zondag 28 juni 2015

zondag, kirkwall-farsund

een nacht die in het teken stond van 'motoren' tot de late ochtend bleek het dat de motor bij moest staan, we hadden wnw 3. 3 Bf is met zeegang erg weinig op ze. In de middag draaide wind naar ene 3-4 bft en liepen we een uur of 7-8 prachtig op de zeilen, rond ons lagen mede zeilers die allemaal zodicht mogelijk de zgn. Rump lijn volgden. De middag was koud met prachtige luchten en af en toe een waterzonnetje. Ik heb 5 lagen aan, 2 maal warmte ondergoed 2 fleezes en een jack, 2 warmte onderbroeken, zeil broek en een niet te missen muts......Hiermee is het prima te doen achter de buiskap, geen buiskap is echt afzien is onze conclusie. 
Rond 1400 draaien we 40 graden en gaan door de 'schiplinie' heen, 1 schip kruiste voor ons, een wachter. Rond 1800 starten we de motor en om 2000 gaat Henk achter de pannen. Na een moeilijke keuze werd het chorizo, gele rijst, erwten, ui, knoflook.......heerlijk pittig. De verwachte aankomsttijd eta is 00130.
momenteel heb ik 1,5  uur 'rust' om lekker te lezen, op dit moment op de e-reader. heerlijk....
Aankomst 0130, afmeren, 0200 champagne! We did it, veel motoren, enkele stukken prachtig zeilen......Mist, Regen, waterig zonnetje, zeer spannende invaart met veel leerpunten :)...vraag de crew!
Om 0230 toen we te kooi wilden gaan kwam Brainwash, winner 1220 nog naast ons. Te kooi.



vertrek vanuit Kirkwall 1600

wanner vertrek je? een vraag die je binnen veel schepen bediscussieerd ziet worden. We lagen naast een ' instructie schip van internationale zeilopleiding' zij gingen in de nacht.....why??? Ze hadden eigenlijk geen goede reden. Wij vertrokken om 1600, nog nagenietend van een leuke excursie. We reden heen met 5 pond taxi vergoeding en terug 3,5 pond... Henk kreeg geen woord uit deze 'klantvriendelijke chauffeurs' . In de baai hesen we de vlag en speerden het gat uit richting zee, lang hadden we nog app-contact. Ik probeerde nog even de US te bellen voor een irritante storing, met dito   piep. 
Henk riep nog even een voor ankerliggende sleper of deze ons goed zag op zijn AIS, prima te zien alleen onze bestemming miste hij. En jacht AIS A/B is te programmeren met zijn ATIS, MMSI scheepsnaam, lengte maar zonder bestemming. Dit gaf weer vertrouwen voor een tocht van zo'n 320-330 mijl naar Farsund Noorwegen. In Noorwegen verwacht de organisatie zo'n 36 schepen, de Engelandvaarders 12 waren vanuit de UK overgetoken.

De tocht verloopt voorspoedig (het is nu zondag 1800 58.42N, 02.06E), Eten werd verzameld en we zouden een heerlijke bonenschotel met salami krijgen....Henk wit. Helaas overviel Henk een kleine zeeziekte aanval, GEEN pleister geplakt. Snel te kooi, pleister en een goede nacht was het advies van Gerrit en mij. De maaltijd was voortreffelijk al zeg ik hetzelf,  ik gooide ipv gele paprika (vergeten) gele annanas....zalig. De nacht deelde Gerrit en ik op in 2 van 4 uur. Het was een kleine wereld, het was mistig met zicht vanacht. Om 0500 kwam er een fris en uitgeslapen Henk uit de kooi, wilde direct weer op wacht! Dat lieten wij ons niet weerhouden en wisselde snel, de scopoderm werkte uitstekend en we draaide weer met zijn 3e wacht. Tot 1500 voeren we in een kleine wereld op de motot met gemiddeld 6.8 knopen richting Farsund.....TOEN dolfijen, 3 grote dolfijnen voeren zo'n halfuur met ons mee. De drie (2 damens 1 vent) speelden en sprongen voor onze boeg, vele foto;s en en een filmpje konden we maken. Geweldig heldere kobalt blauwe zee met 3 mooie dieren was een feest en deed deze mistrostige dag erg opleuken. Na 1600  konden de zeilen omhoog en probeerde we ook de gennaker een halfuurtje.....dat was te onrustig varen dus het geheel werd weer afgetuigd en opgeruimd. 
1815 kregen we een oproep van een Pilot of we een 'werkschip' zo'n mijl vrij konden geven, van kanaal 16 naar kanaal 6, even een kleine instructie en we stuurde 20 graden op, plotte een WP en voeren verder onder voltuig, bulletalie.
Vandaag aten we weer van Henk Curry, paksoy, sugersnaps en kip samen met noodles...zalig!!! Later kregen we nog bezoek van 5 dolfijnen die met de romp van het ship lekker speelden en wij ademloos toekeken, filmden en foto's maakten.
Gerrit begon de dicussie over de bestemming na Farsund...Den Helder, Kornwerd of Kiel..hierdoor hoefde de Zeerob niet nog eens naar gebracht te worden over 2 weken en konden Ed, Henk en Jan een mooi tochtje varen op de Oostzee.......veel discussie maar uiteindelijk consensus... Thuisfront spreken en doen. plaatjes zijn van vandaag/vannacht. (het is nu 0200 en 111 mijl  van Farsund, 6  knopen wind, motor aan....)






vrijdag 26 juni 2015

vertrek Kirkwall, dit na een bezoek aan de wiskey distillery Highland & Park

Proces,
Graan, slecht bier, stoken met turf, vaten waar spaanse sherry in is gemaakt en dan min. 12 jaar wachten....echter wel met de constante temp. van de Okney's zomer gemiddeld 16 graden, winter gemiddeld 6 graden. enjoy de foto's , allen waren blij nog even een lekkere wiskey 20 years old te drinken voor vertrek :)



Het verhalal van de St. Magnus Chathedral by GB

Het verhaal van de St. Magnus Cathedraal in Kirkwall.

Omstreeks het jaar 1000 werden de Orkney Islands geregeerd door Magnus en Hakon. Hakon zou de 'slechterik' zijn en Magnus de 'goede'. Magnus was christen, Hakon niet.

Helaas konden ze samen beslist niet door een deur. Altijd maar weer ruzie. De onderdanen beloten dat de heren maar eens samen op een rustig plekje met elklaar in conclaaf moesten. Naar een klein eilandje waar zonder steun van anderen met elkaar aan de praat moesten.

Aldus werd afgesproken, maar Hakon bedroog de zaak: hij had hulptroepen meegenomen. Die gaf hij de opdracht om Magnus te vermoorden. Niemend wou dat echter doen, waarna Hakon aan de kok de opdracht gaf om de moord te plegen. 

Magnus smeekte om in leven te worden gelaten, maar stemde uiteindelijk in onder voorwaarde dat hij met eenslag van het zwaard van boven naar beneden in tweeen zou worden gekliefd.

Hij werd daar begraven en Hakon als alleenheerser terug.

Na  verloop van jaren bekkerde Hakon zich als alsnog tot het christendom. De bevolking wenste dat het lichaam van Magnus naar Orkney terug moest komen. Hakon ging akkooord op vooorwaarde dat een en ander betaald zou worden door het volk. Er werd toen geld ingezameld waarmee (het begin) van de huidige St. Magnus Cathedraal bekostigd werd.




laatste nieuws van windfinder, vertrek zal begin vd middag zijn!


met dank aan onze meteroloog Vic :)

spannig op de vrijdagochtend

palaver om 1200 NZT, 1100 UK tijd, we zijn allen zeer positief over de okney's. Henk denkt aan overwinteren en er een bakkerij te starten. Gerrit kan dit begrijpen, beide lezen oude verhalen uit de Orkney tijd, op dti moment is een van de tradities om op een avond bij elkaar te komen en verhalen uit te wisselen. 
Gerrit weet ook zijn rol en kwam met verse broodjes binnen, een heerlijk ontbijtje. Henk verliet het schip voor de noodzakelijke verse fourage, ik en gerrit tankte water, koppelde de stroom af stofzuigen en affwassen........en toen bleek Henk lang onderweg. 
Pas je kwijt......politie.... zie bijlage, Henk was blij met de ontdekking dat er toch politie op de Okney's is

donderdag 25 juni 2015

woensdag,laatste deel 1e track

de nacht was heerlijk, dubbel rif, kleine fok (ingerold)......we bleken echter maar 130 graden hoeken te maken, schoten dus geen meter op!!!!!!Stom stom.
De woensdag ging de tor aan! wind ruim onder de 10 knopen NOORD.....de wacht bleef 3 op en 6 af, zelfde tijden/schema/personen. We liepen op de motor zo'n 6,5 knop gemiddeld afh. van de wind/stroom. Door het motoren en de zeegang was  het slapen een challange... je gaat van links naar rechts en ook 'schuif' je op je vel heen en weer. Ach beetje afzien hoort erbij. Om 1100 bleken we nog zo'n 15 mijl te moeten varen en zagen we de eilanden opdoemen in de horizon, weer een echt columbus gevoel, duidelijk adrenaline stijgend. Rond 1300 lliepen we binnen en kregen wat getoeter en applaus, leuk!!
schip klaarmaken en om 1400 gingen we naar de workshop "wat is de ervaring en wat is er geleerd" dit deden we in de sailingclub. Na een stroeve aanloop werden er veel interessante zaken gedeeld en bleken we qua schip en voeding duidelijk bij de beste. Geen schade en geen instandmaaltijden die met , we vertelde even onze gele rijst met paksooij etc waardoor we vele jaloerse blikken kregen. 
We wandelde door de mainstreet en gingen borrelen aan boord, het wachten was op de havenmeester voor de diesel. Om 1800 was de dame er en vulde we de Zeerob af met zo'n 120 liter (ROOD), bon dus in het scheepsboek. In NL is rode diesel ALLEEN voor beroepsvaart en krijgen jachten grote boetes voor het tanken hiervan, eens pa?!
Ik had de mannen uitgenodigd om lekker te gaan eten, na een ronde gingen we naar de place to be, Hotel......Kirkwall, we aten heerlijke crab, haring (zure), kip, monkfish en zeebaars met een lekkere fles rioga.... Om 2100 gingen we naar het lekkere warme schip voor onze champ, waarna we nog een paar  bb namen en om 0100 boordtijd te kooi gingen. De avond was zeer aangenaam met diverse diepgaande gesprekken over betrokkenheid, moraliteit, amoraliteit en de staat van de economie in Nederland. Ook Gerrit is natuurlijk een lezer van "'t kan niet waar zijn" dus de gesprekken leken erop dat we bij het slapen gaan de economie duidelijk hadden verbeterd.