zaterdag 1 juli 2017

Helsinki

Sailorsdiner in de NJK (Royal Yacht Club). 
Breehornvlag in de jachtclub
 
                         

Half 12 's avonds en nog vrijwel licht


Bijschrift toevoegen


Je kunt er niets van maken... Behalve dan de Meloni


Scheepsraad op de Zeerob


Wandeling op Seurasaari (natuurgebied/parkeiland in Helsinki)
  
.

Stay at Helsinki Finland 28/6 t/m 1/7

28/6 Finland, Helsinki, Nokia, Ittala, Marimekko.....witte vlag met blauw kruis... wat is er meer dat we van Finland weten. Wij niet veel meer, bijzonder eigenlijk, en toch 4 G met dataroaming, jipheee. Na een tocht van een kleine 300 mijl en 2 nachten doorvaren  liggen we in de NJK een jachtclub van midden 1800 en een dito clubhuis, nu restaurant sinds zo'n 30 jaar. De jachthaven ligt op een eilandje (Helsinki bestaat voor een groot deel uit eilanden). We liggen prachtig in het centrum; om het halfuur is er gedurende 18 uur vervoer met een pontje.  fhankelijke van het tijd en de type vracht is er een andere, 3 stuks kennen we. Bij de haven is een loods van de club, er liggen 5 -6 meter klasse en een 8 meter klasse aan de steiger, echte zeilers dus. Naast vrije stroom, was/droogmachines en sauna is het een heerlijk verblijf op je boot na een middagje stadten.
Na aankomst en douchen helpen we de Nederlandse Lemmeraak Wulp weg te varen, zij gaan richting de Finse meren naar een operafestival. Dat kan altijd nog.... We gaan de stad in en bezoeken het grote marktplein en nemen een kijkje in de Lutherse Kerk die boven de stad uittorent, aan het hoofd van het grootste plein. Hierna zwieren we door de stad en zitten lekker een Japans hapje met biertje te eten en laten de zon ons strelen en genieten van alle mensen die langslopen. 'S avonds eten we een lekker hapje aan boord. We genieten op het voordek van alles wat voorbij vaart, grote cruiseschepen, pontjes naar de verschillende eilanden, zeilboten, partyboten etc en zien ons kussen rond 2100 Nederlandse tijd, in Finland is het 1 uur later per 15 lengte graden 1 uur en we zitten op 60N, 24E :). . 

29/6 De ochtend staan we vroeg op en krijgen op de iridium een bericht dat de Zeegenoten rond 0800 binnen zullen lopen, wij AIS aan! Dan vinden ze de juiste haven makkelijker, en liggen we fout dan is het ook goed! Na ontvangst van onze sectie `motorboot' is er volop koffie en wordt de tocht geëvalueerd. Wij nemen de fietsjes en gaan de stad in, Touren door prachtige nieuwbouw (herontwikkeling van industriële wijk) in een industrieel gebied, een lust voor het oog. Geweldig hoe mooi deze stad is ontworpen en ook gebouwd. We landen op een marktje waar we een crêpe eten en zien dat we op een markt zitten voor secondhand spul, altijd geinig als je op weg bent naar het 'designdistrict' . Het designdistrict doen we te voet en genieten van al het moois. De middag hakken we door met een biertje op een terras. Nou is het hier het gebruik dat het terras een bende blijft, je haalt binnen je drankje etc. Op de tafeltjes staat bijna afwas! Dat weten de meeuwen hier ook, een stel laat een half broodje liggen en gaan weg. Op een vol terras duiken een aantal meeuwen op het tafeltje en nemen de resten mee, zeer spectaculair en onfris.... maar waarschijnlijk de Finse manier van diervriendelijk en opruimen......'avonds gaan we nog even de stad in voor een salade en een optreden. Helaas of gelukkig, Kees vond het optreden vreselijk, ik vond het best oké , doch het was 2000 en ze stopten ermee. Gezellige avond en het naar bed gaan wordt steeds lastiger met 'geen nacht', je kunt de hele nacht wel opblijven... gezellig. We drinken nog een afzakkertje in het clubhuis van de jachtclub en herkennen verschillende vlaggetjes die daar hangen, waaronder de Breehorn!

30/6 Het nautische van vandaag was het bericht van 40 knopen wind of meer, dus bootjes met de kop in de wind, Analyse van het internet, weergoden leerde mij GEEN 40 knopen, 20 en kans op een vlaagje naar de 30. Maw 5 bft met vlagen... Tja het weer is deze vakantie wel een issue, zeker als je alles gelooft wat er op de steiger wordt geroepen. Wij vertrouwen op onze eigen info...lang leve de gribfiles! We starten met een flinke run, we waren er aan toe! We wassen het schip binnen/buiten en draaien een paar wasjes, gebruiken de droger van de club en in de middag stijgen we op ons stalenros. De Russische wijk met `orthodoxe kerk' 12 gouden koepels erop, bekijken we en rond 1900 gaan we aan het sailorsdiner in de jachtclub, een top maaltijd voor/hoofd/na voor 24,5 euro, de kosten worden sinds de laatste dagen steeds met een tikkie gedeeld, handig joh. Rond 2300, tijd van leaving komt de bemanning Vera en Leo, Primavera,  nog even een borrel meedrinken. Zij gaan morgen naar de Wulp om de opera's te bezoeken. 
Helaas maken onze reisgenoten er een potje van. Als we rond half 12 afzakken naar de boot blijkt dat ze beide hun vlag nog hebben hangen. En dat in deze jachtclub! Hier gaat om rond 21.00 uur elke avond een kanon af en daarna moet je vlag strijken. We zullen onze excuses aanbieden. 
Het wordt ook niet meer donker hier; om kwart voor 12 's avonds is het nog vrijwel licht....

1/7De laatste dag in Helsinki is iPad-dag, ik leg Hanneke en Hilde de geheimen van iPad/iPhone/hotspot, WiFi/iridium/ etc uit... ik hoop dat weer na 2 uur meer duidelijkheid is en ook handigheid, aan de handleidingen zal het niet liggen. Ondertussen heeft D boodschappen gedaan, erg aardige mensen hier, die tillen voor mij de fiets in de boot als ik zwaar beladen aan kom fietsen). De supermarkt is een uitdaging. Je begrijpt werkelijk niets van het Fins. Maar je kunt dan weer wel met de euro betalen :).  Geen idee of ik nu Griekse yoghurt kwark of slagroom heb gekocht :). Verkleumd kom ik terug. 14 graden, zwaar bewolkt en harde wind... 
We maken nog de Finse gaypride mee; enorm veel mensen. Velen flink uitgedost (en heel koud), niet zo uitbundig als in Amsterdam, maar wel heel veel mensen....
Hierna bezoeken we een natuurgebied, Seurasaari. We nemen de bus vanaf het station. Lijn 24 was/zou makkelijk te vinden moeten zijn, onze volhoudendheid wordt beloond met een bus en rit van 20 minuten naar een prachtig eiland. Zelfs hier groepen Japanners... Het Finse Openluchtmuzeum, na een wandeling van 1 uur is het eiland rond gewandeld en bussen we terug. Na de bus een borrel op de Stormvogel en hierna Dianne achter de pannen, ik fietsen opruimen en   Starten aan het blog en tocht voor morgen voorbereiden. Doel is Hamani, 80 mijl tussen de Finse eilanden door.

Nog een weetje. Bij het wachten op het bootje kwamen we in gesprek met een leuke Finse dame. Zij vertelde dat vrijwel alle Finnen tweetalig worden opgevoed: Zweeds en Fins, zodat ze zich in elk geval in de Nordic kunnen redden. Ook haar kinderen gaan naar een Zweedse school en thuis spreken ze Fins. Daarnaast spreekt iedereen hier vloeiend Engels (behalve mijn kassajuffrouw toen ik de komkommer niet gewogen had). 
Zeerob met op de achtergrond het clubhuis van de jachtclub




Uitzicht vanaf de boot. De eerste middag deze (Lutherse) kerk bezocht.

Wachten op het pontje dat ons naar de jachthaven brengt. Als je goed kijkt zie je de Zeerob liggen.

Bijschrift toevoegen
Uiteenlopende bouwstijlen
  


woensdag 28 juni 2017

Visby - Helsinki 299 mijl

We starten weer met een rondje hardlopen; het viel zwaar maar deze keer dan ook veel steile stukken en trappen.
Om 11.00 uur is er koffie en scheepsraad op de Zeerob. Nog 1 keer het weer bekeken. Zeerob besluit vanmiddag (26-6) te gaan; de voorspelde wind is ZW - W 20 knopen en dat is een prachtig bezeilde koers. (Op het moment van de Scheepsraad giert de harde wind nog door het want....). Roboot en Stormvogel gaan de volgende dag. Dan is er veel minder wind, maar gelet op de afstand en duur van de tocht en de zeeziektegevoeligheid van Philip lijkt dat een wijs besluit. Wel zal dan het grootste deel de motor aanmoeten. Ook besluiten we direct naar Helsinki te varen en niet eerst via Hanko.  Hanko - Helsinki is toch ook weer zo'n 90 mijl en dat kan niet in een rechte lijn ivm alle eilandjes en rotsen. Dus als we dan toch 1 of 2 nachten doorvaren dan kunnen we ook wel ineens naar Helsinki en komt ons beoogde doel St Petersburg echt in beeld! Hoe groter de afstand hoe makkelijker het is om er nog een stuk aan te plakken.
Zo gezegd zo gedaan. Nog even een laatste boodschap, een wandeling en lunch in Visby, tanken (60 liter) en rond 16.00 uur gooien we los en vertrekken richting Helsinki. De wind is geweldig, de eerste uren gaan we voor de wind met uitgeboomd voorzeil en bulletalie aan het grootzeil gaan we 'als de brandweer' . Vaak zo'n 8 a 9 knopen.  Ook vanaf zee is Gotland prachtig te zien. Na een aantal uren draait de wind wat meer naar west, halen we de boom eruit en varen we met ruime wind verder, weer iets knobbeligere zee. 
We verheugen ons alweer op het avondeten. Heerlijke zuurkoolstamppot met spekjes en ananas (kok R, dus speciaal bereid).  Op zee moet je goed eten, helemaal als het zo koud is als nu. Vanaf het vertrek hebben we de muts op (de wind is koud maar verder volop zon), zeilpakken aan, thermosokken en verschillende lagen kleding ((warmte hemd, 2e laag fleece, 3e laag tussen layer 4e laag windstopper,, 5e laag zeiljas). Om het maar niet koud te krijgen. We vallen al snel weer in ons wachtschema. R om 21.00 uur naar bed, D om 0.00 uur etc. Het is een hobbelige koers; deze eerste nacht slapen we maar matig. Het Wachtloopbed op de 48 krijgt dan ook speciale aandacht, blijkt ook nu weer nodig, dat gedoe met die k... zeiltjes.  De wachten vliegen voorbij; er is namelijk veel scheepvaart op deze route van tankers, grote containerschepen, ferry's en af een toe een zeilboot zodat je steeds alert moet zijn. De AIS blijft geweldig. Op de AIS krijgen we steeds meer 'tekens', nu zien we virtuele bakens op eilanden en virtuele boeien om een gebied waar de zee van zo'n 100 meter ineens 15 meter wordt, hier is kans op grondzee. Op de AIS kan je de koers van een schip aflezen, hoe hard hij vaart, wanneer je 'm passeert en op wat voor afstand. Dat scheelt een hoop stress, radar is nog niet aan geweest.
Iedere 6 uur halen we via de iridium weer binnen en posten we sms'jes en een track in de mailbox van Victor ter verspreiding aan deze en gene. Binnen hebben we een 'oude' IPAD met weer, iridium en navigatie-software. Deze iPad is onze backup, we varen maar matig met kaart (alleen overzeiler), verder de elektronisch kaarten en ons log wat we zo'n 8 maal per etmaal bijwerken. 
Halverwege de tocht, in de buurt van Estland hebben we ineens weer 4G ontvangst. Even de appjes lezen, mail, weerberichtophalen. Super handig.
Woensdagochtend rond 7 uur komt Helsinki in zicht. Dit is het spannendste stuk hoewel dat achteraf ook reuze meevalt. Op de kaarten staan heel veel eilandjes en rotsen (al dan niet onder water) dus je moet heel goed opletten waar je vaart; en daartussendoor dan nog weer de ferry's en grote scheepvaart.
OM 8.45 NL tijd (bijna 41 uur na vertrek en 299 mijl later) liggen we vast in een geweldig mooi haventje : de NJK Nylandska Jaktklubben op het eilandje Blekholmen in Helsinki. Vanaf hier kan je 2x per uur met een watertaxi van de haven naar de overkant waarin je gelijk midden in het centrum van Helsinki bent. En .. typisch Fins ... bij het havengeld zit ook de sauna in! Strak blauwe hemel, zon, geweldig uitzicht! Zojuist een lemmer aak , de "Wulp" helpen wegvaren die op weg gaan naar de meren tussen Rusland & Finland, in juli zijn hier de opera-dagen. Kortom Nederlanders ook hier weer aanwezig. In Visby waren Jan & Carin van de Heller3, helaas moesten zij tijdens de voorbereiding van de Azorentocht 2016 afzeggen. 
afscheid Visby (gotland)



aanloop Helsinki
Bijschrift toevoegen
  
Aanloop Helsinki

In de NYK: de Nylandska Jaktklubben
  

maandag 26 juni 2017

Verblijf Visby, Zweden 23-25 juni

Visby, een plaats op het eiland Gotland. In de reisgidsen lees je dat Visby op de werelderfgoedlijst van Unesco staat, terecht. Een schitterende ommuurde stad waar kleur, gerestaureerde panden en 'ruines' in gebruik als theater de boventoon voeren. Wij genieten van de stad, er is veel jeugd. Op het moment dat wij er zijn zijn er de IslandGames. Zo'n 20-30 eilanden van over heel de wereld zijn aanwezig en kom je in de stad tegen, St Helena, Falkland, Groenland, Guernsey etc. De Zaterdag beginnen we met een hardlooprun langs de kust, het eiland heeft veel hoogte verschil en daar was geen zin in. Na een mooie 8 km waar ook Hanneke de er 6 van meeliep waren we fit voor de dag. Om 1130 eerst koffie met een koekje (bakker dicht?! vanwege midzomerdag/nachtfeest) bij Kees aan boord. Philip had een gedicht en mooie reserve materialen als kado. Dianne en ik zouden op jacht gaan naar iets voor Kees, gevonden! We zochten een 'scheepsmat' zodat men zijn voeten kon vegen voordat men op teakdek stapt of over de prachtig gelakte lijsten, doch het werd een schoenenborstel, zeer praktisch. Lang werd er gedelibereerd over vlagetikette en wat er zo over bekend is NVvK boven Zeegenoten of niet, later bleek dt ik in de haast onze Nationale Vlag op de kop had hangen, dat was natuurlijk hilariteit ten top! Maar ach, t kan verkeren.
Het verkennen van het eiland, stad begon  met een heerlijke lunch bij een Libanees (zalig eten). Hierna genieten we van de prachtige winkels met mooi Scandinavisch koop waar. We slagen in enkele leuke aanvullingen voor het kombuis en shoppen lekker rond. De middag had 2 hoogte punten lekker skypen met Annick en Lennard/Kay, heerlijk moment en super dat dit kan. Lekker klessebessen met ze in de kuip, Annick had een pyjamadag en Len was   Bezig met praktijk in Maastricht en ook Kay verscheen nog even in de hoek van het beeld.. 
Leuk om te zien dat ze ook volwassen zijn in het regelen van offertes, Maastricht wordt geschilderd en Annick en Lennard hadden 2 schilders uitgenodigd om een offerte te maken. Lennnard gaat in Maastricht met 3 vrienden in Huize Averechts wonen. 
Het weer is voor allen een issue, we willen maandag naar Hanko Finland een tocht van een kleine 200 mijl. Zaterdag/Zondag zal er een stevige wapper staan 25" en maandag zo'n 20" richting Finland,  hier hebben wij zin in. De wind is west/noordwest dat wordt dus lekker door jakkeren, ben het motoren beetje zat. Philip/Hanneke gaan zeker later ivm zeeziekte gevoeligheid van Philip, vandaag een app gestuurd om maandag om 1800 te gaan. Om 1800 is de wind er verder uitgezakt en nog genoeg voor een zeiltocht. 
De avond worden we uitgenodigd voor een geweldig diner in een tuin van een super restaurant in Visby. Een diner met alles er op/eraan en veel plezier, vanzelfsprekend  werd er voor de 2e keer gezongen, op vrijdagavond was Kees ook al jarig in de kroeg :).
Zondag was voor ons een dagje chillen Roboot/Stormvogel hadden gingen in een knalgele oude Skoda op pad die ze gehuurd hadden. Het huren van een auto is goedkoper dan 1 Irish Koffie!  Dianne, na paar uurtjes werken, en ik hebben een prachtige stadswandeling gelopen  en later op de dag lekker krantje etc gelezen op de Zeerob, een heerlijk dagje. 
's Avonds aan boord gegeten en tegen tienen nog even de stad in. We hadden verschillende groepen zien soundchecken in de stad dus verwachten een groot feest. Het podium was leeg, maar in een aangrenzend kroegje was live muziek, van 2 gitaristen/zangers. We raakten aan de klets met een oud bandlid van een van de 2 (nu 67). Later kwam het betreffende bandlid er nog bij zitten. Hij bleek een Hollandse naam te hebben:Pierre Tietjens. Na een leuk gesprek (Zweeds en Nederlands blijkt best veel op elkaar te lijken) moest ie weer optreden en zong een heel speciaal Zweeds nummer voor Dianne (wij verstonden er niets van maar onze tafelgenoot was tot tranen geroerd). Het was maar goed dat Robert erbij was :).  Kortom weer een verrassende avond!
Typisch Zweeds voorgerecht (voor meer personen); verschillende soorten ingelegde haring

Kado en speech van Philip voor Kees


Prachtige huurauto
Deze mocht Robert even lenen van de havenmeester; volledig elektrisch.
 

zaterdag 24 juni 2017

Bornholm=>Gotland.......190mijl

De avond voor vertrek is er een scheepsraad, plan was Visby in 3 dagen te bevaren (lange dagen). Nadere analyse en terugrekenend vanaf midden augustus gaf dat ons een slecht gevoel. Wij moeten uiterlijk 10 juli uit Rusland (ons target voor dit jaar) weg zijn willen wij redelijk midden augustus Rendsburg kunnen halen. Doel van ons is om rond de 20e augustus weer in NL te zijn. Alle voors en tegens zijn besproken, weerkaarten bekeken en uiteindelijk werd de keuze gemaakt in een ruk naar Visby. Omdat het zo'n lang traject is gaan we ook op een christelijke tijd varen, hier is nl. Geen stroom om mee rekening te houden. Om 0800 is iedereen klaar, ik stap nog even bij de Stormvogel aan boord om de iridium aan de praat te krijgen, ruim 5 kwartier later komen de mails, sms, weerfiles binnen. YES! Wel beloofd alle stappen nog even in een document te zetten, men had op een aantal punten de software/werkwijze veranderd. Vanzelfsprekend hebben we wel een FAQ maar geen handige help......
Om 1000 voeren we afgetankt weg uit Ronne, leuk en mooi eiland. Hier gaan we vaker komen, een stop meer dan waard. 
De wind is matig, veel dwars of achterlijk. Dianne en ik zeilen actief dat dwz Code 0 erop, eraf dan weer de Gennacker erop/eraf. We worden steeds meer getraind, altijd handschoenen aan en goed overleg wie/wat doet en welke lijnen eerst. In de middag zeilen we een aantal uren met de Gennacker als "spinnaker" , gaat prima en is leuk om te doen. Tijdens D's eerste wacht verschijnt er ineens een helikopters op de AIS ?? We kunnen hem niet zien of horen. Weet een van de lezers van ons blog hoe dat kan? (Zie foto).
De nacht gaat in na een heerlijk maaltje, wok, rijst, op de huid gebakken zalm. We hebben 3 uur op en 3 uur af, ik ga om 2100 te kooi en Dianne gaat een filmpje kijken. Dit doen we buiten, bankje in de kajuitopening, PC onder de kap, oortjes in en genieten maar. De nacht is helder, zo'n 3 uur echt donker. We hebben veel vrachtverkeer maar met zo'n AIS aan boord zie je lang van te voren dat als je beide koers houdt dat er geen aanvaringen zijn. De wind is na het eten bijna naar 1-2 Bft, dan is zeilen met 2-3' te weinig gezien de afstand. Kortom, het ijzeren zeil draait geweldig, zo'n 1700 toeren = 5 knopen/uur.
Om de 1500-2100-0900-1500 was er een rondje op de Marifoon van de Zeegenoten, onder de leiding van de Roboot werden de bijzonderheden gemeld. 
Vandaag, vrijdag was een prachtige dag. We konden redelijk veel zeilen met de lichtweer zeilen en hadden de hele dag zon in de kuip, genieten! Rond 20.00 uur komt Visby in zicht. We tellen zo'n 9 veerboten. De aanblik van de stad is prachtig vanaf het water. Om 21.00 uur meren we af aan de kade en worden opgevangen door de Zeegenoten. 'S Avonds natuurlijk nog even Visby verkend en afgesloten met een borrel. Blijkt dat Roboot188 mijl op de tripteller heeft staan en wij 222, en we geen andere route hebben gevaren..... tijd voor nader onderzoek!

 
helicopter op de AIS
helicopter op de AIS!

.

Aanloop Visby

Aankomst Visby, Hansestad, op de werelderfgoedlijst van Unesco

donderdag 22 juni 2017

21 juni Dagje Bornholm

Bornholm lonkt.. We starten met een prachtige 8 km run. Langs de zee en vervolgens door de bossen. Beetje Vlielandachtig, maar dan anders. En hoogte verschil... Rond 11.00 halen we onze elektrische fietsen op, volle batterij 15Ah (dames/lounge model). We worden door de Zeegenoten wat besmuikt aangekeken... Dat willen zij nog niet (en wij zijn de jongsten). Na een bezoekje aan de supermarkt en de Tourist information gaan we op pad. Bornholm heeft 9 prachtige fietsroutes uitgezet van 40 km die je allemaal kunt koppelen. De mevrouw van de VVV geeft een aantal dingen aan die we zeker moeten zien. Toen deze blonde dame hoorde van onze E-Bikes en ons eens goed bekeek was het standpunt, oh "you can do the whole isand" .Met standje eco (nauwelijks ondersteuning starten we, daarna hebben we nog sport 100km en power 80km, maar dan gaat de accu sneller leeg). We komen er al snel achter dat de e-bike een heel goed idee is! We fietsen langs de kust, komen langs de schattigste haventjes, het is enorm groen hier, kleurrijke huizen, ziet er erg verzorgd en rijk uit. De eerste stop is bij een oude haringrokerij, rond 1900 waren er nog 135 stuks, nu nog een tiental. De geur van het roken kom je Monnickendam nog tegen, dan paling.  Vervolgens komen we bij Jon's chapel. Daarvoor moeten we nog een wandeling maken en vervolgens zo'n 300 treden, op en neer, dat na 8 km hardlopen, fietsen......een forse inspanning. Uiteindelijk komen we bij een rots waar Jon predikte...... Tja, we klimmen weer naar boven. We fietsen door naar de bijna Noordelijkste punt waar een must see is; de grootste kasteel ruïne van Europa. We bekijken deze van een afstandje maar komen vooral even bij op het terras met een typisch Deense lunch: donker brood met rode 'sylt'. Dat is haring in het zuur. Heel lekker! Vervolgens gaat we het binnenland in komen langs een mooie beeldentuin (Olson Christiansen) en bezoeken we een van de typische witte ronde kerkjes, die ook als vesting dienen. Prachtig om te zien. Op de begane grond een kleine kerkzaaltje, boven de 'kansel hing een mooi klassiek schip' en op de eerste en 2e verdieping ruimte om te schuilen en circa 20 schietgaten. De schietruimte geeft je een zeer solide gevoel, betonnen vloer en een prachtig spantendak, foto in mijn bezit. Bornholm heeft een heftige geschiedenis! Vervolgens door op de fiets; we snakken inmiddels naar rust en kopje koffie. Maar elk keer als we denken bij een plaatsje aan te komen blijkt het de naam van een natuurgebied te zijn. R mag daarom even in een park in het gras liggen met een flesje water en een mueslikoek en valt gelijk in diepe maar verdiende slaap. Als hij weer genoeg energie heeft crossen we - inmiddels op standje power - tegen de harde wind in naar Ronne. Dan begrijp je het statement "altijd wind in de rug" . Na 75 km leveren we de fiets in. We zijn kapot na deze sportieve dag en voelen als onze spieren, accu's leeg!
We eten aan boord en worden langzaam weer warm en daarna hebben we nog Palaver, of is het Scheepsraad met de Zeegenoten. We besluiten morgen om 09.00 te vertrekken voor een nachttocht naar Visby op Gotland (Zweden). Circa 190 mijl voor de boeg.
Jon's chapel!
     

dinsdag 20 juni 2017

Heiligenhafen -> Bornholm

We gaan mijlen maken! Ons doel is St Petersburg en dat is een eind weg, dus af en toe varen we een nachtje door.  Vandaag zetten we koers naar Bornholm waar we de Stormvogel en Roboot eindelijk zullen ontmoeten. Zij zijn al een paar weken onderweg.
Maar voor we vertrekken wordt er eerst hard gelopen; ik heb 'zeurende benen'. Als je regelmatig sport en dan ineens een paar dagen stil zit kan je lijf om beweging vragen! Rond een uur of 8 rennen we richting de badplaats/het dorp Heiligenhafen, langs enkele andere jachthavens, door het stadje naar de zee. 9,5 kilometer later zijn we onze energie kwijt en o, wat is het al warm. Nog even snel wat vers fruit en broodjes kopen en dan gooien we de lijnen los. Mocht ik weer een uurtje lopen...R zet even de Code 0 erop zodat we meer vierkante meters zeil kunnen zetten.
We hebben 135 mijl voor de boeg, gemiddeld varen we zo'n 6 knopen. Maar er is weinig wind voorspeld. De motor moet gelijk aan. En zo motoren we stom op een volledig blakke zee de hele dag door. Het is opvallend druk; en dat blijft eigenlijk de eerste 100 mijl zo. Heel veel vrachtschepen, ferry's en af en toe zeilboten. Dat vinden we leuk, want er is immers steeds afleiding (liggen we op ramkoers, gaat ie voor ons langs,). Een groot schip zien we wel op het blote oog, maar niet op de AIS, blijkt een oorlogsschip te zijn. Later komen we hem weer (of een ander tegen) en werd hij aangeduid als warship. 
Overdag hebben we ook wachtjes (uurtje op, uurtje af) zodat je lekker in je boek kunt wegdromen zonder te hoeven opletten, en 's nachts 3 uur op 3 uur af. Al snel zitten we weer in het 'oceaanritme'; lekker lunch, borreltijd met blikje cola en iets lekkers, en een lekkere warme maaltijd. We lezen allebei een boek over de geschiedenis van Letland, zie een vorig blog. Maar we beginnen er ook allebei een makkelijke thriller naast. De geschiedenis van de Baltische staten en Rusland/Duitsland is af en toe zo heftig dat we ook wat luchtigs zoeken. Duidelijk voor ons is wel dat we RIGA moeten aan doen. 
De eerste nacht op zee slapen we nog niet niet erg goed, maar we krijgen wel wind. En zo lopen we precies 24 uur na vertrek uit Heiligenhafen, de haven van Bornholm, Ronne,  binnen. Daar wacht ons een warme ontvangst van de Zeegenoten (zo heten we op de marifoon en hiervan zijn de vlaggen in het BB want te zien). Een hartelijke, warme ontvangst met koffie en taart en mooie verhalen. Morgen blijven we liggen om Bornholm per fiets te verkennen. We hebben net e-bikes gereserveerd, zodat we ook andere kant van het eiland komen door de heuvels en met de inmiddels flinke wind! 
Hilde en Hanneke, de H's hebben een heerlijk Cobb-diner gemaakt in de kuip van de Stormvogel, veel lachen later krijgt de Roboot buren. Een charter, duidelijk een paar maten die op pad zijn. Hanneke vertelt de schipper dat er zacht en anders op het dek gelopen moet worden ivm de nachtrust, Top gedaan Han! Welterusten voor straks.  


Geen wind wel scheepvaart
Bijschrift toevoegen
Bijschrift toevoegen
zonsopgang half 4?
Ontbijtje na een nacht doorhalen
Heerlijk weerzien
diner in de kuip van de Stormvogel; heerlijk vlees en zalige salades... Dank dank