Hieronder een filmpje hoe we lagen (te schudden) in Hundested. Als de link niet werkt kan je deze even kopiëren naar je browser (internet).
donderdag 30 juli 2020
30 juli Hundested=Helsingør
1 dag Hundested is met 25-30’ wind voor ons voldoende! Na een bumpy nacht met wel veren en andere lijnen gaan we eerst een brood scoren bij de lokale bakker. Om punten te scoren neem ik ook een lekker hapje mee voor bij de koffie en broodjes voor de lunch, 3 points for me. Maar om dit te realiseren moet eerst de boot naar de kant getrokken en moet ik sprinten om niet zeiknat te worden, de golven ketsen goed over de pier. Na terugkomst een lekker ontbijt en bespreken we het plan van wegvaren, welke lijn eerst, hoe leggen we bij de laatste lijn en wie doet wat.


Het wordt een afvaarmanoeuvre voor in een cursusboekje :) Later de dag krijg ik van DK een plus dat dit toch veel lekkerder is dan gewoon losgooien (doe ik meestal :(. ). Oké, helder doen we dit vaker.
We trekken de genua uit en stomen op richting Kopenhagen, we krijgen van SY Iskander de tip ga naar het Zweedse eiland Ven. Gaan we zeker doen maar eerst stukje sturen, zo rond 1300 besluiten we naar Helsingør te varen, de wind is nog stevig en dan met deze sloep in een klein haventje op een idyllisch eilandje rond manoeuvreren is aso..
We sturen zo’n 4 uurtjes op de hand heerlijk, ik sta zo een uurtje met het helmhout tussen de benen te turen over de zee en de beweging inschatten. We lopen tussen de 6-10 knopen en surfen vaak van forse golven zo’n 3 meter...
Het is wel vrij ‘fris’; in Nederland 25 graden? Wij dromen op dit moment van winterkost, zuurkool, chili, wat kan ik eens maken? Maar we gaan naar beter weer....
Onderweg hoor ik van AM mijn maatje dat ons bod op de aandelen van RL geaccepteerd is door zijn adviseur, nu hij nog! YES!! Kost paar centen maar dan ook geen gezeik meer, DOOR!
Ploing: mailtje, mijn ouders reageren altijd op onze blogs. 40 jaar geleden hebben zij vanuit NL een tocht via Kiel naar Limfjord gemaakt dus veel is ‘bekend’. Leuk om te zien dat zo’n blog ook evervaringen van 40 jaar geleden weer levendig houdt, Dankje MAPA!
In Helsingør Noordhaven is geen plek meer voor ons, we gaan de zuidhaven proberen. Op de kade staat UNDER 50 FEET 1200 M=>... nou vandaag zijn we 2 foot gegroeid (lekker...) . We leggen op 2 plaatsen aan en kiezen voor de laatste met de minste swell, we liggen naast Lisa een (Duitse) Dijkstra/Bestevaer 59ft MOOI!!! Brrrr wat mooi.
Dan lig je bij de groten der aarde (mmmm) en ook dan ben je weer een klein beestje, alles is zo relatief. Na een heuse stadsverkenning nemen we nog een Kostbaar roseetje en gaan daarna lekker aan de kapucijners!
Morgen Kopenhavn.
28-29 juli Aalburg Hundested
0630 wekker! De trossen los 0645 en de geblokte blauwe vlag in het stuurboord want, hiermee ziet de brugwachter dat we door de brug willen. Ik drijf al zo’n 10 minuten voor de brug, geen actie! Shit foutje van ons: is de ‘sperrtide’ tussen 0700-0900? Dianne pakt de verrekijker en tuurt en leest, maar dan ineens verschijnt 0710 op de display. Helder, nog even wachten. Na de passage van de brug stomen we naar Hals, de ingang van de Limfjord. Ondertussen is de rivier een goede 19 mijl ipv mijn loodrechte meting van 12, een enorme kronkel rivier maar mooie oevers en met ontbijt en kopje koffie een mooie tocht.



In Hals kwam ik met Gerrit & Henk nadat we Rondje Noordzee 3 Hoek gevaren hadden, helaas heb ik alleen nog een foto van de champagne die we op een goede afloop dronken. Vanaf hier zijn we met de taxi en trein naar huis gegaan. Later zijn Henk , Like en partners nog een weekje met de Zeerob wezen varen.
De wind is stevig met veel onrustig water in de monding van de rivier, we zetten eerst 2 reven en gaan zo richting Hundested. In Hundested lag Dick en Robin met bemanning in de Aline, doel was glaasje witte wijn. Helaas besluiten zij verder te gaan nu er nog matige wind is. We hebben een schitterende tocht, bakstag-wind, soms geen rif, dan 1 dan 2 en zo de hele dag door. De wind is qua richting constant maar de sterkte gaat van 13-28 knopen, de laatste halve dag stuiven we met dubbel rif en genua tussen de 8-10’. Heerlijk! We gebruiken de luisterboeken, Dianne geniet van Saskia Noort (Bonuskind) en ik van Hans Teeuwen.... we hebben niet altijd dezelfde smaak :) .
De appjes worden minder, blij zijn we wel met de 1e boeking van onze AirB&B, yes! Zeer fraai ingericht door Hanneke en gerund door Geke. Klein Lombardje te Ravenstein.
Aankomst was rond 20.00, en met donkere bewolking al best aan het schemeren, na zo’n kleine 100 mijl. We varen de haven door en zien geen plek, morgen zou het nog wat steviger gaan waaien dus dubbel liggen leek mij geen goed plan. Dan maar in de buitenhaven aan de kade, we liggen er een beetje bumpy maar met vele lijnen prima. Morgen de veren er tussen, dat was een foutje. De pas gemaakte oordoppen doen zeer en werken niet naar behoren. Dan hoor je het kraken van de lijnen niet. Kortom een goede nacht met af en toe een wakker momentje.
De 29e starten we met schip klaarmaken en de veren in de lijnen, na de workouts gaan we het dorp verkennen. Een gezelligheid alom met zo’n 15 tal galerieën aan de haven; ik heb hier wel ff genoeg van als ik eerlijk ben. De hoofdstraat heeft een gezellig restaurant waar we ons op een lunch met haring/smörrebröd e.d.. trakteren. Hierna wandelen we noord langs het kustpad en genieten van het landschap en de wind die op de kust staat. Er zijn vandaag 2 schepen vertrokken en 1 gekomen, lig je dan verwaaid? Dianne en ik hebben hier een andere mening over dan vele, wij liggen gewoon een dagje over. Terug bij de boot blijken we nogal te dansen, zie filmpje. We besluiten zo’n 50 meter naar achteren te gaan, daar lijkt minder swell. Dit avontuur vertellen we graag, opschrijven is lastig. Lastig, jawel! Alles is goed gekomen, we kregen wat hulp van aansnellende wandelaars en hiermee kregen we de Zeerob weer tegen de kade. Herinneringen van LosLos......oh je bedoelde vast maar handen weg.....zeg dan handen los.... Lijn van 20 meter aan de neus....schroef aan....dat deed Dianne denken aan GreatYarmouth..... Kortom het was een manoeuvre op niveau die vele herinneringen ophaalde. Ik was trots op hoe we het deden en aandurfden met 35 knopen wind, maar wij lagen dan ook niet verwaaid maar bleven een dagje liggen.
En vandaag al de 2e boeking in de AirB&B en de eerste gasten zijn heel enthousiast volgens Geke!!!!
maandag 27 juli 2020
Gedicht, ontvangen van Tony van Heeswijk
Wind
Zeilen
Fok en nat
Hoge golven
Dobberen
Een glas wijn
Storm
Volle maan
Ondergaande zon
Aanmeren
Uitvaren
Kaartlezen
Robben
Kiekje maken
Stad bezoeken
Genieten
Samen
En delen !
Tony van Heeswijk
Dagje Aalborg 27/7
Nou ja, dan probeer je het netjes te doen..... (wij Hollanders dachten ons aan te melden ivm havnepenge)
We zijn verkast van de jachthaven naar een klein ‘zijkanaaltje’ (2,3 mtr diep) of was het voorheen een dok? Tussen de bruggen en met uitzicht op de doorgaande scheepvaart. We zagen hier gisteren een schip liggen en dat leek ons wel wat. En onze Noorse buren in de haven vertrokken, dus we moesten toch los. Het is een verademing na de drukke jachthaven. Je mag hier 24 uur liggen en je moet je melden staat op het bordje, maar ja... Gelukkig hebben we lange lijnen en zgn schuurplanken die we al weken meezeulen! Hier komen ze goed van pas :)
We trekken veel bekijks. De boulevard loopt langs onze boot. Dus voor ons veel te kijken, maar voor de wandelaars ook. Het is heerlijk weer, en we hebben voor het eerst de korte broek aan!! In de ochtend wordt er gewerkt en de lunch is op de kant. Rond de middag gaan we aan de wandel over de prachtige boulevard, langs het water, hippe tenten, mooie gebouwen, een groot zwembad/natuurpad aan de kade. Aalborg is een prachtige en sfeervolle stad, nog veel heel oude gebouwen (we lunchen in een tentje uit 1612, de eigenaar heeft het al vanaf 1917 in de familie) en daartussen modernere gebouwen. We krijgen naast een heerlijke Coca-Cola (uit flesje) ook een lekkere haringsalade op roggebrood, smullen. Zo zit de Subway bijvoorbeeld ook in zo’n scheef oud pandje.......
Robert pakt nog een kappertje. Hij wil het niet zo kort, maar deze kapper kent kennelijk maar 1 kapsel:). Voorlopig hoeft Robert niet meer naar de kapper.
En wat dan zo lekker is van met de boot in de stad liggen is dat we zo weer thuis zijn. Robert heeft ‘s middags nog een call, klaart wat klusjes, ik heb een lekker boek. ‘s Avonds doen we nog een rondje stad. Robert had een ‘organic bar’ (eat-organic Tripadvisor) gezien. Daar eten we een heel gezonde bowl met een even gezond drankje (green gun & fee). Koffie is weer aan boord, net op tijd voor de buien. We handelen nog wat mails af en chillen lekker. Oom Piet krijgt een Greetz kaart ligt met zijn 90 jaar in het ziekenhuis:gebroken schouder! Mooi shit, hoop dat hij van het Belgisch schoon kan genieten en dat de keuken van goede kwaliteit is.
Morgen gaan we verder, de Limfjord uit. En waar naartoe is nog onbekend... Hoog aan de wind richting Sjealand, tochtje 80 mijl, om 0700 door de brug is ‘t plan.
zondag 26 juli 2020
25/26 juli Fur-Aalborg
Vroeg uit de veren, schip klaarmaken en DK een (eerste en)laatste run op Fur, met weemoed laten we dit mooie eiland achter ons. We gaan naar Aalborg, zo’n 40 mijl, we trekken de genua eruit en lopen lekker, doch maar zo’n 3 knopen. We besluiten tot de koffie de tor bij te schakelen en daarna te genieten van de rust. Het is een mooie dag, ruime wind! We lopen lekker en genieten van de mooie omgeving, rond de middag krijgen we een wit schip in zicht. Ik zeg tegen DK , een witte Breehorn! Verrekijker erbij” WIE is dit? Het blijkt de Bree-Rust te zijn, zij liggen al jaren met hun boot in Denemarken en zeilen veel rond op de Deense meren/Oostzee . Onder het zeilen reserveren we op de Deense site van Eurocar een auto voor zondag, dan willen we naar Skagen.




Bij terugkomst genieten we van ons nieuwe internetkaartje en na een uurtje of wat chillen bezoeken we de streetfoodhal op 100 meter van de haven voor een heerlijk hapje met pint bier. Wat een gave sfeer!
In Skagen krijg ik een email binnen met een schitterende foto met voor- en achtergrond Zeerobben van de Bree-rust. Gelukkig hadden wij ook een plaatje geschoten en konden dit terugmailen.
Op dit stuk zat 1 brug die gelukkig open bleef voor ons, nadat hij eerst even de boten van de andere kant door had laten gaan, we gaven even volgas! Altijd goed om even de cilinders schoon te branden...... We kunnen tot de laatste mijlen met de Code-0 erop zeilen, in en uitrollen was goed voor de dagelijkse work-out. Aalborg heeft een aantal havens, maar er wordt er maar 1 genoemd voor gasten in onze pilots. Die hadden we ook al gemaild (in het Engels), maar geen reactie. Hier lopen we binnen en daar staat de havenmeester te wenken; we varen een klein slootje in en komen met de kop op de kade te liggen naast een groot Noors motorship. Prima plek! De havenmeester spreekt geen woord over de grens, dus die mail was zinloos. Weten we dan ook weer. Gelijk afrekenen, hij staat al klaar met z’n pinapparaat.
We verkennen de buurt en lopen enkele kilometers langs de boulevard van Aalborg, heerlijke sfeer. Bij terugkomst scoren we nog een lekker glas rosé in het haven-restaurant (in de hoop of WiFi, maar helaas..). Top plek, hier blijven we nog een paar dagen.
Nog 12 mijl te gaan in de Limfjord, tot nu toe nog maar 1,5 motoruur, verder alles op zeil. Geweldig mooi gebied.
26/7 Skagen
Het valt al de hele nacht met bakken uit de lucht en ook de dag ziet er nat er uit.
In een lange regenbui wandelen we in onze zeiljassen zo’n 3 km naar de autoverhuur en nemen onze Corsa Sport in ontvangst, na even jassen gewisseld te hebben cruisen we via Frederikshaven naar Skagen, zo’n 85 km waarvan 50% snelweg. In Frederikshaven valt het op dat er 3 boorplatformen in ‘onderhoud’ liggen. Drukke havens!
Skagen, wat een gezelligheid. Eerst wandelen we naar de bootjes, 80% Noren en een enkele Deen en Duitser. Veel grote schepen in een heel volle haven. Opvallend zijn de enorm grote visserschepen, dan zijn onze Urkerse en Texelse vissersboten maar matig. Als je dit ziet dan begrijp je dat ze de zee leegtrekken, hier kan de vispopulatie niet tegenop, food for thought .... We genieten van de drukte, sfeer, de mooie winkelstraten en we bezoeken een paar galerieën. In Skagen zitten veel kunstenaars en dus ook veel galerieën. Ze zijn ook actief aan het werk in hun zaak. Een glas-galerie met veel mooie glazen en ook een 4 tal verschillende ovens. Mooi om te zien hoe ze van het atelier ook een soort van expositie ruimte hebben gemaakt. Later zijn we nog in een galerie met veel Kuifje schilderijen met een knipoog naar pikant, mooi om te zien tekenfilm en figuratief samen gaan.
Je bent niet in Skagen geweest als je niet de noordpunt van Denemarken bezocht hebt, wij lopen dan ook lekker tegen regen en wind naar de Deense Noordkaap! Nu nog 1 te gaan de Noorse Noodkaap :), boot. Auto, motor ??? We wil see.....
Bij terugkomst genieten we van ons nieuwe internetkaartje en na een uurtje of wat chillen bezoeken we de streetfoodhal op 100 meter van de haven voor een heerlijk hapje met pint bier. Wat een gave sfeer!
25 juli FUR dag 2
Regen! Bahbah, toch de wekker want het touristburo zou bellen welgeen (e-)bikes. We stonden als 1e op de reservelijst. Geen telefoon om 0830, wel om 10.00 uur, geen fietsen meer te huur op FUR. Dan maar op onze gekleurde vouwbikes, ook goed alleen is de afstand dan max 20 km/dag. We gaan op pad en stoppen direct bij een aantal ‘Vissen’, gisteren al de foto gezet. Hierna bekijken we het museum over het ontstaan van Fur, leuk was dat de kinderfilm in het Deens veel beter (voor ons) het verhaal vertelde dan de vele prenten aan de wand. Gaaf museum met mooie fossielen, aan sommige had een ‘restaurateur’ zo’n 1900 uur gewerkt. Een apart slag mensen dat dit kan. We leren ook van de eruptie van de vulkaan en de verschillende lagen in de grond en alles wat daarin gevonden is.


We hadden gisteren ergens een bord zien staan aan de kant van de weg met ‘sandwiches’. Dat leek ons wel wat en zo belanden we in een slagerij/kledingzaak/galerie etc waar ze dus ook broodjes maakte. Heerlijk met sterke kaas en een met rosbief, leuk plekje waar we van genoten. Hierna gaat de tocht naar de groeve, inderdaad zien we hier goed de verschillende lagen gesteente door de ijskap die hier lag en zich langzaam terugtrok. Na de standaard fotoshoots van DK was de klif aan de beurt, altijd grappig om te zien wat voor een verhaal ze om een ‘wand van zo’n 10 meter maken. We hadden geen zin om hetzelfde pad terug te fietsen/klimmen dus ging de tocht te voet naar een andere aansluiting op fietspaden.


We hadden gisteren ergens een bord zien staan aan de kant van de weg met ‘sandwiches’. Dat leek ons wel wat en zo belanden we in een slagerij/kledingzaak/galerie etc waar ze dus ook broodjes maakte. Heerlijk met sterke kaas en een met rosbief, leuk plekje waar we van genoten. Hierna gaat de tocht naar de groeve, inderdaad zien we hier goed de verschillende lagen gesteente door de ijskap die hier lag en zich langzaam terugtrok. Na de standaard fotoshoots van DK was de klif aan de beurt, altijd grappig om te zien wat voor een verhaal ze om een ‘wand van zo’n 10 meter maken. We hadden geen zin om hetzelfde pad terug te fietsen/klimmen dus ging de tocht te voet naar een andere aansluiting op fietspaden.
Mooi eiland om rond te fietsen, veel natuurschoon met leuke spots voor de toeristen. Op de terugweg kopen we ons keramiek voor in de tuin en peddelen lekker terug.
Teruggekomen gaan we ons voorbereiden op ons dinertje in de locale uitspanning. Leuke sfeer, we werden bijna opgewacht! Onze shift was vanaf 1830, veel tafels al bezet. Iedereen zat in een grote zaal aan een 8 persoons tafel, zo ook wij met 2. We bestelde 2 biertjes, flessen Fur-blond. Het menu was beperkt maar de schol met enkele gekookte aardappels en een schijfje tomaat was mega! Iets anders dan onbeperkt scholletjestjes eten in NL. 1 schol was was echt genoeg, de groente was er niet bij :(, maar dat halen we wel weer in. Na een goede 5 kwartier stonden we weer buiten en genoten van een heerlijk avondje buizen ‘Shetland’.
Abonneren op:
Posts (Atom)