weinig wind. Na een tijdje klooien met de Gennacker besluiten we toch het Ijzeren zeil te zetten en koers te veranderen richting Kerteminde. De brug naar het eiland Sjealand kost per keer 30E, een indrukwekkend gezicht. Je vraagt je af wat de economische impuls is van zo’n brug, geen veerboten meer en een enorme capaciteit vergeleken met Veren. Iedereen doet zijn best om de meest spectaculaire foto te maken, 56 meter hoogte...
Naast hulp met de dagelijks HH klussen is er dagelijks onderhoud aan het schip, vandaag zorgen Annick en R voor het RVS van de ruiling. Een mooie spot bij een hoop jeugd met harde muziek, papa’s lievelingsmuziek... Lijnen vast en al snel ligt de eerste in het water. Dianne werkt nog even aan haar tan op het subboard voordat Mente ermee vandoor gaat en bijzonder makkelijk de haven rond peddelt. Dianne en pap gaan een rondje dorp terwijl Annick en Mente inkopen doen bij de supermarkt voor het diner van morgenavond. Eenmaal terug aan boord liggen de oudjes ongegeneerd een uiltje te knappen aan dek. In de avond een heerlijke pasta met paddestoelen en een verse salade met af en toe een knisper, mmm. In de avond gaan Mente en Annick nog even het dorp in om een ijsje te eten en gaan hierna op tijd te kooi terwijl de oudjes genieten van de rust in de kuip.






Vandaag 14-8 nog even langs de super om verse vis te halen voor het avondmaal. Vandaag varen we naar Aebelo en gaan hier voor anker. Met max 6 knopen wind cruisen we op de code 0 met een heerlijk zonnetje richting het eiland. Vanavond trakteren Mente en Annick de oudjes op een avondje uit op eigen boot. Hopen dat het goed uitpakt... Vader en dochter hebben nog een rondje RVS poetsen gedaan, Dianne heerlijk aan haar boekje en Mente binnen bezig met het WiFi project. Kortom een ontzettend lekker en relaxed dagje. Morgenvroeg vertrekken Kay en Lennard ook richting Denemarken, en dan is het full house op de Zeerob. Gezellig!
Dianne en ik kleden ons netjes aan, jasje bloesje... alles in stijl. We krijgen een 5 gangen diner met zelfs een heuse menu kaart. Mente en ANnick doen alles, koken, afwas en ieder gerecht sluiten ze heerlijk aan. Een geweldige avond met zonsondergang en diner in de kuip, we maken op onze dansvloer nog een heuse danspartij.
donderdag 13 augustus 2020
12-8 Korsor/nyborg
We krijgen ‘s ochtends een appje: we zijn onderweg en zijn er over 7,5 uur!!!
Robert heeft een werkochtendje. Ondertussen ga ik naar een prachtige supermarkt om op mijn gemak boodschappen te doen en er allerlei lekkers te halen. Daarna schoonschip maken en de achterkajuit (weer) gereed maken voor onze gasten; dit was een soort tweede berghok aan het worden.
Op naar Nyborg; op dezelfde hoogte als Korsor en aan de zelfde zijde, maar aan de andere kant (...) van de brug. Toch nog 12 mijl. We kiezen niet voor de jachthaven, maar vinden een prachtige plek aan een mooie steiger in de Osthaven. Vrij uitzicht en vlakbij de stad. Prachtig plekje! We zijn er net en daar komen ze al. Heerlijk weerzien. Mooie, sterke en spannende verhalen over de kanotocht in Zweden. 120 kilometer gekanoot, zonder gps, wel met kaart en verder volledig zelf voorzienend. Het luchtbed begaf het na 4 dagen en daarna slapen in de hangmat, koken op zelf gemaakte vuurtjes etc etc.
We zitten tot laat in de kuip, wijntje bij en mooi verhalen. Wat wil je nog meer.....
dinsdag 11 augustus 2020
Femo (Femoe), Omo (Omoe), Korsor (Korsoer); 9, 10 en 11 augustus
We hebben niet echt een doel de komende dagen. 12 of 13 augustus komen Annick en Mente en dan moeten we melden waar we zijn. Crew Kleine Walvis komt van een kano in Zweden aan boord, dat is dus zorgen dat alles spik en span is. Alle lijntjes afgesplitst etc, je zou het controle kunnen noemen. Ze komen wel naar ons toe rijden, handig zo’n leen Volvo. We moeten alleen niet op een te klein eiland zijn, want ze moeten wel weer moet openbaar vervoer terug om tzt de auto op te halen. We proberen ze op te pikken bij de brug Sjealand - Fun, Nyborg. En de 15e komen Lennard en Kay ook. Gezellige boel! Len heeft al een boodschappelijstje gehaald bij de watersportzaak in Heeg, handig. 



Het is lekker warm en we besluiten vannacht weer te gaan ankeren bij het eiland Femo. Het lijkt een kort tochtje te worden met weinig wind, onder 2 bruggen van 26 meter door en daarna een breder vaarwater. Maar de wind trekt aan en we kunnen kruisen. Een heerlijke tocht en na een uurtje of wat zien we Femo liggen. We hadden gehoord dat hier in de zomer vaak optredens zijn, veel jazz muzikanten. Maar deze zomer niet.., in elk geval vandaag niet. We liggen op een prachtige plek. ‘S Avonds nog even naar de kant. De buitenboordmotor die de afgelopen jaren nooit weigerde, heeft nogal kuren. Maar uiteindelijk krijgt R hem aan de praat. Hij heeft, geloof ik, een onderhoudsbeurt nodig. In het dorpje is verder weinig te beleven, zelfs geen ijsje meer te krijgen....
De volgende ochtend is de vraag of we gaan fietsen op Femo of lekker zwemmen en vervolgens zeilen naar een volgend doel. Het wordt het laatste. Het water is heerlijk hier. Als we rond de middag het anker op trekken, trekt ook de wind aan tot zo’n 15 knopen. We gaan ankeren bij Omo, 20 mijl verder. Met dit warme weer, trekt een haven niet erg. We hebben een prachtige tocht, rubberboot op sleeptouw, halve wind en hebben een vaart van gemiddeld 7,5 knoop. Heerlijk!!! We hebben een Pogo 30 achter ons, dus alles halen we uit de kast om ze voor te blijven. Zo zijn we wel snel weer op een volgende bestemming. Er ligt nog een Nederlander “de Noord” voor anker; Nederlanders zien we hier nog steeds maar heel weinig... en een Deen die snel vertrekt. Het zou de hele nacht 14 knopen waaien met vlagen tot 23 knopen. We liggen in de luwte van het eiland. Het zou dus heel relaxed moeten zijn, het anker zou het in elk geval moeten houden.
Dianne had veel herinneringen met de kids aan Omo, ik geen ?! We hijsen na het eten de motor op de boot en scheuren naar de haven, hier kopen we een ijsje en lopen even rond. Dan zien we hoe mooi de zon ondergaat. Wat zou mooier zijn dan vanaf de kant de boot in de ondergaande zon te fotograferen, zo gezegd zo gedaan. We hollen, de zon zakt enorm snel de laatste minuten. We zijn op tijd en kunnen naar hartelust foto’s maken. Ook De Noord staat er een paar keer op.
Terug, motor start ineens! Hey geen schroef, dan maar roeien. Pal tegen de wind in roeien Dianne en ik als een team naar de boot. Soms komen we niet vooruit, zeker de haven uit ‘beetje meer golfslag’. Uiteindelijk komen we op de Zeerob aan, Dianne zat op t bankje was kletsnat van de golven. Leuke ervaring, we dachten nog om de buren een paar plaatjes te geven, maar die zien ze wel op marine-traffic.
De avond is gezellig en we zitten tot laat buiten. Morgen naar Korsor.
Op tijd op en het zwemmen met veel wind is pittig, ik klok maar 5 rondjes in 15 minuten ipv normaal 8. Hierna schoonschip en anker op naar Korsor. Gelukkig is er voor 1 nacht geboekt, mooi dorpje maar het lijkt of wij de enige gasten zijn (al is het ook 27 graden). We fixen de breekpen en gaan suppen met de peddel van de rubberboot, oefenen! Oefenen, wat lijkt dat simpel zeg.
Via Mon naar Stubbekobing op Falster 6,7,8 augustus
In Zweden voor anker op een prachtig plekje. Dat vraagt om een frisse duik. Het is heerlijk weer. D heeft eerst nog een paar calls en daarna wordt het anker gelicht. Robert moet nog twee keer in ‘de hel’ omdat de ketting ophoopt (op de Stad Amsterdam noemen ze die ruimte ‘de hel’ en wij nemen die termen gelijk over).




‘S Nachts is de wind gaan liggen en vervolgens schommelen we flink. Dat blijkt te komen door de grote scheepvaart die in de verte langsvaart. Dus geen plek voor nog een nacht. Het idee was om ‘even naar het strand te suppen’. Nou, dat werd hem dus niet. Zodra ik (D) klaar was om te gaan (veiligheidsband om de enkel), stevig staan (...), peddel in de hand en los was, kwam er een golfje. Niet zo erg. Dus ik viel in het water, ook niet erg. Maar in de val verloor ik de peddel en die zag ik in no time zinken. Nog gedoken en geprobeerd hem te vinden, maar nee.... wat een k-peddel. Wie verkoopt nou een supboard met een zinkende peddel (Nb dit board was board of the year 2019, geen goedkoop dingetje).

De stuurautomaat lijkt de weigeren. Nou lijkt niet alleen te weigeren... hij doet het niet meer. Robert pakt de boekjes, probeert van alles, downloadt nog allerlei info, mailt met Jefa (de leverancier) die gelijk terugmailt en heeft back-up van Rob Beute. In elk geval wordt het vandaag op de hand sturen: uurtje op, uurtje af. Het is weer even wennen want je kunt niet zo maar even een glas water pakken, naar de wc of bij de plotter. Maar we komen er weer snel in en het is geweldig weer. 35 mijl, halve wind, zon....
Onder het zeilen kunnen we (Robert) weinig repareren vanwege de helmstok. De stuurautomaat zit namelijk achter in de boot, en daarvoor moet de klep open. Maar de helmstok kan niet omhoog, want dan kunnen we niet meer sturen en er is toch wel aardig wat vrachtverkeer hier...We gaan de scharnieren van het achterlijk vervangen zodat het in nood ook open kan als de helmstok naar beneden zit.
We varen onderlangs het eiland Mon (met streepje door de o), bekend vanwege prachtig krijtrotsen. Het ankeren is goed bevallen, en ook vandaag gaan we weer voor anker niet ver van het haventje KlintHolm. Als we de geest krijgen kunnen we dan nog met de rubber naar de kant.
Eenmaal voor anker, gaat Robert z’n stappenplan door om het euvel te vinden. Het blijkt allemaal erg mee te vallen. Bij de controle-unit is de zekering nog heel een 40 Ah. Bij de motor zit een 20 Ah. deze zekering is doorgebrand. Dat is snel verholpen, maar het waarom blijft nog wel knagen. Wellicht een normaal fenomeen na 6.000 zeemijl. Vraag staat uit bij Jefa, mag de zekering naar bv 25 Ah.
Voor KlintHolm het anker uit, we streken 20 meter, handig zo die kleurtjes op de lijn. We liggen direct als een huis! Anker alarm erop en genieten maar.
Ondertussen wordt de sup opgeblazen en deze als luchtbed, dobberend op de golven gebruikt. Lekker!!! Om te suppen waait het te hard, althans voor ons.
Het is een uitzonderlijk mooie avond, zonsondergang vanuit de kuip.
‘S Nachts is de wind gaan liggen en vervolgens schommelen we flink. Dat blijkt te komen door de grote scheepvaart die in de verte langsvaart. Dus geen plek voor nog een nacht. Het idee was om ‘even naar het strand te suppen’. Nou, dat werd hem dus niet. Zodra ik (D) klaar was om te gaan (veiligheidsband om de enkel), stevig staan (...), peddel in de hand en los was, kwam er een golfje. Niet zo erg. Dus ik viel in het water, ook niet erg. Maar in de val verloor ik de peddel en die zag ik in no time zinken. Nog gedoken en geprobeerd hem te vinden, maar nee.... wat een k-peddel. Wie verkoopt nou een supboard met een zinkende peddel (Nb dit board was board of the year 2019, geen goedkoop dingetje).
Nou dan maar gewoon rondjes om de boot zwemmen.....
We laten de peddel voor wat hij is en gaan anker op richting het eiland Falster. Het plaatsje Stubbekobing. Het is maar 16 mijl. Een motortochtje...... en de automaat doet het weer. Lekker hoor! Een mooi tochtje in wat smaller vaarwater. De haven is maar half vol en we hebben een prachtige box aan het einde van de steiger en het einde van de haven. De haven heeft veel nieuwe boxen 5-15 meter en overal water en stroom, keurig voor elkaar. Op dit plekjes is het net of je voor anker ligt, alleen wel water en een supermarkt in de buurt. Op zaterdagmiddag is alles dicht hier; dus het stadje oogt verlaten maar gelukkig is de supermarkt open. Verder wordt het een lummeldag met zwemmen, tourtje op de sup (zonder peddel), ‘s avonds nog een rondje door het dorp en tot laat buiten in de kuip.
‘S avonds wat wasjes en in de middag enkele ‘maintainance’ zaken.
In Nederland is er een hittegolf, hier is ook warm maar rond de 26/28 graden.
vrijdag 7 augustus 2020
The bridge... 6 augustus
Van Ven naar Skanor komen we onder de brug door die Kopenhagen met Malmö verbindt. Indrukwekkend om te zien en onder door te varen. En we denken natuurlijk met veel plezier terug aan de Deense/Zweedse serie The Bridge waar deze brug veelvuldig in voorkwam.




Abonneren op:
Posts (Atom)