zaterdag 18 juli 2020

Dagje Thyboron 19/7

Tegen de tijd dat wij wakker worden is haven al bijna leeg. De Denen vertrekken altijd vroeg. Wij hebben na 3 dagen op zee behoefte aan beweging en gaan eerst maar eens lekker langs het strand rennen/wandelen (het woord zwemmen viel nog even, maar daar is het bij gebleven, er waren 9 zware Deense ladies....dat durfde deze jonge G... niet aan).
Na beraad besloten we een dagje te blijven liggen. Het waaide hard en het werd een regenachtige dag, dus lekker chillen op de boot. ‘S Middags de regenjassen aangetrokken en Thyboron verkend. Daar is verder weinig te beleven, maar we lazen dat er wel twee bezienswaardige musea zijn. Het Kystcentret (soort Kustmuseum), maar daar was het zo enorm druk met kinderen dat we weer omgedraaid zijn. Het leek wel een soort Nemo (zouden ze willen).
100 meter verder was het Sea War Museum Jutland, wat enorm de moeite waard was en ons nog lang bezig hield. Het museum vertelt het verhaal van de Battle of Jutland. Op 31 mei 1916 heeft een enorme zeeslag plaatsgevonden voor deze kust tussen Duitse en Engelse schepen, waarbij 25 oorlogsschepen zijn gezonken en 8.645 Britse en Duitse bemanningsleden zijn gesneuveld. Het monument is een aantal jaren oud en staat in de duinen; ieder schip heeft een steen met print erin van het aantal gesneuvelden en ook een aantal beelden erom. Zeer indrukwekkend zo in een fraai duinlandschap. Naderhand is onderzocht hoe deze zeeslag zoveel levens heeft kunnen kosten. Dan blijkt dat er onvoldoende vertrouwen was van de bemanning in de informatie die van de wal werd verstrekt, (de wal zei Duitsers onderweg vanaf Hamburg en op het schip dacht men dat ze terug voeren) onvoldoende ervaring met alle technologie aanboord. Door alle schepen op zee te scannen en te kijken hoe de kanonnen stonden is alles nagebootst. Ook bleek dan soms de veiligheidsvoorzieningen niet nageleefd werden door de enorme druk om sneller kogels te laden.... Op YouTube heb ik nog een aantal uren zitten kijken naar filmpjes waar eea uitgelegd werd, wat leven we toch in mooi tijdperk.
Een aanrader om een keer te bezoeken als je Thyboron bent.

Hierna  hebben onszelf getrakteerd op een lekker verse vis in een grote vishal. Op de Zeerob ging de dag verder met het heerlijk lezen en zowaar wat vakliteratuur en een Call van mij met vriend Albert. Al vindt Dianne onze call’s altijd ‘lastig & moeilijk’ , maar ach......zuinig zijn en knokken voor de laatste euro’s. ‘S avonds hebben we nog even goed internet en genieten we van een heerlijke aflevering van Shetland.

 

vrijdag 17 juli 2020

Vlieland Thyboron 16/7 - 18,7

Donderdag 16 juli - 18 juli 2020

Vertrek naar Denemarken. We gaan naar het Limfjord een mooie doorsteek door de kop van Jutland! Ruim 200 mijl. Omdat we geen haast hebben spreken we af, dat we pas ‘het ijzeren zeil’ aan zetten onder de 3’.

Nadat we het pakketje van Joosten Watersport hebben opgehaald in Vlieland/Dorp, kunnen we gaan. Dubbel check laat zien dat er iets mis is met de data op de Ipad ☹! Ipv de Navionics app, de boating app, en jawel dus weer kaarten downloaden. We trekken nog even 700mb over de ‘lijn’ binnen en hebben onze reserve navigatie op orde. We bekijken even met ‘savynavy’ de routering, bijna de rumpline! Dat lijkt een luxe tochtje te worden, muziekje, boekje etc. Nadat ik de routering wil opslaan blijkt dit alleen op de NIET Ipad systemen te werken, grrrrrrrr. Alleen op Android, maar dat hebben we dan weer niet. Snel een mail naar ze getikt en Wheater4D weer in gebruik genomen, hier de actuele weerinfo en routering in gezet. Pfff we kunnen gaan. Schip gereed, binnen alles zeevast en de snaai-lade gevuld. We gaan met Code Zero erop en ook de windvaan is stand-by.

De koelkast is goed gevuld. We verwachten een ‘wattentocht’, dat wil zeggen weinig wind en hebben niet vooruit gekookt. Daarvoor is genoeg tijd onderweg.

15.00 Vertrek Vlieland uit, we hebben stroom tegen tot boven de eilanden, rond 1900 passeren we de TSS en hierna gaan de zeiltjes omhoog. Deze scheepvaartsnelweg is ‘leeg’ we zien uit de verte 1 schip. Onze volgende TSS ligt zo’n 45’ hoger.

vertrek Vlieland
Vertrek Vlieland

We varen met vol tuig en ‘kabbelen’ rustig noord. Vlak achter de boot nog een zeehond en bij het binnenvaren van Thyboron weer een! We zien deze tocht zo’n 3-4 windparken en komen diverse werkende en ‘wachtende’ olie/gas platformen tegen. De 1e nacht is helder en ik geniet volop van de mooie sterrenhemel en neem de grote beer goed waar. De maan is in het oosten een ‘sikkeltje’, na de nacht gaat de Code Zero erop en deze laten we zo’n 16 uur staan, hierna proberen we ruime/voor de wind………maar hebben een hoop herrie van het slaan van de zeilgarderobe. Weinig wind, maar wel golven, dus af en toe wat schommelig.



Nachtelijk verkeer

We varen vele uren op de windvaan, geweldig hoe hij ons stuurt. We hebben een dubbele bediening in verband met het niet conflicteren van de stuurautomaat en de stuurdemper, de een wil sturen en de ander blokkeert. ‘Kortom, als we de windvaan erop hebben blokkeert de stuurdemper het roer. En als we weer met het roer willen sturen moeten we de demper uitzetten en evt de ‘gewone automaat weer aan). We spreken af om een beschermingskapje op de automaat te hebben als de windvaan stuurt, zodat we geen gekke dingen gaan doen 😊. 


Na enkele oefeningen werkt het prima! Mooi om te merken dat ook deze ‘3e man’ aan boord er zin in heeft. ’s Avonds / ’s nachts zetten we de stuurautomaat erop omdat de windvaan langzaam met de wind mee draait (hoek vd wind).








Van de totale tocht motoren we zo’n 9 uur van de 50! Een langzame doch relaxte tocht. De laatste uren lopen we met uitgeboomde genua (met de kotterboom) zo’n 6,5’ op de windvaan, zon in de kuip, muziek en mooi boek! Genieten.

 

Rond 1600 varen we de haveningang van Thyboron open en zien de Limfjord voor ons, we hebben hier een serieus kaap-effect, de wind gaat van 17’naar 22’. Het is een grote haven met ‘wachters voor de windparken of boorplatformen’ en veel vissers. Ook onze Urkervissers liggen er in overvloed, dit zijn toch wel de meest moderne visserschepen die we zien liggen. We kunnen mooi met de kop op de wind tussen de palen. Schip opruimen en op jacht naar  de Pizzeria, DK denkt dat we hier zo’n 15 jaar geleden vandaan vertrokken met Marc in de Lot…….. Helaas dat was Lemvig, de pizza was heerlijk:  al was direct de Deense gezelligheid in een restaurant merkbaar………we zaten er met nog 4 kids die alleen uit eten mochten (lachen). Na deze tocht trakteerden we ons op 2 afleveringen van Shetland op NPO-start. De havenwifi trok dit geweldig, een aanrader deze serie. Leuk ook om veel van het landschap van de Shetlands in deze serie te zien en dan te weten dat we er met de Zeerob enkele dagen waren in 2018.

aanloop Thyboron
Aanloop Thyboron

Jachthaven 






 






Boek:                                  
Oktober DK, Het Grote Gevecht RvdP,

Serie:                                  Vivir sin permiso

Luisterboek:                       
Sapiens “een kleine geschiedenis van de Mensheid”

NPOstart:                           Shetland

Maaltjes:                             
G
nocchi met groene pesto/courgette/cherry tomaatjes/rucola/parm.kaas
                              Pasta met tonijn verse groente en ‘zelfmakende saus’ 

dinsdag 14 juli 2020

Zomer 2020

Op vakantie in Corona-tijd. Ook wij hebben onze plannen aangepast. Het oorspronkelijke plan om naar West-Schotland te gaan hebben we laten varen. Op het moment van vertrek is Engeland net open en kunnen we naar België en Frankrijk. Of naar Noord, de Oostzee. Engeland zijn we vorig jaar geweest en vinden we wat onzeker, de Kanaaleilanden zijn nog dicht en voeren ook hun eigen beleid. We besluiten om toch richting Denemarken te gaan, in de hoop dat Zweden voor ons in de komende weken open gaat. Op het moment van vertrek zijn Noorwegen en Zweden nog dicht.

Na een hectische week waarbij R’s 60e verjaardag nog even gevierd moest worden zijn we zaterdagmiddag met een overvolle Tesla in Hindeloopen.Na uitladen en inladen gaan we nog even gasflessen scoren, helaas geen polyester flessen, dan maar staal. Onderweg naar de auto het overtollige gas laten ontsnappen, eerst wilde ik die fles aan boord laten liggen. Verder de ankerrol gemonteerd, met 100mtr lint om vast te maken aan een verre boom of het achteranker. We zien nog een andere B41 zeiler op de steiger lopen, Andre, en drinken met hem ons eerste vakantiebiertje. ‘S avonds kunnen we in het havenrestaurant, dat eindelijk weer open is, mosselen eten! Net als de crew van de Kleine Walvis een paar dagen er voor in Belgie deed en ons eenjaloersmakende foto stuurde... En we moeten natuurlijk ook de locale horeca steunen. 


Zondag zijn we vroeg op en gaan we onderweg naar Beute om de kotterspiboom op te halen met de speciale RVS-dekbeugels, hierna naar de Poietz voor de laatste boodschappen en daarna VERTREK. De watertank vol, diesel lekker afgetopt en bij de havenmeester hebben we ons 6 weken afgemeld.We gaan, zonder al te veel haast.......het is allemaal niet zo ver varen in onze ogen.
We lopen een mooie hoog aandewindse koers naar Kornwerd. Drukte alom voor de sluis, gelukkig kunnen we op de laatste 6 meter van het bb remmingwerk nog liggen. Dit wordt 1-2 schutten wachten, tot de sluiswachter omroept ‘brug defect, monteur onderweg, duur onbekend’. Voor veel boten is dit teveel en zij keren om. Onze buurman trekt gelijk een fles wijn open. We liggen prima en hopen alleen dat we nog voor 20.00 uur over de Boontjes kunnen (ondiepte bij Harlingen) anders moeten we een tij wachten. Na zo’n 3 uur is het tijdelijk gefikst en laat de sluismeester beide sluizen van de zuid naar de noord open om de opstopping weg te werken, aardig! (De buurman van de wijn heeft wat helpende handjes nodig om zonder schade de sluis uit te komen). Hierna op de motor tegenstroom de Boontjes over naar Harlingen. In Harlingen kiezen we voor de Zuiderhaven en varen tussen de vele werkloos liggende bruine vloot schepen door, sneu. Wij meren af tegen de kade, met de schuurplanken gemonteerd gaan we aan de dis. De maaltijd is super snel klaar. Leo had zijn overheerlijke babi pangang meegegeven die hij regelmatig maakt en ons dan een ingevroren bakje geeft. Zalig, bedankt Pa. 

Na een lekkere wandeling door Harlingen eindigen we bij Zilt een hippe strandtent aan de Waddenzee. Laag water, wadlopen, zonsondergang, mooie luchten en een glaasje rosé... Een heerlijke eerste vakantieavond.  

De 13e is het een feestdag, Dianne jarig! Na een lekkere run kom ik terug en hangen er slingers in de boot, heeft Robert verse jus en croissants gehaald en ligt er een tafel voor kado’s en kaartjes.... flessenpost! Ik voel me de hele dag enorme jarig, Veel appjes, FBberichten, Linked Inberichten, telefoon en mail en wat al niet meer.. Na een tippel naar de CIV voor een stootwil gaan we naar Zeezicht voor een overheerlijk ‘verjaardagsgebakje’, Dianne voelt zich meer jarig dan vorigjaar op de Golf van Biskaje (geen bereik; alleen via de satelliet telefoon). 

verjaardagsgroet uit Frankrijk
Felicitatie uit Frankrijk!


Deze maandag is het hoog water erg laat in de middag. Rond 1400 gaan we door de brug en zeilen met prachtige wind naar Vlieland. Volgens de site is het vol, ook de vlaggen en lichten en zelfs een bord geven aan dat de haven VOL is! Ons plan is dan ook om te ankeren ..... totdat we ik zien dat er toch schepen ingaan. We gooien de stootwillen overboord, lijnen gereed en we drijven zeer langzaam voor de ingang zeker zo’n 15 minuten. We worden gewenkt door de havenmeester en mogen binnen, op een first Class plek! Geweldig Vlieland we blijven een paar dagen. 
Nog een mooie dorpse wandeling om het Vlielandgevoel weer op te snuiven en dan de kop op t kussen!




De 14e blijven we lekker op Vlie, we genieten van het tempo en de vakantiestemming. Overal fietsende en wandelende mensen met plenty kids die spelen. Na ontbijt en een paar mails gaan we de oost-kop om en wandelen zo door tot we bij het strandpaviljoen aankomen (mooie herinneringen aan een Deloitte feestje/partnerweekend :). De route wordt na een lekkere kop gemberthee vervolgd door tot het dorp en winkelen door de hoofdstraat. Ondertussen blijkt ook in Corona tijd dat de horeca op maandag en ons beoogde restaurant zelfs ook op dinsdag vrij heeft, jammer. ‘S avonds streamen we met gepaste stops Shetland, een lekkere detective, tip van Henk en Godi;  we genieten van het voor ons bekende landschap en natuurlijk het verhaal.  

Woensdag blijven we nog een dagje. We missen een kaart van Denemarken en deze wordt opgestuurd door Joosten Watersport naar een DHL-Service punt op Vlieland. En daarn wachten we op. Geen straf :). Vanavond gaan we ECHT uit eten, het Armhuis! Het verjaardagsdiner van Dianne. We kunnen reserveren met de 1e shift 1730-20.00.....wel vroeg, maar prima! Na een paar uur klussen en werken gaan we op de fiets het eiland over, genieten van het bos en de schelpenpaden. In het Posthus drinken we wat bij de take-away, het hele terras is opgedeeld in cellen met plexiglas, heetheet. Maar daarbuiten zijn picknicktafels in het gras/duin en kan je een ‘take-away’ bestelling nuttigen. Zeker zo lekker.
Het Armhus is een aanrader, zeer culinair met mooie wijnen. Feestelijke afsluiting van Dianne’s verjaardag. Vandaag nog geen card ontvangen, hopelijk morgen? Dan gaan we ri. Limfjord. Voorspelling is minder dan 10’ knoop wind.......


 ‘Leef op het ritme van het tij, leef zonder het tikken van de Tijd’. Het spoor met deze tekst loopt over het eiland, gezet door een van de terreinwagens die dit in zijn profiel heeft staan.

zondag 25 augustus 2019

Video’s Rondje Spanje

2019 Rondje Spanje Zeerob



UK

Fowey


http://www.youtube.com/watch?v=_nlgO_rPc0Y


Salcombe

http://www.youtube.com/watch?v=zoJETNhJ3OI



Spanje

Guetaria-Mutriku

http://www.youtube.com/watch?v=JZAmS8SI8ko



Laredo- Santander

http://www.youtube.com/watch?v=IDm-Syu3904



Vlog aanloop Bilbao

http://www.youtube.com/watch?v=35s61JvdBkA



Dolfijnen

Dolfijnen Spanje - UK


http://www.youtube.com/watch?v=higDgcX2PbA




Dolfijnen Biscaije Santander-Fowey

http://www.youtube.com/watch?v=xdoQJKdKR3g


De feiten

Deze zomer Rondje Noord Spanje 

Schip:
2.090 mijl gevaren
229 motor uren 

Zeilvoering:
Grootzeil, Genua, Kotter & Code 0
=we misten Gennacker en Boom voor de Kotter

Tocht:
14 nachten op zee
-IJmuiden (NL) - Ramsgate (UK)  -160”
-Ramsgate (UK) - Falmouth (UK) -210
-Falmouth (UK) - Pasajes (Spanje) -430
-Santander (Spanje) -Fowey (UK) -440
-Dartmouth (UK) -  Eastbourne (UK) -150”
-Eastbourne (UK) - IJmuiden (NL) -200”
Totaal Spaanse kust 90”

Havens:
Enkhuizen
Amsterdam
Ramsgate (UK)
Falmouth
Pasajes (Spanje)
Geteria
Mutriku 
Bermeo
Bilbao
Castro Urdiales
Laredo
Santander
Fowey (UK)
Salcombe 
Dartmouth
Eastbourne
IJmuiden (NL)
Amsterdam
Enkhuizen

Navigatie:
Raymarine met Navionics kaarten (1 kaartje was niet goed ge-update, klein stukje Spanje)
Ipad met Navionics kaarten (niet hoeven gebruiken)
Fysieke kaarten (niet hoeven gebruiken)
AIS, max 65’ zicht
Radar, ivm Vissers en zeilers zonder AIS

Weer
PC    :QtVlm, mbt vertrek Biscaje
Ipad  :
=Wheater4D ivm dagelijks weer ophalen meerdere dagen en routering
=Windy tbv de swell 

Maximale wind in de haven 38’
Maximale wind op zee 33’
4 dagen regenachtig

Communicatie:
-Marifoon
-GSM
-IridiumGO (3 maanden unlimited)

Pilots:
Vaarwijzer Clemens Kok 
Reeds 2019
Imray Biscay
Ben Hoekendijk
Reisgids Noord-Spanje & Engeland

Tanken:
Diesel: 
IJmuiden, NL 
Pasajes, Spanje
Laredo Spanje
(UK overgeslagen ivm rood)

Gasten:
Kay en Lennard 

Schip:
Wijzigingen schip, geen
Aanpassingen ivm wereld reis: Vaste Kotterstag, 2e spi boom voor de kotter, anti-gijp rol 

Diversen:
Marina’s, kades, anker, pontoons, mooring 
Aantal jachthaven: 19 jachthavens 
Havengeld: 30-50, UK 30-35, Spanje 40-50, NL-25-35

Amsterdam Enkhuizen Workum

Na een heerlijke run over over het strand van IJmuiden, vertrekken we richitng Amsterdam. Het valt ons op hoe het ‘stinkt’ op grote delen van het Noordzee kanaal. Op een zeker traject varen we onder een aanvliegroute naar Schiphol, het gaat aan de lopende band. Zeker 20 vliegtuigen komen op dat korte stukje over We zijn echt weer in de bewoonde wereld en in de randstad.
Voor het eerst deze vakantie bellen we om een plek te reserveren in de NDSM-haven in Amsterdam; dat was ons de vorige keer t verstaan gegeven. En gelukkig is er nog een box. De middag staat in het teken van het ‘ontzouten’ van het schip en de boot te ontdoen van de ‘zee-uitrusting’.
Tegen half 7 belt Victor, hij is in de buurt! En even later zien we hem al rijden. En ook Annick en Mente komen eraan, lekker op de fiets. Wat een supergezellig weerzien na al die weken. Na een borrel in de kuip, verplaatsen we ons naar Loetje en borrelen daar lekker verder tot we een tafeltje hebben. Het is weer ouderwets genieten van de Hollandse bieftstuk en andere zaken. Na nog een afzakkertje in de kuip gaan Annick en Mente naar de Kostverlorenkade, om zich de volgende dag weer te melden voor tochtje Amsterdam-Enkhuizen. Victor blijft slapen en vertrekt vanaf de boot al om 7 uur met de auto naar Amstersfoort ..oef... de rollen zijn omgedraaid  :)

Als Annick en Mente (A/M) er vrijdag zijn, gooien we los. Het schip wordt volledig uitgelegd, toegelicht en Robert is helemaal in zijn nopjes met de geïnteresseerde M, die als dekkie op de Clipper Stad Amsterdam heeft gewerkt en als bijbaantje schippert op diverse (kajuit-)zeilboten en natuurlijk heel veel weet en vraagt. Alles wordt uit de kast gehaald vandaag, hoewel we weinig wind hebben. 
Grappig detail is dat Mente met de Clipper op de Oranjewerf werkte en vertelde over de grote hoogte en de missers die men er maakte, links is voor een 
Lasser voor op de neus staan en naar achteren kijken, da’s vervelend als alles wat eraf gaat ook erop moet en gecertificeerd moet worden. Tja is het links of BB?
Na de drukte op het IJ en de sluis, waar TV-opnames door RTL werden gemaakt (iemand wat gezien donderdag?)  Gaat het pal voor de wind eerst op het grootzeil en later met Code 0, dan weer zonder code 0 en dan weer met.... naar Enkhuizen, De wind is dan weer 12 knopen, dan weer 17 en we hebben de afspraak dat de code 0 er boven de 15 knopen afgaat: we gaan dan wel als een speer, maar we krijgen het zeil daarna niet meer ingerold en het materiaal is er niet op gemaakt. Dus ‘actief zeilen’ voor Robert en M. Annick en ik zijn van de catering en kunnen daarnaast gewoon genieten.
Tegen 6 uur zijn we in de sluis, waar we herkend worden door onze verzekeringsman Klaas Jan van NemassDe Boer die gelijk even komt kijken naar de afgebroken Hydrovane (zie een van de eerste blogs). Hoezo een klantenman.

Even later varen we Enkhuizen binnen en vinden een plek als derde naast twee Clippers. Na het verdiende biertje in de kuip nodigt Robert ons uit in de Visafslag. Heerlijke mosselen gegeten en ander lekkers.  A/M vertrekken met de trein naar Amsterdam. We nemen voor een paar weken afscheid, Annick begint zaterdag in haar nieuwe rol als Hospitality Manager op de Stad Amsterdam en vertrekt daarvoor naar Brest. Spannend!
Even voor ons liggen 3 boten uit de Achterhoek, en ja hoor daar zit Sandra op met een groep van haar rotary op hun jaarlijkse zeiluitje. Even een appje en ja hoort Sandra komt natuurlijk even een wijntje drinken aan boord. Wat een gezelligheid!
   






























Vrijdag gaan we door naar Workum. Rob Beute heeft volgende week tijd om naar de furler van het voorzeil te kijken, dat we sinds Santander al niet meer gebruiken) en eventueel te fixen (anders draait het voorzeil komend jaar niet meer) en Robert wil nog wat andere dingetjes doen. We horen al dat Harrie ook in Workum is. Het plan is om ‘s avonds naar huis te gaan. Zaterdag hebben we dan even een dagje thuis tot half 4 want dan moeten we ons melden bij Ruud. Lied oefenen voor Paul. Om 5 uur worden we verwacht bij vriend Paul de Kerf die 65 wordt en een diner in de tuin geeft met daarna een groot (dans)feest. 
Maar het plan wijzigt. We krijgen een appje van de Grote Mees of er nog tijd is voor een borrel in Makkum vanavond. Dat is natuurlijk wel heel gezellig. We willen de vakantieverhalen graag uitwisselen. Dus ... om 21.00 uur spreken we af in Makkum.

Kortom, weer een hoop gezelligheid in Nederland. Na een ontvangst door Harry (en Rob Beute natuurlijk) in Workum zitten we ‘s avonds bij Rob en Nynke. Het wordt natuurlijk weer laat. Om half 8 gaat de wekker... inpakken.. doorwerken.. iets minder gezellig... half 10 in auto en half 12 thuis. In vliegende vaart, auto leeg, tassen uitpakken, wasmachine aan en daar zijn Victor en Lennard die zelf de lunch meenemen. Heerlijk, allemaal lekkere dingen van de Jos, de locale slager en van onze vertrouwde bakker. Wat een verwennerij!
Weer een gezellig weerzien. 
Victor en Lennard gaan  naar naar Sungrooves, een festival in Ravenstein: wij maken ons op voor het feest en diner van Paul. Het bootkloffie wordt verruild voor een mooie jurk en de gympen ingewisseld voor pumps. Eind van een heerlijke vakantie en afgesloten met veel gezelligheid en op zaterdag gelijk een topfeest!