zaterdag 28 mei 2016

Zeerob volgen

De App “marinetraffic” of via de url www.marinetraffic.com

Als we binnen zo’n 100 mijl uit de kust varen zijn we te volgen. Ons schip stuurt een zgn. AIS-bericht uit waardoor andere schepen ons op plotters/radars kunnen zien, snelheid, koers, wie/wat we zijn. Door dit instrument is iedereen zichtbaar, een zeer hoge mate van veiligheid. Wij hebben bv op onze plotter ingesteld dat ieder ‘target’ binnen een straal van 0,5 mijl een potentiele vijand is, oppassen dus. We kunnen dan zien wat de CPA close position arravial (maw als wij en de vijand zo doorvaren wanneer en hoedicht varen zijn dan langs elkaar/op elkaar).
De App downloaden dan wel de op de site de Zeerob zoeken, er zijn er meer die hun schip (in goed overleg) zo genoemd hebben. Onze schip heeft op de zijkant groot Zeerob in het grijs staan.

Op de oceaan sturen we dagelijks een positiebericht, wil je dit ook hebben graag je 06  naar Victor sms-en hij zal dan zal  dit via een groepsapp. /sms door sturen. Victor's mobiel 0614529617


Sms (messages) sturen naar onze satelite telefoon

http://www.satcomm.nl/pagina/3/service gebruiken.


Klik op het Iridium Logo bij "Stuur Iridium satelliet sms" en u krijgt een nieuw messagescherm van Iridium.


Of rechtstreeks: http://messaging.iridium.com/


In het bovenste vak het nummer aanvullen met de laatste acht cijfers van het telefoonnummer (dus 8816 5140 0434 zonder spaties).
Het volgende vak "emailadres" (van de afzender) is belangrijk, zorg dat deze foutloos wordt ingevuld, voor het geven van een reply.

Vervolgens tekst ingeven met een max. van 160 karakters (de telling wordt voor u bijgehouden) en vervolgens op "send " klikken.


Wilt u dat het bericht vrijwel onmiddellijk aankomt, kunt u het beste satcomm.nl gebruiken.

Het versturen naar en het ontvangen van deze "sms" op de Iridium is geheel gratis (systeem handelt max. 5 berichten, per 10 minuten, per nummer af).

Ps bellen kan 8 Euro/minuut :(

zondag 22 mei 2016

22 mei; testen, inslingeren en inschepen

De eerste dag inpakken bleek vruchtbaar, eind van de dag lag de Zeerob netjes op haar waterlijn, dit is lekkerder met zeilen en de zeegang. Zeegang is gedrag in de golven. Zo hebben we bv de duikfles, 12 kg in de douche gemonteerd, scheelt zo'n 72 kilo minder (kracht x arm – deze lag namelijk eerst 6 meter van het draaipunt). Dit compenseren is alleen mogelijk om voor het draaipunt 72 kg op 1 meter afstand te brengen of gewicht te verplaatsen...zo hebben we veel op basis van gewicht opgeborgen.
De rubberboot hebben we in een grote tas gedaan onder het bed in de punt, deze is vorige week nog gemaakt door Ramses van Sudwest Sails te Koudum. In nood kunnen we deze zak ook nog aan de railing opbergen, niet gewenst.
Over de waterslang houd ik het kort! Opgelost dit euvel. En dat de kachel is nog opgestuurd, daar hebben we het niet over (wel een elektrisch kacheltje aan boord gelukkig).

De andere dagen zijn we rustig van start gegaan met een dagje op fok, fok & grootzeil hierdoor kregen we door of alle lijnen goed en handig zitten. Alle lijnen brengen we op 'ideale lengte'. Dianne is degene die hijst en reeft om nog handiger te worden in het hoe & wat. Soms moeten we zaken iets handiger maken zodat het ook met gemiddelde kracht te doen is, bv het 1e reefoog op de mast zo'n 10 cm meer lengte geven.
Tijdens iedere tocht gaan we minimaal 1 maal bijliggen, hierdoor ondervinden we wat het schip fijn vindt en wat de handelingen zijn.  Annick vindt dat we goed moeten oefenen :).

Tweede Pinksterdag hebben we nog even lekker ruim 9 km hardgelopen (rondje Workum-Hindeloopen) en gaan dan op pad. Van Workum gaan we naar Enkhuizen waar we Wim en Truus ontmoeten met de Sjans, samen gaan we lekker eten en kletsen lekker bij. Morgen blijven we een dagje liggen en gaan  een stadswandeling maken via de app: 
route.nl.
Willem ligt in een deuk als hoort dat we 1200 Nespressocupjes bij ons hebben. De volgende dag appt hij ons nog aanbiedingen voor wcpapier… etc)

Van Enkhuizen gaan we richting Lemmer, tijdens deze rit is de windvaan voor het eerst in gebruik. Al snel zakt de wind er helemaal uit en motoren we lekker door naar Lemmer. In Lemmer is het rustig door het 'koude' weer en mogen we lekker hardlopen naar 't gemaal.

Tijdens de zeiltrips regelen we de navigatie-apparatuur in en koppelen deze met ipad en zorgen voor een juiste kalibratie. Hiermee zie je wat een vooruitgang de huidige Raymarine is, alles gekoppeld en daarmee alle info op alle devices inzichtelijk en toch kun je onafhankelijk van elkaar deze bedienen. Het meest lastige was om de 'toets-piep' en de diepte goed in te stellen. De diepte staat op 2 meter, dwz alle water dieper dan 2 meter is wit!
Van Lelystad naar Hoorn zeilen we zo'n 3 uur met de Hydrovane, een stuurautomaat die de wind nodig heeft, gaaf zo’n systeem zie filmpje. Werkt TOP!

https://youtu.be/yGJFxwRfgzU

Langzaam gaat de lijst met todo's naar ZERO, vandaag paar uurtjes bezig met de satelliet-telefoon. Deze stuurt 1 maal daags een positie-update en hiermee kunnen "iridium-messages" via een site verstuurd worden naar ons en wij kunnen hier op antwoorden. Gelukkig is van deze GO! Een goede FAQ site en kunnen we eea goed aan de praat krijgen.
Hoorn is een heerlijke stad, lekker film gekeken "Truman" in het ‘filmhuis; van Hoorn. Prachtige plek aan de haven (Oostereiland). Was mooie drama. Hierna nog lekker lang voor een kroeg de 'haven' in zitten borrelen. Vanochtend een stadswandeling (via de VVV) en zien we hoe geweldig deze stad is en hoe goed onderhouden. Hoorn is een stad waar nauwelijks panden in de winkelstraat "te huur" staan; in tegenstelling tot Enkhuizen. Volgens mij moet Amsterdam zijn toeristen 'lozen' door ze een dagje Enkhuizen en Hoorn aan te bieden, voor Amsterdam een ontlasting en voor deze 2 prachtige VOC steden een welkome drukte.

PS1. Eerste boek uit: Er was eens een man in Rusland, nu bezig in Bangkok Hilton.
PS2. Lennard en Kay komen ons op de Azoren ook opzoeken! Supergezellig!

Vanavond komen Eric en Janine  (oud collega van Robert) naar Hoorn en gaan we – na de borrel aan boord – lekker eten  bij ons favoriete restaurant in Hoorn. Nu we dit jaar weinig op het IJsselmeer zijn hebben we de behoefte om alle leuke stadjes en onze favoriete plekjes in deze paar ‘inslingerweken’ te bezoeken.

zondag 15 mei 2016

600 liter drinkwater binnen twee uur kwijt ???!

Waarom moest ik om 0200 de waterpomp voor 't drinkwater uitzetten!? Om 0800 eerst het bed uit om de watertank te vullen, dan een half uurtje wachten voor een warme douche! Een douche aan boord is een genot! Gisterenavond heerlijk Netflix, house of cards gekeken....3 stuks :). (en Douwe Bob...)
Na het ontbijt kwamen Rob en Anita, eigenaren van de werf Beute Sandinavian Yachts even afscheid nemen. We halen nog wat herinneringen op aan alle (water-)problemen die we hebben gehad...
We zijn er klaar voor, nog even de reeflijnen erin en dan gaan! Shit, geen water? Wow hoe kan dat, direct Rob gebeld....4 keer in een half uur, neemt niet op. Jawel hoor, zo'n 600 liter water in de bilge.....

‘t Zoeken gaat beginnen: 
-een Breehorn 41 is gebouwd:
A) met binnenschaal
B) watertanks zijn 1 geheel met de kielophanging en zijn in de romp gelamineerd
C) water tussen romp en binnenmal vindt zijn weg.......'t komt overal!!
Waar kan het zitten….
-is het het watersysteem achter de pomp? Nee, deze schakelt nl uit en blijft geen drukopbouwen,  maw geen drukverlies=lekkage.
Na zo'n uurtje komt Rob, hij dacht dat ik hem in de maling nam....slechte gedachte maar ‘t zou kunnen: meester joke!!!
-Rob en ik denken dat de RVS tank lek zou moeten zijn, ondertussen is de pomp aan het pompen, Dianne aan het pompen en dweilen en Rob en ik aan het speuren.....
-Het moeten gescheurde tanken zijn volgens onze theorie, dus tank onder druk, compressor gehaald, en alle geluiden uit! Dianne en ik op de grond, glas aan het oor en luisteren of we ergens lucht/water konden horen..NEEE niets
-Tank weer vullen, zoeken en verdomd! Weer water bij de boiler en aan de BB kant...waar komt dit vandaan. Dianne ziet het lopen...wij denken dat het "oud" water is. Dan maar de vloer aan de BB openen, veel schroeven (jippie een autom. Schroevendraaier aan boord) Rob en ik werken samen om alles te demonteren, leeg te zuigen etc.

Dan ff bakkie koffie:
Ik zeg tegen Rob en Dianne: we gaan altijd naar de Azoren (Dianne zag zich al 4 maanden in Heeg):
1. we vinden de lek
2. we zetten een nieuwe watertank in de boot (voor onder het bed); de huidige kunnen we nooit in 2 weken vervangen
3. we kopen een ander schip en gaan
Er is matige stress, tijd voor een lolletje...........al is van sommige het lontje korter...

Om 1700 vinden we de lek: een waterslang die ingeschuimd is in de bb achterkajuit onder het bed: deze slang is vergaan/opgelost in de pur waarin hij zit! Het water spuit eruit!!! 
YES nu even repareren, pur wegsnijden  en alles laten drogen.
Kortom, mooi avontuur! Nu even nog de reeflijnen erin en dan een Pizza scoren in Workum. Heb besloten vandaag niets aan Pilates te doen, rugje is wel goed opgerekt :)

Gelukkig een drukke middag, met voldoende afleiding op deze koudste 1e Pinksterdag in 80 jaar. 

NB in de oergezellig pizzeria vertelt R doodleuk dat hij eigenlijk de boot nog een keer wilde doorspoelen na al het zoute water dat we in de begin jaren binnen hebben gehad. Dus ook nog een punt van de aktielijst!




oorzaak gevonden!


duikspullen en slaapzak zijn gelijk gespoeld.





.

vrijdag 13 mei 2016

De laatste dag thuis voorlopig..

De laatste dag thuis voorlopig; een vreemd gevoel. Velen hebben ons de afgelopen weken de vraag gesteld of we het ook spannend vinden. In zekere zin wel, maar dan vooral de nieuwe ervaring van het oceaanzeilen en de grote oversteken. Verder lijkt het ons vooral erg leuk, de vrijheid, de nieuwe havens en steden die we op eigen kiel gaan aanlopen.
Onze buurvrouw is vorig jaar naar de Azoren geweest en we zagen vandaag haar fantastische fotoboek. Er is zoveel moois te zien dat je er alleen nog maar meer zin in krijgt.
Vanmiddag de overdracht van het huis gehad, de laatste was gedaan, de AH heeft 8 (!) kratten boodschappen gebracht, de vlag is weer keurig gezoomd, administratie op orde, website topvakantiezeeland.nl en FB pagina in de lucht, nog even langs de notaris om wat te tekenen en Victor kwam nog even gezellig mee-eten. En dan morgen met weer een volle auto naar de boot. Daar moeten we eerst het gewicht optimaliseren (we hangen nu nog teveel achterover vanwege onder meer de ingebouwde wasmachine en de duikfles die we in de achterkajuit hebben gemonteerd en alle reserveonderdelen. Maar daar hebben we (Robert) al weer ideeën over...


jong geleerd....... 
  
waar laten we dit..?

maandag 9 mei 2016

STRESS door olielekkage

Pffffffffffffff, de mannen op de werf van SandinavianYachts hebben samen met de firma Van Enkhuizen een megaklus geklaard.

Kort situatie:
=>door heet gelopen motor 5 jaar geleden gaf de motor volgens ons veel olie door keerringen. Verhaal hierachter is dat de cilinder wand beschadigd is en daardoor de druk van BOVEN de zuigers onder de zuigers komt en olie door afdichtingsringen (keerringen) gaat persen........
=>motor reviseren, gedaan en inderdaad 1 cilinder met 'slijtage' aan een zijde (te zien door zeer zwarte zuiger)
=>motor draait proef bij Van Enkhuizen zo'n 10 uur op de bank. Prima!
=>doordat de motor uitgebouwd was ook de rubber manchet van de sail drive vervangen en toen de keerringen van de schroef

=>motor ingebouwd, Dianne in ik 2 weken geleden met zo', 3 graden 5 uur de motor in de boot wisselende belasting laten draaien=>shit OLIE===>groene kleur, dwz GEEN motorolie of diesel

=>lekkage van de sail drive pakking, nou bleek dat we een peilstok hadden die zo'n 3 cm te kort was. M.a.w. we voeren continue met zo'n 1,5 liter te veel olie. Hierdoor was er veel te veel druk op de afdichtingsringen.

Reparatie: rubberring vervangen (boot voor de zekerheid onder de kraan). Om 0700 is het team van Beute met 2 man sterk begonnen met de uitbouw van de motor. Om 0930 was Yanmar/Van Enkhuizen er om de afdichtingsring te vervangen. Om 1500 kreeg ik een foto met schroefwater en 2 uur later een sms-je met de mededeling GEEN lekkage meer.

Les:
-de werf heeft van Yanmar een mail gekregen met de modificatie van de peilstok, helaas heeft niemand iets met dit bericht gedaan..........................