donderdag 5 juli 2018

Stavoren - Edinburgh

Het is zover.we zijn onderweg!

Zaterdag 30 juni had Robert een fantastische dag in Maastricht. Een vader-zoondag van het dispuut “Primus” van Lennard. Dat kwam mij (D) heel goed uit, want ik kon op mijn gemak spullen pakken, nog even koffietje met Marielle en Joke, de laatste boodschappen doen en het huis en tuin‘oppasklaar’ maken voor Victor en de familie Walraven.
Rond 15.00 uur zondag waren we op de boot en wie lagen er naast ons ... Harry en Rianne met hun Helena. Wat is ze mooi geworden! Dat was weer een gezellige start van de vakantie. We zwaaien Harry en Rianne uit en moeten ‘even de boot inruimen’. Dat is weer even wennen, want waar laten we alles op deze nieuwe boot op een logisch plek, met toch een heel andere indeling. Ondertussen laden we zo’n 800 liter water extra voor de balasttanks.
R installeert de van Wim geleende Iridium Go, de satelliettelefoon, zodat we onderweg ook Gribfiles voor het weer kunnen ophalen en communiceren met het thuisfront. Dat heeft nogal wat voeten in aarde, maar uiteindelijk lukt het. Het weer is de komende dagen erg gunstig voor de oversteek naar Edinburgh (O -NO). Daarna gaat de wind draaien naar N en dan duurt het veel langer, moeten we kruisen (houd ik niet zo van op lange tochten). Om te profiteren van de goede wind moeten we dus maandag de zee op. We beoordelen de tocht vanuit QtVlm software waar we meerdere startmomenten met een interval van 12 uur met elkaar vergelijken. Het dagje chillen op Vlielandof of Harlingen schiet erbij in.
Maandagochtend gaan we nog even naar Workum, wat afgeven bij Rob en Anita, slaan goed in bij de verse bakker, scoren nog zeebandjes voor over het dek (waar zijn de oude gebleven...), anti slipmatjes bij de AC-tion (tip van Rianne) wat verse spullen bij de Poeitschz en dan gaan we los. Het is bijna stress want we moeten wel op tijd over  De Boontjes (ondiepte in de geul naar Harlingen). We redden het net, wel stroom en 21 knopen wind tegen, maar wel genoeg water op de ‘Boontjes’, we kunnen daar maar tot 2 uur voor LW overheen) en dan scheuren we door naar Vlieland. Onderweg genieten we van een heerlijke BabiPangang, gemaakt door R’s vader. Wat een genot.
Vlieland - Edinburgh circa 340 mijl
Het is enorm druk op zee. Mijn eerste wacht bestaat uit vrijwel alleen maar het oversteken van Traffic Zones. die moet je haaks oversteken anders kan je enorme boetes krijg. De wacht vliegt dus voorbij en een boekje lezen is er nog niet bij. We constateren dat we de eerste 200 mijl altijd wel iets zien, veel boortorens en scheepvaart. De nieuwe Zeerob doet het geweldig, de eerste dag vliegen we met zo’n 7-8 knopen over het water, daarna wordt het wat minder en hijsen we de Code 0 (groot lichtweer zeil) en met weinig wind gaat we nog steeds tussen de 5,5 en 7 knopen. Midden in de 2e nacht zakt de wind eruit en moet de motor aan. Nu varen we op het ‘ Ijzeren zeil’ en we zien de kust (Engels denk ik ) al opdoemen. De wachtjes gaan lekker het slapen is prima in de BB slaapkooi, ook de Watt&Sea houdt het stroomverbruik goed bij waardoor het geluid acceptabel wordt.
In tegenstelling tot in Nederland is het behoorlijk koud op het water. Dikke trui en windstopper zijn echt nodig.Maar wat een geweldige luxe is het pilothouse. Ook tijdens de nachtwacht zitten we het grootste deel van de tijd binnen in het pilothouse, heerlijk comfortabel, goed zicht op de zeilen en op zee. Alleen als we even iets aan het zeil moeten doen, of de motor starten  moeten we even naar buiten. Alle thermokleding zit nog ergens in een luik...R. Gebruikt regelmatig zijn ruitenwissers met sproeiers, hoe handig :)

Wacht van Dianne, lekker comfortabel
Dag 3 blijft weinig wind; we proberen de nieuwe overgenomen Gennacker uit en dat gaat ook heel lekker. Totdat de wind eruitzakt en we weer op de motor moeten. Later de dag dag wordt het ‘blak’ totale windstilte met alleen af en toe een ‘roller’. De getijde golf komt boven Schotland naar de Noordzee, deze eb en vloedstroom merken we goed.




Nieuwe overgenomen Genacker

Veel eerder dan verwacht bereiken we Schotse kust.We hadden gerekend op 2 dagen en 17 uur, maar zijn veel sneller.Alleen wel midden in de nacht. En‘s nachts zo’n haven aanlopen met veel ondieptes (we kunnen er alleen maar in een paar uur voor/na HW) zien we niet zitten. Wel zien we op de kaart ankerplaatsen voor ‘small vessels’  op de Firth of Forth zoals het hier heet. Zo gezegd zo gedaan. We ankeren op stromend water bij stroom tegen wind. Mede door de heldere commando's van Robert liggen we in 1 x goed; wat een topanker hebben we nu! (Dat ging op de vorige boot niet altijd zo gesmeerd). Met het ankeralarm aan voelen we ons safe.  We vieren dat we in Schotland zijn met een van de vele kruidenbitters aan boord en duiken dan in het schommelende vooronder...
Donderdag moeten we nog circa 11 mijl naar Port Edgar. Het ophalen van het anker blijkt een workout te worden. De ankerlier doet het niet, dus met vereende krachten trekken we de ketting binnen (anker weegt maar 30kg) en uiteindelijk zijn we  anker op... Gelukkig hadden we veel ruimte. Anderen hadden deze ankerplek nog niet weten te vinden.....Breehorn krijgt weer een sms. We hebben zoveel ketting dat deze waarschijnlijk opeengehoopt tegen de lier aan ligt... In de haven gaan we kijken.

We genieten nog 3 uur van een prachtige tocht door de Firth of Forth met geweldig weer. Veel verdedigingswerken, rotsen waar we voor moeten uitwijken, maar een prachtig vaargebied. We krijgen een mooi plekje met zicht op de ingang; in de verte zien we nog een Nederlander uit Workum liggen. Nog niet ontmoet, maar dat gaat misschien nog komen. Het plaatsje waar we liggen is Queensferry. Van hieruit kan je met de trein of bus naar Edinburgh en dat gaan we morgen doen, maar eerst schoon schip maken!
mooie lucht


Reis 2018 Rondje NoordZee

Plan is om van Nederland naar Schotland, Orkney’s, Shetlands door naar Noorwegen. Een fixed date = 27 juli, de dag dat de Clipper Amsterdam in Stavanger ligt. 



vrijdag 18 augustus 2017

Workum-St Petersburg 2017 (havens)



Feiten


Vertek 18 juni vanuit Rendsburg, 20 augustus terug in Workum

Gevaren mijlen 2.778
Getankte diesel 750 liter
Motoruren 350
Motorolie 1,5 liter

Pilots, The Baltic Sea
            Oostelijke Oostzee, Vleut
            Baltische Zielen van Jan Brokken
            Blog, Iskander, 
Wikipedia
Internetsites
 
Visa, ANWB & Vladimir (gegevens in de Baltic Sea) 

Navigatie
-digitale kaarten Navionics
-Raymarine-plotters
-Ipad4 & GPS als reserve plotter
-Papieren kaarten, alles gekocht & geleend =>niet gebruikt alleen de overzeiler van de Oostzee & de Baltic

Weer:
-Ipad Weather4D pro, gribfiles laden via Wifi, 4G of Iridium GO

Aantal boeken gelezen 20
Blog upload's 50 

Regendagen max 5 (2 in NL)

Aantal havens
32

Aantal landen
9

Aantal nachten gevaren
9

Aantal keren kotterzeil
Geen

Aantal keren geankerd
Eenmaal Glewitzer Wiek (Rugen)

Aantal keren rubberboot 
Geen

Stukken aan materiaal:
Geen

Ziektes:
Geen

Gebruikte zeeziektepleisters: 2 
Aantal keren hardgelopen:
32, grofweg 250 km

Aantal opstappers 4
Annick, Victor, Lennard en Kay

Onderhoud & Service & Preparatie Zeerob: Scandinavian Yachts Workum

"Vlieland"-Harlingen-Stavoren

De tijd tikt, Vlieland heeft plek om half 4 's middags! Op de sporadische momenten van 4G gaan we ff de site van beschikbaarheid toetsen, SHIT! Vlieland is nu vol, nog enkele plekken (zeer beperkt aantal ligplaatsen, alleen dubbel liggen. Nou is als 2e of 3e liggen niet erg maar wel als er ZW 20-25' wind voorspeld is en 2 dagen regen. Dan is in mijn beleving zelfs Vlieland NIET leuk, al had ik graag een run over de kop willen lopen :(.
Tja, ik suggereer om 20.00 om door te varen?? Mijn flexibele mates zeggen meteen prima, dus we kiezen zuid! Nog zo'n 25 mijl varen over het wad, prachtige avond en heel veel vissers. Dianne en ik kijken met verrekijkers en de jonge oogjes van Annick zijn handig om tonnen of vissers te zien en te beoordelen naar koers en doel. Uiteindelijk komen we rond 2400 bij Harlingen, even oproepen en we mogen aanleggen in de Nieuwe Willemshaven, grove palen met 'ijzeren' trapjes en gladde zut. Na zo'n halfuurtje lijnen leggen, paalsteekjes, lange lijnen etc.....Dianne & Annick waren wederom top maten!
Om 0200 na een paar BB de kop op het kussen!

Om 1000 hoor ik tikken, we zijn aan het schuiven door de hardere wind. Dianne en ik douchen en gaan verhalen naar de binnenhaven, we komen voor de brug, leggen aan en de brug is direct open en we varen naar binnen, vol in de regen met een stevige wapper. Aangekomen keren we even de kop en gaan BB liggen, alle lijnen netjes e.d. Na een kwartier liggen we weer goed en wel en horen:'u moet verkassen'  en gaan. Ik ben havenmeester, zijn ritsje gaat omlaag en hij laat zijn logo Havenmeester zien. Wat een lozer! Hij heeft ons zien binnenvaren en aanleggen!!  Maar goed hij zijn zin, we verleggen en liggen prima aan een steigertje. Direct merken we de Nederlandse krenterigheid, stroom per 50 eurocent afrekenen.....water 50 eurocent per 50 liter....
:
We chillen wat, ontbijten en gaan langzaam naar de middag, het is droog om 1500! We gaan lekker slenteren door het dorp! We staan net bij de viskraam  voor een lekker bakje kibbeling en wie loopt ons tegemoet: Lena! Jawel, onze schippersvrouw van de Felice (voer vorig jaar mee naar de Azoren), we kletsen een bakje kibbeling weg en gaan aan de overkant in de kroeg verder onder het genot van een bakje pleur en muntthee (blaadjes, brrrr). Ontzettend leuk om even bij te praten. Na 2 bakkies worden we overvallen door de Boerbooms, het vriendensetje uit Heeg, 1 hoog. Ze hadden al geappt, hadden de boot al gevonden, gebeld.. maar ja ik ben "offline :(. 
We zeggen Lena gedag en gaan met een biertje en bitterballen verder, vakantie lol ten top! Dit is thuiskomen ten top! Na een paar bier wandelen we naar de Zeerob en gaan de bubbles ff soldaat maken en ouwehoeren tot laat (sorry Annemijn!!!!xxx). We trekken een jackje aan en gaan op pad naar ons 'stamcafe/restaurant' en hebben een top avond. Terugkomst op de boot hadden mijn LadieMates besloten mij te kullen en maakten mij drie maal in met rummicup....... 

Vrijdag, dagje hakken! Om 1000 gaan we de brug door de boontjes over, mooi de wind op de kop heerlijk. De brug/sluis staan open bij aankomst in Kornwerd. Na de sluis zetten we de zeilen en "hakkende-annie" gaat ri. Enkhuizen. Een heerlijke zeildag, rif erin, eruit, koers op Enkhuizen, koers op Hindelopen.....heerlijk. In de middag verrast Dianne ons met soep, brie, honing en broodjes uit de oven. We gaan lekker bijliggen en eten in alle rust een soepje en het broodje, heerlijk zeg. Na de lunch keren we de kop richting Stavoren en om 1500 liggen we lekker aangemeerd aan de kade. 

Na een lekkere "Klassieke" wandeling, rondje gaan we de boot ontmantelen en chillen op de boot. Annick is de kok en wij genieten al van alle heerlijke "keukengeuren" 
Wat een vissers op onze route!Bijschrift toevoegen


Harlingen, met de Zeerob in de box
Even thee drinken met Lena van de Felice
 


Sander en Marielle vanuit een Heeg. Wat een welkom in Nederland!!

Sterke verhalen....


 

Sterke verhalen....

Regen..



Stavoren, oude haven. Rustig hier!

Foto's Holtenau - Vlieland

Haven Brunsbuttel; naast de steiger varen de vrachtsschepen langs
 


Annick gearriveerd!


.. en binnen 2 uur na aankomst al op de Elbe

 

 

Om half 4 lijkt er nog genoeg plek op Vlieland..
.



woensdag 16 augustus 2017

Holtenau - Vlieland?

Om 10 over 7 wordt ik wakker, ruim voor de wekker. Gelukkig maar want als we de marifoon aanzetten horen we dat de sluis 'over 10 minuten draait'. En dat is half 8 ipv 8 uur. Dus.. aktie. Motor aan en gaan, voorbuurman wakker gemaakt en opgejaagd en in het voorbij varen wekken we gelijk de Victoire 933 uit Delft die ons zo netjes had geïnformeerd. In no time liggen we in de sluis en voor 08.00 uur varen we al op het Nord-Ostseekanal oftewel Kielerkanaal. Het is prachtig weer, de korte broek gaat al snel aan, zonnebril op en het wachtschema gaat in: uurtje op, uurtje af. Voor ons in de sluis lag een groot containerschip. Hij vaart maar iets harder dan wij (zo'n 6 knopen) (je mag max 15 km per uur, circa 8 knopen varen). Nadat hij ons (alle pleziervaart) netjes de sluis uit laat gaan komt hij ons na verloop van tijd achterop, haalt ons langzaam in en vervolgens moete\ hij weer ergens wachten en gaan wij er weer voorbij.. En dat gaat zo door tot in Brunsbuttel. Ondertussen werken wij ons aktielijstje af: gastenlijst feest, diverse mails, datum voor ons feest weer veranderen (op de geplande datum blijkt dat er veel VIP's niet kunnen (zo moeilijk is het toch niet 12,5 jaar na de trouwdatum de week vrijhouden, of even afstemmen) die we er graag bij willen hebben, maar op de nieuwe datum er natuurlijk weer een aantal die niet kunnen of is de locatie bezet... R is soms wat snel (wel gezellig hoor) met communiceren; denk dat de familie straks de kluts kwijt is :), blog bijwerken, poetsen aan de boot in het kader van de 'verkoopklaar maken'. Etc etc.

Tegen 18.00 uur  zijn we in Brunsbuttel. Waar we de volgende ochtend op tijd de sluis pakken. Als we net liggen komt onze 'blauwe vriend' weer langs; hij gaat door de sluis in. Op onze plek in de jachthaven zie je alle grote zee schepen voorbij varen de sluis in; ze varen op 10 meter langs. Indrukwekkend, de zuiging is enorm, R spant extra landvasten en deze kraken als de beste. De haven stroomt langzaam vol. Naast ons komt een Contest 41 (die veel langer lijkt ?!); de schipper vaart het schip alleen terug naar Nederland. Daarnaast een schip dat mee heeft gedaan aan de DriehoekNoordzee 2016 (Gerrit & Henk als bemanning). Aanspraak genoeg. Veelal over het wisselvallige weer, valt mij op dat veel mensen voor een tocht van 30 uur naar "windguru" kijken, een plaatselijk weerbeeld. De gribfiles zijn dan toch zeer waardevol, natuurlijk ook de 'onweerskans/buien e.d.'.
Met z'n allen zijn we onder de indruk van een stel waarvan de vrouw hun boot zo netjes en strak inparkeert tussen 2 pakketje van 3 dik dat we haar allemaal complimenteren (wij hadden meerdere pogingen nodig, hulp was erg welkom, vanwege de enorme zuiging/stroming van de zeeschepen). Later blijkt zij wel heel ervaren zijn, ze zijn al 12 jaar weggeweest en wij horen weer veel interessante zaken die we opslaan.

In Brunsbuttel blijkt het kermis te zijn; wat een herrie. De Vlissingse kermis in de zomer is er niets bij! We eten aan boord en als toetje trakteren we onszelf op een ijsje bij een mooie ijstent aan in het dorp; dat nu een hele grote kermis is en waar het enorm druk is. Na nog een rondje door de buitenwijken van Brunsbuttel trakteren we ons op een laatste 'Downtown Abbey' op de boot. De 10,= liggeld is graag betaald en ben blij dan niet alleen in Polen kermis is maar ook hier.

Dinsdag 15 augustus.
08.00 uur door de sluis. Je moet hier niet te lang blijven want dan krijg je steigerpraat. De ene boot blijft liggen want er zou vanavond zware hagel komen en 20% kan op onweer. Onze buurman is vrij nuchter en reageert met 'of die hagel nou in de haven op of zee op mijn boot valt...'  Wij gaan in elk geval naar Cuxhaven want daar komt Annick!
Om 08.00 uur weer in de sluis en daarna op het fokje naar Cuxhaven. 13 mijl, te overzien. Onderweg halen we het weer op en bepalen dat we vanavond met hoogwater gaan. Annick vast geappt, zodat ze is voorbereid. 
In Cuxhaven diesel (blei frei ) en water getankt, boot gepoetst, boodschappen gedaan, een maaltje gekookt voor op zee, een kop thee gedronken met de de wereldreiziger die we in Brunsbuttel en ook hier weer zagen en zo vliegt de dag om. We zitten net effe en daar stapt Annick al op de boot! Ja hoor, echt een Annick actie, geen taxi, ik dacht 'ik loop wel even', geen appje dat ze er als is 'ik zie je jullie vanzelf wel liggen'. Het is weer heerlijk vertrouwd en gezellig. 
We eten nog even in de haven en na de afwas gaan de lijnen los en gaat we het ruime sop op. Het zeil gaat op; gelijk even een 'dingetje' want ik had de grootzeilval niet goed dichtgeklikt dus die springt los. Oeps..... de slingerende val op een hard stromende Elbe op een net gepoetst glad dak....wordt zonder heel erg veel morren toch weer door R gevangen met de pikhaak en daarna vervolgen we de reis. In de kuip worden wel helemaal bijgepraat over de belevenissen met de dames in Heeg. R slaat z'n eerste wacht over... je gaat niet om 09.00 uur slapen als je je dochter na al die weken weer ziet. Annick draait mee in het wachtschema... (ze wil niet weer een Sinterklaasgedicht over het niet wachtlopen (zoals op de tocht naar de Azoren)). R ontpopt zich als een ware instructeur.  Van 2200-0100 draaien Annick en ik de wacht, we bestuderen lichten zoeken tonnen op in de plotter. Zo gaan we samen de nacht in, de app "starwalk" gebruiken we nog even want we kunnen de grote beer niet vinden om de Poolster te bepalen. Hierna genieten we van de drukte, we steken de Jade en de Wezer over tussen veel scheepsbewegingen zo ook het loodsgebeuren (op /af stappen in de nacht). Om 0100 als we de Wezer dwars kruisen gaat Annick te kooi en ik ga door tot 0300 (was laatste uur Ff bijten), hierna proberen te slapen op een klotsten/stampend schip. Om 0600 neem ik het van Dianne over en zien we de ochtend samen met Annick, is er ook bij :). Al snel na een kop thee blijkt dat we weinig praat hebben en ik beter met de hazenslaapjes kan beginnen, Annick duikt nog ff te kooi (tot 1330...).
Momenteel zitten we boven Terschelling en verwachten rond 2130-2230 in Vlieland aan te komen, is er plaatst??